Fietsen in Spanje in februari?

Vragen, verhalen en adviezen over bestemmingen in Europa.
fud0
Forum Lid
x 20

Fietsen in Spanje in februari?

Berichtdoor fud0 » ma 13 aug, 2018 03:44

Is het handig en leuk om in FEBRUARI te kamperen in tentje met bv. extra tarp overspanning tegen overmatig regen en in Spanje te fietsen van bv. Cerbère naar Malaga via binnenland (Cuenca en Cordoba), max H 1100 m bv. en dan via kuststrook; maar wel dan weer zover richting binnenland dat het niet zo druk is op de wegen weer terug naar Cerbère en dan trein heen en trein terug naar NL.

Heeft iemand ervaring met fietsen in Spanje in het winterseizoen? :)
0 x

bert sitters
Forum Lid
x 50
Reken voor het grootste deel van Spanje in februari op écht winterse omstandigheden. De invloed van de Middelandse Zee strekt zich uit tot een smalle strook langs de kust. Teruel bijvoorbeeld ligt niet ver van de sinaasappelgrens, maar staat bekend als een van de koudste steden van Spanje.
Alleen in het oosten van Andalusie is het gebied waar koning winter doorgaans niet toeslaat wat breder.

Grote delen van de kust zijn niet aantrekkelijk om te fietsen. De kustweg is druk. Er zijn autosnelwegen, maar vanwege de tol kiest met name veel vrachtverkeer de N-340 langs de kust.

Reken er ook op dat het 's avond vroeg donker is en 's morgens laat licht. De kou van de nacht blijft in de morgen lang hangen, omdat de zon enige tijd nodig heeft om boven de bergen uit te komen.

Het enige wat ik je een beetje kan adviseren is vliegen op Alicante en fietsen in de richting van Málaga.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Storm
Forum Lid
x 18
Check deze link, Spanje in februari.
0 x

math
Forum Lid
x 60

Re: Fietsen in Spanje in februari?

Berichtdoor math » ma 13 aug, 2018 09:54

Het is niet altijd bibberen van de kou. Deze Engelsen hebben in februari mijn Spanish Divide route in omgekeerde richting gereden, van Bilbao naar Andalusie.
0 x

Leon
Forum Lid
x 388

Berichtdoor Leon » ma 13 aug, 2018 10:07

math schreef:
ma 13 aug, 2018 09:54
Het is niet altijd bibberen van de kou. Deze Engelsen hebben in februari mijn Spanish Divide route in omgekeerde richting gereden, van Bilbao naar Andalusie.
Tuurlijk, ook in Nederland is het midden in de winter soms prima weer.
Punt van Bert is dat het op de hoogvlakten van Spanje op veel plaatsen in de winter gemiddeld kouder is dan in Nederland:
Afbeelding
0 x

peter de rijk
Forum Lid
x 37
Contacteer:
De overwinteringscampings in Spanje liggen allemaal in het zuidoosten langs de kust tussen Valencia en Almeria. Dat is niet voor niets, want samen met de streek rond Sevilla in Andalusië is deze regio eigenlijk de enige in Spanje waar je in februari op aangenaam weer mag rekenen (met korte dagen). Langs die kust kun je met een beetje puzzelen zeker wel een mooie fietstocht uitzetten: Valencia - Denia - Alicante - Cartagena - Aguilas - Cabo de Gata - Almería.
0 x
De Wijde Wereld — reisverslagen & traveltips

fud0
Forum Lid
x 20

Berichtdoor fud0 » ma 13 aug, 2018 20:45

Dank voor de reacties.

De modderfietsen zijn wel blijven hangen van de fietsjunkies :)
Dan is het echt niet leuk.. zie ik al zo voor me en wat 'doe ik mezelf dan aan', allemaal leuk voor achteraf, als je het hebt overleefd, maar het hoeft geen extreme overlevingstocht te worden, een beetje mag, moet wel.
Moet daarom dan wel.. rustige wegen uitkiezen die het liefst geen zandweg zijn, bedenk ik me nu.
Dat iedere winter weer anders is idd. kan ook, dat het dus toch heel goed mogelijk is om van Bilbao bv. naar het zuiden te fietsen.
Vliegen wil ik niet, ik wil mijn fiets niet in het vliegtuig en ook liever niet vliegen.
Cerbère is nog te doen met onverpakte fiets met trein heb ik begrepen,
ik kan ook gewoon in NL blijven :)

Maar toch weer wat wijzer, thx. wie weet wat het gaat worden. :)
0 x

fud0
Forum Lid
x 20

Berichtdoor fud0 » ma 13 aug, 2018 20:53

Dank voor de reacties.

De modderfietsen zijn wel blijven hangen van de fietsjunkies :)
Dan is het echt niet leuk.. zie ik al zo voor me en wat 'doe ik mezelf dan aan', allemaal leuk voor achteraf, als je het hebt 'overleefd', maar het hoeft geen extreme overlevingstocht en aanslag op mijn fiets te worden, een beetje mag, wel.
Moet daarom dan wel.. rustige wegen uitkiezen die het liefst geen zandweg zijn, bedenk ik me nu.
Dat iedere winter weer anders is idd. kan ook, dat het dus toch heel goed mogelijk is om van Bilbao bv. naar het zuiden te fietsen.
Vliegen wil ik niet, ik wil mijn fiets niet in het vliegtuig en ook liever niet vliegen.
Cerbère is nog te doen met onverpakte fiets met trein heb ik begrepen,
ik kan ook gewoon in NL blijven :)

Maar toch weer wat wijzer, thx. wie weet wat het gaat worden. :)

Omdat het de helft van de dagen kan regenen in feb. dacht ik een tarp van 3x3m (800 gr) over mijn 1 pers. lichtgewicht tent te spannen, dat kan met middelen in de buurt dan een boom oid. misschien iemand ook handigheid hoe je een tarp OVER een tentje kunt spannen? met zo weinig mogelijk middelen, wellicht het tentje ZELF als STEUN te gebruiken? zodat het wat droger en minder koud is? Maar ik kan of moet dat natuurlijk zelf even testen wat daarin allemaal mogelijk is. Ik verzamel info om tot de conclusie te komen, Jah dat ga ik doen, of neuhh, toch maar niet :)

Ik verwacht veel te moeten wildkamperen en af en toe misschien ergens in een auberge te overnachten als het echt niet anders kan of alles nat, te koud is ed.
0 x

fud0
Forum Lid
x 20

Berichtdoor fud0 » di 14 aug, 2018 00:09

col du Banyules (nog geen 400 m hoog) bij Cerbère in nov. 2014 na een overstroming.

https://www.youtube.com/watch?v=v9tJ0DMJQJQ

in FEBRUARI 2016 na herstel, https://www.youtube.com/watch?v=mXt1sXwu8aw

Dan denk je ach een col van 400 m kom ik wel over wellicht zelfs in februari.. maar je kunt van alles tegen komen.
0 x

Indurain99
Forum Lid
x 3
Sure, You can cycling in Spain (in Andalucia Region) in February.
In Spain is very different the weather in the North Regions, from the Basque Country to Galicia, that in the South.
Winter in the North is more rainy, humid and cold that the South, it can be raining 7 or 10 days without stopping, heaven and grey days is the normal, very similar at the Netherlands in Spring.

On the contrary the South is very different, the regions on the Mediterranean Coast are very warm and sunny, Catalunya, Valencia, Alicante, Malaga,etc.
The interior Regions in the South are colder, so is probably that in Cuenca is more cold that Malaga. In any case, the temparature descend a lot in the night, and the days are very short, at 18h . is night, so you can feel cold at 19-20h. Not all winters are the same in the South ,sometimes there are storms or heavy rain due to climate changes or anything , so look always the weather forecast(Aemet,Spanish weather forecast): http://www.aemet.es/en/eltiempo/predicc ... ga-id29067.

This strange summer, for instance, in the Netherlands is as hot than Spain due to hot wave.

Groeten,
Indurain99.
0 x

Terug naar “Europa”