Banden leeg laten lopen. Onzin?

Ervaringen met het meenemen van de fiets in het vliegtuig
Shrek
Forum Lid
x 30
Peter_K schreef: Of het voor die Chinezen onzin was valt te bezien, voor hetzelfde geld lopen ze het risico hun baan kwijt te raken of erger als ze dit soort zaken laten lopen.
Om een onzinreden je baan kwijtraken, dat zou ook wat zijn :lol:
0 x
"Uiteidenlijk zal ieder topic uitlopen op een pro- vs anti-helm, -Santos/Idworx of -ebikediscussie."

Martin E. van Doornik
Forum Lid
x 95
Op vliegveld Charles de Gaulle heb ik m'n banden half leeg laten lopen. Dat was opgemerkt door een Air France-baliemedewerkster, die me sommeerde om de banden echt helemaal leeg te laten lopen! Inderdaad regels, regels.... zal mij benieuwen op Ljubljana airport over een kleine twee maanden!
0 x

GerritH
Forum Lid
Contacteer:
In januari van dit jaar werd ik op Schiphol door een medewerker vóór de check-in gevraagd of ik kon aantonen dat mijn banden leeg waren. Gelukkig kon dat via de gaten in de doos. Volgens mij moet je niet afvragen of het zin of onzin is. De luchtvaart zit nu eenmaal vol met regels, die in het algemeen je eigen veiligheid dienen. Het is de keuze tussen hooguit een paar minuten pompen of je fiets uitpakken.

Gerrit Heij
0 x

Revanho
Forum Lid
x 35
GerritH schreef:Volgens mij moet je niet afvragen of het zin of onzin is. De luchtvaart zit nu eenmaal vol met regels, die in het algemeen je eigen veiligheid dienen. Het is de keuze tussen hooguit een paar minuten pompen of je fiets uitpakken.
Volgens mij is het een heel gezonde reflex om zich af te vragen of regels zin of onzin zijn. Het is een andere vraag of het sop de kolen waard is om tegen deze regel in te gaan.

Renaat
0 x
Acht niet hen hoog die al uw woorden en daden prijzen, maar hen die u welgemeend op uw fouten wijzen.

sietsfietst
Hallo,

Leeggelopen banden (ik heb ze braaf laten leeglopen) moeten bij aankomst ook weer vol (zeker als je de laatste kilometers naar huis per fiets aflegd).
Toen kwam ik erachter dat ze op Schiphol geen fietspomp hebben. Nu had ik er zelf een mee, maar je banden oppompen met zo'n klein ding is niet echt prettig.
Kleine kanttekening is wel dat het 22u 's avonds was, maar ik stond er toch van te kijken. Ben zelfs in de kelder geweest waar ze gereedschap hebben voor het uit elkaar draaien van je fiets.

Dus, zorg dat je een pomp bij je hebt, zeker s avonds (of dat je niet per fiets naar huis hoefd).

Groetjes Siets
0 x

Shrek
Forum Lid
x 30
Allez, als ge op reis gaat met de velo is het toch evident een pomp mee te nemen? :wink:
1 x
"Uiteidenlijk zal ieder topic uitlopen op een pro- vs anti-helm, -Santos/Idworx of -ebikediscussie."

bert sitters
Forum Lid
x 38
Grappig dat dit iedere keer weer terug komt. Zin of onzin? Helaas heb je geen keuze als de incheck-dame stelt: "Het moet!"
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

CoolRX
Forum Lid
x 10
Ook heel leuk is als je één van je fietsgroepje even vergeten is dat hij anti-lek pasta in zijn binnenband heeft gespoten met een standaard schrader-ventiel.
Bij het volledig leeglopen wordt dan ook het ventiel geplakt... Sta je op de luchthaven met vastgeplakt ventiel.....
:lol: :lol: :lol:
0 x

willem.m
Forum Lid
x 131
Contacteer:
sietsfietst schreef:
zo 16 sep, 2018 04:53
Toen kwam ik erachter dat ze op Schiphol geen fietspomp hebben. Nu had ik er zelf een mee, maar je banden oppompen met zo'n klein ding is niet echt prettig.
Kleine kanttekening is wel dat het 22u 's avonds was, maar ik stond er toch van te kijken. Ben zelfs in de kelder geweest waar ze gereedschap hebben voor het uit elkaar draaien van je fiets.
+1
Ik vind het ook vreemd dat er nooit een fietspomp klaar staat als we tijdens een fietsvakantie na een jeep track weer asfalt bereiken. Zo fietseronvriendelijk!

Zonder gekheid: ik zie niet in waarom luchthavens fietspompen beschikbaar zouden moeten stellen. Straks wil je ook nog een bandenplakservice... :shock: Vakantiefietsers pompen hun banden na de vlucht weer met een klein pompje op. Dat is een kleine 10 minuten aanpoten, maar het hoort er gewoon bij.
0 x

bert sitters
Forum Lid
x 38
Leg je vraag voor aan de luchthavens Schiphol, Eindhoven en Rotterdam. Wellicht kan Marco de Wit een elektrische pomp plaatsen op de luchthaven van Rotterdam met daarbij een bord: "Deze lucht wordt u aangebonden door Bike4travel." :idea:
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Dennis1987
Forum Lid
x 13
Een 26x4.7 fatbike band die op de max druk van 1.4 Bar staat is echt knetter hard opgepompt. Begrijp ik goed dat als de druk in het ruim van een vliegtuig weg valt dat er dan 1 Bar meer in de banden zit ? :?:

In dat geval lijkt het me wel gevaarlijk. Zo’n dikke band blijft echt niet heel op 2.4 Bar. Carbon fatbike velgen zijn al bij mindere drukken kapot gesprongen.
0 x

OmeGerrit
Forum Lid
x 1
Dennis1987 schreef:
zo 16 sep, 2018 20:17
Carbon fatbike velgen zijn al bij mindere drukken kapot gesprongen.
Als de druk wegvalt heb je heel andere zorgen
0 x

math
Forum Lid
x 51
Dennis1987 schreef:
zo 16 sep, 2018 20:17
...Begrijp ik goed dat als de druk in het ruim van een vliegtuig weg valt dat er dan 1 Bar meer in de banden zit ? :?:
Het gaat om het drukverschil tussen binnen en buiten de band. De druk binnen de band verandert vrijwel niet, want er kan geen lucht ontsnappen. De omgevingsdruk verandert wel. Op cruisehoogte (11 km) is de omgevingsdruk buiten het vliegtuig ca. 0,2 bar. Binnen het vliegtuig wordt de druk meestal op 0,8 bar gehouden; dat is de omgevingsdruk op ongeveer 2000 meter hoogte,
In normale omstandigheden wordt het drukverschil dus 0,2 bar groter, maar bij calamiteiten 0,8 bar.
De meeste banden kunnen gemakkelijk een toename in drukverschil van 0,2 bar aan. Het verschil tussen minimumdruk en maximumdruk van 50 mm banden is vaak 1-2 bar. Je kunt de banden dus veilig op de minimumdruk zetten bij vliegen.
Fatbikes zouden misschien een uitzondering kunnen zijn, hoewel ik denk dat 0,2 bar toename wel binnen de marge blijft. Maar als je je zorgen maakt om de carbon velgen, zou ik de druk even halveren.

Ik vind het antwoord van Ome Gerrit wat flauw. Het gaat Dennis waarschijnlijk niet om calamiteiten, maar om wat er in de regel gebeurt.
0 x

peter123
Forum Lid
x 5
Het valt me op dat (ver) vliegen toch een belangrijk aspect lijkt te zijn voor het (wereld)fietsen. Het gaat nu al 3 pagina's over vliegen in plaats van over het fietsen. In het verleden associeerde ik fietsen met leuk en goed voor jezelf en ook nog goed voor het milieu. Maar dat laatste lijkt dus niet meer te kloppen.
1 x

Fedor
Forum Lid
x 112
Contacteer:
peter123 schreef:
ma 17 sep, 2018 09:30
Het valt me op dat (ver) vliegen toch een belangrijk aspect lijkt te zijn voor het (wereld)fietsen. Het gaat nu al 3 pagina's over vliegen in plaats van over het fietsen.
Tja dat is inherent aan topics in het forumgedeelte "Fiets & Vliegtuig" ;)

Gelukkig zijn er ook nog veel andere topics waar vliegen niet aan de orde komt :D
1 x

Walter M
Forum Lid
x 2
Voertuigen worden ook door de lucht vervoerd.....autobanden (gedeeltelijk) leeg laten lopen? Nee hoor is nergens verplicht. Het enige wat aaneraden wordt is tijdens de vlucht de spanbanden/kettingen aantrekken.
0 x
walter woont in Portland Oregon, slechts 100km rijden van een van de mooiste kusten ter wereld: de Pacific Coast!

Terug naar “Fiets & Vliegtuig”