Momentsleutel, waardevol of overkill?

Roger schreef:
m-gineering schreef:
Roger schreef: trapas cartridge 70 Nm
cassettesluitring 30-50Nm
centrale bout freehub 35-50 Nm
crankbout vierkante trapas 35-50 Nm
Toch mooi he, dit forum, heb ik weer wat bij geleerd :wink:.
Bedankt.
Maar dit neemt weg, dat de meeste boutjes die op mijn fiets zitten die je onder de 42 nM moet aan trekken. Dus deze Lidl steutel blijft mijn inziens geen goede keuze gezien zijn bereik en misschien ook wel gezien zijn kwaliteit.
Maar dit is alleen een gevoel wat ik niet hard kan maken.
Overigens, waar zit de centrale bout freehub?
Groetjes, Roger
Voor auto's is die sleutel ook al een flinke jongen ;)

en vraag 2: het ding rechts

Afbeelding

m-gineering schreef:
Roger schreef:
m-gineering schreef: Toch mooi he, dit forum, heb ik weer wat bij geleerd :wink:.
Bedankt.
Maar dit neemt weg, dat de meeste boutjes die op mijn fiets zitten die je onder de 42 nM moet aan trekken. Dus deze Lidl steutel blijft mijn inziens geen goede keuze gezien zijn bereik en misschien ook wel gezien zijn kwaliteit.
Maar dit is alleen een gevoel wat ik niet hard kan maken.
Overigens, waar zit de centrale bout freehub?
Groetjes, Roger
Voor auto's is die sleutel ook al een flinke jongen ;)

en vraag 2: het ding rechts

Afbeelding
Oeps, dit gaat me wat te ver.
Hier blijf ik dus vanaf.
Mocht ik hier speling in krijgen, verdiend mij rijwielhersteller ook weer eens wat aan me.
En dit komt niet zo vaak meer voor, sinds hij mij een kwalitatief hoogwaardige fiets verkocht heeft :wink: .

Robin76 schreef:
m-gineering schreef:
Roger schreef: Deze aanbieding van de Lidl is niet geschikt voor het onderhoud van een fiets.
Tenminste ik kan aan mijn rijwiel geen boutje ontdekken dat je met 42 nM moet aantrekken.
De meeste kracht die je op mijn fiets moet uitoefenen is 15 nM voor de twee bouten van de excentrische trapas. Bovendien vraag ik me af wat de max. afwijking van z'n Lidl sleutel is. Bij Pro is die 4%.
Gr. Roger.
trapas cartridge 70 Nm
cassettesluitring 30-50Nm
centrale bout freehub 35-50 Nm
crankbout vierkante trapas 35-50 Nm
En de afwijking van die dingen, daar zullen wij het maar niet over hebben.

"Robin76, welke afwijking van welke dingen?
Als je de afwijking van de momentsleutel bedoeld, die van Pro is max. 4% volgens hun eigen specificaties. En waarom zullen we het daar maar niet over hebben, lijkt mij juist zinvol om dit ook mee te nemen in deze discussie.

Roger schreef:
Robin76 schreef:
m-gineering schreef: trapas cartridge 70 Nm
cassettesluitring 30-50Nm
centrale bout freehub 35-50 Nm
crankbout vierkante trapas 35-50 Nm
En de afwijking van die dingen, daar zullen wij het maar niet over hebben.

"Robin76, welke afwijking van welke dingen?
Als je de afwijking van de momentsleutel bedoeld, die van Pro is max. 4% volgens hun eigen specificaties. En waarom zullen we het daar maar niet over hebben, lijkt mij juist zinvol om dit ook mee te nemen in deze discussie.
Omdat als de afwijking zodanig is dat je het ingestelde moment voorbij gaat en pas zoveel Nm later de sleutel eraf "klikt" je de boel dus te "vast" hebt gezet en alles te strak zit c.q. kapot gaat.

Interessant, komt nu de vraag, hoe erg is het, als je een boutje dat je 6 Nm moet aantrekken, 4% te vast of te los zet. Tevens komt dan de vraag bij mij op; zou een dergelijke afwijking bij een boutje dat je 4 Nm moet trekken erger zijn dan een bout die je 25 Nm moet aantrekken?
Gr. Roger.

Roger schreef:Interessant, komt nu de vraag, hoe erg is het, als je een boutje dat je 6 Nm moet aantrekken, 4% te vast of te los zet. Tevens komt dan de vraag bij mij op; zou een dergelijke afwijking bij een boutje dat je 4 Nm moet trekken erger zijn dan een bout die je 25 Nm moet aantrekken?
Gr. Roger.
Een momentsleutel is misschien beter dan niks, maar geen erg precieze manier van een bout aanhalen.

Wat je wil bereiken is dat de bout in een bepaalde mate elastisch uitgerekt is en de verbinding dus altijd klemt. Bij het aandraaien met een momentsleutel heb je te maken met statische en dynamische wrijving tussen moer en aanlegvlak en in de schroefdraad, en je hebt ook nog zetverliezen. Over of je dat bracket in een aluminium of stalen fiets draait en bij welke temperatuur je de bout moet aandraaien maakt ook niemand zich zorgen.

Ik mag toch aannemen als er in de gebruiksaanwijzing van mijn fiets staat dat je een bepaald boutje met 6 Nm moet aantrekken er rekening mee gehouden is van welk materiaal de bout is en in welk materiaal (frame) het komt te zitten, aluminium, staal of weet wat er nog allemaal op de markt is.
Gr. Roger.
Heb deze discusie met belangstelling gevolgd, maar Ik heb nog niet hier iets horen zeggen over het gebruik van vet op de schroedraad. (molicote achtig)

Dit wordt in de "echte" industrie we degelijk gebruikt in dit soort praktijken,en heeft heel veel invloed.
De wrijvings weerstand tussen de schroefdraad delen wordt hiermee aanmerkelijk verminderd waardoor alle torsie kracht ten goed komt aan het daadwerkelijke doel

Zelf gebruik ik voor de fiets nooit een torsiesleutel maar vet wel altijd de schroefdraad wat in ,al was het alleen maar om later het loshalen te verbeteren .

Roger schreef:Ik mag toch aannemen als er in de gebruiksaanwijzing van mijn fiets staat dat je een bepaald boutje met 6 Nm moet aantrekken er rekening mee gehouden is van welk materiaal de bout is en in welk materiaal (frame) het komt te zitten, aluminium, staal of weet wat er nog allemaal op de markt is.
Gr. Roger.
Dat zal vast wel kloppen, maar je mag ook aannemen dat de gemiddelde fietsenman als hij de originele bout vervangt, niet eerst kijkt van wat voor een materiaal deze is, maar gewoon een passende bout terug zet.

Ik denk dat de gemiddelde fietsenman inderdaad de eerste beste bout die hij tegenkomt en past gebruikt.
Ook denk ik dat de gemiddelde fietsenman de bout gewoon op gevoel vast zet.
Als deze bout in een moertje komt en dit moertje wordt beschadigd is er nog geen man over boord.
Maar wordt een busje dat in het frame zit, kapot gedraaid en er zit te weinig vlees om nieuwe draad te tappen is het een ander verhaal. Dan denkt die gemiddelde fietsenman misschien; shit had ik m’n momentsleutel maar even gebruikt. Overigens zie ik, dat ook bij fietscomponenten steeds vaker het aanhaalmoment wordt aan gegeven. Bij sommige merken staat aanhaalmoment zelfs in het product gegraveerd.
Gr. Roger.

Om even op het materiaal terug te komen.
Ik weet dat Idworx ongeveer 1,5 jaar geleden de klanten via hun dealer heeft de verzocht de twee boutjes van ESGE-Pletcher staander te vervangen voor boutjes met een andere hardheid die ze gratis bij hun rijwielhandelaar konden afhalen of laten monteren. Dit omdat iemand de draad in het frame kapot had gedraaid. Toen zijn ook begonnen met bij de meest essentiële inbusboutjes stickertjes te plakken met het aanbevolen aantrekmoment. Je kunt dit op vernieuwde site mooi zien.
http://www.idworx-bikes.de/.
Gr. Roger.

Roger schreef:Om even op het materiaal terug te komen.
Ik weet dat Idworx ongeveer 1,5 jaar geleden de klanten via hun dealer heeft de verzocht de twee boutjes van ESGE-Pletcher staander te vervangen voor boutjes met een andere hardheid die ze gratis bij hun rijwielhandelaar konden afhalen of laten monteren. Dit omdat iemand de draad in het frame kapot had gedraaid. Toen zijn ook begonnen met bij de meest essentiële inbusboutjes stickertjes te plakken met het aanbevolen aantrekmoment. Je kunt dit op vernieuwde site mooi zien.
http://www.idworx-bikes.de/.
Gr. Roger.
Één van de twee inbusbouten van de ESGE-Pletscher op mijn Off Rohler bouwjaar 2008 is eruit getrild en ben ik verloren. Weet iemand toevallig ook van welk materiaal de originele inbusbout gemaakt is en/of welk materialen ik kan toepassen voor de vervangingsbout? Indien ander materiaal toegestaan is moet je dan ook aanhaalmoment aanpassen?

Groeten Bob

Volgens mij is dat gewoon een roest vast stalen bout, en die dingen willen inderdaad wel eens los trillen. Omdat je er geen borgmoer achter kan zetten ben je aangewezen op lock-tie, wat ook werkt, gewoon vast zetten heb je geen bepaald "moment" voor nodig. KOGA heeft hetzelfde euvel...

Bij gebrek aan locktite is nagellak (kleur maakt niet uit) of niet teveel secondelijm een alternatief...

Gr
Eric

Als ik jouw was zou ik je dealer vragen een nieuw originele boutje bij Idworx te bestellen.
Idworx gebruikt namelijk inbusboutjes waarvan de schroefdraad minder hard dan de schroefdraad van de busjes in het frame.
Dit doen ze omdat de kans dat je de draad in frame kapot draait hiermee aanzienlijk kleiner is.
Ook geven ze aan hoe hard je de boel moet aantrekken, voor de Platscher 7 Nm.
Dus misschien toch een momentsleutel gebruiken?
Idworx Off Rohler ongeveer € 3500.00
Pro momentsleutel ongeveer € 70.00

Hier is dus goed over nagedacht, het zou dan ook jammer zijn om zomaar een roest vrijstaal inbusboutje te gebruiken.
Per slot van rekening gaat het hier om een hele dure fiets .
Loc-tite gebruiken om je Esge pletscher te monteren is niet slim :cry: .
Is de veer van je staander versleten en moet je hem vervangen moet je dat gedeelte van je frame verhitten om de boel los te krijgen.
Leuk voor de lak :lol: .

Groetjes, Roger.

Misschien een syntace momentsleutel kopen. Die heb ik ook en heel erg tevreden van. Jaarlijkse calibratie voor 15 euro

Best kan je blauwe loctite gebruiken en dan heb je geen problemen om nadien de bouten nog los te krijgen.

Roger schreef: Loc-tite gebruiken om je Esge pletscher te monteren is niet slim :cry: .
Is de veer van je staander versleten en moet je hem vervangen moet je dat gedeelte van je frame verhitten om de boel los te krijgen.
Leuk voor de lak :lol:
Hum,...

Ik weet niet waar die informatie op gebaseerd is, maar ik heb menig boutje waar wat lock-tie op zat gewoon met een sleutel los gedraaid bij hele dure Idworx fietsen... Als je met een bunsenbrander of weet ik wat niet aan de gang moet, om een lock-tie vast gezette bout los te krijgen denk ik niet dat je in de werkplaats van een fietsenmaker dat spul zou zien staan, dat zou een uitermate onwerkzame situatie opleveren..

Haike schreef:lock-tie
Het spul heet Loctite, zie http://www.loctite.be. Met lock-tie kom je waarschijnlijk in een sm-scene uit :oops:
Ze hebben ook méér dan één produkt:
Afbeelding
Leon
Ik heb de vraag ook verzonden naar Idworx en heb zojuist vernomen van hen dat zij verchroomd stalen inbusbouten gebruiken voor de standaard en geen RVS. Bij de Praxis zie ik helaas alleen maar gegalvaniseerd staal.

Ik zou hem misschien inderdaad beter via de dealer (Eric) kunnen bestellen maar die is nu 'effe' fietsen in Zuid-Amerika (groot gelijk!)

Ik gebruik inmiddels trouwens toch ook maar een momentsleutel. Vooral voor de boutjes op de crank om de ketting te stellen kreeg ik maar geen lekker gevoel met aandraaien (en dat moet toch regelmatig).

Groeten Bob

Als je locktite gebruikt moet je de blauwe variant nemen. Die krijg je ook weer los, de rode moet je inderdaad verhitten. Ook moet je volgens mij de spanning waarmee de bout aanhaalt met een procentje of 10 verlagen ivm de smerende werking van de locktite als deze nog niet uitgehard is..

Gr
E