Investeren of stoppen?

Hallo,
Mijn vrouw heeft een Batavus Dinsdag die na 15000 km een flinke injectie nodig heeft. De volledige Gates CDX aandrijving moet vervangen worden, dat is al €270,- aan materiaal. Ook is de velg op, nog steeds recht, maar doorgesleten. Waarschijnlijk moet de trapas ook vervangen worden. Ook zal de naaf weer gedompeld moeten worden. Frame, balhoofd en vork zijn nog goed. Omdat ik zelf weinig tijd heb zal ik hoogstens de trapas en velg kunnen vervangen.
Zijn zulke grote investeringen zinvol?
Maarten van Scheppingen
Geen idee wat je bedoelt met een naaf dompelen ;)

Een nieuwe Batavus Dinsdag met Gates kost 1099 euro. Al je reparaties vormen een substantieel bedrag t.o.v. een nieuwe fiets.
Als je alles doet en de rest is helemaal goed heb je al ik het goed begrijp weer een zo goed als nieuwe fiets. Dat is het positieve.
Maar godallemachtig, 270 euro alleen riem-materiaal voor 15.000 km? Je hebt het nadeel van riemaandrijvijng ontdekt, die is op een verder simpele stadsfiets even duur als op een superchique fiets.

Hier een nieuwe onder 1000 euro:
https://www.nr1fietsshop.nl/batavus-din ... grijs.html
De internetgarantie zal slecht zijn, maar die heb je nu ook niet meer.
Leon schreef:
do 21 mei, 2020 22:32
Als je alles doet en de rest is helemaal goed heb je al ik het goed begrijp weer een zo goed als nieuwe fiets.
Wanneer komen:
- pedalen
- remmen
- remschijven
- balhoofd
- andere velg
- etc.

Of zijn die al eens vervangen?

Overigens is 15k km voor een volledige Gates-aandrijving wel heel erg snel.
Hoeveel woon-werk wordt er op deze fiets gereden, en krijgt ze hier een vergoeding voor? Zo ja dan kun je dit gewoon daar van betalen. Je kan het natuurlijk ook apart zetten en sparen voor een nieuwe fiets, na 3 jaar kun je een aardig eind komen.

270 euro lijkt veel maar als je dat afzet tegen een fiets met derailleur dan valt het op 15.000km nog best mee, gemiddeld genomen 1 keer per jaar of elke ong. 3000km nieuwe ketting en cassette (of je moet van kettingwisselen houden) dan kom je ook al een aardig eind in de richting van de 270. Nieuwe velg is na 15.000km ook niet ongehoord. Ik zou eens gaan praten met de fietsenverkoper, misschien dat hij een leuke deal weet te maken. De nieuwe modellen hebben zie ik schijfremmen, dan hoef je je minder zorgen over een doorgeremde velg te maken.
Fedor schreef:
do 21 mei, 2020 22:57
Overigens is 15k km voor een volledige Gates-aandrijving wel heel erg snel.
Dat zou inderdaad heel wat langer moeten duren. Bij anderen duurt/duurde het nog korter. Maar dit type Batavus was wel heel scheef geconstrueerd: wel 10mm verschil tussen de kettinglijn vooraan en achteraan. Onbeschofte slordigheid/luiheid van Batavus. Daar kan die CDX riem echt niet tegen. Die slijt iedere km zichtbaar dat je ermee rijdt. De Gates CDC riemen zijn al meer dan 10 jaar in bedrijf (Corratec was in 2007 de eerste) zonder problemen. Wel op een fiets die spoort. Op een fiets die niet spoort loopt een CDC-riem binnen een minuut af van de tandwielen. Dat is er gebeurd met de Nederlandse fietsfabrikanten...... :x :x
Ik heb in mijn gezin twee gebruikers (sinds 2011) van Gates CDC riemen en ik zal iedereen afraden om CDX te gebruiken. CDC is immers niet meer verkrijgbaar. Ketting is zo gek nog niet.....
Ik denk dat TS met naaf dompelen bedoelt dat het “smeervet” vervangen moet worden.
Ik neem even aan dat de fiets een shimano naaf heeft, en met uitzondering van de Alffine
11 betekent dat uitbouwen van de naaf.

Een flinke investering tov een een nieuwe fiets. We leven in een wegwerp maatschappij, maar het zou zomaar kunnnen dat vervanging met veel betere componenten gebeurt.
De Batavus Dinsdag ( 2017- 2018 )) was een goede fiets voor woon-werk
-Alfine 8 naaf
-Gates CDX riemandrijving
-50 lux verlichting
-Magura velgremmen

Helaas is zo’n combinatie in 2020 niet meer te vinden.

Als er een reiskosten vergoeding is ontvangen, zou ik ook even een rekensommetje maken.
En waarschijnlijk dan toch maar de fiets inruilen.
270 voor een CDX set? ben bang dat het meer kost en er dan nog op moet, CDN is wat goedkoper maar dat wil je niet.
En 15.000km is inderdaad weinig, maar dat zie je wel bij fietsen die niet goed zijn uitgelijnd of een slap frame hebben.

Goed laten uitlijnen van de riem zal ook geld kosten, denk aan een andere lengte trapas, je kan ook overwegen en een ketting en tandwielen op te laten zetten met een chainglider, dat scheelt aardig wat geld.
Westveen schreef:
do 21 mei, 2020 22:02
Zijn zulke grote investeringen zinvol?
Mede op basis van de vorige reacties, neig ik sterk naar een 'nee'.

- zo'n hele CDX-lijn kost dus alleen aan materiaal al 270 euro.
- daar komen de nodige montage/arbeidskosten bij
- een naaf die kennelijk een smeerbeurt nodg heeft. Bij FM best wel prijzig.
- het versleten wiel. Dan zal dat andere wiel waarschijnlijk zijn beste tijd ook wel hebben gehad. Twee wielen!
Dan zit je al met al al boven de helft van de nieuwprijs!

En niet te vergeten, je blijft zitten met een frame dat problemen met zich meebrengt (zie ook @Chefke). Gewoon slecht gemaakt. Waarom nog zoveel investeren in een slecht frame?

Andere fiets. Of een nieuwe Dinsdag. En hopen dat Batavus geleerd heeft van het verleden...

Is die Batavus Dinsdag voor 750 euro niets (zie Google)? Met beproefde ketting en kettingkast. Schijfremmen, handig voor iemand die in 15.000 km een wiel opremt!

Ik snap sowieso niet het voordeel van een Alfine 8 met riem, t.o.v. een veel goedkopere Alfine 8met kettingkast! Maar ik ben dan ook geen fietsenverkoper :)
Westveen schreef:
do 21 mei, 2020 22:02
De volledige Gates CDX aandrijving moet vervangen worden, dat is al €270,- aan materiaal.
Kun je er geen ouderwetse stalen kettingaandrijflijn zetten?
Even kritisch bekijken....

Ben je zeker dat de hele gates aandrijving moet vervangen worden? Dat achtertandwiel is normaal in RVS, dat moet langer mee gaan (tenzij je altijd in zand fietst en nooit eens je riem af spoelt). Ben je zeker dat het voortandwiel versleten is?

Waarom moet de trapas vervangen worden?

Anderzijds, deze fiets heeft je voorlopig ca 6ct per km gekost.
Stel dat je een Santos van 4000€ had gekocht, dan moet je ook al 60.000 km rijden zonder andere kosten om aan dezelfde prijs te komen.

Als het goedkoper moet, dan moet je elke 1-2 jaar een tweedehandse fiets kopen waarop bijna niet gereden werd en die telkens af schrijven.

(Je kan het ook zien dat nieuwe fietsen eigenlijk te goedkoop zijn...)
Geen idee of de binnenband al door de velg naar buiten komt en of de riem alleen nog met een dubbele knoop aan elkaar kan... Maar misschien is de fiets nu nog functioneel genoeg voor enige restwaarde?
Een fiets is geen wegwerpproduct. Investeer €300 en rij er weer 15000 km mee.. :roll:
Bedankt voor het meedenken. Er stond een zo goed als nieuwe op de marktplaats voor €750,- Wij hebben besloten om de riem en tandwielen te laten wisselen bij een fietsenwinkel. Daar heb je een speciale afnemer van €80,- voor nodig. Die velg leg ik er met een uurtje om. Dat is ook het meeste duurzaam.
1 cm scheve kettinglijn is extreem.
Ik heb eens een jaar gereden met de helft daarvan, en zelfs een extra brede 1/8" ketting hing onder 45 graden door de ongelijke slijtage.

Inzake rvs achtertandwielen, graad 304 is eigenlijk vrij zacht. De mechanische eigenschappen van 304 en 316 zijn beduidend minder dan staal. Je kiest dan nog beter voor chromoly.
Mijn laatste fiets werd nieuw geleverd met een surly rvs kettingblad. Na 1 maand waren het haaievinnetjes. Latere uit 7075T6 aluminium gingen anderhalf jaar mee. Rvs, onderscheidt zich door roestbestendigheid, maar aan een prijs van minder mechanische eigenschappen.
Er zijn verdere rvs graden, maar prijzen verveelvoudigen.
Mechanische eigenschappen zijn geen goede voorspeller voor slijtage-eigenschappen. Zo zijn de mechanische eigenschappen van het kunststof van fietstashaken best pover in vergelijking met staal, maar toch slijten ze dwars door het staal van de bekende Tubus dragers heen, en dat komt niet doordat dat staal zo slecht is.
Waarom is dat?
Leon schreef:
za 23 mei, 2020 23:34
Mechanische eigenschappen zijn geen goede voorspeller voor slijtage-eigenschappen. Zo zijn de mechanische eigenschappen van het kunststof van fietstashaken best pover in vergelijking met staal, maar toch slijten ze dwars door het staal van de bekende Tubus dragers heen, en dat komt niet doordat dat staal zo slecht is.
Hardheid is een mechanische eigenschap. Het is een bepalende factor voor de snelheid van afslijten materiaal.
Maar het is niet de enige factor ervoor.
Draai het om: stalen fietstashaken en kunststof Tubus dragers. De eerste gaan nog vlugger door het laatste slijten.
Slijtage komt ook door kracht en beweging.
Haken oefenen hoge druk uit op klein oppervlak, en bewegen ook door de inertie van de bagage.
Er zijn methoden om de slijtage te reduceren, bvb ik steek epdm rubber tussen de contactoppervlakken. Je hebt aluminium frames (zoals klimmers gebruiken) en de schouderbanden hangen aan 2 pennen doorheen boringen in de aluminium buizen. De stalen haken met oog in waardoorheen de pennen gaan hebben een rondeelvorm maar dit is onvoldoende. Wat doe ik: epdm vierkantjes uitknippen, dubbel plooien en half gat uitknippen en weer open. Zo een 3-4tal ertussen maakt dat energie door kracht en beweging wordt geabsorbeerd door vervorming van de epdm. Dat is het werkingsprincipe voor deze toepassingen.
Het polyester textiel van fietstaswanden schuurt ook gaten in aluminium buizen van bagagerekken. De oplossing vind je voor niks langs de baan: dat blauw schokabsorberend taai kunststofmateriaal dat ze bij transport van glasramen gebruiken. Het heeft een U vorm. Ik knip daar stukken af, draai ze rond de te beschermen buis, en vast met een spanbandje dat er zich wat intrekt in de diepte en zo ook beschermd ligt.

De meest gewone rvs graden (3xx) kunnen niet gehard worden door hittebehandelingen.
De Surly rvs kettingbladen worden verkocht als
"Most chainrings on the market are made from aluminum, which is 35% softer than stainless steel. A softer metal means a shorter lifespan. Enter the Surly Stainless Steel chainring, made from 304 grade stainless. You can now have an all-steel drivetrain that will love you long time."
Maar dat is lekenbedrog. "304 grade stainless" klinkt sjiek, maar is gewoon de goedkoopste en meest voorkomende graad inox (incluis keuken). En die 35% zachter dan aluminium, maar welke aluminium graad zeggen ze NIET, en dat aluminium van kettingbladen wèl gehard is, evenmin.
Kijk eens op https://www.wolftoothcomponents.com/pro ... chainrings
Die gebruiken een graad 4xx inox, en dat is wèl hardbaar. De prijs is navenant.
En zelfs dan nog, de tanden van een kettingblad zijn een minder bepalende factor in de slijtage van de aandrijving. De ketting is met zijn 100+ schakels de primaire slijtagefactor in het geheel. Leg een versleten (langer geworden) ketting op een nieuw kettingblad en dat laatste slijt in no time tot de slijtagegraad van de ketting. Omgekeerd niet, een nieuwe ketting zal quasi niet sneller slijten door een versleten kettingblad, om dezelfde reden.
Dat is ook het idee achter wisselen kettingen. Een eerste ketting wordt vroegtijdig vervangen door een tweede nieuwe. De nieuwe ketting kan dan slijten zonder het (duurdere) kettingblad verder te slijten. Eenmaal het punt bereikt van de eerste ketting, vervangen door een derde nieuwe. Enzoverder.
Natuurlijk, het is wat gedoe / werk.
Bovenstaande is waarom ik bredere kettingen om mijn fixie gebruik. Er slijt evenveel materiaal af (kracht maal beweging) maar de contactoppervlakken zijn groter en dus is de afgesleten "dikte" materiaal in de looprichting van de ketting minder. Anders gezegd: de ketting is minder langer geworden.
_Peter_ schreef:
do 21 mei, 2020 23:44
Hoeveel woon-werk wordt er op deze fiets gereden, en krijgt ze hier een vergoeding voor? Zo ja dan kun je dit gewoon daar van betalen. Je kan het natuurlijk ook apart zetten en sparen voor een nieuwe fiets, na 3 jaar kun je een aardig eind komen.
Dat vind ik ook wel bot gezegd hoor, je hebt geld ja betaal dan die kaduke (1 cm scheve) riemaandrijving.
_Peter_ schreef:
do 21 mei, 2020 23:44
270 euro lijkt veel maar als je dat afzet tegen een fiets met derailleur dan valt het op 15.000km nog best mee, gemiddeld genomen 1 keer per jaar of elke ong. 3000km nieuwe ketting en cassette (of je moet van kettingwisselen houden) dan kom je ook al een aardig eind in de richting van de 270. Nieuwe velg is na 15.000km ook niet ongehoord. Ik zou eens gaan praten met de fietsenverkoper, misschien dat hij een leuke deal weet te maken. De nieuwe modellen hebben zie ik schijfremmen, dan hoef je je minder zorgen over een doorgeremde velg te maken.
Je moet wel appels met appels vergelijken, riemen werken enkel met binnenversnellingen / zonder derailleur. De ketting wijzigt dan niet zijdelings van positie, de kettinglijn is (normaal) recht te krijgen, er is geen plaatsbeperking dus je kunt een bredere ketting kiezen, je kunt een kettingkast monteren, als je die zaken zo een beetje aandacht geeft kan een ketting 10000'n km mee. De mijne ligt er 18 maanden op aan 60 km dagelijks, zo een 30000 km. En moest ik niet geklooid zitten door slecht gecentreerde cranksets die voor kettingsspanningsvariatie zorgen en zo slijtage concentreren, het zou nog meer zijn.

... ahja, en mijn motorfiets ketting kost 20 euro, het kettingblad 35 en het tandwiel achter 20 euro, samen 75 euro. Die 270 van een riemaandrijving is 3,6 keer de prijs van een kwalitatieve kettingsetup. En de minder toffe gastjes in de samenleving kunnen niet met een patattenschillerke je aandrijving mollen - stalen onderdelen kunnen nog wat verdragen...