Vrijdagavond 22 november wordt de vormgeving van de website aangepast aan onze nieuwe huisstijl. De gehele site zal daardoor even off-line zijn.

Koffie of koffie...?

Kampeeruitrusting, kleding, tassen, technische snufjes, enzovoorts.
Juut
Forum Lid
x 4

Re: Koffie of koffie...?

Berichtdoor Juut » di 01 okt, 2019 20:24

Afbeelding

Ik gebruik deze filter -ultra light Java drip van GSI- in een titanium bekertje. Het is licht en het zorgde voor best lekkere koffie. Ik ben nog benieuwd naar de levensduur, want het voelt wel breekbaar.

Vroeger waren vooral mijn alu,.. bekers de boosdoeners, die voegden extra smaken toe. Ook de lichte bialetti's vind ik na verloop van tijd vaak een vreemd smaakje afgeven.
0 x

SenL

Berichtdoor SenL » di 01 okt, 2019 21:39

Ik geniet echt wel van een goed bakje koffie sochtens voordat ik weer verder ga.
Heb een aantal koffiezetapparaatjes geprobeerd, maar voor mij is de Aeropress echt de topper voor koffie kwaliteit en gemak.
Ben je meer op zoek naar een goede espresso dan is deze review wel interessant: https://travsl.nl/Blog/beste-camping-ko ... raat-2019/
0 x

Edwin*
Forum Lid
x 201

Berichtdoor Edwin* » di 01 okt, 2019 22:01

Voor een goede kop koffie heb je overigens niet altijd een filter, percolator, etc. persé nodig.

Kopi tubruk (je spreekt het uit als “koppie toebroek”) is een manier van koffie maken zoals ze die in Indonesië kennen.

Twee flinke theelepels in een kop/beker doen, evt. suiker en/of melk naar smaak toevoegen, kokend water er op gieten, omroeren en de gemalen koffie in een paar minuten naar de bodem laten zakken. Daarna de koffie drinken.

De kop/beker niet helemaal leeg drinken dus...!! :idea:

Op deze manier hebben we in Café Batavia in Jakarta dit voorjaar nog een heerlijke kop koffie gedronken.
Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb :oops: , want het maakt een percolator compleet overbodig :D
Je moet hier wel heel fijn gemalen koffie voor gebruiken.
0 x

Terra
Forum Lid
x 25

Berichtdoor Terra » di 01 okt, 2019 22:48

Edwin* schreef:
di 01 okt, 2019 22:01

Kopi tubruk (je spreekt het uit als “koppie toebroek”) is een manier van koffie maken zoals ze die in Indonesië kennen.
Toebroek, Cowboy coffee of Turkse koffie allemaal prima methoden om zonder extra middelen koffie te zetten direct in je mok. Zeker als je niks anders hebt of minimaal wilt gaan.
Nadeel is wel dat je koffie in je kop tijdens het drinken steeds sterker wordt.
Je kunt hem ook in een keteltje zetten daarna rondzwieren als een centrifuge. Of bewegen met een op en neer gaande beweging. De koffiedrab scheidt zich dan van de vloeistof.
Eierschalen of een paardruppels koud water schijnt ook te werken maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.
Vroeger waren vooral mijn alu,.. bekers de boosdoeners, die voegden extra smaken toe
koffie uit een metalen beker 'drinkt' toch anders dan uit een stenen of kunststof mok.
0 x

Mr Wojtas
Forum Lid

Berichtdoor Mr Wojtas » ma 14 okt, 2019 22:42

En simpelweg omdat ik niet zonder koffie kan(zoals gelukkig meerdere hier ) heb ik een koffie filter gemaakt van een slagroom spuitbus, een nylon sok, rubberslang en een beetje touw. Niet heel groot, maar groot genoeg voor 1 stevige beker koffie. Simpel weg een ge-upcycled Greta Thunberg vriendelijke manier van prutlose goede koffie drinken.

P.s. foto volgt
0 x

ALL IN
Forum Lid
x 4

Berichtdoor ALL IN » di 15 okt, 2019 00:19

Gewoon in Vietnam gaan fietsen en voor nog geen "rooie rochel" op elke hoek van de straat (en overigens ook elk recht stuk) de lekkerste koffies drinken al dan niet met gecondenseerde melk en/of crushed ice.
0 x
"Een leven zonder fietsen is zonder twijfel mogelijk, maar volkomen betekenisloos"

Remko-opreis
Forum Lid
x 5

Berichtdoor Remko-opreis » di 15 okt, 2019 07:37

dijken63 schreef:
zo 29 sep, 2019 21:54
Frank schreef:
zo 29 sep, 2019 10:35
Ik kwam net deze tegen op Youtube, 200g:
https://snowpeak.com/products/titanium- ... ess-cs-111

200 gram, dat scheelt.
Iemand ervaring hiermee?
Anja.
Ik gebruik deze nu al een aantal jaar en mij bevalt hij prima
0 x
Kom je ook eens kijken op mijn reisverslagensite?

Bert van Sprang
Forum Lid
x 211
Persfilter ook los te verkrijgen, gewicht 22 gram en met deelbare steel.
Afbeelding
Het nadeel van dit systeem tijdens fietsvakanties (vind ik) dat de koffiedras in de beker achterblijft en je dus een andere beker nodig hebt om de koffie uit te drinken. Ik ga eens testen of je de filterkoffie ook op het filter kunt doen zodat je voor het drinken filter en dras in een keer kunt verwijderen.
0 x

AndreM
Forum Lid
x 38

Berichtdoor AndreM » di 15 okt, 2019 20:01

Shrek schreef:
ma 23 sep, 2019 21:12
[...]
En inderdaad, alleen al de associatie oploskoffie = vakantie maakt oploskoffie lekker!
In mijn pré fietsvakantie tijdperk namen we onze espressomachine en koffiemaler altijd in de auto mee op vakantie. Eerst de koffie, de rest werd er omheen gebouwd. Gewoon meer dan 20kg aan koffiespullen. Nadat de Rancilio Silvia vervangen werd door een veel groter apparaat was dat geen optie meer. Sinds ik vakanties bij voorkeur per fiets consumeer ben ik een heel tevreden oploskoffiegebruiker en geldt bovenstaande quote dus ook voor mij. Tja... Nooit gedacht dat ik 't in me had :roll:
1 x
"The thing about quotes on the internet is you can not confirm their validity" - Abraham Lincoln

Terug naar “Uitrusting”