Slippende achter derailleur veer

Alles over fietstechniek en -onderdelen.
PC2K
Forum Lid
x 4

Slippende achter derailleur veer

Berichtdoor PC2K » ma 23 sep, 2019 12:15

Ik heb laatste 2 maanden 2x last gehad dat bij het schakelen mijn ketting vastloopt en wanneer ik afstap de derailleur spanningsloos hang.

Oplossing was de kooi demonteren, veer er uit en opnieuw monteren en de boel weer vast zetten. Kan het vrij snel langs de weg, maar fijn is anders. Iemand kennis over de oorzaak? Preventie tips? Of is het gewoon tijd voor een nieuwe derailleur (is in dit geval een 7 jaar oude Shimano 105, 10 speed).

Kreeg het plaatje niet toegevoegd, maar zo hing die er bij (voordat ik hem goed heb gezet): https://imgur.com/oskY5MG
Laatst gewijzigd door PC2K op ma 23 sep, 2019 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Eric op de Fiets
Forum Lid
x 71
Contacteer:
https://www.mantel.com/shimano-105-5701 ... RhcnQxNA==

De 10 speed 105 begint een schaars artikel te worden.
0 x
Yesterday's Music Today beluister je op DaCosta Radio 24/7 met de beste disco, funk & dance classics!

gios
Forum Lid
x 97
Een keer goed schoonmaken en smeren zou voldoende moeten zijn :wink: . Anders misschien de veer vervangen als dat kan.
0 x
[/Erik]

PC2K
Forum Lid
x 4
gios schreef:
ma 23 sep, 2019 12:26
Een keer goed schoonmaken en smeren zou voldoende moeten zijn :wink: . Anders misschien de veer vervangen als dat kan.
Schoonmaken en smeren heb ik al een keer gedaan. Veer los bestellen lijkt erg moeilijk en zie eigenlijk ook niet wat er mis is met de veer. Misschien toch maar een nieuwe derailleur bestellen nu je ze nog kan krijgen.
0 x

_Peter_
Forum Lid
x 94
Zit de bout waarmee de derailleur aan het frame zit niet te strak? Als je deze zonder al te veel kracht naar voren en achteren kan bewegen is dat het probleem i.i.g. niet. Wat ik me ook nog kan bedenken is dat je de derailleurwieltjes verkeerd hebt teruggeplaatst, als je dat al gedaan hebt tenminste, op de meeste staat waar ze moeten zitten upper en lower. Je zou dit eigenlijk al moeten merken met fietsen, of het terugdraaien van de ketting wat dan nog net wil.

En anders een nieuwe inderdaad, dat is de snelste oplossing.
0 x

Shadow
Forum Lid
x 144
PC2K schreef:
ma 23 sep, 2019 12:32
gios schreef:
ma 23 sep, 2019 12:26
Schoonmaken en smeren heb ik al een keer gedaan. Veer los bestellen lijkt erg moeilijk en zie eigenlijk ook niet wat er mis is met de veer. Misschien toch maar een nieuwe derailleur bestellen nu je ze nog kan krijgen.
Zou ik doen!
0 x

WillemT
Forum Lid
x 14
Zie ook deze (voor Shimano 10-speed HG-X kettingen)

https://www.rosebikes.nl/shimano-deore- ... =standaard
0 x

Shadow
Forum Lid
x 144
Maar dat is een Deore (=mtb) derailleur, dat gaat niet met race shifters helaasch :|
0 x

hoogframe
Forum Lid
x 48
moet je misschien de veer nog een slag (voor)spannen als je de derailleurkooi er weer opzet?
1 x

OmeGerrit
Forum Lid
x 2
Shadow schreef:
ma 23 sep, 2019 13:09
Maar dat is een Deore (=mtb) derailleur, dat gaat niet met race shifters helaasch :|
9v MTB zoeken, gaat met 10v STI. Wel normale model pakken, geen shadow oid, maar die worden ook zeldzaam.
0 x

sjefke
Forum Lid
x 17
OmeGerrit schreef:
ma 23 sep, 2019 22:38
Shadow schreef:
ma 23 sep, 2019 13:09
9v MTB zoeken, gaat met 10v STI. Wel normale model pakken, geen shadow oid, maar die worden ook zeldzaam.
Inderdaad: mtb 10v gaat niet samen met 10v road: andere schakelratio. Maar er zijn nog meer alternatieven. Sora R3000 9v (ook keuze tussen kort of lang) of gewoon het origineel, kort of lang:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... ur-p32530/
0 x

Shadow
Forum Lid
x 144
Daar zou ik er snel 1 van bestellen, want ze gaan er wel uit heb ik het idee :idea:
0 x

PC2K
Forum Lid
x 4
hoogframe schreef:
ma 23 sep, 2019 13:15
moet je misschien de veer nog een slag (voor)spannen als je de derailleurkooi er weer opzet?
Ik span hem correct voor, als ik hem goed zet. Dan doet die het ook weer goed met juiste spanning. Ziet en voelt ook correct aan, ook met vergelijking met de andere fietsen die ik heb. Werkt dan ook prima weer voor heel wat ritten.

Maar denk dat ik maar een reserve ga bestellen, loon wordt toch deze dagen gestort.
0 x

_Peter_
Forum Lid
x 94
Shadow schreef:
di 24 sep, 2019 07:40
Daar zou ik er snel 1 van bestellen, want ze gaan er wel uit heb ik het idee :idea:
En anders is daar altijd nog Microshift, misschien niet zo makkelijk verkrijgbaar maar zeker niet slechter dan Shimano.
https://www.microshift.com/en/product-c ... ad/centos/
1 x

Terug naar “Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen”