Belangen van fiets-treinreizigers?

Ervaringen met het meenemen van de fiets in de trein
Terra
Forum Lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 februari 2019
x 14
Vandaag in de krant:
Echtpaar doet moeite om met de fiets in te stappen in de juiste treinwagon.
De vrouw komt daardoor bijna te laat en ook nog beklemd tussen de deuren.
Dit wordt door NS afgestraft met twee boetes, voor steppen op het perron en het vertragen van de trein.
Belachelijk

Ik maakte het pas geleden ook mee.
De trein komt binnen en dan moet je terwijl de trein nog rijdt al zoeken naar de juiste deur met het fietslogo erop. Als je daar door de drukte aankomt staat er dus al een rij van mensen te wachten. Die laat je natuurlijk voor gaan om vervolgens, zodra er meer ruimte is met je fiets en tassen zo snel als kan in te stappen. Als je daar mee bezig bent hoor je de conducteur al op het fluitje blazen...
Enkele tellen later staat de conducteur bij jou en je fiets te ordonneren dat de tassen eraf moeten, dat je ruimte moet laten voor anderen passagiers enz..terwijl je zelf nog staat uit te zweten.
Dit kan anders.

Wie komt erop voor de belangen van fiets-treinreizigers?
Scanbot 16 aug. 2019 09.35.jpg
0 x

Casartelli
Forum Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 20 mei 2003
Locatie: Amsterdam
x 16
Tja, NS-personeel... ook daar zit tuig tussen.
0 x

Gebruikersavatar
peter de rijk
Forum Lid
Berichten: 2056
Lid geworden op: 09 april 2003
Locatie: Utrecht
x 76
Contacteer:
Als ik het goed begrijp, mag een conducteur helemaal niet fluiten als iemand met een fiets tussen perron en trein staat te hannesen, zoals de gedupeerden beweren (vrouw met fiets was bezig met instappen). Van de NS-site:
"Stapt er niemand meer in of uit? Kort voor de aangegeven vertrektijd op het bord geeft de conducteur het fluitsignaal. Zo kan de trein op tijd vertrekken."
0 x
De Wijde Wereld — reisverslagen & traveltips

Gebruikersavatar
willem.m
Forum Lid
Berichten: 4033
Lid geworden op: 24 november 2005
Locatie: Den Bosch
x 413
Ho ho, voordat via deze anekdotes waar het niet ideaal gaat het Grote NS Bashen begint...

Als reiziger heb je ook eigen verantwoordelijkheid:
- Als je met je fiets voor de deur met fietslogo staat mag je best assertief zijn en je fiets als eerste naar binnen duwen.
- Als je hulp met instappen nodig hebt, vraag dan medereizigers om je een handje te helpen.
- Als je over een perron stept (wat niet mag, maar wat ik ook doe), doe dat dan aan de andere kant van het perron waar het (hopelijk) minder druk is en niet zo opvalt.
- Als je niet bekend bent met hoe dat allemaal werkt, zul je je vooraf goed moeten informeren, en desgewenst iemand van NS even moeten vragen om te helpen.

En als het je niet bevalt, ga dan fietsen. Het is niet verplicht om de trein te nemen. Wil je (niet de TS, maar de fietser in het algemeen) dat toch, pas je aan systeem en regels aan, zodat niet alles & iedereen (inclusief het krappe rooster) zich aan jou moet aanpassen.
Laatst gewijzigd door willem.m op vr 16 aug, 2019 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

bert sitters
Forum Lid
Berichten: 7692
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 109
Tussen Den Haag en Eindhoven rijden lange Intercity-treinen met 9 rijtuigen. De fietsplaatsen zijn slechts op één van de koppen. Je weet vooraf niet welke. Het beste als je met je fiets in deze trein wilt stappen op een tssenliggend station is in het midden positie te kiezen. Als de trein binnenrolt dan zie je aan het wel of geen aanwezige zijn van de fietspictogrammen op de voorste ingang of daar het fietshok is of nu juist helemaal aan de achterzijde van de trein, zodat je nog voor de trein is gestopt kunt beginnen naar de juiste deur te gaan.
Steppen op het perron is gevaarlijk. Reizigers op het perron maken onverwachte bewegingen.
De conducteur had wel even kunnen wachten met fluiten totdat alle reizigers ingestapt waren. Ik vindt zijn fluitwijze niet klantvriendelijk. Het lijkt of hij het steppen hiermee wilde straffen.

De Fietsersbond heeft overleg met de NS en kun je dus zien als belangenbehartiger.
www.fietsersbond.nl
Laatst gewijzigd door bert sitters op vr 16 aug, 2019 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

bert sitters
Forum Lid
Berichten: 7692
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 109
Casartelli schreef:
vr 16 aug, 2019 10:30
Tja, NS-personeel... ook daar zit tuig tussen.
Ik vind dit te kort door de bocht.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Casartelli
Forum Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 20 mei 2003
Locatie: Amsterdam
x 16
bert sitters schreef:
vr 16 aug, 2019 11:06
Ik vind dit te kort door de bocht.
Dat mag. Het was ook meer een algemene observatie dan een conclusie op grond van dit artikeltje waar we uiteraard maar één kant van het verhaal lezen.

Toevallig zijn jij en ik vrij goed op de hoogte van de regels omtrent fiets in trein, diverse materieeltypen etc. Het lijkt me niet redelijk om van ieder ander hetzelfde te verwachten.

Vooropgesteld dat de eenzijdige weergave in het artikel toch vrij dicht bij de feiten zit, had ik het alleszins begrijpelijk gevonden als het echtpaar de conducteur aangevlogen was nadat ze met haar bonnenboekje begon te zwaaien.
willem.m schreef:
vr 16 aug, 2019 11:02
- Als je niet bekend bent met hoe dat allemaal werkt, zul je je vooraf goed moeten informeren, en desgewenst iemand van NS even moeten vragen om te helpen.
Benieuwd hoe je dit voor je ziet. De perronopzichter is al heel wat jaren wegbezuinigd en met opzoeken en aanspreken van de conducteur gaat ook nogal wat kostbare tijd verloren.
0 x

Gebruikersavatar
peter de rijk
Forum Lid
Berichten: 2056
Lid geworden op: 09 april 2003
Locatie: Utrecht
x 76
Contacteer:
willem.m schreef:
vr 16 aug, 2019 11:02
En als het je niet bevalt, ga dan fietsen. Het is niet verplicht om de trein te nemen. Wil je (niet de TS, maar de fietser in het algemeen) dat toch, pas je aan systeem en regels aan, zodat niet alles & iedereen (inclusief het krappe rooster) zich aan jou moet aanpassen.
Er zit natuurlijk een principieel probleem in het systeem, en dat is dat je bij IC's totaal niet weet waar de fietsplaatsen zijn, zoals Bert Sitters al zegt, en je dus kans hebt een eind te moeten hollen, gezien de krappe stoptijden, en ten tweede dat je dan kans hebt dat de fietsplaatsen (vaak maar een paar) bezet zijn en je dus mogelijk juist verderop in de trein moet zijn waar misschien nog wel plek is. Dat zijn onoplosbare stressfactoren, zeker voor de wat minder handige/sterke/jeugdige fietser.
Een systeem met één grote fietscoupé zoals in veel buitenlanden is veel handiger en minder stressend, maar goed, zo is het in NL nu eenmaal niet geregeld, en hoogstwaarschijnlijk met opzet (vooral fietsvervoer in IC's niet te veel faciliteren).
1 x
De Wijde Wereld — reisverslagen & traveltips

Terra
Forum Lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 februari 2019
x 14
Aanleiding is niet bedoeld om NS of haar personeel te blamen and shamen. Dat gebeurt al genoeg.
Misschien moeten we zoeken naar ideeën waar fietsreizigers, maar ook andere reizigers en conducteurs belang bij hebben o.a. door het vlotter en veiliger laten verlopen van in- en uitstappen.

Bijvoorbeeld:
Een aangegeven vak op het perron waar fietsers zich vooraf kunnen opstellen. Dit voorkomt dat fietsreizigers over het perron moeten racen en te laat bij de juiste coupe aankomen of in conflict met medereizigers raken.
Randvoorwaarde is wel dat de fietscoupé precies stopt bij dit vak. Dit vraagt iets van NS. In verschillende landen waaronder het uiterst gedisciplineerde Japan gebeurt dit al. Er staan vakken getekend op het perron zodat iedereen weet waar hij of zij moet instappen. Rennen en duwen is er niet bij.
0 x

Gebruikersavatar
willem.m
Forum Lid
Berichten: 4033
Lid geworden op: 24 november 2005
Locatie: Den Bosch
x 413
peter de rijk schreef:
vr 16 aug, 2019 11:44
willem.m schreef:
vr 16 aug, 2019 11:02
En als het je niet bevalt, ga dan fietsen. Het is niet verplicht om de trein te nemen. Wil je (niet de TS, maar de fietser in het algemeen) dat toch, pas je aan systeem en regels aan, zodat niet alles & iedereen (inclusief het krappe rooster) zich aan jou moet aanpassen.
Er zit natuurlijk een principieel probleem in het systeem, en dat is dat je bij IC's totaal niet weet waar de fietsplaatsen zijn, zoals Bert Sitters al zegt, en je dus kans hebt een eind te moeten hollen, gezien de krappe stoptijden, en ten tweede dat je dan kans hebt dat de fietsplaatsen (vaak maar een paar) bezet zijn en je dus mogelijk juist verderop in de trein moet zijn waar misschien nog wel plek is. ...
Dat klopt inderdaad.

Mijn reactie was vooral ingegeven door de gedachte dat je zoiets niet eenzijdig op de NS zou moeten afschuiven. Maar ze kunnen wel het nodige verbeteren natuurlijk.

Ik kan nog begrijpen dat de NS het aantal fietsplekken beperkt (ook al heb ik er zelf wel last van als ik de fiets mee neem), maar niet dat de mensheid al vijftig jaar geleden mensen op de maan kreeg, maar dat de NS met alle voortschrijdende technieken nog steeds niet in staat is om op alle grotere stations op perroninformatieborden aan te geven hoe de komende trein is ingedeeld. Dát zou namelijk al een hoop schelen.

Edit:
Overlap met de reactie van 11.51 :D
0 x

Gebruikersavatar
peter de rijk
Forum Lid
Berichten: 2056
Lid geworden op: 09 april 2003
Locatie: Utrecht
x 76
Contacteer:
Terra schreef:
vr 16 aug, 2019 11:51
Een aangegeven vak op het perron waar fietsers zich vooraf kunnen opstellen. Dit voorkomt dat fietsreizigers over het perron moeten racen en te laat bij de juiste coupe aankomen of in conflict met medereizigers raken.
Randvoorwaarde is wel dat de fietscoupé precies stopt bij dit vak. Dit vraagt iets van NS. In verschillende landen waaronder het uiterst gedisciplineerde Japan gebeurt dit al. Er staan vakken getekend op het perron zodat iedereen weet waar hij of zij moet instappen. Rennen en duwen is er niet bij.
Dat kan dus niet want er zit helemaal geen systeem in bij de NS. Te veel verschillend materieel.
0 x
De Wijde Wereld — reisverslagen & traveltips

Bert van Sprang
Forum Lid
Berichten: 1969
Lid geworden op: 10 december 2007
Locatie: Vught
x 183
In Duitsland wordt het bij Intercity's ook aangegeven, zinvol ivm de gereserveerde zitplaatsen. Het is volgens mij heel goed mogelijk het perron in te delen in vakken en dan op de digitale borden aan te geven in welk vak de fietsplaatsen etcetera zijn.
0 x

Terra
Forum Lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 februari 2019
x 14
Volgens NS kun je op https://treinposities.nl/vertrekstaat
zien welk materieel op welk traject wordt ingezet.
Ik heb alleen nog niet ontdekt waar de fietscoupés staan aangegeven.
0 x

bert sitters
Forum Lid
Berichten: 7692
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 109
Terra schreef:
vr 16 aug, 2019 11:51
Aanleiding is niet bedoeld om NS of haar personeel te blamen and shamen. Dat gebeurt al genoeg.
Misschien moeten we zoeken naar ideeën waar fietsreizigers, maar ook andere reizigers en conducteurs belang bij hebben o.a. door het vlotter en veiliger laten verlopen van in- en uitstappen.

Bijvoorbeeld:
Een aangegeven vak op het perron waar fietsers zich vooraf kunnen opstellen. Dit voorkomt dat fietsreizigers over het perron moeten racen en te laat bij de juiste coupe aankomen of in conflict met medereizigers raken.
Randvoorwaarde is wel dat de fietscoupé precies stopt bij dit vak. Dit vraagt iets van NS. In verschillende landen waaronder het uiterst gedisciplineerde Japan gebeurt dit al. Er staan vakken getekend op het perron zodat iedereen weet waar hij of zij moet instappen. Rennen en duwen is er niet bij.
Er is een aantal jaren een proef gehouden op de sporen 3 en 4 van het station van Den Bosch met een blauw balk boven het spoor, waarje precies kon zien voordat de trein binnen kwam, waar zich het begin en einde, de deuren, de eerste klas, de invalideplaatsen en de fietsplaatsen bevonden.
Volgens mij is deze proef nu op Schiphol, maar ik weet niet of de fietsplaatsen er nu op staan.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

fud0
Forum Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 29 oktober 2013
x 42
Ik blijf bij dat er meer klapstoelen moeten komen, die veel vrije ruimte geven, zonder te hoeven besparen op het aantal mensen dat vervoerd kan worden. Zoals in regionale treinen vaak al het geval is, waar je ook zo met fiets inrijdt en niet te maken hebt met een 'opstap' en dus snel je fiets in de trein kunt plaatsen.
Zijn er geen fietsen, dan zitten en staan mensen in dat vak bij drukte. Nadeel bij drukte is dat mensen vaak niet willen opstaan of verplaatsen en fietsers ongemakkelijk in het pad met fiets staan. Het moet dus duidelijk zijn voor reizigers dat ze wel op de klapstoelen mogen zitten, maar een fiets(er) te allen tijde voorrang heeft en zij daarvoor dus plaats moeten maken. Als je standaard een paar coupés per trein inricht, zou je niet ver moeten lopen of hollen en als er ruimte genoeg is en mensen soepel de fiets in en uit de trein kunnen plaatsen, hoeft er ook geen irritatie te ontstaan bij reizigers die geen fiets meenemen. Dan kan het vlot samengaan.
0 x

Gebruikersavatar
joukon
Forum Lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 26 april 2017
x 42
Afgelopen weken herhaaldelijk met fiets en fietstassen de trein ingestapt.
Geen problemen ondervonden.
Conducteurs deden geen enkel moment moeilijk.
O ja na afloop van de Nijmeegse 4 daagse was het soms best lastig om nog een plekje te vinden.
Maar met passen en meten en enige inschikkelijkheid van mijn medemens was veel mogelijk.
Op die ene keer na maar toen bleek een mede fietser meer belangstelling aan de dag te leggen voor zijn smartphone en "sociale media" dan het welbevinden van zijn directe mede reizigers. Soms lijken mensen echt van de wereld te zijn en in de eigen "bubbel" te leven. Maar dat valt te overleven :lol:

Soms maak je mee dat mensen niet in de gaten hebben dat fietsers voorrang hebben waar klapstoeltjes voor fietsen zijn. Vaak ook blijk je dan te maken te hebben met toeristen die zich verbazen over die uitzonderingsregel voor fietsers. Het levert steevast leuke gesprekken op.
0 x

Wim
Forum Lid
Berichten: 10574
Lid geworden op: 03 maart 2004
Locatie: Groningen
x 230
In mijn ervaring zijn de meeste conducteurs veel fietsvriendelijker dan de NS.
0 x

bert sitters
Forum Lid
Berichten: 7692
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 109
Wim schreef:
vr 16 aug, 2019 17:49
In mijn ervaring zijn de meeste conducteurs veel fietsvriendelijker dan de NS.
Ook ik maak doorgaans alleen maar vriendelijke conducteurs mee, maar je kunt het natuurlijk ook een keer niet treffen.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl


Terug naar “Fiets & Trein”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron