Denham stuur

Alles over fietstechniek en -onderdelen.
Bridgestone SM
Forum Lid
x 50

Re: Denham stuur

Berichtdoor Bridgestone SM » zo 12 mei, 2019 21:51

Terra schreef:
zo 12 mei, 2019 20:16
Grappig idee,
zou kunnen werken, maar geen idee of dit fijn stuurt.
Dank je.

Of het fijn stuurt weet ik ook niet, ik ben niet zo van de brede sturen.
The proof of the pudding is in the eating ... dus wat let je: fröbel er op los.

Maar goed, of het "fijn" is hangt vooral van de geometrie af, en verder van de afwerking.
Bij sommigen speelt ook de prijs mee: dan is duurder (of juist goedkoper) "fijner".

Groeten BSM
0 x
Ik bedoel het goed maar mijn toetsenbord is dyxlectie ....

bluebox10
Forum Lid
x 7

Berichtdoor bluebox10 » ma 13 mei, 2019 21:31

Dank voor de tips. Interessante bar-end opties, hoewel de backsweep van > 25 graden ook bij deze opties een probleem lijkt te blijven.

Wat betreft de bullhorn met bar-ends: leuk bedacht, maar dat gaat echt lastig worden met het plaatsen van remmen, en ik zou bang zijn dat ik bij de eerste de beste stevige hobbel de bar-ends draai aan het stuur.
0 x

Bridgestone SM
Forum Lid
x 50

Berichtdoor Bridgestone SM » ma 13 mei, 2019 23:12

bluebox10 schreef:
ma 13 mei, 2019 21:31
Wat betreft de bullhorn met bar-ends: leuk bedacht, maar dat gaat echt lastig worden met het plaatsen van remmen, en ik zou bang zijn dat ik bij de eerste de beste stevige hobbel de bar-ends draai aan het stuur.
Tja, dan "moet" je terug naar een MTB achtig stuur en daar bar-end "bull-horns" op plaatsen.
Het is dan weer de vraag of je een MTB achtig stuur kan vinden met de juiste back-sweep.
Met de juiste materiaal-kennis zou je zelfs zelf iets moeten kunnen buigen (maar dat lijkt mij weer eng).

Groeten BSM

PS   Ik heb in het verleden juist de "spaghetti" stuurtjes van de Bridgestone gehaald.
       Ik bedoel met een "spaghetti" stuur zo'n onbestemd gebogen beperkt back-sweep stuur
0 x

willem.m
Forum Lid
x 431

Berichtdoor willem.m » di 14 mei, 2019 07:14

Bridgestone SM schreef:
ma 13 mei, 2019 23:12
Het is dan weer de vraag of je een MTB achtig stuur kan vinden met de juiste back-sweep.
Ja, vast wel. Er zijn online stuurconfigurators waarop dit aan de hand van vele sturen wordt weergegeven. En er zijn fabrikanten die vele soorten en maten aanbieden. Beiden verschijnen regelmatig op dit forum. Ik denk dat ik dit allemaal in 2 minuten kan Googelen en delen, maar dat doe ik niet want ik ga werken.
0 x

Bridgestone SM
Forum Lid
x 50

Berichtdoor Bridgestone SM » di 14 mei, 2019 09:50

bluebox10 schreef:
zo 12 mei, 2019 08:20
Ik heb zowel het de Crazy Bars (eerste foto in dit draadje) als de Denham bar (figuur hier vlak boven).

Voor mijn bikepacking trips monteerde ik altijd bar-ends, maar niet aan het eind van het stuur maar verder naar binnen, tussen het handvat en de rem/schakelbevestiging. Dit geeft mij een fijnere handpositie dan bar-ends aan de buitenkant.

Toen ik mijn rechte stuur wilde vervangen door een stuur met een flinke backsweep (>25 graden) bleek bovengenoemde oplossing niet meer te werken: de bar-ends staan dan niet meer recht vooruit, maar steken met eenzelfde hoek naar buiten. Dat werkt niet. Ik heb nog geen passende oplossing gevonden voor de combinatie flinke backsweep + bar-ends die voldoet aan mijn wensen.

Toen vond ik bovengenoemde sturen.

De Velo Orange Crazy Bar heeft een backsweep van 45 graden, en lange "bar ends" met de breedte van een racefietsstuur. Net of je op de drops zit.

De Koga Denham Bar heeft een backsweep van ca. 34 graden, met kortere "bar-ends".

Voor beide sturen geldt dat ze enerzijds mijn probleem oplossen: ik heb een alternatief voor de bar-ends die verder naar binnen gemonteerd staan. Beiden zijn prima sturen, met veel handposities, en uniek in hun soort. Maar... er zijn ook nadelen:

Afhankelijk van je eigen gewenste zitpositie, hoogte van het stuur t.o.v. zadelhoogte etc, kan de hoek van de "bar-ends" ten opzichte van de hoek van de handvaten suboptimaal zijn voor je. En je kan dit niet aanpassen. Dit kon wel bij mijn eerste oplossing, bij het rechte stuur met met de losse bar-ends.

Als je, net als ik, aparte klemmen voor remmen (magura) en schakelen (shimano) hebt, dan past het wat lastig. De ruimte tussen het uiteinde van het stuur en de "bar-ends" kan je niet aanpassen. Het past, of het past niet. In mijn geval heb ik atlijd ruimte tussen handvat en rem, zodat ik met 1 vinger comfortabel kan remmen. Dat ging dus niet goed, ik heb andere handvatten gezocht die ik zonder zorgen ca. 2cm voorbij het eind van het stuur kan laten uitsteken.

Hoop dat het allemaal duidelijk is wat ik probeer uit te leggen... heb even geen mogelijkheid een foto van mijn fiets te maken en toe te voegen.

De Denham bar paste mij het beste qua vorm. Ik heb er nu een paar honderd km mee gefietst, en ik moet het volgende concluderen:
- Het is een veel betere oplossing (voor mij) dan een recht stuur met bar-ends naar binnen gemonteerd. Ik hou van de 34 graden backsweep, ideaal voor mij.
- In mijn setup staan de bar-ends iets te vlak, waardoor ik mijn polsen in een net-niet-optimale hoek zet wanneer ik deze vasthoud
- door de wijze van monteren (zie boven) van de handgrepen wordt het stuur nét iets breder dan ik zou willen

Mooi stuur dus, maar voor mij niet 100%. ik zoek nog naar bar-ends die gemaakt zijn om te gebruiken op een stuur met backsweep. Ik heb ze nog niet gevonden (tips? graag!).
"bluebox10"

Als je een back-sweep stuur zoekt met een breed genoeg recht midden-deel dan zou het toch met de op dat rechte deel gemonteerde bar-ends moeten kunnen lukken ?

En dan verder een mijns inziens futiel dingetje (er is soms een erg "wettische" kijk op de regels en het overtreden daarvan): Als je een stuur van 71 cm met nog eens 2x 2 cm verbreedt dan zit je op de wettelijk maximaal toegestane breedte voor een fiets. Ik heb nog nooit een diender met een rolmaat fietsen zien opmeten, en bovendien begreep ik dat ze nog eens 10% overschrijding toestaan, dus het is niet gauw een probleem.
Vroeger was er een oplossing, was je te breed dat was je een onbespannen wagen, en mocht je naar keuze van fietspad of rijweg gebruik maken, tegenwoordig moet je minstens driewielig zijn voor een onbespannen wagen.

Groeten BSM
0 x

Maurice
Forum Lid
x 31

Berichtdoor Maurice » di 14 mei, 2019 13:29

Sinds een jaartje rijd ik met een Surly Moloko stuur en dat bevalt ook heel goed. Ik weet niet of dit het stuur voor jou is, maar ik zou eens gaan praten bij Just Pedal Bikes in Amersfoort. Daar hebben ze veel ervaring met ander soort sturen en mogelijkheden. https://www.justpedal.nl
0 x

Belle
Forum Lid
x 22
Contacteer:

Berichtdoor Belle » zo 19 mei, 2019 10:36

bluebox10 schreef:
zo 12 mei, 2019 08:20
Mooi stuur dus, maar voor mij niet 100%. ik zoek nog naar bar-ends die gemaakt zijn om te gebruiken op een stuur met backsweep. Ik heb ze nog niet gevonden (tips? graag!).
Siliconen ESI grips EXTRA chunky XXL voor de handvatten en de normale lengte voor de hoorntjes. Op maat te snijden siliconen handvatten. Echt super fijne handvatten.

Alleen een crime om erop te krijgen. Vergeet alle tips over rubbing alcohol, water, sopje etc. Het enige dat IMHO werkt is de fietspomp. Eerst een stukje van het handvat je stuur opwurmen. Dan houdt één iemand dit stuk klem om het stuur. De tweede zet de pomp op de buitenkant, ook weer met vingers omklemmen. Dan steeds pomp-en-schuif, pomp-en-schuif. Gaat waarschijnlijk nog beter met een compressor maar die hebben we niet. Oja, niet vergeten de afdekdopjes op je stuur te houden, anders blaas je lucht in je stuur.

Deze handvatten kan je krijgen voor prijzen van 33 euro bij een Duitse webshop, 50 euro bij Just Pedal in Amersfoort en 80 euro bij de Vakantiefietser in Amsterdam. Mantel.com verkoopt alleen de korte maat, die zijn een stuk goedkoper.

Super bedankt overigens voor je uitgebreide reactie over je ervaringen met dit stuur.
Laatst gewijzigd door Belle op zo 19 mei, 2019 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Smiles, not miles #thesupplelife

Belle
Forum Lid
x 22
Contacteer:

Berichtdoor Belle » za 25 mei, 2019 20:41

Maurice schreef:
di 14 mei, 2019 13:29
Sinds een jaartje rijd ik met een Surly Moloko stuur en dat bevalt ook heel goed. Ik weet niet of dit het stuur voor jou is, maar ik zou eens gaan praten bij Just Pedal Bikes in Amersfoort. Daar hebben ze veel ervaring met ander soort sturen en mogelijkheden. https://www.justpedal.nl
De Moloko vergroot de reach ten opzichte van een Jones H-loop. Een mooie site om sturen te vergelijken is: Whatbars.com. Helaas staat de Denham er (nog) niet bij maar die zit dichter bij de Jones, alleen 34º ipv 45º backsweep.
0 x
Smiles, not miles #thesupplelife

Eric Schuijt
Forum Lid
x 74
Contacteer:

Berichtdoor Eric Schuijt » zo 26 mei, 2019 12:25

Voor degene die graag meer willen weten over het Denham stuur. Eind juni komt Alee Denham himself naar Amsterdam en wij organiseren een avond in de winkel met hem. Houd onze agenda in de gaten.
1 x
Eric heeft ruim 250.000 kilometer over de wereld gefietst en heeft een winkel: http://www.vakantiefietser.nl

Terra
Forum Lid
x 17

Berichtdoor Terra » zo 26 mei, 2019 16:40

Eric Schuijt schreef:
zo 26 mei, 2019 12:25
Voor degene die graag meer willen weten over het Denham stuur. Eind juni komt Alee Denham himself naar Amsterdam en wij organiseren een avond in de winkel met hem. Houd onze agenda in de gaten.
Interessant. Plaats je hier ook een bericht als datum bekend is?
0 x

De Vakantiefietser
Forum Lid
x 6
Contacteer:

Berichtdoor De Vakantiefietser » ma 03 jun, 2019 12:38

ik heb al een apart berichtje hiervoor gemaakt. Alee komt vrijdag de 28e juni geeft hij een presentatie. (hij is al een paar dagen in Amsterdam hoor)

Hier is de link om je aan te melden: https://www.vakantiefietser.nl/product/ ... sh-spoken/
0 x
Eric Schuijt heeft meer dan 250.000 km. over de wereld gefietst en heeft een winkel http://www.vakantiefietser.nl.

Poppink
Forum Lid
x 14

Berichtdoor Poppink » di 10 sep, 2019 01:22

Waar of bij wie kan ik eens een Denham stuur uitproberen?
0 x

Eric Schuijt
Forum Lid
x 74
Contacteer:

Berichtdoor Eric Schuijt » di 10 sep, 2019 08:34

Iedereen die bij ons een fiets koopt kan alle sturen uitproberen (maar we hebben er een stuk of 30!)
Wij meten op op ons pasframe (ontworpen en gebouwd door Marten Gerritsen) en dan kijken we o.a. naar de spanning in de polsen, ellebogen een schouders. En als de backsweep van een Denham stuur goed bij jou past, dan kan dat voor jou het juiste stuur zijn.
1 x
Eric heeft ruim 250.000 kilometer over de wereld gefietst en heeft een winkel: http://www.vakantiefietser.nl

Terug naar “Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen”