Eric Schuijt schreef: ↑di 16 jan, 2018 09:32
En een goede Smartphone scheelt spullen en dus gewicht. Want wie gebruikt er nog een apart woordenboek, reisgids, landkaarten, notitieboekje, agenda, zaklamp, spiegelreflexcamera, Garmin, videocamera, wereldontvanger of aparte MP3 speler?
(Nou ik soms

)
Zelf weiger ik nog steeds om een smartphone aan te schaffen. Ten eerste omdat ik bloedhekel aan telefoneren heb. Ook heb ik nooit de behoefte gevoeld om selfies te maken. Tot na mijn veertigste bestonden er helemaal geen smartphones, dus mij maakt niemand wijs dat je zonder zo'n ding niet zou kunnen leven. Ik vond het vaak juist wel fijn dat ik niet altijd te bereiken was en kon volstaan met het sturen van een ansichtkaart. Verder valt het me steeds weer op hoe weinig smartphoneverslaafden, die altijd en overal tegen zo'n apparaat aan staan te blaten, te melden hebben.
Voor noodgevallen heb ik een Nokia van 20 euro, die nog echt in mijn broekzak past en heel weinig stroom verbruikt.
Wel heb ik een iPad mini met mobiel internet, die nog prima in mijn stuurtas past en een veel groter beeldscherm heeft dan een smartphone. Bellen kun je er niet mee, maar krant, buienradar, Opencyclemap, Wikipedia en spoorboekje staan er allemaal op. Als het moet, kan ik het zelfs zonder bril nog lezen.
Daarnaast heb ik ook nog een kleine hoofdlamp met ledverlichting en een zeer laag stroomverbruik, waarmee ik toch wat beter kan ontdekken of er fietsendief op de camping rondloopt dan met mijn Nokia of iPad.
Landkaarten gebruik ik ook nog regelmatig, dat is nu eenmaal een gekte van mij (zie
dit draadje).
Met Garmin heb ik een haat-liefdeverhouding. Mijn Etrexen zijn veel compacter en zuiniger dan een smartphone, maar ze gaan al kapot als ik ze tussen de 200 en 400 dagen intensief heb gebruikt (zie
hier).
Ik hou van rust, ervaar de meeste muziek als overlast en een goede foto zegt mij veel meer dan bewegende beelden, dus aan een videocamera en een MP3-speler heb ik nooit behoefte gehad. Het maken van echte foto's doe ik toch het liefst met een apparaat dat daar speciaal voor gemaakt is en een optische zoeker heeft. In mijn geval is dat meestal nog een spiegelreflexcamera, maar voor snapshots is het inderdaad overkill.
En zo heb je ook mensen die vinden dat ze meer dan één fiets nodig hebben. Soms geven ze daar duizenden euro's aan uit, terwijl je er er in de bouwmarkt al een voor 250 euro kunt kopen, waarmee je ook de hele dag rond kunt fietsen

.