rooss schreef: ↑di 26 mar, 2019 18:35
keesswart schreef: ↑di 26 mar, 2019 17:50
Het zou me niet verbazen als er een verband is met o.a. stemgedrag. Dat in overwegend links stemmende steden (zoals Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, Groningen) steeds meer wordt gefietst, terwijl in overwegend rechtse gemeenten het vanzelfsprekend wordt gevonden om de auto te gebruiken.
Ik vraag me af of het verstandig is om op dit forum een onderwerp zoals politiek aan een onderwerp als fietsen te koppelen. Ik denk dat een keuze voor veiligheid, milieu, eenvoud en consuminderen niet alleen politiek links is.
Dat laatste zou ik ook graag willen. Zodra iemand echter een serieus betoog houdt over ‘veiligheid, milieu, eenvoud en consuminderen’ wordt die persoon in media als de Telegraaf, Elsevier, GeenStijl, PowNed etc. gelijk weggezet als een ‘milieugekkie’ en voor links uitgemaakt, wat in die kringen geen compliment is.
Dat het met fietsen en politiek in de praktijk niet zo simpel ligt, bleek laatst weer eens uit een inventarisatie van provinciale verkiezingsprogramma's door de Fietsersbond (zie
hier) dat partijen die in de ene provincie veel aandacht besteden aan fietsen, dat in een andere provincie niet doen. In veel provincies hadden Groenlinks, D66 en de Christenunie fietsvriendelijke programma's, terwijl de Partij voor de Dieren in geen enkele provincie interesse voor fietsen leek te hebben. Toch verwacht ik dat een sympathisant van de Partij voor de Dieren meer te porren is voor de aanleg voor fietspaden dan van autowegen en dat de doorsnee VVD-er vooral wil dat hij plankgas kan geven, alle Haagse fietsritjes van Mark Rutte ten spijt. Ik herinner me ook nog een hele linkse partij die helemaal niks met fietsen had. Dat was de CPN, die later nota bene is opgegaan in Groenlinks.
Wat me overigens tegenvalt van oude en nieuwe ‘redders van de natie’, zoals Fortuin, Wilders, Verdonk en Baudet, dat ze geen van allen het fietsen hebben ontdekt als een prachtige Nederlandse traditie die tot elke prijs gekoesterd moet worden. Het had ze in ieder geval wat geloofwaardiger gemaakt.
Dit doet me een beetje denken aan vroeger, toen bepaalde mensen die tegen autorijden waren daarom maar in een 2cv reden. En aan mensen die tegen auto's zijn maar heel veel vliegen.
Tussen iemands mening en gedrag
staan wetten in de weg en praktische bezwaren,
en ook luiheid, die iedereen kan verklaren
(vrij naar Elsschot)
Bert van Sprang schreef: ↑di 26 mar, 2019 18:41
Maar je hoeft in Katwijk niet meer tegen de geparkeerde auto's aan te kijken, ik vind het een fantastische oplossing.
Dat was het zeker geweest als de parkeerplekken op de boulevard waren opgedoekt en er ook een mooi fietspad was gekomen. Helaas kan er op de boulevard nu nog steeds volop geparkeerd worden.
Ik kom graag in Katwijk, omdat het nog steeds de sfeer van een vissersdorp heeft. Met wat betere voorzieningen voor fietsers zou het zich nog positiever onderscheiden van de commerciële kermis die je in het naburige Noordwijk en Scheveningen aantreft.
Het indelen van fietsers bij links en autorijders bij rechts plaatst mij voor een dilemma: waar hoor ik bij als ik het allebei met plezier doe?
Er is niks mis mee als je iets met plezier doet zolang niemand er last van heeft. Wat dat betreft verschilt autorijden niet van vlees eten of bier drinken. Bij overconsumptie wordt je er geen fijner mens van en wanneer je gaat vinden dat je altijd zo hard moet kunnen rijden als je wilt, je overal moet kunnen parkeren en er veel meer asfalt bij moet komen, dan begint het toch wel erg op een rechtse hobby te lijken.
bert sitters schreef: ↑di 26 mar, 2019 12:41
Merkwaardig dat de ANWB tegen is. Denk deze toeristenbond niet aan de belangen van fietsers en voetgangers?
Bert, ga je ons nu wijsmaken dat je niet wist dat de ANWB een van de pijlers van de autolobby is? Een dik jaar geleden was ik op een afscheidsborrel van Op Pad, dat jarenlang een bij velen geliefd tijdschrift voor fiets- en wandelvakanties was geweest (zie
dit topic). Het werd uitgegeven door de ANWB. Enkele vaste medewerkers van Op Pad vertelden mij op die borrel dat zij binnen de ANWB altijd als buitenbeentjes werden bekeken, als een geitenwollensokkenclubje.
Ik vertelde dat mij dat niet verbaasde en dat ik in de jaren 70 de ware aard van deze toeristenbond al had leren kennen. Toen spande de ANWB een proces tegen de net opgerichte fietsersbond ENWB aan omdat de oude wielrijdersbond not amused was over de naam van de nieuwe.
Annegreet van Bergen schrijft hierover in haar boek ‘Gouden Jaren’:
‘
Door de snelle toename van het autoverkeer was in de jaren zestig bij de aanleg en inrichting van wegen alle aandacht naar de auto uitgegaan. Andere weggebruikers werden van de weg gedrukt. Fietsers kwamen in opstand en actiegroepen wilden meer veiligheid voor fietsers en voetgangers. In 1975 werd de Eerste Enige Echte Nederlandse Wielrijdersbond (e.n.w.b.) opgericht. Met die naam zetten de initiatiefnemers zich af tegen de ANWB (Algemene Wielrijders Bond) die volgens hen alleen maar oog had voor automobilisten.
Opkomen voor het langzame verkeer was in die tijd een linkse hobby. Tijdens de oprichtingsvergadering van de e.n.w.b. zag een journalist ‘langharigen en baarden, geen colbertjes’. Maartje van Putten van Actiegroep ‘Stop de Kindermoord’ keek verder. Zij zag ‘jonge mensen met nieuwe ideeën over de aanpak van infrastructuur, ruimtelijke ordening en de plaats van de mens daarin’. Er moest een eind komen aan het in de watten leggen van de auto.’
Op mijn 19e werd ik lid van de e.n.w.b. en een jaar later heb ik nog met enkele andere leden geprobeerd om een afdeling in Velsen te beginnen. (Ook ik liet mijn haren groeien om te laten zien dat ik geen kakker was. Pas ver na mijn dertigste zou ik een scheermes pakken om mijn baard wat bij te werken. Voor mijn veertigste verdween mijn baard definititief, nadat mijn kapper enthousiast had opgemerkt dat ik een 'echte moslimbaard' had. De baard had een andere betekenis gekregen en ik was het zat om me daar steeds voor te moeten verantwoorden. Bovendien begon ik steeds meer grijze haren te krijgen en had ik inmiddels een vriendin die ook niet zo van baarden hield.)
Ik zou het toejuichen als de snelheidsnorm in de bebouwde kom naar 30 km/uur zou gaan, maar verwacht dat rechtse politici (en misschien ook die van de SP) samen met de ANWB wel weer een volksopstand hiertegen zullen ontketenen, net als destijds tegen het rekeningrijden (zie
hier).