Go Swiss stopt. Garantie loopt door.

Gisteren kregen wij dit bericht binnen van Go Swiss:

Dear business partner,

We are writing to inform you that the decision was made on 7th January 2019 to liquidate GO Swiss- Drive AG, Gams and also GO SwissDrive GmbH, Wermelskirchen. The liquidation is expected to be carried out within the coming twelve months.

GO SwissDrive AG and GmbH are subsidiaries of the German Ortlinghaus Group, an internationally leading specialist in the manufacture and sale of clutch and brake systems. The Ortlinghaus Group has made the decision to terminate its activities in the business area of electromobility.

We will continue to honour our contractually agreed obligations, deliver orders already placed and up- hold the services and warranties within the contractual assured period.
Furthermore, we offer you the opportunity to make last minute orders with a warranty of twelve months. We kindly request that you order any materials that you may need by 11.02.2019 via our email address sales@go-swissdrive.com.

Until December 2019, the range of services and warranties will be handled as before by GO SwissDrive AG, Gams and GO SwissDrive GmbH, Wermelskirchen.

From January 2020, Ortlinghaus GmbH, Industriestr. 4, 9473 Gams, Switzerland will assume the responsibility for the range of services and warranties. This means that our service will still be available to you after GO SwissDrive AG and GO SwissDrive GmbH have been liquidated.

Many thanks for your trust and co-operation. We wish you every success.
Beste Santos rijders,

Bij Santos werden we gisteren namiddag (ook) verrast door het bericht dat Go Swissdrive in de komende 12 maanden gaat stoppen.

Dit hebben we niet zien aankomen en hadden we ook niet verwacht. Bij de planning voor het komende seizoen en de voorbereidingen voor de komende 3 beurzen hebben we onze Powerserie met de achterwielaandrijving als vast onderdeel van ons assortiment ingepland. Hoe verder daarmee is voor ons nu ook een vraag en denken we hard over na.

Voor alle door ons geleverde fietsen geldt zoals altijd dat Santos, samen met haar dealers, Go Swissdrive en het moederbedrijf van Go Swiss (Ortlinghaus GmbH) zullen blijven zorgen voor service en garantie afhandelingen.

Mocht je vragen hebben, bel ons gerust. Liefst vanaf a.s. maandag. Want de komende dagen sta ik met een groot deel van het Santos team op de Velofollies in Kortrijk (BE).
Vanaf maandag 21/01 is het hele team weer bereikbaar.

Groet, en misschien tot ziens op de beurs.

Robbert
Oprichter/eigenaar van Santos Bikes
Is er ook iets bekend van waarom ze ermee stoppen? Slechte verkoop cijfers of andere redenen?
Eerst Magura die stopt met de firmtechremmen en nu dit weer. Veel sterkte en succes op de beurs!
cycler schreef:
do 17 jan, 2019 14:20
Is er ook iets bekend van waarom ze ermee stoppen? Slechte verkoop cijfers of andere redenen?
“The further development of the peripherals (connectivity), which the customer expects more and more in the premium segment, raises an increasingly higher effort. In a price-sensitive market these investments are difficult to recoup in the long term”. For industry experts, however, it seems clear that the profitability was probably too low and the competition from mid-motor suppliers too fierce.
https://www.bike-eu.com/sales-trends/ni ... 1547840809
Tegen Bosch en Yamaha kun je niet op denk ik?
Van Bosch heb ik begrepen dat je als kleine ondernemer niet interessant bent omdat je een minimale hoeveelheid moet afnemen.
Dus Koga is in de Accell groep wel groot genoeg om Bosch op de E-Wordltraveller (met de Rohloff E-14!) te krijgen, maar helaas is dat voor kleinere fabrikanten moeilijk.
Wel had je vorig jaar en daarvoor nog de mooie idworx Power Rohler die met Bosch uitgerust was. Dit kon omdat Gerrit Gaastra vanuit zijn consultancy-klussen voor andere grote partijen dit wel voor elkaar kon krijgen.

Shadow, hoe schat jij Shimano Steps in? (ik heb daar overigens nooit mee gewerkt)
Ziet er goed uit, ik zie een optie voor getande riem dus dan kan Rohloff met riem en de E-14 optie waarschijnlijk ook wel, het allermooiste zou zijn als Rohloff en Di2 een huwelijk zouden beleven, dan heb je een prachtsysteem. Shimano zelf heeft het vooral over de Nexus 5 (mij nog onbekend) en de Inter 8 naaf, die is goed voor woonwerk maar vakantiefietsen zou ik daar liever niet mee doen buiten de Lage Landen.
Eric, ik ben wel bang dat de keuzes beperkt gaan worden voor een vakantiefietser met E-bike wens, je komt eigenlijk op een Rohloff uit :? zolang er geen optie meer is voor een achterwielmotor die voldoet.
De uitverkoop is begonnen. Voor wie nog een fiets met Go-Swiss wil, hier is de Santos Travel Lite+ met go-swiss 1700 euro afgeprijst.

Zo te zien gaan bij deze zaak alle Go-swiss fietsen er als demo goedkoop uit. De Trekking Lite al voor minder dan 5000 euro.

https://www.fietsspecialist.nl/elektrische-fietsen
rooss schreef:
di 22 jan, 2019 17:15
De uitverkoop is begonnen. Voor wie nog een fiets met Go-Swiss wil, hier is de Santos Travel Lite+ met go-swiss 1700 euro afgeprijst.

Zo te zien gaan bij deze zaak alle Go-swiss fietsen er als demo goedkoop uit. De Trekking Lite al voor minder dan 5000 euro.

https://www.fietsspecialist.nl/elektrische-fietsen
Best mooie fiets toch. Kan je heel wat jaren mee vooruit. Wellicht voor de zekerheid een extra accu nemen.
Bijna jammer dat ik al een e-bike heb.....

https://www.fietsspecialist.nl/hybride- ... dames-demo
De firma Ansmann heeft nog een soorgelijke fietsmotor te koop: https://www.poison-bikes.de/shopart/350 ... tml#vrg635.

Ik fiets nu ook al een paar jaar met een achterwielmotor en mijn ervaring is dat je juist geen extra batterij nodig hebt om toch een hele dag met kampeerspullen in bergachtig gebied te fietsen. De batterij laadt namenlijk weer bij als je bergaf fietst; niet zoveel als je gebruikt hebt maar voldoende om ongeveer 80 tot 100 km te fietsen.

Vorig voorjaar zijn we vanuit Carcassonne naar Zuid-Limburg gefietst. Daarvan wil ik een dag als voorbeeld nemen. Vanuit de Camping bij Florac (in de Gorges du Tarn) zijn we via de D998 en de D906 naar Prévenchères gefietst; afstand 75 km, 1310m stijgen en 1000m dalen. Ik had de ondersteuning continu aan op de Eco-stand en aan het eind nog 77% capaciteit.

Als je een nieuwe fiets nodig hebt zou je best zo'n Santos kunnen kopen.
BertKremer schreef:
di 12 feb, 2019 11:15

De batterij laadt namenlijk weer bij als je bergaf fietst; niet zoveel als je gebruikt hebt maar voldoende om ongeveer 80 tot 100 km te fietsen.
Hoe werkt dit precies? Je zet hem in de min stand en dan remt de motor af als ik het goed heb?
Hoe hard ga je bergaf dan? Neem aan een stuk langzamer dan zonder de min stand. Welke snelheid moet ik dan aan denken? 30km of sneller?

En tot welke afdaling werkt het? Is er een minimum bv 3% dalen ofzo? Ben toch wel geinteresseerd in dit systeem. Met een middenmotor kun je eigenlijk niet door verlaten streken en gebieden fietsen. Er moet toch altijd wel een stopcontact aan het einde van de dag zijn.
Als ik meer dan 10% van de energie gebruikt heb begint, elke keer als ik stop met trappen, het opladen en dus ook het afremmen. Je kunt het automatisch opladen aan en/of uitzetten. Bij het vlak fietsen vind ik het soms vervelend dat ik steeds afrem. De snelheid waarmee je een helling afrijd is natuurlijk afhankelijk van de hellingshoek en de lengte van de afdaling (plus eigen gewicht). Ik begin meestal zelf bij te remmen boven de 45km/uur. Ik ben nogal bang om te vallen. Ik heb nog niet in de Alpen gefietst dus met een hele dag klimmen heb ik nog geen ervaring mee. De langste klim was tot nu toe 27 km vanaf zee niveau tot een 850 meter en toen was de batterij half leeg.
Het verbruik is, denk ik, ook afhankelijk van je eigen input. Ik ben een redelijk ervaren, sportieve fietser maar fiets niet sneller dan mijn vrouw die zonder ondersteuning fietst. Als ik alleen op de E-bike rijd dan is mijn snelheid vaak hoger en het verbruik ook groter.
Ondertussen heb ik uit niet officiële bron (Facebook pagina van Roel Perestruik) vernomen dat Santos switcht naar de Neodrive. Idworx is een paar jaar geleden al met de Neodrive Z15 begonnen en gebruikt inmiddels de Z20.
Ja, het is officieel, Santos gaat met Neodrives beginnen ter vervanging van Go Swissdrive.
Afgelopen donderdag hebben we al onze dealers middels een nieuwsbrief hierover geinformeerd.

Hiermee hebben we twee ebike series; de PX en de GS, zie voor meer uitleg onze website of vraag onze dealers. Ik vind het jammer dat de samenwerking met Go Swissdrive zo plotseling stopt. Het stoppen is een besluit dat het moederbedrijf van Go Swissdrive heeft genomen en waar wij helaas geen invloed op konden hebben. De service & garantie lopen als gewoon via ons en de dealers samen met Go Swissdrive (dat zelf "pas" ergens eind van dit jaar zal gaan stoppen) en het moederbedrijf. Na dit jaar zal dit moederbedrijf de service/garantie afhandeling gaan regelen. Netjes geregeld voor zover nu te beoordelen is.

Wanneer we de Santos met Neodrives lanceren is nog onbekend. We hebben komende week overleg met Neodrives hier over. We hopen dat we snel kunnen starten.

Groet. Robbert, Santos Bikes.
Probleem is wel dat als er iets met Neodrives gebeurd er dan 2 spelers in een klein segment last van hebben...dus de klanten nog meer.
Shadow schreef:
do 14 feb, 2019 23:16
Probleem is wel dat als er iets met Neodrives gebeurd er dan 2 spelers in een klein segment last van hebben...dus de klanten nog meer.
Wat er met de firmtechremmen gebeurde destijds is dat ze naar Magura zijn gereje (de 1 in z'n Porsche, de ander in z'n Range Rover) en saampies hebben uitgelegd dat het meerendeel van hun frames in 1 klap waardeloos zou worden als de productie gestaakt zou worden en toen hebben ze bij Magura de hand over het hart gehaald.

Dat was echt boffen.
:lol: ik voorzie een fusie op termijn :wink: