e-bike verdringt fiets

634 berichten
Daarom is het hem gegund, al had hij er beter aan gedaan nog wat te blijven fietsen.
Ik denk dat een aantal van ons langs elkaar praten waardoor er misverstanden ontstaan. Dit is een forum van de wereldfietser, die zijn dus vakantiefietsers. Voor een fietsvakantie moet je getraind hebben anders wordt het afzien. Je moet daarvoor dus een goede gezondheid hebben. Vakantiefietsers weten dat uit ervaring. In mijn geval moet mijn vrouw dus trainen en ik niet want ik rijd electrisch.
bert sitters schreef:
ma 27 aug, 2018 08:30
"Met deze fiets voel ik mij precies weer in de Tour! Ik vlieg weer de hellingen op en rij haast even soepel als in 1976, " aldus Lucien van Impe over zijn E-bike. De kleine Vlaming was in 1976 de laatste Belg die de Tour de France won. Van Impe reed ook zes keer in de bolletjestrui over de eindstreep in Parijs. Alleen de legendarische Frededico Bahamontes, de Adelaar van Toledo, won ook zes keer het bergklassement.
Ik heb dat gevoel ook wel eens gehad toe ik een motor had gehuurd. Het ding ging net zo hard de berg op als omlaag en ik had nooit het hoeragevoel als ik boven was en de afdaling was indentiek aan de klim, zij het dat je dan veel beter moet oppassen omdat je remweg langer is. Op het einde van de dag was ik moe maar niet voldaan. Geestelijk was ik moe van de concentratie, maar mijn spieren hadden de arbeid niet verricht.

Even afgezien van de bekende goede redenen om een e-bike te rijden:
Je kunt jezelf natuurlijk wijs maken wat je wilt, maar als je ouder wordt kun je gewoon niet meer doen wat je kon toen je een jonge god was. Je kunt dan trainen tot je er bij neervalt om dat toch te bereiken (wat onvermijdelijk eens mislukt), je kunt op een e-bike of op een motor gaan rijden (wat laatste mij niet bevredigde) of je kunt het gewoon toegeven en een stukje gaan fietsen totdat je lijf zegt dat je een fijne middag hebt gehad.
Zie het als een voordeel: vroeger moest je de godganse dag fietsen voordat je klaar was; naarmate je ouder wordt lukt dat steeds sneller.
BertKremer schreef:
ma 27 aug, 2018 09:39
die zijn dus vakantiefietsers. Voor een fietsvakantie moet je getraind hebben anders wordt het afzien. Je moet daarvoor dus een goede gezondheid hebben. Vakantiefietsers weten dat uit ervaring.
Dat is maar net hoe je er in zit. Voor mij is het pas leuk geworden toen ik elke vorm van ambitie aan de kant heb gezet. Dus gewoon lekker rustig fietsen, om je heen kijken en genieten.

Ik kom regelmatig mensen tegen die denken dat ze niet ver kunnen komen op een fiets. Ik probeer ze dan te motiveren om het eens te proberen, met als redenatie: Als je het relatief langzame tempo van 15km/u aanhoudt, vervolgens 6 uur fietst, dan heb je 90km afgelegd. Als je dan onderweg ook nog 2 maal een uur pauzeert, dan ben je niet langer dan een normale werkdag zonder reistijd onderweg.

De meeste mensen kunnen dit ongetraind. Over het algemeen is de meest beperkende factor het zadel, het belangrijkste onderdeel van de fiets (wat mij betreft). Als je maar genoeg "zitvlees" hebt en de tijd, dan is geen afstand te ver.
Precies. Ik heb nog nooit hoeven trainen voor een fietsvakantie, terwijl ik 's winters heel weinig fiets omdat de afstand tussen slaapkamer en werkplek slechts enkele meters bedraagt. De eerste lentedagen voelt een afstand van 70-80 km dus wel wat verder dan in het fietshoogseizoen, maar ook ongetraind is dat nog best haalbaar. Voor bergpassen geldt hetzelfde. De eerste is het zwaarst en na een paar dagen wordt het steeds meer routine. Zolang het maar in mijn eigen onthaaste tempo kan. Tussen maart en november fiets ik ook niet dagelijks, maar wel vaak genoeg om de 'winterslaap' te compenseren.
In mijn eigen ervaring is trainen voor een fietsvakantie niet erg nuttig. Wel is het handig als er een goed basisconditie is en dat je goed slaapt voor het fietsen.

Het is tijdens een fietsvakantie belangrijk dat je urenlang kunt zitten. Dat vergt een goede zitpositie in combinatie met een goed zadel. Ik ga pas afzien tijdens een lange fietsdag als ik door vermoeidheid teveel ga leunen op zadel en/of stuur. Beste is om mijzelf een mentale oppepper te geven ("kom op!") en flink door te fietsen om fysiek zo moe te worden dat ik vervolgens goed slaap en daardoor de volgende dag fitter op de fiets zit. Maar dit heeft dus meer met doorzettingsvermogen dan met fysiek trainen te maken.

Eens met Rooss over het aantal fietsuren op een dag: het valt over het algemeen best wel mee, zeker op de asfaltwegen op het vlakke waar zovelen over rijden. Zo zit ik vandaag urenlang achter een scherm - vind ik een veel grotere uitdaging!
BertKremer schreef: . Voor een fietsvakantie moet je getraind hebben anders wordt het afzien. Je moet daarvoor dus een goede gezondheid hebben. Vakantiefietsers weten dat uit ervaring. In mijn geval moet mijn vrouw dus trainen en ik niet want ik rijd electrisch.
De tocht zelf is de training, een goede gezondheid is niet perse nodig. Wat ik al eerder aangaf is dat er meer keuzes zijn dan overstappen op een e-bike. Een lichtere fiets en letten op het gewicht wat je erop slingert scheelt enorm.
In Zwitserland kwam ik een fietser uit Duitsland tegen, zijn huisarts had hem een zware tocht afgeraden, eerst maar langs de cardioloog om te horen wat hij ervan vindt. Van de cardioloog kreeg hij toestemming mits hij gedurende de dag regelmatig een alcohovrij biertje nam, voor de electrolytenhuishouding.
Dat vond ik een leuk anecdotisch verhaal.
Marjan schreef:
ma 27 aug, 2018 13:06
De tocht zelf is de training, een goede gezondheid is niet perse nodig.
Ik denk eerder het omgekeerde, dat wanneer je in staat bent aan een tocht te beginnen, je gezond genoeg bent.
Ik ken echter meer dan genoeg mensen die dus niet gezond genoeg zijn, niet altijd vanwege conditieproblemen, maar het kan vanalles zijn, van aambeien tot pleinvrees, al wil ik er meteen bij zeggen dat ik deze twee voorbeelden net niet ken.
Iedereen met een normale basisconditie kan volgens mij op een "gewone*" fiets een fietsreis maken. Zolang je goed op je fiets zit, niet te veel meeneemt, je beperkingen kent en er vooral niet bang voor bent.

Willem geeft aan dat hij graag fysiek goed moe wordt dat hij er goed van slaapt en de volgende dag fitter op de fiets zit. Dat klinkt logisch, het is echter (bij mij) heel wel mogelijk fysiek zo moe te worden dat ik niet goed slaap en de volgende minder fit op de fiets zit. Dus het is (voor mij) belangrijk hierin de juiste balans te zoeken.

Voor vakantiefietsen zou ik een E-bike alleen overwegen als de lichamelijke ongemakken (ooit) de overhand krijgen.

* gewone tussen aanhalingstekens, omdat het er inderdaad op lijkt dat de gewone fiets een uitzondering gaat worden.
Leon schreef:
ma 27 aug, 2018 14:14
Marjan schreef:
ma 27 aug, 2018 13:06
De tocht zelf is de training, een goede gezondheid is niet perse nodig.
Ik denk eerder het omgekeerde, dat wanneer je in staat bent aan een tocht te beginnen, je gezond genoeg bent.
Dat klopt, echter deels in mijn beleving.
Definitie van gezondheid: gezondheid is een toestand van algeheel welbevinden waarin er geen sprake is van lichamelijk letsel of ziekte.
Zelf heb ik MS echter ik bevind mij wel in een toestand van algeheel welbevinden.
Ik volg Larry van " Riding wit Larry", hij heeft vergevorderd Parkinson, hij fietst op een driewieler ligfiets.
Wim heeft gerevalideerd op een driewieler nadat hij opnieuw heeft moeten leren lopen na het ongeluk in India.

De enige boodschap welke ik heb is dat er meer keuzes zijn dan een e-bike. Ik bedoel, als je je gezondheid verloren hebt hoef je niet perse voor een e-bike te gaan. Ik ben niet tegen e-bikes maar vind het opvallend bijzonder dat lichamelijk ongemak zo snel leidt ( of is het lijdt) tot overstap op een e-bike. Terwijl ik dat voor mijzelf niet zal uitsluiten in de toekomst maar zolang het fantastisch fietsen is op een lichte fiets moet ik er niet aan denken om afhankelijk te worden van een stopcontact.
Zelfde ervaring, de fietsconditie komt wel na de eerste paar dagen. Eerste dagen rustig aan doen, daarna merk je dat je vanzelf meer aan kan, zeker als je even een dag rust hebt gehad. Met een ligfiets heb je het probleem van zitvlees kweken niet. Enige waar ik voor op moet passen zijn peesproblemen, pezen herstellen en trainen veel minder snel dan spieren en overbelasting kan serieuze problemen geven.
Misschien dat de hele discussie terug te herleiden is op hoe men fietsen ziet... de meeste reisfietsers zien het fietsen zelf ook als hobby, terwijl heel veel andere mensen de fiets alleen maal als transportmiddel ziet om van A naar B te komen. Die laatste groep zal heel makkelijk op de e-bike overstappen.

Natuurlijk zullen er ook wel mensen in het grijze gebied er tussen zitten maar dat zijn er denk ik niet veel.

Vraag is hoe groot de verschillende groepen zijn. De hobby-fietsers zijn denk ik wel in de minderheid (behalve de groep mtb'ers en wielrenners... al is ook daar deels een overstap naar de e-bike). Ben benieuwd hoe groot/klein het aanbod van normale fietsen zal worden de komende jaren...
En dan normaal tussen aanhalingstekens, want normaal is volgens mij dat wat het meeste voorkomt. :D
Bert van Sprang schreef:
ma 27 aug, 2018 16:59
En dan normaal tussen aanhalingstekens, want normaal is volgens mij dat wat het meeste voorkomt. :D
Oei:

"Ooit een normaal mens ontmoet? En ....., beviel 't?"


:o
Onze trainingen bestaan uit het regelmatig een redelijke grote fietstocht te maken.
Vandaag hebben we zo'n tocht van bijna 50 km gemaakt; 16 km/uur in het Limburgse Heuvelland.
Op advies van Hans Keesom heb ik de ondersteuning een stand lager gezet: een stand lager dan Eco en dat betekende dus de ondersteuning uit. Maar ik had geen zin om de zware E-bike mee te zeulen en daarom op mijn oude vertrouwde Terra Liner gaan fietsen. Heerlijk! Weer de voldoening gevoeld een flink stuk zelf gefietst te hebben. Dat heb ik de laatste jaren met de fietsvakanties eigenlijk wel gemist. Het gaat gemakkelijker net de E-bike maar ik miste het voldane gevoel van de voorgaande vakanties.
Fedor schreef:
ma 27 aug, 2018 06:28
Hans Keesom schreef:
zo 26 aug, 2018 18:16
Ik heb er sinds November zo'n 4300 km erop zitten. Een paar ritten richting de 100 km, eentje eroverheen. Dat was wel met ondersteuning uiteraard. Als ik rustig aan doe kan ik 60-80 km zonder ondersteuning rijden op deze fiets, met de twee accu's erbij 90-110 km meer.

Ik zou wel een niet ondersteunde fiets kunnen kopen en kan dan daarop ritten tot waarschijnlijk 100 km doen op eigen kracht. Maar wat is het nut ervan? Op de e-bike kom ik verder en ben ik er sneller. En ik kan er net zo goed, zo niet beter, op trainen.

De e-bike is wat dat betreft veelzijdiger als vervoersmiddel en als trainingsapparaat.
Toch snap ik het niet. Je hebt een loeizware e-bike (25 kg zonder accu's) met daarbij ook nog twee accu's. Je geeft zelf aan dat je op een normale fiets ook wel de 100 zou halen, en dat je op je zware e-bike ook meestal zonder ondersteuning fietst.

Als je nu een lichte en lichtlopende hybride fiets (geen e-bike) zou hebben dan zou dat toch veel makkelijker fietsen zijn? Het lijkt me dat dat meer plezier op zou leveren.

Of gaat het puur om het sneller rijden op de e-bike? Da's ook niet een argument omdat je meestal zonder ondersteuning fietst. Dat zou op een lichte fiets ook sneller gaan.
Als je kijkt naar vermogensrekeningen als bikecalculator.com dan is 10 kilo extra nauwelijks van invloed op de snelheid of vermogen wat je moet trappen. Het scheelt 1 km/h in snelheid of 6 watt vermogen.

Als ik een rondje of een omweg rij om mijn conditie wat te verbeteren is het prima als ik wat langzamer rij bij dezelfde inspanning. Helpt alleen maar bij de veiligheid. En ik zie ook nog eens meer onderweg

Voor alle andere ritjes, dus als ik ergens naar toe moet om iets te doen (en na afloop meestal ook terug) dan zijn de vragen als hieronder van belang :
-Wil/kan/mag ik daar in m'n eigen zweet zitten.
-Hoever is het weg?
-Hoeveel tijd heb ik om daar te komen?
-Hoeveel dingen neem ik mee?

Afhankelijk van de antwoorden kan ik een mix maken van m'n eigen wattage en dat van de motor en komt daar een snelheid en een afstand uit.

Doordat de fiets zo veelzijdig is, ook qua laadmogelijkheden, hoef ik nauwelijks nog mijn auto te starten en kan ik vaker op de fiets zitten. En dat is alleen maar goed voor m'n conditie.

Volgende halte is een fietsvakantie waarin de accu's uiteraard elke dag zoveel mogelijk vol blijven, maar er zijn als nodig, bijvoorbeeld als het volgende hotel toch wat verder is dan benen aankunnen.

BSP heeft ondertussen gereageerd en geeft aan dat de IM80 remmen al erg stevig zijn. Voor wat het waard is, vertrouw ik daar nog maar even op.
Heb ik toch een rechtstreekse vraag voor jou Hans; Heb jij al eens een fietsvakantie gedaan?
Als je kijkt naar vermogensrekeningen als bikecalculator.com dan is 10 kilo extra nauwelijks van invloed op de snelheid of vermogen wat je moet trappen. Het scheelt 1 km/h in snelheid of 6 watt vermogen.
Geldt dat ook bergop?

Ik heb eens een berekening gemaakt en kwam uit dat per kilo ongeveer 2,6 watt meer vermogen nodig is om de zwaartekracht te overwinnen.

Dat was met 24 km/u op een helling van 4 %. Een vakantiefietser rijdt zo snel wellicht niet, maar 6 watt per 10 kg lijkt wel erg weinig. Ik zou bergop minstens het dubbele verwachten. Als je een helling van 4 % opklimt met 12 km/u kom je uit op 1,3 watt per kg (en dat is alleen het bijkomende vermogen om de zwaartekracht te overwinnen).

Dramatisch is dat niet, maar 12-13 watt ga je normaal gezien wel voelen, aan de snelheid of aan de inspanning.
Zodra je gaat klimmen gaat gewicht wel degelijk een grote rol spelen. Hans, als je een fietsvakantie wilt gaan doen met deze fiets zou ik wel uit de bergen etc wegblijven want die remmen lopen warm. Dat wordt dan heel spannend.
derdekeer schreef:
ma 27 aug, 2018 20:16
Als je kijkt naar vermogensrekeningen als bikecalculator.com dan is 10 kilo extra nauwelijks van invloed op de snelheid of vermogen wat je moet trappen. Het scheelt 1 km/h in snelheid of 6 watt vermogen.
Geldt dat ook bergop?

Ik heb eens een berekening gemaakt en kwam uit dat per kilo ongeveer 2,6 watt meer vermogen nodig is om de zwaartekracht te overwinnen.

Dat was met 24 km/u op een helling van 4 %. Een vakantiefietser rijdt zo snel wellicht niet, maar 6 watt per 10 kg lijkt wel erg weinig. Ik zou bergop minstens het dubbele verwachten. Als je een helling van 4 % opklimt met 12 km/u kom je uit op 1,3 watt per kg (en dat is alleen het bijkomende vermogen om de zwaartekracht te overwinnen).

Dramatisch is dat niet, maar 12-13 watt ga je normaal gezien wel voelen, aan de snelheid of aan de inspanning.
Uiteraard is het bergop een ander verhaal. Maar als het werkelijk "maar" 12-13 watt is, dan is de eco mode onmiddellijk beschikbaar om het helemaal van tafel te vegen. Die ondersteunt maximaal tot 50 watt. De andere modi gaan tot 150 en 250 watt.
Knopje voor de modi zit bij de duim van linkerhand, kost ongeveer een halve seconde. Is dus sneller en gemakkelijker dan terugschakelen

Natuurlijk, ik probeer hellingen te nemen in een laag genoeg versnelling en vooral op eigen kracht. Maar als dat gewoon niet meer lukt, dan maar even de ondersteuning erbij.