Vrijdagavond 22 november wordt de vormgeving van de website aangepast aan onze nieuwe huisstijl. De gehele site zal daardoor even off-line zijn.

Feitelijke vraag over bereik Nuvinci 380 en Shimano Deore XT 11

Alles over (reizen met) de elekrische fiets
Gebruikersavatar
Gee
Forum Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 18 juli 2009
Locatie: Dedemsvaart
x 28
In mijn zoektocht naar een nieuwe e-bike kom ik voorlopig uit op de Supercharger GT van R&M met dual batteries. Ik twijfel nog tussen de Nuvinci 380 of de Shimano Deore XT 11 speed uitvoering.

https://www.r-m.de/nl/e-bike/supercharg ... 1_26010508

https://www.r-m.de/nl/e-bike/supercharg ... 3_28010508

Mijn FM raadde mij de NuVinci 380 af voor gebruik "in de bergen", aangezien die "vergelijkbaar is met de Nexus 8", en ik dan beter een voor een derailleur kan kiezen.
Volgens mij heeft de Nexus 8 echter een bereik van 307%, aanzienlijk minder dan de Nuvinci 380 en gelijk aan de 11 speed van Simano.

Klopt het feitelijk dat:

1. De Shimano Deore XT 11 (11-42) een bereik heeft van 381% (42/11)
2. De Nuvinci 380 een bereik heeft van 380% (de naam zegt het al)

En dat het dus voor gebruik tijdens klimmen in effectiviteit niets uitmaakt.

Gee
0 x

Gebruikersavatar
Fedor
Forum Lid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 19 juli 2006
Locatie: Landelijk gelegen
x 181
Contacteer:
Gee schreef:
zo 11 mar, 2018 19:42
Klopt het feitelijk dat:

1. De Shimano Deore XT 11 (11-42) een bereik heeft van 381% (42/11)
2. De Nuvinci 380 een bereik heeft van 380% (de naam zegt het al)

En dat het dus voor gebruik tijdens klimmen in effectiviteit niets uitmaakt.
Ja
Ja
Nee. De interne weerstand (en het gewicht) van een Nuvinci is groter. Dat kan je gaan merken met klimmen.

Met een bereik van 10-42 (met kleiner blad voor) heb je al een bereik van 420% (of met een 11-46 achter). Dat kan ook een optie zijn als je hellingen wilt rijden.
0 x

Gebruikersavatar
Gee
Forum Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 18 juli 2009
Locatie: Dedemsvaart
x 28
Dank je.

Extra gewicht en interne weerstand is me bekend. Dat zal schelen in de actieradius, maar dat hoop ik (ruimschoots) te compenseren met de 1000 Wh accu's.

Gee
0 x

Travelmaster
Forum Lid
Berichten: 4994
Lid geworden op: 06 augustus 2012
x 164
Ik snap het niet helemaal denk ik. Dat bereik van die 380% is toch alleen maar vergelijkbaar als de verzetten even licht (of zwaar, afhankelijk van waar je begint te rekenen) zijn? Is dat daadwerkelijk het geval?
0 x

daulagari
Forum Lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 20 februari 2016
x 55
In de bergen is het bereik, dat wil zeggen het verschil tussen zwaarste en lichtste niet direct belangrijk, wat is belangrijk is wat de het lichtste verzet is en of dat laag genoeg is om die steile berg op te komen.

Edit: min/max verandert in zwaarste/lichtste gebaseerd op reply van Bert
Laatst gewijzigd door daulagari op ma 12 mar, 2018 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Fedor
Forum Lid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 19 juli 2006
Locatie: Landelijk gelegen
x 181
Contacteer:
Is moeilijk in te schatten omdat het om een e-bike gaat (althans voor een niet-e-bike rijder).

Heb ook geen idee of je het voorblad makkelijk kan vervangen bij een middenmotor. Anders is een grotere grootste krans achter (11-46) een eenvoudiger oplossing.
0 x

Bert van Sprang
Forum Lid
Berichten: 2085
Lid geworden op: 10 december 2007
Locatie: Vught
x 211
Het bereik is de verhouding tussen het lichtste en het zwaarste verzet.
0 x

Gebruikersavatar
Leon
Forum Lid
Berichten: 16224
Lid geworden op: 28 februari 2003
Locatie: Maastricht
x 712
En daar bij heeft kennelijk een malloot het onzinnige idee opgevat om dat in procenten uit te drukken en zijn massa's papagaaien hem gaan nakakelen.

Als ik het goed begrijp wordt met bijvoorbeeld een bereik van 200% bedoeld dat het zwaarste verzet 2x zo zwaar is als het lichtste en bijvoorbeeld 583% dat het zwaarte verzet 5,83x zo zwaar is als het lichtste. Een bereik van 100% heb je dus met een éénversnellingsfiets. Bereiken onder de 100% bestaan niet tenzij in een wiskundig imaginaire wereld.
0 x
De kern van alle milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

sjefke
Forum Lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 22 maart 2013
Locatie: Geleen
x 17
Fedor schreef:
zo 11 mar, 2018 19:53
Met een bereik van 10-42 (met kleiner blad voor) heb je al een bereik van 420% (of met een 11-46 achter).
Kennelijk ga je uit van een one by eleven systeem, waarbij er achteraan een XD body gebruikt wordt (van SRAM, voor de beginners), anders is een 10t kleinste kransje niet mogelijk en dat je dat geheel toch gaat schakelen met Shimano spullen. Waarom? Niet erg logisch. De veerspanning van Shimano is veel slapper dan die van SRAM. Het zg. bereik van 420 % is, niet afhankelijk van de grootte van het enkele kettingblad vooraan.
Waarom eigenlijk? Er zijn toch honderden Watts achter de hand?
0 x

Gebruikersavatar
Fedor
Forum Lid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 19 juli 2006
Locatie: Landelijk gelegen
x 181
Contacteer:
Was alleen maar een mogelijk voorbeeld. Zo technisch ben ik verder niet.
0 x

Gebruikersavatar
Shrek
Forum Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 juni 2014
x 55
Leon schreef:
ma 12 mar, 2018 17:33
En daar bij heeft kennelijk een malloot het onzinnige idee opgevat om dat in procenten uit te drukken en zijn massa's papagaaien hem gaan nakakelen.
Zeg nou zelf, 420%!!!!!!! klinkt toch stukken indrukwekkender dan 4,2?
0 x
"Uiteindenlijk zal ieder topic uitlopen op een pro- vs anti-helm, -Santos/Idworx of -ebikediscussie."

Travelmaster
Forum Lid
Berichten: 4994
Lid geworden op: 06 augustus 2012
x 164
Bert van Sprang schreef:
ma 12 mar, 2018 17:16
Het bereik is de verhouding tussen het lichtste en het zwaarste verzet.
Dat snap ik, maar ik probeer dus aan te geven dat het eigenlijk onzinnig is te gaan vergelijken op basis van deze verhouding als het uitgangsverzet niet hetzelfde is.

Theoretisch gezien kun je namelijk beginnen met rekenen vanaf het verzet bij het ene apparaat, daar waar de ander net ophoudt. Heb je nog steeds hetzelfde "procentuele bereik", maar niks vergelijkbaars.
0 x

Gebruikersavatar
Gee
Forum Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 18 juli 2009
Locatie: Dedemsvaart
x 28
Dank voor jullie reacties zover.

Om het beter vergelijkbaar te maken, uitgaande van de twee Supercharger modellen: de één met de Nuvinc1 380 en belt drive, en de andere met een Simano Deore XT 11 -speed. Beide met Bosch Performance CX motor.

Model met NuVinci 380:

- 22 op het voorblad (24 - 26 - 28 is ook mogelijk)
- 28 op de NuVinci (24 - 26 ook mogelijk)

Uitgaande van een nominale ratio van 380%, een 0,5 onderdrive en een 1,9 overdrive geeft dit een bereik van 14 tot 53,2

Model met Shimano 11-speed:

- 19 op het voorblad (alternatieven mogelijk vanaf 15)
- 11 - 42 achter

Uitgaande van deze twee configuraties zie ik weinig verschil in inzetbaarheid bij klimmen.
Afgezien uiteraard van extra gewicht en interne weerstand, zoals eerder opgemerkt.
Een afgezien van persoonlijke voorkeur voor /afkeer van de NuVinci naaf.

Gee
0 x

Gebruikersavatar
Shrek
Forum Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 juni 2014
x 55
Travelmaster schreef:
di 13 mar, 2018 09:16
Bert van Sprang schreef:
ma 12 mar, 2018 17:16
Het bereik is de verhouding tussen het lichtste en het zwaarste verzet.
Dat snap ik, maar ik probeer dus aan te geven dat het eigenlijk onzinnig is te gaan vergelijken op basis van deze verhouding als het uitgangsverzet niet hetzelfde is.
Maar zowel bij een 1x als bij een naafversnellingssysteem kun je de grootte van het voorblad vrij kiezen ;-)
1 x
"Uiteindenlijk zal ieder topic uitlopen op een pro- vs anti-helm, -Santos/Idworx of -ebikediscussie."

Travelmaster
Forum Lid
Berichten: 4994
Lid geworden op: 06 augustus 2012
x 164
Shrek schreef:
di 13 mar, 2018 11:41
Travelmaster schreef:
di 13 mar, 2018 09:16
Bert van Sprang schreef:
ma 12 mar, 2018 17:16
Het bereik is de verhouding tussen het lichtste en het zwaarste verzet.
Dat snap ik, maar ik probeer dus aan te geven dat het eigenlijk onzinnig is te gaan vergelijken op basis van deze verhouding als het uitgangsverzet niet hetzelfde is.
Maar zowel bij een 1x als bij een naafversnellingssysteem kun je de grootte van het voorblad vrij kiezen ;-)
Dat klopt, maar dat doet verder niets af aan de strekking van mijn opmerking - het gaat om appels en appels vergelijken.

Maar twee posts hierboven heeft topicstarter mijn vraag reeds beantwoord :wink:
0 x

cyclos
Forum Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 juni 2016
Locatie: Apeldoorn
x 2
In gear-calculator de gegevens van de r-m site ingevoerd:
Een supermoto 62-584 (27,5") band
XT: 19 tanden voor, 11 speed 11-42 achter

http://gear-calculator.com/?GR=DERS&KB= ... 2&UF2=2240

De 19 tanden pakt gear-calculator niet eens! Dus 20 tands gepakt
XT: laagste verzet (= aantal meters dat je achterwiel ronddraait bij een volledige trapomwenteling) 0,974 meter, hoogste verzet 4,07 meter.
Met een verzet van 4 meter en 90 rpm (trapomwentelingen per minuut) fiets je 22 km/uur. Sneller willen zal wel door de motor aangevuld worden.
Wat moet je met een verzet van 1 meter als je al een hulpmotor hebt? Een bakfiets de Tourmalet op harken :shock: ?
Ter vergelijk ook een 34 tands voorblad ingevoerd. Kijk, dan kom je op verzetten die je op je kale racefiets/gravel-racer wil hebben. En dan zullen er wel mensen zijn die zeggen: "Ik kan dan maar tot 37 km/uur meetrappen".

Uitleg gear calculator:
Boven blok aanklikken = rood kader = 20 tands voorblad. Onderste blok aanklikken = rood kader = 34 tands.
%display op %development zetten (verspringt weleens) om het verzet weer te geven boven de tandwielmaat-driehoekjes.
Tandwielen kan je aanklikken en verschuiven. B.v. de witte = voorste tandwiel, om te kijken wat dat oplevert.
Banden maat is ingesteld.

Moraal van het verhaal: je bandenomtrek + voor(bladen) + 'bereik' cassette/versnellingsnaaftandwiel bepalen 'how low can you go' (of wat trek ik nog) en 'ik wil tot 75 km/uur kunnen meetrappen.
1 x
Wim Dussel, Bart Aardema, Nicholas Crane, Frank van Rijn, Dervla Murphy, Josie Dew, Ilja Pfeijffer, Trektor

Gebruikersavatar
Gee
Forum Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 18 juli 2009
Locatie: Dedemsvaart
x 28
Handige tool. Dank je, daar ga ik eens even mee spelen.

Gee
0 x

Gebruikersavatar
Shrek
Forum Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 juni 2014
x 55
cyclos schreef:
di 13 mar, 2018 12:53

XT: 19 tanden voor, 11 speed 11-42 achter
Bij zo'n middenmotor draait het voorblad méér omwentelingem dan de pedalen.
0 x
"Uiteindenlijk zal ieder topic uitlopen op een pro- vs anti-helm, -Santos/Idworx of -ebikediscussie."

Gebruikersavatar
Leon
Forum Lid
Berichten: 16224
Lid geworden op: 28 februari 2003
Locatie: Maastricht
x 712
Shrek schreef:
di 13 mar, 2018 13:10
cyclos schreef:
di 13 mar, 2018 12:53

XT: 19 tanden voor, 11 speed 11-42 achter
Bij zo'n middenmotor draait het voorblad méér omwentelingem dan de pedalen.
Op zich is daar niks geks aan bij klimverzetten, maar 19 voor en 11 achter is als zwaarste verzet wel erg licht. Dus als dit klop vermoed ik dat er in het middenmotorgedeelte nog een extra overbrenging vanaf de cranks zit. Dan moeten de rekensommen over....
0 x
De kern van alle milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

cyclos
Forum Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 juni 2016
Locatie: Apeldoorn
x 2
Shrek schreef:
di 13 mar, 2018 13:10
cyclos schreef:
di 13 mar, 2018 12:53

XT: 19 tanden voor, 11 speed 11-42 achter
Bij zo'n middenmotor draait het voorblad méér omwentelingem dan de pedalen.
Dus zo'n 19 tands wordt eigenlijk een b.v. 38 tands met b.v. de helft van de moeite :?
0 x
Wim Dussel, Bart Aardema, Nicholas Crane, Frank van Rijn, Dervla Murphy, Josie Dew, Ilja Pfeijffer, Trektor


Terug naar “Reizen per elektrische fiets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron