Schönes Wochenende Ticket.

rickie schreef:Bazel heeft 2 stations, op zwitsers grondgebied en paar km verderop op duits grondgebied.
Vorig jaar op beide stations geinformeerd over reis met fiets naar Amsterdam; zwitsers kaartje bijna 2 keer zo duur als het duitse, zelfde nachttrein, ene kaartje plm € 180, andere iets van € 90, slaapcabine en fiets mee.
Wel jaar geleden...
Voornoemde camping is in Huningue, frans grondgebied, maar plm. 15 min. fietsen van 'duitse' station
Rickie

Nee. het is 7 minuten fietsen, 2,1 km fietsen, vanaf camping petit port in idd. Huningue naar overkant van de rijn: Weil am Rhein. Ik wilde nou juist niet naar het grote onduidelijke, vage Basel, Bazel station, om evt. problemen, onduidelijkheden te voorkomen, maar ieder die er in Bazel, Basel wel uitkomt. :) Ik was aan het uitzoeken,
voor prettig reizen en dacht,

dit klinkt wel prettig in de oren.. toch? en als het toch regionaal is, waarom op een groot station opstappen met 100 eisenbahnen, als het 7 km verderop kan met 2? gleiser(n) bahnen, hoe noem je dat :|
peter de rijk schreef:. Bij benzinestations is het nooit een probleem om met maestro te betalen.
Wat doet een fietser bij een Duitse benzinestation? Benzinestations in Duitsland hebben een winkel met vaak een handig assortiment voor als de supermarkten gesloten zijn, zoals op zondag. Je kunt er ook koud bier kopen.
fud0 schreef:dit klinkt wel prettig in de oren.. toch? en als het toch regionaal is, waarom op een groot station opstappen met 100 eisenbahnen, als het 7 km verderop kan met 2? gleiser(n) bahnen, hoe noem je dat :|
Ik weet niet hoe het zit in Weil am Rhein maar die kleine stations hebben vaak geen lift en moet je je zware bepakte fiets de trappen op en af zeulen om op de perrons te komen. Recent ook geprobeerd om in Basel te komen met een Schönes Wochenende ticket maar halverwege gestrand vanwege de vele vertragingen, we kwamen niet verder dan Mainz. Zelfs de deelstaat Baden Würtemmberg was niet meer haalbaar.
Is het Schönes Wochenende Ticket (en het NRW-ticket) op de verbinding Düsseldorf - Arnhem daadwerkelijk geldig tot Arnhem?
Casartelli schreef:Is het Schönes Wochenende Ticket (en het NRW-ticket) op de verbinding Düsseldorf - Arnhem daadwerkelijk geldig tot Arnhem?
Ja. En overigens ook naar Enschede, Venlo, maar niet naar Heerlen.

http://busse-und-bahnen.nrw.de/tickets- ... istickets/
aandegracht schreef:
Casartelli schreef:Is het Schönes Wochenende Ticket (en het NRW-ticket) op de verbinding Düsseldorf - Arnhem daadwerkelijk geldig tot Arnhem?
Ja. En overigens ook naar Enschede, Venlo, maar niet naar Heerlen.

http://busse-und-bahnen.nrw.de/tickets- ... istickets/
Je moet dan wel in Arnhem als Arnhem niet je eindbestemming is een Nederlands vervoersbewijs en een fietskaartje voor Nederland aanschaffen.
bert sitters schreef:
aandegracht schreef:
Casartelli schreef:Is het Schönes Wochenende Ticket (en het NRW-ticket) op de verbinding Düsseldorf - Arnhem daadwerkelijk geldig tot Arnhem?
Ja. En overigens ook naar Enschede, Venlo, maar niet naar Heerlen.

http://busse-und-bahnen.nrw.de/tickets- ... istickets/
Je moet dan wel in Arnhem als Arnhem niet je eindbestemming is een Nederlands vervoersbewijs en een fietskaartje voor Nederland aanschaffen.
Maar dat werd niet gevraagd.
Oplossing daarvoor is om je fietskaartje aan de balie te laten printen, zoals ik eind augustus in Bad Schandau deed. Een internationaal fietskaartje is maximaal vier dagen geldig. Als eindbestemming het werkelijke eindstation van je reis laten vermelden.
aandegracht schreef:
bert sitters schreef:
aandegracht schreef:
Ja. En overigens ook naar Enschede, Venlo, maar niet naar Heerlen.

http://busse-und-bahnen.nrw.de/tickets- ... istickets/
Je moet dan wel in Arnhem als Arnhem niet je eindbestemming is een Nederlands vervoersbewijs en een fietskaartje voor Nederland aanschaffen.
Maar dat werd niet gevraagd.
Oplossing daarvoor is om je fietskaartje aan de balie te laten printen, zoals ik eind augustus in Bad Schandau deed. Een internationaal fietskaartje is maximaal vier dagen geldig. Als eindbestemming het werkelijke eindstation van je reis laten vermelden.
Dat werd niet gevraagd, maar je moet er met je toale treinkostenplaatje wel rekening mee houden.
Inderdaad kun je in Bad Schandau een fietskaartje kopen naar Amsterdam. Dit kaartje is los van het gewone kaartje of een actietarief. De kosten voor een aanvullend gewoon kaartje van Enschede naar Amsterdam zijn € 22,70 of € 13,70 met kortingskaart
De kosten voor een kaartje Internationale Sparpreis van Bad Spandau naar Amsterdam is vanaf €39,90 . Daar komt nog € 10, - bij voor het internationale fietskaartje, maar dat geldt ook voor het Quer Durch's Land kaartje. Met de IC reis je wel aanzienlijk sneller en comfortabeler en het betekent ook veel minder overstappen dan met de boemeltreintjes. Vaak tref ik indat soort treintjes ook nog luidruchtige scholieren of jongeren op weg naar uitgaan.
Quer Durch's Land met een aansluitend Nederlands kaartje naar Amsterdam kost € 44 + € 22,70 of € 13,70 = €67,70 of € 57,70.
Voor 2 personen is dat € 52, - + € 45,40 of 27,40 = € 97,40 of 79, 40. Met een kortingkaart ben je dan 40 Eurocent goedkoper uit dan met 2 maal € 39 voor de Internationale Sparpreis. Dan moet de keuze roch gemakkelijk zijn.
Waar je ook op moet letten is dat in de meeste Duitse IC's je verplicht bent een plaats voor de fiets te reserveren. Dat kan nogal lastig zijn als je kort van tevoren iets wil boeken, die fietsplaatsen zijn vaak al gereserveerd. Geldt ook voor de Sparpreis tarieven, die zijn vaak uitverkocht. De Schönes Wochenende en Regionale tickets zijn dan een mooi alternatief voor wie last minute iets wilt plannen.
De tovenaar schreef:Waar je ook op moet letten is dat in de meeste Duitse IC's je verplicht bent een plaats voor de fiets te reserveren. Dat kan nogal lastig zijn als je kort van tevoren iets wil boeken, die fietsplaatsen zijn vaak al gereserveerd. Geldt ook voor de Sparpreis tarieven, die zijn vaak uitverkocht. De Schönes Wochenende en Regionale tickets zijn dan een mooi alternatief voor wie last minute iets wilt plannen.
Dat klopt: de Sparpreis-tickets kun je al 6 maanden vooraf boeken. Voordeel van reserveren is dat je ook zeker bent van een plaats voor je fiets en ook je zitplaats in de buurt van je fiets is gegarandeerd.
bert sitters schreef:
aandegracht schreef:
bert sitters schreef: Je moet dan wel in Arnhem als Arnhem niet je eindbestemming is een Nederlands vervoersbewijs en een fietskaartje voor Nederland aanschaffen.
Maar dat werd niet gevraagd.
Oplossing daarvoor is om je fietskaartje aan de balie te laten printen, zoals ik eind augustus in Bad Schandau deed. Een internationaal fietskaartje is maximaal vier dagen geldig. Als eindbestemming het werkelijke eindstation van je reis laten vermelden.
Dat werd niet gevraagd, maar je moet er met je toale treinkostenplaatje wel rekening mee houden.
Inderdaad kun je in Bad Schandau een fietskaartje kopen naar Amsterdam. Dit kaartje is los van het gewone kaartje of een actietarief. De kosten voor een aanvullend gewoon kaartje van Enschede naar Amsterdam zijn € 22,70 of € 13,70 met kortingskaart
De kosten voor een kaartje Internationale Sparpreis van Bad Spandau naar Amsterdam is vanaf €39,90 . Daar komt nog € 10, - bij voor het internationale fietskaartje, maar dat geldt ook voor het Quer Durch's Land kaartje. Met de IC reis je wel aanzienlijk sneller en comfortabeler en het betekent ook veel minder overstappen dan met de boemeltreintjes. Vaak tref ik indat soort treintjes ook nog luidruchtige scholieren of jongeren op weg naar uitgaan.
Quer Durch's Land met een aansluitend Nederlands kaartje naar Amsterdam kost € 44 + € 22,70 of € 13,70 = €67,70 of € 57,70.
Voor 2 personen is dat € 52, - + € 45,40 of 27,40 = € 97,40 of 79, 40. Met een kortingkaart ben je dan 40 Eurocent goedkoper uit dan met 2 maal € 39 voor de Internationale Sparpreis. Dan moet de keuze roch gemakkelijk zijn.
De internationale sparpreis is niet enkele dagen vooraf met zekerheid te boeken. Dat betekent dat je moet plannen. Als je op de last minute optie naar huis wil gaan is het länderticket de meest economische optie als je niet de hele dag en avond in de trein wil zitten.
En de meest makkelijke optie, mocht je 's ochtends of 's middags nog een stuk willen fietsen heb je zowel de verplaatsing door Duitsland en een halve dag fietsen gecombineerd.

Ook om de vraag van de TS weer in herinnering te roepen; jazeker kan je over het algemeen zeer makkelijk (veel makkelijker dan bij de NS of de NMBS) je fiets de trein in laten lopen. Meestal geen getil nodig want de regiotreinen in Duitsland zijn gelijkvloers geworden. Met in elke wagon van de trein een halve ondercoupe met ruimte voor fietsen, rolstoelen en mensen met grote rolkoffers.
Op kleinere lijnen zit je in een tweewagon-trein dan met je fiets ter hoogte van de (invalide)wc. Daar wil het wel eens wat nauwer zijn, zeker als er al een fiets staat.

Veel plezier met fietsen in (en om) Duitsland.
bert sitters schreef:
aandegracht schreef:
bert sitters schreef: Je moet dan wel in Arnhem als Arnhem niet je eindbestemming is een Nederlands vervoersbewijs en een fietskaartje voor Nederland aanschaffen.
Met de IC reis je wel aanzienlijk sneller en comfortabeler en het betekent ook veel minder overstappen dan met de boemeltreintjes. Vaak tref ik indat soort treintjes ook nog luidruchtige scholieren of jongeren op weg naar uitgaan.
Als je je daar erg door laat afleiden...'nette' zakenreizigers die de coupe terrroriseren met management-speak, of mensen die vanuit het vliegveld de IC inrollen en het thuisfront eens lekker bij gaan praten op de mobiel zijn ook hinderlijk.