Die dozen zijn 120 X 90, aldus CTC.peter de rijk schreef:Eurostar zegt in The Guardian: “The only change is that bikes will now need to be carried in a bike box, which we are happy to provide. When packaging bikes in this way, they take up less space which means that we can carry more bikes or any other type of luggage.”
De vraag is dan: hoe groot is die fietsdoos die ze verstrekken? Want bij een grote fietsdoos hoef je niet je hele fiets te demonteren. En mag je ook een eigen fietsdoos gebruiken?
Als er geen beperkingen aan de omvang van de doos worden gesteld, kunnen ze niet volhouden dat er meer fietsen vervoerd kunnen worden dan voorheen. Een ongedemonteerde fiets wordt immers niet kleiner als je er een laag karton omheen wikkelt. Als er dozen verstrekt gaan worden, zul je altijd zien dat fietsen die net wat groter zijn dan gemiddeld, er niet inpassen zonder een wiel te demonteren en het stuur een kwartslag te draaien.HansvanderVeeke schreef:When packaged in this way, it means that we can look at carrying more bikes than before depending on the demand from passengers, which I’m sure you will agree is good news for the cycling community.
Op zich een net antwoord, maar er zijn volgens mij nog geen ervaringen mee. Wat me opvalt is dat ze spreken over 'any size box' en dat ze een zullen verstrekken als je die nodig hebt. De vraag is nog even hoe groot die dan is.
Er is ruimte voor de fiets in de Thalys, met zelfs fietsenrekken, alleen er mogen geen fietsen in.keesswart schreef:Dan kan die burgemeester van Parijs ook samen met met de burgemeesters van Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel gaan lobbyen om eindelijk eens ruimte voor fietsen in de Thalys te maken. Of de nachttrein Amsterdam-Parijs terug laten komen met die grote fietswagon van de Deutsche Bahn, die binnenkort niet meer meerijdt met de nachttrein naar Zürich...
Er is ruimte voor de fiets in de Thalys, met zelfs fietsenrekken, alleen er mogen geen fietsen in.
Vraag het Thalys, de partners en de spoorbeheerders. Men vreest verstoringen, doordat het laden en lossen van de fietsen teveel tijd gaat kosten.Inge1 schreef:Er is ruimte voor de fiets in de Thalys, met zelfs fietsenrekken, alleen er mogen geen fietsen in.
Nou breekt mijn klomp.... waarom wel voorzieningen als er toch geen gebruik van gemaakt mag/ kan worden?
Inmiddels heeft Eurostar de beperkingen bijgesteld. Iedere doos is toegestaan. De maat maakt niet meer uit. Hun doosjes zijn wel klein, dus als je gebruik maakt van hun doos ,moet je je fiets wel flink demonteren.peter de rijk schreef:Eurostar zegt in The Guardian: “The only change is that bikes will now need to be carried in a bike box, which we are happy to provide. When packaging bikes in this way, they take up less space which means that we can carry more bikes or any other type of luggage.”
De vraag is dan: hoe groot is die fietsdoos die ze verstrekken? Want bij een grote fietsdoos hoef je niet je hele fiets te demonteren. En mag je ook een eigen fietsdoos gebruiken?
Bert, heeft een voormalig directielid van wat toen nog NS-Hispeed heette, niet een keer gezegd "De Thalys is voor de zakelijke markt en daar passen die vieze fietsen niet bij"? Wie de Fyra-enquete een beetje heeft gevolgd, weet dat bij spoorwegmaatschappijen inmiddels hetzelfde soort lieden rondloopt als bij banken, verzekeringsmaatschappijen etc.bert sitters schreef:Vraag het Thalys, de partners en de spoorbeheerders. Men vreest verstoringen, doordat het laden en lossen van de fietsen teveel tijd gaat kosten.
Dat is verouderde info. De Engelse wikipedia is wel bij de tijd. Zowel Eurostar als Eurotunnel maken de laatste jaren winst.keesswart schreef:Die dure tickets voor de Eurostar maken van de Kanaaltunnel nog geen commercieel succesverhaal. Ik citeer hier wikipedia: Het bedrijf balanceert al enkele jaren op de grens van een faillissement. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gaan stemmen op het bedrijf te steunen. Op dit moment is dat echter onmogelijk; beide landen hebben in verdragen over de bouw van de tunnel bedrijfssteun aan Eurotunnel uitgesloten. De grote vraag is dan ook wat er met de tunnel zou gaan gebeuren, mocht Eurotunnel failliet gaan. Ondanks het verbod op bedrijfssteun lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat de landen de tunnel er ongebruikt bij laten liggen.
Dat is dan wel een beetje suf van Wikipedia...peter de rijk schreef: Dat is verouderde info. De Engelse wikipedia is wel bij de tijd. Zowel Eurostar als Eurotunnel maken de laatste jaren winst.
Het verplichten van fietsdozen is duidelijk niet bedoeld om meer fietsen in een trein kwijt te kunnen, maar om het meenemen van fietsen erg onaantrekkelijk te maken. Meer fietsen in een trein krijg je door het aanbrengen van fietshaken, zoals je in veel Franse treinen ziet. Fietsen nemen dan maar weinig vloerruimte in en veel van de loze ruimte daarboven.bert sitters schreef:Inmiddels heeft Eurostar de beperkingen bijgesteld. Iedere doos is toegestaan. De maat maakt niet meer uit. Hun doosjes zijn wel klein, dus als je gebruik maakt van hun doos, moet je je fiets wel flink demonteren.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten