Chileense wereldfietser in Thailand verongelukt.

Nabij Khorat is een chileense wereldfietser door een pickup geschept en overleden. Zijn vrouw en 2 jarig zoontje zijn gewond geraakt. De chauffeur van de pickup, is aangehouden.
In 2010 is hij begonnen met als doel in 5 jaar 250000 km te fietsen.

Afbeelding

Twitterbericht
Chileense krant
Bangkok Post
Triest.
Enerzijds weer een waarschuwing om niet op grote wegen te rijden. (Even opgezocht: https://www.google.com/maps?q=Soi+Mittr ... .4,,0,0.47)
Anderzijds zijn fietsreizigers die omkomen nog steeds wereldnieuws. De ruim 1 miljoen (!) automobilisten (bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Auto) die jaarlijks omkomen komen niet allemaal op de website van de ANWB.
Getverdemme. Voorzichtigheid blijft geboden maar tegen een auto begin je niets..
Een naar bericht.

Het geeft je wel te denken.

Tegen roekeloos rijdend gemotoriseerd verkeer is helaas weinig te beginnen. Je kunt proberen rustigere wegen op te zoeken, maar dat is niet altijd mogelijk. Bovendien lijdt een rustige weg op zijn beurt weer tot roekelozer gedrag van gemotoriseerd verkeer.

Het feit dat in Thailand een fopstraf van 1000 baht (zo'n 27 euro) gegeven wordt voor roekeloos rijden helpt niet natuurlijk.
Peter_K schreef:Bovendien lijdt een rustige weg op zijn beurt weer tot roekelozer gedrag van gemotoriseerd verkeer.
Wat ide de bron van deze stelling?

De bron van mijn stelling is mijn waarneming dat de omgekomen fietsers in verre landen die de afgelopen ±10 jaar in het nieuws kwamen vrijwel zonder uitzondering omkwamen op hoofdwegen, die vrijwel altijd breed en recht zijn. Sinds Google streetview bestaat zoek ik altijd op waar het gebeurd is.
Ave Gone schreef:Wat is de de bron van deze stelling?
Eigen ervaring.

Ik denk wel dat het risico op drukke wegen groter is dan op rustige wegen. Maar ik denk ook dat op rustige wegen het risico hoger is dan je op grond van de drukte zou verwachten. Afgelopen vakantie ben ik nog bijna geschept door een tegemoet komende bus, op een weg waar amper verkeer was: de chauffeur verwachtte kennelijk geen fietsers op die weg. Niet verwonderlijk, gezien de reacties van de omwonenden komen die daar ook zeer zelden.

Een ander gevaar is dat je als fietser in bepaalde landen een bezienswaardigheid bent: (achter je aan rijdende) toeschouwers op de weg kunnen tot erg gevaarlijke situaties leiden.
Wat triest dat een droom in zo'n nachtmerrie veranderd.
Van onze Thaise vrienden weet ik dat in Thailand jaarlijks 20.000 verkeersdoden vallen! Dat is een dode per 25 minuten.
Percentagewijs meer rond het Songhkram festival.
Wat ontzettend triest, het komt allemaal wel ontzettend dichtbij zo. Ik hoorde het vanavond in een hotel in Uthai Thani, een paar honderd kilometer verwijderd van de plek van het ongeluk. Ik moet zeggen dat ik me tot op heden gelukkig niet onveilig gevoeld heb op de weg in Thailand en ook niet in 17 landen die ik op mijn tocht hierheen doorkruist heb. Gelukkig maar, een ongeluk zit in een klein hoekje, dat wordt zo helaas weer op een vreselijke manier duidelijk.
http://www.tnp.sg/news/sporean-breaks-l ... t-thailand

Wat een tragedie, het gaat om Francisco Villah, een brandweerman uit Chilie. Ik ben hem en zijn vriendin (nog zonder kind) in 2013 tegengekomen in Marrakesh, Marokko. Wat hen bijzonder maakte is dat ze vol vertrouwen waren en vol overgave aan leuke ontmoetingen onderweg en hulp die ze kregen. Ze hadden weinig geld, maar probeerden met hun opvallende borden of spandoeken wat geld op te halen voor hun recordpoging op het grote plein in marrakesh. Ook kregen ze vaak gratis onderdak of sliepen op brandweerkazernes (ook omdat hij brandweerman was). Hij was in zijn eentje uit Chilie vertrokken, en onderweg zijn vriendin ontmoet en haar ook enthousiast voor fietsen gemaakt.
Wat opviel was zijn onverschrokkenheid, humor en liefde voor het leven. Hij had een groot mes aan zijn frame waarmee hij een slang had gevangen onderweg. Ook had hij een fluitje waarmee hij bij rotondes het verkeer probeerde te regelen. Hij kreeg overal ruimte van het autoverkeer als hij op zijn fluitje blies.
Deze keer niet...

Een prachtig mens is heengegaan, vol levensenergie en passie voor ons aller gedeelde hobbie/ sport die niet altijd zonder gevaren is... Rust in vrede Francisco!

Thailand lijkt me een gevaarlijk land voor fietsers, het schijnt dat je zeer makkelijk je rijbewijs kunt halen daar, en er nogal wat gemotoriseerd verkeer is. Deze 2 fietsers kwamen er in 2013 om;
http://www.theguardian.com/uk/2013/feb/ ... d-thailand
Het is inderdaad een tragedie,maar Thailand is beslist geen gevaarlijk land om te fietsen. Fiets hier al een jaar of tien zonder problemen.
Mogelijk dat een combinatie van pech en onvoorzichtigheid hem noodlottig is geworden.
Dirk
Dag Dirk, ik heb er zelf nooit gefietst, dus ik oordeel alleen vanaf een afstand en het nieuws. Ik vind de verkeerscijfers van dit land echter schokkend.

De thaise fietscommunity heeft de dood van meerdere wereldfietsers (brits en chileens) in hun land goed opgepakt en voert campagne voor veiligheid op de weg;

http://www.gettyimages.nl/detail/nieuws ... /464727946

en;
http://www.bikeforlifethai.com
Goed te lezen dat onze Thaise fietsvrienden deze tragedie serieus oppakken om de fietsers onder de aandacht te brengen bij de andere verkeersdeelnemers ,hopelijk dat dit helpt om de veiligheid te verbeteren.

Het verkeer in Thailand is wellicht wat minder gereglementeerd als hier in west Europa,maar ik heb mij er nooit onveilig gevoeld.

Ook is het zo dat de grotere wegen bijna allemaal voorzien zijn van brede zijstroken waardoor het langzame verkeer veel ruimte heeft om te fietsen of te brommen

Dirk