Boemeltje van Roosendaal naar Antwerpen

bert sitters schreef:De voorkant van de trein is daar waar de machinist zit.
Dank voor het oplossen van die verwarring.
De NMA gaat een onderzoek doen of de FRYA geen monopolie misbruik is van de NS. Rijkelijk laat...heb weinig vetrouwen dat de 'oude' verbinding behouden blijft jammer genoeg.
Ondertussen is reeds beslist om de benelux-trein niet meer te laten rijden vanaf 9 december. Hieronder de uitleg van de NMBS:

Vanaf 9 december 2012 rijdt de klassieke Benelux-trein (IC-trein Amsterdam – Antwerpen – Mechelen – Brussel) niet meer.
De verbinding Amsterdam – Antwerpen-Centraal – Brussel zal worden bediend door de hogesnelheidstrein Fyra zodra deze in dienst wordt gesteld. Naast een snellere verbinding met Amsterdam brengt dit ook een aantal veranderingen met zich mee voor reizigers tussen Antwerpen, Mechelen en Brussel.
Zo houdt de Fyra niet meer halt in Mechelen. De reizigers met bestemming Mechelen kunnen gebruik maken van het binnenlands aanbod. De reizigers met bestemming Roosendaal kunnen in Antwerpen-Centraal overstappen waar er aansluiting is voorzien richting Nederland.
Zodra de Fyra rijdt, kan je deze trein ook nemen tussen Antwerpen-Centraal, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid zonder stop in Mechelen. Hiervoor betaal je een toeslag (€ 4,00 voor 1 rit of € 30,00 voor 10 ritten) als je in het bezit bent van een geldig vervoerbewijs of een abonnement. Heb je dat niet, dan koop je gewoon een Fyra-ticket aan de loketten van NMBS Mobility.
Dat dus, een onderzoek of iets wel mag, nadat het al gedaan is. Heel handig.
Kikitjah schreef:Ondertussen is reeds beslist om de benelux-trein niet meer te laten rijden vanaf 9 december. Hieronder de uitleg van de NMBS:

Vanaf 9 december 2012 rijdt de klassieke Benelux-trein (IC-trein Amsterdam – Antwerpen – Mechelen – Brussel) niet meer.
De verbinding Amsterdam – Antwerpen-Centraal – Brussel zal worden bediend door de hogesnelheidstrein Fyra zodra deze in dienst wordt gesteld. Naast een snellere verbinding met Amsterdam brengt dit ook een aantal veranderingen met zich mee voor reizigers tussen Antwerpen, Mechelen en Brussel.
Zo houdt de Fyra niet meer halt in Mechelen. De reizigers met bestemming Mechelen kunnen gebruik maken van het binnenlands aanbod. De reizigers met bestemming Roosendaal kunnen in Antwerpen-Centraal overstappen waar er aansluiting is voorzien richting Nederland.
.
Dat overstappen is dus wel via dat ellendige boemeltje dat op een korte afstand 10 x stopt en verder slecht aansluit.
Kelly, zoek maar eens uit hoe lang je binnenkort nodig hebt om vanuit Mechelen met je fiets in Amsterdam te geraken.
Totale waanzin.

Mechelen - Rotterdam op weekdag:

Nu: Rechtstreeks, 1u26 min, fiets kan mee
Vanaf 9 december (zelfde vertrekuur): twee overstappen, 2u38 min
of met de Thalys: rechtstreeks, 1u03 min, fiets kan niet zomaar mee, reserveren nodig, dubbel zo duur
Fyra: ??

Dat iemand bij de spoorwegen zo iets onverdedigbaar verdedigt verbaast me spijtig genoeg niet.

Renaat
Ze zijn helemaal gek geworden bij fyra, de tgv en ns hispeed.
Hoe moeilijk kan het zijn om een plekje te maken voor 4 fietsen?
Alles moet zo moeilijk tegenwoordig!(sprak opa)
Revanho schreef:Totale waanzin.

Mechelen - Rotterdam op weekdag:

Nu: Rechtstreeks, 1u26 min, fiets kan mee
Vanaf 9 december (zelfde vertrekuur): twee overstappen, 2u38 min
of met de Thalys: rechtstreeks, 1u03 min, fiets kan niet zomaar mee, reserveren nodig, dubbel zo duur


Renaat
De Thalys stopt toch niet in Mechelen?
Wimmert schreef:Ze zijn helemaal gek geworden bij fyra, de tgv en ns hispeed.
Hoe moeilijk kan het zijn om een plekje te maken voor 4 fietsen?
De Oostenrijkers doen het in hun Railjet-treinen. Moet komend voor jaar afgerond zijn.
Die oostenrijkers snapen het. Ik kom veel advertenties tegen voor fietsen in oostenrijk. Dus dat snap ik goed. Zou eigenlijk een EU verordening moeten worden.
Ook dat uit elkaar halen en zo is gewoon getrut om de te demotiveren. Hoed moeilijk kan het zijn om op een trein een plekje voor vier fietsen te maken?
Ik blijf het idioot vinden.
bert sitters schreef:
Revanho schreef: of met de Thalys: rechtstreeks, 1u03 min, fiets kan niet zomaar mee, reserveren
De Thalys stopt toch niet in Mechelen?
Oeps, je hebt gelijk. Dat is natuurlijk met een overstap in Antwerpen. Dan mag je eerste trein ook geen vertraging hebben en moet je je haasten, want de overstaptijd is beperkt (6 minuten)

Renaat
En moet je dan van boven naar beneden?
bert sitters schreef:En moet je dan van boven naar beneden?
Dat weet ik niet, maar die kans is reëel, dus het is stevig haasten (hopen dat de lift niet in gebruik is). Als je zeker wil zijn (wat met een Thalys wel en goed idee is), kan je beter op een uurtje meer rekenen en dan ben je dus ook meer dan twee uur onderweg.

Eindresultaat van al die 'verplichte' hogesnelheidstreinen, het kost je meer, je moet beter plannen en je bent langer onderweg dan voorheen. Dat noemen ze dus vooruitgang :wink:

Renaat
Goed nieuws: er gaan treinen (8 maal per dag) rijden tussen Breda en Antwerpen, met station Noorderkempen bij Brecht als stopplaats. Vanaf 8 april, dus precies op tijd voor de lente in vlaanderen (en verder)

http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINN ... rein.dhtml

Nu zien hoe de fiets geaccommodeerd wordt.
Moet men hier tevreden met zijn, vraag ik me dan af? 8 keer per dag is niet bepaald veel, en afhankelijk van de uren zal een rit van b.v. Mechelen naar Rotterdam nog steeds langer duren (of een pak duurder zijn en niet met de fiets kunnen).

Eerst een toestand creëren die voor velen heel vervelende gevolgen zou hebben en dan met een zwakke oplossing komen die pas na vier maanden gesukkel ingaat ... Mijn geloof in incompetentie en de visie van de NMBS/NS dat passagiers vooral een last zijn is groter dan mijn geloof in intelligente marketingsstrategieën bij de NMBS/NS. Anders zou ik nog gaan denken dat er een heel bewuste strategie achter schuilt om er voor te zorgen dat men de passagiers met weinig tevreden kan stellen.
Eens, het is gewoonweg achteruitgang, met of zonder fiets in de trein naar het meest naburige buurland. Beter ten halve gekeerd, dit drama. Een verkwanseling van de vervoersmogelijkheden voor iedereen aan weerzijde van de grens. Hier zou juist Europa op moeten acteren. Als er nieuwe lijnen geopend worden tussen Enschede en Munster en tussen Heerlen en Aken is het huidige plan - ook met de kleine verbetering - een hard gelag. Onzinnig en claustrofobisch kortzichtig. Maar zien of en zo ja wat er bedacht wordt onder druk van mensen die zich willen verplaatsen anders dan per vierwieler.
Hoe zou ik het best van Antwerpen naar Schiphol treinen ? Ik moet op 8 januari met mijn fiets op de vlieger naar Bangkok.
bompa schreef:Hoe zou ik het best van Antwerpen naar Schiphol treinen ? Ik moet op 8 januari met mijn fiets op de vlieger naar Bangkok.
Beste Hein,

Nu kun je nog rechtstreeks met de fiets in de trein van Antwerpen naar Schiphol, maar vanaf komend weekend, moet je in Antwerpen dus het beruchte boemeltje nemen naar Roosendaal. In Roosendaal de trein nemen naar Leiden en daar overstappen op Schiphol. Neem er dus ruim te tijd voor. Ook al is de verbinding een stuk slechter en zijn de zitplaatsen in het boemeltje een stuk minder: je betaalt er niet minder voor dan nu.

Dien je beklag in bij de NMBS en de NS voor deze wanpresatie. Reageer ook op de site van ROVER, reizigersorganisatie openbaar vervoer: www.rover.nl
Schrijf een ingezonden brief aan de Gazet van Antwerpen.
De huidige verbinding met Antwerpen was al een stuk slechter dan pakweg 20 jaar geleden. Toen reed, naast de Beneluxtrein, vanaf Roosendaal ook elk uur een IC-trein naar Oostende (waar toen nog een drukke veerdienst naar Dover vertrok; nu vaart er uit Oostende alleen een slegs-vir-automobilistenboot naar Ramsgate :cry: ). Tussen Roosendaal en Antwerpen stopte deze alleen in Essen. De stoptrein reed toen alleen tussen Essen en Antwerpen. Zo had je tweemaal per uur een snelle trein naar Antwerpen, maar ook elk uur een overstapmogelijkheid in Essen voor reizigers die vanuit Roosendaal naar Kalmthout etc. wilden.

Ik ben benieuwd of de Fyra naar Antwerpen net zo'n 'succes' wordt als nu tussen Amsterdam en Rotterdam het geval is (zie http://www.fyrakomop.nl/gastenboek/. NS Hispeed is al een keer door Melanie Plankgas behoed voor een bankroet. Volgende keer wordt deze boedel hopelijk doorverkocht aan de SNCF, zodat er TGV's met fietsvervoer via Antwerpen kunnen gaan rijden. Al zie ik het liefst dat de intercity Lille-Antwerpen simpelweg wordt doorgetrokken naar Roosendaal...
Nou, gezellig:

http://binnenland.nieuws.nl//729353/fie ... _en_thalys

Ik wou volgend voorjaar graag eindelijk werk maken om mee te fietsen met de weekends in NL, maar dat zal nu waarschijnlijk bijna niet meer gaan... .

Hopelijk wordt er binnenkort voor een degelijke oplossing gezorgd, want dit is niet meer fijn! Vorig jaar geraakte ik zonder al te veel problemen op de beurs (mits overnachting, omwille van het vroege uur), dit jaar... nou... Denk niet dat ik kom, jongens toch :(