Rohloff of niet?

multiwgb schreef:Is er geen truukje om uit nood een freewheel vast te zetten.
het grootste tandwiel met heel veel touw aan de spaken vastknopen, en dan heel voorzichtig trappen (en niet je benen stilhouden)
Wim schreef:Dan zou ik toch minstens een reserve freewheel machaniek meenemen. Wim
Heel charmant aspect van een goedkope groep als LX is dat je lekker goedkoop je fiets weer in feite nieuw kan maken vwb de draaiende, dus gevoelige, delen.

Dus lekker preventief een freewheel vervangen a 28 euro, onder het motto "toen was geluk nog heel goedkoop".

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=1161
Roadster schreef:
Dus lekker preventief een freewheel vervangen a 28 euro, onder het motto "toen was geluk nog heel goedkoop".
kijk je ook nog even wat een complete naaf kost ;)
m-gineering schreef:
Roadster schreef:Dus lekker preventief een freewheel vervangen a 28 euro, onder het motto "toen was geluk nog heel goedkoop".
kijk je ook nog even wat een complete naaf kost ;)
Of een compleet wiel..................
Maargoed, je kan dus vrij goedkoop/eenvoudig een 'nieuwe' LX-fiets bouwen.
Istie weer helemaal anno hedo en crisis-bestendig vwb $$.
m-gineering schreef:
multiwgb schreef:Is er geen truukje om uit nood een freewheel vast te zetten.
het grootste tandwiel met heel veel touw aan de spaken vastknopen, en dan heel voorzichtig trappen (en niet je benen stilhouden)
Leuke theorie en in vlak Nederland zal het wel werken. Ik heb in Australie ooit meegemaakt dat mijn freewheel kapot was en moervast zat. Bergop en vooral bergaf is het geen pretje om te fietsen met trappers die meedraaien met je wielen. Ik ben al gauw gaan lopen en was blij toen er een pickup langskwam die mij een lift gaf naar een fietsenmaker.

Gerd
AB schreef:Hoe lang gaat je velg dan mee? Of heb je schijfremmen?
Ik rem niet zo veel... :wink: Heb trouwens nog cantilever remmen.

Maar voorwiel stamt nog uit Nepal (2007), sindsdien 40.000km op gereden (en draait nog steeds), achterwiel is nieuw gekocht in NL; na 32.000km vervangen.
Revanho schreef:Ja, en? Er zit meestal groot verschil tussen wat verkopers durven garanderen en de werkelijke levensduur. Het is niet omdat je op de meeste wasmachines slechts 2 jaar garantie krijgt, dat je kan zeggen dat een wasmachine een levensduur heeft van slechts 2 jaar. En dat is wat jij doet met de Rohloffnaaf.
Onzin.
De voorbeelden van de specialisten die ik aangehaald heb praten over garantie tot 40.000 en 75.000km. Daar gooi ik voor het gemak nog eens resp. 50% en 33% bovenop...
Revanho schreef:Overigens doe ik zelden meer dan 7500 kilometer met een ketting en tandwielen. Je zal met 20.000 km volgens mij eerder een grote uitzondering dan regel zijn. Wie sluit trouwens uit dat er geen mensen 250.000 km zullen doen met hun Rohloff?
Dat jou dat niet lukt, wil toch niet zeggen dat het dan buitengewoon is? Ik heb zelf 22.000 km met één crank set, één cassette en één ketting gefietst. Maar mijn echtgenote wilde dat nog eens ff overdoen, dus die hield het 23.000 km uit. Daarna heb ik na 15.000km alles vervangen. En zoals ik al eerder zei, zit ik met mijn nieuwste spulletjes nu alweer 8500km op de weg en ik kan hiermee nog tijden vooruit!

En 250.000 km fietsen? Welke wereldfietser redt dat dan? :D
sonali schreef:
Revanho schreef:Ja, en? Er zit meestal groot verschil tussen wat verkopers durven garanderen en de werkelijke levensduur. Het is niet omdat je op de meeste wasmachines slechts 2 jaar garantie krijgt, dat je kan zeggen dat een wasmachine een levensduur heeft van slechts 2 jaar. En dat is wat jij doet met de Rohloffnaaf.
Onzin.
De voorbeelden van de specialisten die ik aangehaald heb praten over garantie tot 40.000 en 75.000km. Daar gooi ik voor het gemak nog eens resp. 50% en 33% bovenop...
*zucht*, je begrijpt het echt niet hé. Dus een wasmachine gaat maar 3 jaar mee? (2 jaar + 50 % = drie jaar).

Het is gewoon niet correct om de levensduur volgens de garantiebepaling van een Rohloff te vergelijken met de door jou ondervonden levensduur van een derailleur-systeem. Dat is appels met peren vergelijken. Wat is de garantie van een derailleur-systeem en hoe lang gaat een Rohloff in de praktijk mee? Of hoe lang kan jij rondrijden met een Rohloff zonder onderhoud? (Dat laatste weet je natuurlijk niet, want je hebt totaal geen ervaring met een Rohloff-naaf.)
sonali schreef: Dat jou dat niet lukt, wil toch niet zeggen dat het dan buitengewoon is? Ik heb zelf 22.000 km met één crank set, één cassette en één ketting gefietst. Maar mijn echtgenote wilde dat nog eens ff overdoen, dus die hield het 23.000 km uit. Daarna heb ik na 15.000km alles vervangen. En zoals ik al eerder zei, zit ik met mijn nieuwste spulletjes nu alweer 8500km op de weg en ik kan hiermee nog tijden vooruit!

En 250.000 km fietsen? Welke wereldfietser redt dat dan? :D
Ik schreef dat jij volgens mij (lees volgens mijn vermoeden) een grote uitzondering bent met die afstand. Op welke basis ga jij er van uit dat jouw ervaringen eerder regel dan uitzondering zijn?

Je bewijst met je reactie nogmaals wat ik eerder al aanklaagde, namelijk een zwart-wit denken waarbij voor jou de Rohloff zwart is.

Renaat
Revanho schreef:
Maar beweren dat een Rohloff 'maar' 60-100.000 km meegaat is gewoon onzin. Er zijn natuurlijk nog niet veel Rohloffnaven die veel grotere afstanden hebben gedaan,
Dat is toch een van de redenen om een rohloff te kopen?
En de garantie km's van een rohloff? Hoe gaan ze dat kunnen bewijzen?
Er zit geen km-teller op hé....
Ik heb geen rohloff omdat het gewoon te duur is voor wat het is(voor mij).
Al doe ik wel al 7 jaar 10.000km's/jaar.....
Wim schreef: Voor een snelle racerandonneur waarop je vooral over asfalt grote afstanden aflegt met weinig bagage zou ik echter een derailleur fiets kiezen met een ultracompacte double. Dat is lichter, goedkoper, en geeft je kleinere stapjes.
Dat is wat ik doe/heb
Wim schreef: Als je het mij vraagt denk ik dat ook op de lange duur de Rohloff naaf duurder is, maar erg veel zal het meestal niet schelen.
Wim
Dat is ook mijn gedacht,
volgens mij is het grote voordeel van een rohloff dat het gewoon minder onderhoud nodig heeft.
En is dus enkel echt intressant als je niet zelf je onderhoud kan doen
en zodoende de werkuren van de fietsenmaker moet betalen.
eenzame schreef:En is dus enkel echt intressant als je niet zelf je onderhoud kan doen
en zodoende de werkuren van de fietsenmaker moet betalen.
Of na jaren van het maken van wereldfietsreizen erachter komen dat reizen echt een stukje leuker is dan sleutelen en schoonmaken 8)

Marco,
Die zijn eigen fietsen bouwt en ontwerpt en sleutelen heel erg leuk vindt maar reizen nog een stukkie leuker
eenzame schreef: En is dus enkel echt intressant als je niet zelf je onderhoud kan doen
Of wil doen.

Of natuurlijk als je het handig vindt om bij stilstand te kunnen schakelen. Of omdat je principieel voor duurzaam kiest i.p.v. om de zoveel duizenden kilometer nieuwe kransjes te moeten kopen. Of omdat je het toch wel erg handig vindt dat het schakelen zo eenvoudig is met maar één draaischakelaar. Of omdat je in zulke slechte omstandigheden fietst (heel plakkerige modder, aanvriezende sneeuw, ...) dat een derailleur het vaak opgeeft. Of ...

Dat mensen een derailleur prima vinden kan ik best begrijpen en is natuurlijk geen probleem, maar waarom mogen anderen (waaronder ik) een Rohloff niet 'handiger' vinden. Eerlijk zijn over alle voor en nadelen van beide systemen kan toch niet zo moeilijk zijn?

Renaat
Altijd weer negatieve reacties over Rohloff en GPS van mensen die er zelf geen ervaring mee hebben :(
Probeer ze niet te overtuigen het heeft geen enkele zin.
Petervd schreef:Altijd weer negatieve reacties over Rohloff en GPS van mensen die er zelf geen ervaring mee hebben :(
Probeer ze niet te overtuigen het heeft geen enkele zin.
En... Magura... en schijfremmen... en Brooks... en SPD... en SON... en fietshelm... en fietshandschoentjes... en...

Inderdaad: de meest uitgesproken meningen komen van de mensen zónder ervaring... de zich daarbij beroepen op hetgeen mensen die óók geen ervaring hebben ooit op internet hebben gepletterd.
En ik denk dan: gut, ik heb ervaring met (bijna) alle systemen. Ik heb zelf nog mijn randonneur van 30 jaar oud, hand build naar mijn eigen specificaties met 'cantilever remmen', o nee 'centerpull'... nog steeds leuk om af en toe op te rijden... maar voor het echte werk...
Inderdaad: zinloos om te reageren. Alleen jammer (voor mij): na een dergelijk draadje heb ik helemaal geen zin meer in de 'Wereldfietser'. Waarom ben ik nog steeds geen lid? Hierom!
'Ploink' zou een passende reactie zijn...
Ach, ach, ach wat kunnen we er toch slecht tegen als onze favoriete dure toys/speeltjes een beetje kritiek te verduren krijgen zeg, zal wel zijn omdat er een kern van waarheid in zit. :D
Aangezien deze discussie niet meer over de werkelijke voor- en nadelen van een Rohloff gaat, maar meer over meningen en gevoelens, sluit ik hem maar.