Woensdag ochtend gaan we even bezig met onderhoud aan het forum, dat zal daardoor korte tijd niet beschikbaar zijn.

In Taiwan zitten de beste framebouwers.

Ik heb al vaker vernomen dat de beste framebouwers ter wereld uit Taiwan komen :lol: . Zo zou Idworx zijn frames in opdracht van Giant in Taiwan laten maken.
Ook te Duitse T-Mobile ploeg laat zijn racefietsjes in Taiwan in elkaar lassen.
Taiwan zou je toch eerder associëren met bulkproductie en imitatie :lol: .
Wie weet hier meer over te vertellen?
Groetjes, Roger.
Als je zo veel tekenaars, framebouwers en lassers gaat opleiden voor de bulkproductie dan zal altijd blijken dat sommige van die lui beter werk kunnen leveren dan voor bulkproductie nodig is. Dus ik kijk er niet vreemd van op.
Het ontwerp kan natuurlijk evengoed vanuit Europa naar Taiwan gemaild worden.
Leon

Maar of die lassers ook zelfstandig een fiets kunnen ontwerpen naar het specifieke gebruiksdoel van de klant, da's een andere vraag. Framebouwen is meer dan alleen goed kunnen lassen.

Ivo Miesen schreef:Maar of die lassers ook zelfstandig een fiets kunnen ontwerpen naar het specifieke gebruiksdoel van de klant, da's een andere vraag. Framebouwen is meer dan alleen goed kunnen lassen.
Je hebt gelijk. Ik heb mijn bericht aangepast :D
Leon
Roger schreef:Ik heb al vaker vernomen dat de beste framebouwers ter wereld uit Taiwan komen :lol: . Zo zou Idworx zijn frames in opdracht van Giant in Taiwan laten maken.
Ook te Duitse T-Mobile ploeg laat zijn racefietsjes in Taiwan in elkaar lassen.
Taiwan zou je toch eerder associëren met bulkproductie en imitatie :lol: .
Wie weet hier meer over te vertellen?
Groetjes, Roger.
In Taiwan zitten heel veel gespecialiseerde toeleveranciers bij elkaar. Je kunt dus heel snel een nieuw ontwerp in productie nemen. Maar die Taiwanezen fietsen niet, dus ontwerpen kunnen ze beter aan een ander overlaten ;)

Debulk van alle europese fietsen komen tegenwoordig van overzee. Nadeel is wel dat als er iets mis gaat er heel veel frames in een container passen en Taiwan of China heel ver weg is

De beste zou ik niet zeggen. Er zijn heel wat Duitse en Zwitserse framebouwers die hier in Europa hun werk doen die volgens mij veel beter werk verrichten.

ottovds schreef:De beste zou ik niet zeggen. Er zijn heel wat Duitse en Zwitserse framebouwers die hier in Europa hun werk doen die volgens mij veel beter werk verrichten.
Aan de overkant van de Noordzee zitten ook een aantal ware meesterframebouwers. Vooral als het op wereldfietsen aankomt.

Gerrit (idworx) zijn frames worden in een speciale hal van de fabrikant Giant gemaakt. Dat is dezelfde hal waar de professionele raceframes vandaan komen. Dus een ruimte met een beperkte capaciteit en geen massaproductie.
Als het framewerk in Taiwan niet al te lastig is, dan willen de framebakkers dat wel eens uitbesteden aan China (wat dus een ander land is dan Taiwan :lol:)

Een bedrijf als Koga Miyata heeft zelfs een kantoor in Taiwan. Hier houden ze zich bezig met het productieproces. De frames worden uiteindelijk wel in Heerenveen getest. En ja, vroeger kwam de Koga-frames inderdaad uit Japan. Vandaar de naam Miyata.

Ivo Miesen schreef:
ottovds schreef:De beste zou ik niet zeggen. Er zijn heel wat Duitse en Zwitserse framebouwers die hier in Europa hun werk doen die volgens mij veel beter werk verrichten.
Aan de overkant van de Noordzee zitten ook een aantal ware meesterframebouwers. Vooral als het op wereldfietsen aankomt.
Ik zou nog maar een stukje verder doorzwemmen tot de VS

Eric, in de catolges van Idworx staat dat de frames in Taiwan worden gemaakt. Ligt die speciale hal van Giant met beperkte productie dan in Taiwan? :roll:
Roger schreef:
m-gineering schreef:
Ivo Miesen schreef:overkant van de Noordzee zitten ook een aantal ware meesterframebouwers
stukje verder doorzwemmen tot de VS
Ik heb al vaker vernomen dat de beste framebouwers ter wereld uit Taiwan komen
Het heeft er alles van weg dat het hier om meningen gaat, vooral omdat er geen of nauwelijks argumenten worden aangedragen.
Om het verhaal nog completer te maken: in Tsjechië worden ook goede frames gemaakt.
Leon
Leon schreef:in Tsjechië worden ook goede frames gemaakt.
Leon
En in Belgie, en in Australie, en in Italie, en in Kiel Windeweer :D

Wat is eigenlijk "een goed frame"?, zolang we daar geen sluitende definite voor hebben is alles hete lucht :?

Volgens mij gaat het niet zozeer om de technische kwaliteit van de bouwers, maar om de economie van het geheel. De beste frames zijn altijd ook frames die goed passen, en dan kom je al snel op maatframes uit. Dat gaat in de praktijk het beste als de framebouwer persoonlijk contact met de klant heeft. Verder is framebouwen een arbeidsintensieve klus, en hele mooie frames al helemaal. Hoge loonkosten spelen dus een rol, en hier is de Taiwanese etc framebouwer in het voordeel. De combinatie maatwerk en perfecte detaillering is dus duur omdat je veel en dure arbeid gebruikt. Dat kan dus het best gebeuren als de klanten zakken vol geld hebben. Ziedaar volgens mij het succes van veel amerikaanse framebouwers. Ze zijn heel duur, maar er zijn genoeg welvarende klanten die bereid zijn veel te betalen voor heel exotische of verfijnde fietsen. Kijk maar eens: http://www.richardsachs.com/ of (niet echt mijn smaak) http://www.bohemianbicycles.com/
Een tussenoplossing is de frameontwerper in de buurt, die het echte bouwen vervolgens uitbesteedt aan een bouwer in het Verre Oosten of zo. In de praktijk lijkt dat met maatwerk niet veel te gebeuren in Taiwan (te ver?), maar wel met oost Europa. Het vereist strakke regie, en afzien van al te unieke oplossingen.
Wim
Leon schreef:
Roger schreef:
m-gineering schreef:stukje verder doorzwemmen tot de VS
Ik heb al vaker vernomen dat de beste framebouwers ter wereld uit Taiwan komen
Om het verhaal nog completer te maken: in Tsjechië worden ook goede frames gemaakt.
In Nederland worden dus geen goede frames gemaakt, laat ik nu net een frame in Nederland laten maken :cry:

Sjirk
m-gineering schreef:...... en in Kiel Windeweer :D
gelukkig :lol:

Wat vaak wordt vergeten is dat als je grote hoeveelheden wilt produceren, dat dat strengere eisen stelt aan je productieproces. Vaak gaan massaproductie capability en kwaliteit juist samen.

Stel (hypotetisch) dat je maar 100 high-end frames per jaar maakt die je met zeer hoge winstmarge kunt verkopen, dan is het perfect acceptabel als er daarvan 1 of 2 met mankementen terugkomen. De marges zijn hoog genoeg dus het kost de fabrikant nauwelijks winst. Het is voor hem ook niet rendabel om geld te investeren in een beter productieproces.

Als je echter 10 miljoen frames per jaar maakt met een hele lage marge dan kun je je absoluut niet permitteren dat er 2% terugkomt. Er is dus een sterke drive om continue processen te verbeteren.
Natuurlijk bestaat er bij deze fabrikant ook een grote druk om zo weinig mogelijk productie weg te gooien, dus zullen er af en toe toch slechtere producten doorheen glippen. Maar als diezelfde fabrikant strengere kwaliteitscontrole toevoegd voor het hogere segment dan profiteer je wel van een heel stabiel productieproces en een zeer hoge kans op een goed product.

(btw: ik woon in Taiwan, maar dit terzijde)