Rohloff schakelgemak

Heeft er iemand ervaring met de Rohloff soft index spring? Dat schijnt te zorgen voor lichter schakelen.
Wim
Willem Jongman schreef:Heeft er iemand ervaring met de Rohloff soft index spring? Dat schijnt te zorgen voor lichter schakelen.
Wim
Schakelt het nu dan niet goed? Bij Idworx monteren ze versnellingsbuitenkabel richting naaf, en bij Rohloff zelf raden ze dat af wegens juist stroever schakelen.
Willem Jongman schreef:Heeft er iemand ervaring met de Rohloff soft index spring? Dat schijnt te zorgen voor lichter schakelen.
Wim
AFAIK wordt die veer tegenwoordig standaard gemonteerd, en kun je vroegere naven eventueel om laten bouwen. Veel verschil heb ik nooit gemerkt

Is er nu echt niemand op dit forum die ervaring heeft met deze Rohloff soft index spring :( ? Ook ik zou graag hier wat meer van willen weten.
Roger.

Ik heb mijn nieuwe Rohloff fiets binnen (M-gineering met Mittelmaijer draaigreep op racebocht). Het rijdt heerlijk (nee goddelijk), en schakelt licht en makkelijk. Het lawaai valt me mee en tegen: in de hoogste zeven hoor ik eigenlijk niets (stiller dan een derailleur), maar in de laagste zeven lijkt het op ouderwets opwindspeelgoed. Maar dat schijnt beter te gaan worden.
Wim

Ik heb dit toch maar eens na gevraagd bij de importeur van Rohloff, het blijkt dat deze soft index spring inderdaad zorgt voor lichter schakelen. Verder konden ze mij meedelen dat deze soft index spring al standaard in de naven wordt in gebouwd vanaf serie nummer 18100.
Fietsers met een naaf voor serie nummer 18100 kunnen deze soft index spring alsnog laten inbouwen.
Groetjes, Roger.

Op mijn site staat onderaan een overzicht met de modificaties die Rohloff in de loop de jaren heeft uitgevoerd. Ik heb alleen de min of meer belangrijke modificaties weergegeven

Rohloff-naven zijn net 'kindjes'. De een maakt wat meer herrie, de ander wat minder. De een schakelt wat soepeler de ander wat minder. Een Rohloff-naaf met een intern schakelmechanisme schakelt over het algemeen het lichtst. Maar ja, die heeft weer een ander nadeel :lol:

Wijziging van Eric d.d. 14-10: Let op: ik had een directe link geplaatst naar mijn Rohloff-overzicht. De moderator (geen idee wie) heeft daarna de inhoud van mijn website naar dit forum toe gekopieerd. Zonder mijn toestemming. Dus ik heb de opsomming weggehaald. Immers op mijn website staat veel informatie, en daar rust auteursrecht op. En die mag -officieel- niet zomaar ergens anders geplaatst worden. Als de moderator het even gevraagd had, had ik er geen enkel probleem mee gehad :lol:

Hoi Eric,

Interresant overzicht. Wat bedoel je met de opmerking "schijfremmen zijn zo wie zo verboden"?

Willem,

Ik heb een paar weken geleden mijn naaf omgebouwd naar een extern schakkel mechaniek (maw, het zwarte kastje). Ook heb ik op aanraden van SJS cycls in Engeland, (let wel) Shimano XT "rem" buitenkabels gebruikt, in plaats van de Rohloff versnellings buitenkabels. Hun ervaring was dat met de Rohloff kabels, de losse teflon binnen huls wel eens het schakkel mechaniek ingetrokken werdt met alle gevolgen van dien. Ik moet zeggen dat mijn Rohloff nu een stuk soepelder schakkelt. Misshien waren mijn oude kabels ook wel wat stoffig en aan vervanging toe. Affijn wellicht een tip.

Groet,

Stijn

Deze week heb ik tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe fiets, ook enkele fietsen met Rholoff-naaf uitgeprobeerd.

Mij viel op dat het toch redelijk stug schakelt.

Vraag is of dit tijdens fietsen in de regen met koude natte vingers niet teveel kracht kost?

Wat zijn de objectieve gebruikerservaringen?

(En, :wink: nou niet direct subjectief antwoorden dat dat wel meevalt omdat je nu eenmaal een astronomisch bedrag hebt neergelegd... 8) )

Ik heb de Mittelmaijer greep op een racebocht, en dat schakelt best een beetje stug (stugger dan de Rohloff greep naar ik begrijp). Bovendien heb je op die Mittelmaijer greep niet heel veel houvast. Je wilt dus wel handschoenen aan hebben, denk ik, maar die draag ik toch zowat altijd. Per saldo vind ik het goed genoeg. Shimano atb shifters zijn met koude vingers ook geen lolletje. Ik heb vaak genoeg flink zere duimen gehad.
Uiteindelijk en per saldo is het schakelgemak van een Rohloff naaf heel wat groter. Je hoeft gewoon niet meer na te denken, en dat is ontspannend. Bovendien kun je ook in stilstand schakelen, en dat is soms handig. Perfect is anders, maar ik wil nooit meer terug.
Wim

Roald,

Hoe wou je dat we jouw vraag objectief gingen beantwoorden? Het hele zaakje onder laboratorium kondities gaan testen met een meetbank? :wink:

Rohloff schakeld prima in de regen (en ik ben de aanschaf prijs al lang vergeten). Voor mij heeft hij zich zo wie zo al dubbel en dwars terug betaald, door het fiets plezier wat ik ervan gehad heb.

De speedhub is de beste uitvinding sinds het "gesneede brood". :lol:

Groet,

Stijn