Woensdag ochtend gaan we even bezig met onderhoud aan het forum, dat zal daardoor korte tijd niet beschikbaar zijn.

Rohloff olie onevenredig duur???

Gisteren weer eens de olie van mijn Rohloff ververst.
€ 12,00 voor 25 ml spoelolie en 25 ml olie voor de naaf te smeren.
Het is niet zo dat ik nu honger lijd na deze uitgave.
Maar toch, als je het omrekent betekent dit :cry: € 240,00 voor een liter olie.
Carterolie van een A merk in mijn auto kost ± € 6,00 de liter.
Groetjes, Roger.

Je hebt gelijk het is onevenredig:
Het gebruik van een auto is een halve liter per 1000 km; dat is dus 15 euro per 5000 kilometer en dan moet je ook nog om de x 1000 km je oliefilter verwisselen. Rohloff olie is dan met die 12 euro te goedkoop! :D

Natuurlijk is het per oliedruppel wel een erg groot verschil. Dit is natuurlijk grotendeels verklaarbaar doordat motorolie veel meer concurrentie, een enorm volume, minder verpakkingskosten en minder logisiteke kosten heeft. Als iemand kan achterhalen wat die olie van Rohloff exact is en of er een vergelijkbare motorolie is te vinden, zou dit een prachtig zijn (ook voor onderweg).

Sjirk
Roger schreef:Gisteren weer eens de olie van mijn Rohloff ververst.
€ 12,00 voor 25 ml spoelolie en 25 ml olie voor de naaf te smeren.
Het is niet zo dat ik nu honger lijd na deze uitgave.
Maar toch, als je het omrekent betekent dit :cry: € 240,00 voor een liter olie.
Carterolie van een A merk in mijn auto kost ± € 6,00 de liter.
Groetjes, Roger.
Dan koop je toch per liter, twee bussen komen op 90 euro (45/
l)


Er zijn nu 66000 Rohloffnaven in omloop, dus verkoopt Rohloff wereldwijd per jaar 66000* 0.025= 1650 liter speciaal voor hun samengestelde olie.

De markt voor motorolie in Nederland zal zo'n 30 miljoen liter zijn. Dus is het niet erg logisch om dat met elkaar te vergelijken.

Een liter water uit de kraan is trouwens nog goedkoper. En Velpon een stuk duurder!

Marten,
Ik heb geen liter Rohloff olie nodig, er gaat maar 25 ml in mijn naaf. Dus jou opmerking vind ik nog al kort door de bocht. Natuurlijk is er een verschil met logistieke kosten, inkoop, verpakking en dergelijke vergelijkend met carterolie voor een auto. Maar als ik zie dat Rohloff het veertigvoudige berekend voor een liter olie vergelijkend met carterolie vraag ik me af waar dit nu inzit. Overigens wat water en velpon hier mee te maken hebben weet ik niet. Ik zou beide niet in je naaf stoppen als ik jou was.
Groetjes, Roger.

Roger schreef:Marten,
Ik heb geen liter Rohloff olie nodig, er gaat maar 25 ml in mijn naaf. Dus jou opmerking vind ik nog al kort door de bocht. Natuurlijk is er een verschil met logistieke kosten, inkoop, verpakking en dergelijke vergelijkend met carterolie voor een auto.
je beantwoort je eigen vraag. 5 miljoen cans afvullen is per fles een stuk goedkoper als met de hand wat miniflesjes die niet op een lopende band willen blijven staan. Dit soort kostenverhoging zit op alle facetten van zo'n kleinschalig product.
Maar als ik zie dat Rohloff het veertigvoudige berekend voor een liter olie vergelijkend met carterolie vraag ik me af waar dit nu inzit. Overigens wat water en velpon hier mee te maken hebben weet ik niet.
Jij mekkert over de kosten per liter van een product en vergelijkt het met motorolie. Het is geen motorolie en (hint) het komt van een smeerstoffenspecialist die ook geen motorolie maakt. Dus waarom niet vergelijken met een product dat per liter nog goedkoper is.

En Velpon is een visceus consumentenproduct dat in kleine verpakkingen maar in veel grotere volumes aan de man wordt gebracht. Dat is nog duurder, het afvullen is goedkoper en de productkosten schat ik marginaal vergeleken bij de kosten van de Kluber olie. Dus Rohloff houdt zich nogal in dunkt me

Als ik het vergelijk met het halve pond Ethiopische sperziebonen op mijn bord, die geconditioneerd zijn ingevlogen, en als verse waar zijn verspreid, en dat voor vijftig cent (waarvan de boer ter plaatse 0,00001 cent krijgt natuurlijk :cry: ) dan vind ik de marge tussen de hele liter en de kleinverpakkingen van de Rohloffolie wel groot hoor!
En het drukt het onderhoudsvoordeel van zo'n naaf toch wel behoorlijk.
Ik weet dat gewone smeerolie in de winkel iets van 2 euro voor 75 ml kost, en aangezien deze olie bepaald niet speciaal is, hebben we met dit bedrag de distributiekosten wel te pakken.
Probleem is natuurlijk dat de verkoopprijs voor een groot deel met het margesysteem berekend wordt en niet met het kostprijssysteem.
Leon

Maar Martin toch, het lijkt wel of jij je persoonlijk aangevallen voelt als ik de prijs van Rohloff zijn smeerolie eens kritisch onder de loep neem. Dat is echt nergens voor nodig hoor. Ook als ik Rohloff zijn olie vergelijk met transmissieoliën voor mechanische versnellingsbakken voor de auto industrie is dit prijsverschil ongelooflijk groot. De prijs van deze olie zit tussen € 6,00 en € 9,00 per liter. Volledige synthetische transmissieoliën zullen iets duurder zijn. En dan heb ik het ook nog eens over consumenten prijzen dus niet over inkoop prijzen!!! Dit komt dus nog steeds niet in de buurt is dus nog geen € 240,00 de liter die Rohloff in rekening brengt. Maar, inderdaad een scholier op een zaterdagmiddag een paar honderd flesjes van 25 ml met olie laten afvullen zal toch ook snel € 50,00 kosten.
Groetjes, Roger.

Roger schreef:Maar Martin toch, het lijkt wel of jij je persoonlijk aangevallen voelt als ik de prijs van Rohloff zijn smeerolie eens kritisch onder de loep neem.
1 het is MartEn
2 Je maakt voortdurend de verkeerde vergelijking. Je zit voortdurend de prijs van een bulkproduct te vergelijken met een kleinschalig product waar de verpakkings en handlingkosten overwegen.
Dat is echt nergens voor nodig hoor. Ook als ik Rohloff zijn olie vergelijk met transmissieoliën voor mechanische versnellingsbakken voor de auto industrie is dit prijsverschil ongelooflijk groot. De prijs van deze olie zit tussen € 6,00 en € 9,00 per liter.
1 gemechaniseerde afvulhandeling vs 40 handmatige

Volledige synthetische transmissieoliën zullen iets duurder zijn. En dan heb ik het ook nog eens over consumenten prijzen dus niet over inkoop prijzen!!!


Dit komt dus nog steeds niet in de buurt is dus nog geen € 240,00 de liter die Rohloff in rekening brengt.
Rohloff brengt helemaal geen 240 in rekening, je betaalde 12 euro voor 2 flesjes aan de fietsenmaker die het ook weer bij de importeur heeft moeten bestellen (en het was 1 euro boven de adviesprijs voor het setje :D )
Maar, inderdaad een scholier op een zaterdagmiddag een paar honderd flesjes van 25 ml met olie laten afvullen zal toch ook snel € 50,00 kosten.
Groetjes, Roger.
Geintje zeker. Om op zaterdag de fabriek open te gooien om een scholier aan het werk te zetten terwijl je voldoet aan alle verplichte veiligheidsvoorschriften zoals BHV-ers ed gaat wel iets meer kosten

En wat zou er gebeuren als je "gewone" transmissiebakken olie in je Rohloff naaf gooit? Het lijkt me stug dat hij dan niet meer goed loopt. Of is die Rohloff olie echt zo speciaal?

Ik vermoed(Maar weet niet zeker door gebrek aan ervaring met Rohloff's) dat er in de viscositeit(vloeibaarheid) van motor olie en Rohloffolie.
En om je viscositeit te veranderen zal je de complete stof eigenschap moeten veranderen, en misschien breek je bepaalde chemische ketens dus idd niet zo makkelijk als de andere.

Oftewel Roger: olie en olie zijn niet perse het zelfde, het productie process kan al heel erg verschillen. Ik kan ook niet alle soorten olie in m'n motor gooien, want de een heeft een te hoge viscositeit, terwijl de ander te dun is en dus te vluchtig zou smeren.

ALs ik ff wat verder denk, dan lijkt het me dat je voor een fijn mechanisch iets als een Rohloff een minder visceuze vloeistof nodig hebt, die dus "dunner" is. Terwijl voor de "grote" lompe tandwielen van je motor of auto schakelbak je een veel visceuzere vloeistof nodig hebt. aangezien op de laatste meer krachten staan, grotere oppervlakte, meer hitte, etc etc etc.

(om verder te gaan met wat vermoedens) een dikkere vloeistof bestaat uit langere ketens, hier hoef je dus minder chemische ketens te verbreken. terwijl je een fijne vaker en nauwkeuriger zou moeten breken.

groet,

Marius(die als het moet nog met slaolie kan mengen door de benzine van z'n tweetakt motor :D)

Ik vind de prijs van die Rohloffolie ook nogal stevig. Maar waarom zou Rohloff anders moeten doen dan....., eh, bijna de hele detailhandel? Wat denk je dat b.v. de productiekosten van een spijkerbroek zijn (zo'n Pakistaans jongetje van 10 jaar oud kost per slot van rekening ook maar $2 per dag), en wat betaal je er voor in de winkel? Ik vermoed dat daar ook wel een veertigvoudige marge op los gelaten kan worden.

loesdirk schreef:En wat zou er gebeuren als je "gewone" transmissiebakken olie in je Rohloff naaf gooit? Het lijkt me stug dat hij dan niet meer goed loopt. Of is die Rohloff olie echt zo speciaal?
Tribologie is een vak.


'olie' bestaat uit een basisolie plus een grote hoeveelheid toevoegingen om de hechting, anti corrosie, noodsmering, viscositeit etc te verbeteren. Al deze toevoegingen moeten afgestemd zijn op de toepassing, en ze mogen de toegepaste lagers en afdichtingen niet aantasten. Dat is niet vanzelfsprekend, sommige olies kunnen binnen minuten bronzen lagers doen vastlopen om maar iets te noemen. Is de olie alleen maar te dik dan trapt de naaf door, is de olie te dun dan heb je verhoogde slijtage.
Rohloffolie moet je goed schudden voor gebruik, want sommige bestanddelen zakken uit.

Dingen maken is meestal niet meer zo duur tegenwoordig. Ze op het goede moment op de goede plek krijgen wel.
Wim

Maar, maar, MartEn toch. Als ik zie hoe jij de prijs van Rohloff z’n smeerolie met hand en tand verdedigt (wat overigens je goed recht is) werkt dit niet alleen op mijn lachspieren, maar begin ik me ook zo langzamerhand af te vragen of je commerciële belangen hebt bij die firma. Of is meneer Rohloff soms je vriendje?
Je argumentatie raakt mijn inziens kant noch wal. Je haalt water, velpon en nu zelfs de bedrijfshulpverlening bij de discussie.
Op dit laatste wil ik wel even inspringen. Ook mijn werkgever is iso en vca gecertificeerd. Dus ook bij ons zijn er medewerkers in dienst die bedrijfshulpverlener zijn. Dit betekent echter niet dat als deze bedrijfshulpverleners afwezig zijn de poort dicht gaat. Ook bij ons wordt de tent op zaterdag wel eens open gehouden om onder andere invouwdige werkzaamheden te laten verricht door scholieren of studenten die ouder zijn dan 16 jaar. Dit is volledig legitiem en commercieel niks mis mee. Ook in Duitsland zal dit niet anders zijn. Dus mijn suggestie die overigens met een kwinkslag bedoeld is dat dit ook bij Rohloff gebeurd is zo gek nog niet.
Je zegt dat ik Rohloff zijn smeerolie niet met carterolie mag vergelijken. Nou, als ik de prijs vergelijk met transmissieolie uit de auto-industrie blijft het verschil enorm. Rohloff zegt dat zijn versnellingsnaaf nauw verwant is met transmissies uit de auto-industrie wat ik me goed kan voorstellen. Per slot van rekening heeft Duitsland een lange traditie in het ontwikkelen van hoogwaardige transmissies. Dan kan je, je inderdaad afvragen zoals Loesdirk in deze discussie doet, of deze olie nu zo speciaal en afwijkend is dat deze prijs rechtvaardigt. Het zou me zelfs niet verbazen dat ze deze olie als bulkproduct inkopen bij Esso, Shell of dergelijke, vervolgens distribueren met met hulp van vakantie krachten (waar, zoals ik al eerder aangaf, niks mis mee is) en hier vervolgens woeker winsten op maken.
Ik kan Rohloff zijn olie wel degelijke vergelijken met de bulkproductie Taxaco, BP en dergelijke. Ze hebben allemaal te maken met kosten zoals opslag, distributie, tussenhandel en detailhandel hier zit economisch echt weinig verschil in hoor!
Dat kleinverpakking de prijs omhoog drijft is zeker legitiem. Maar niet het veertigvoudige!
Groetjes, Roger.

Hi,

simpel voorstel, laat eens een flacon Rohloff olie uitzoeken op wat er daadwerkelijk inzit (hmm... is dit legaal) dan kunnen we idd eens zien of een speciaal product als deze te vergelijken is met andere bulk producten.

als ik even rond mij heen kijk in de petro chemie (klus bij bij een grote) zie ik soms verschillen waar je idd raar van word... als ik kijk naar een Kilo halffabrikaat voor klant X met specs abc kost dit rond de 25 a 30 dollar. Mar klant Y met dezelfde specs kwa materiaal maar veel hogere kwaliteitseisen betaald voor hetzelfde materiaal (maar dan beter gecontroleerd) vaak 150 tot 200 dollar de kilo... zit nogal een significant verschil in.

Persoonlijk denk ik dat als je kijkt naar producten voor een niche markt er ook dito prijzen voor kunnen worden gevraagd.

Bas

B@se, valt dat niet onder reverse engeneering?
Ik dacht dat het illegaal was, maar het kan zijn dat het alleen illegaal is in de VS.

Roger schreef: Ik kan Rohloff zijn olie wel degelijke vergelijken met de bulkproductie Taxaco, BP en dergelijke. Ze hebben allemaal te maken met kosten zoals opslag, distributie, tussenhandel en detailhandel hier zit economisch echt weinig verschil in hoor!
Groetjes, Roger.
Roger,

Ja je kan het ermee vergelijken, maar ik heb het idee dat je over 1 ding heen leest: niet elke chemische keten is even makkelijk te maken.. en de zuiverheids graad van een product maakt ook uit. 99,9% pure alcohol is stukken duurder dan 99% purealcohol. Omdat er voor de laatste tiendes van %en gewoon extra stappen die vaak complexer en dus duurder zijn moeten worden uitgevoerd.

bij de olie is het idem: je hebt olie waarbij het niet zo kritisch komt.
Zoals ik al aangaf: voor mijn smering van m'n zuiger in m'n motor kan ik desnoods op sla olie rijden, omdat het een tweetakt is(en dus die mengsmering door m'n benzine maar 1 keer gebruikt), maar bij een 4 takt motor moet je dat niet doen, want dan heb je binnen 5km al een kapot blok. Het hangt dus totaal af van het doel van de olie is, en wat de vereisten zijn.

En in dit geval kan ik me dus persoonlijk goed voorstellen dat rohloff een fijn mechanisch product heeft waar het kritischer komt qua smering, en dus ga je toch ook die laatste paar %en vervuiling uit je mengsel proberen te halen... wat dan weer extra geld kost.

als je je hier niet in kan vinden, ik zou zeggen: gooi eens slaolie in je 4 takt auto en kijk hoelang die auto nog meegaat :lol: :lol: . Immers: Olie is olie, en sla olie en motor olie zijn beiden een bulk product, niet dan?

laatste dingetje nog: als rohloff de enige is die dergelijke olie produceert, zou ik zelf ook wel wat extra winst proberen te maken uiteraard... maar niet 200+ euro per litertje... ze kunnen zelf ook wel bedenken dat er maloten zijn die gaan kijken of het dan toch niet stiekum anders en goedkoper kan... en als dat zou kunnen zou het nieuws zich binnen no time verspreiden over het internet... niet dan?

groet,

Marius

Hallo Marius,
Ik begrijp je verhaal. Hier zou inderdaad een stuk prijsrechtvaardiging in kunnen zitten.
Maar € 240,00 de liter? Als je de prijzen op internet bekijkt van allerlei soorten oliën voor mechanische transmissies voor allerlei gebruikers doeleinde kom je niet boven de € 15,00 de liter inkoopsprijs, bij een gemiddelde afname van minimaal 250 liter. Zou Rohloff dan zoveel afwijken van andere mechanische transmissies?
Groetjes, Roger.

Roger schreef:Of is meneer Rohloff soms je vriendje?
Een Duitser die zijn tamme raaf s'avonds vrij door de tentoonstellingshallen van de IFMA laat vliegen heeft zeker mijn sympathie.

Met mensen die je alles zes keer moet uitleggen, het nog niet willen snappen en dan maar op de man gaan spelen ietsje minder. :wink:

Nou, nou, MartEn, jongen toch. Ik ben blij dat die raaf van Rohloff tam is.
Op de man spelen? Wie neemt hier nou als eerste nogal ongenuanceerd het woord mekkeren in zijn mond? Tja, wie de bal kaatst…………
Ga even lekker een stukje fietsen.
Groetjes, Roger.