Zoek beter gecentreerd crankset

Aandrijving zonder derailleur.
Ik zit al sinds aanschaf fiets (3 jaar) met probleem dat de ketting tijdens de omloop sterk wijzigt in spanning. Een verschil van zowat 2 cm op en neer duwen. Ik heb tot nu toe 3 cranksets gehad, Sugino XD > Stronglight Track 2000 > Shimano 105 octalink 1. Bij alle 3 zelfde probleem.
Ik weet dat kettingbladen te centreren zijn maar is gesukkel en even duwen in de andere richting en ie is weer verschoven.
Bij vorige fietsen (ook singlespeed) heb ik dit nooit gehad. Mogelijk is de reden "rommel van deze tijd".
Nu, er zijn veel fietsers die zonder derailleur rijden, al diegenen met interne versnellingen bvb. En natuurlijk de singlespeeds/fixies.
Dus wie heeft er een dergelijke aandrijving, NIET dit probleem, en welk crankset heb je?
beste GSM21, poeh, wat gebeurt hier?
en wat zegt de zaak/fietsenmaker, die je de fiets geleverd heeft? of probeer je het los van garantie/service zelf op te lossen?

heb je ook telkens de trapas vervangen?
klinkt misschien flauw, maar zoekend naar de oorzaak: ligt het echt/alleen aan het crankstel?
wat gebeurt er achteraan de kettingloop, bij de naaf (dat kan andere bron van wisselende kettingspanning zijn)
foto? filmpje?
groet, hoogframe
GMS21 schreef: Aandrijving zonder derailleur.
Ik zit al sinds aanschaf fiets (3 jaar) met probleem dat de ketting tijdens de omloop sterk wijzigt in spanning. Een verschil van zowat 2 cm op en neer duwen.
Bedoel je dat het lijkt alsof de ketting 2 cm korter/langer wordt ten gevolge van het ronddraaien van de tandwielen?
Bijv. net zoals bij een Biopace tandwiel:

Afbeelding

Vreemd probleem, je zou het kettingblad kunnen opmeten maar als je al drie varianten hebt geprobeerd dan lijkt me het sterk dat het het kettingblad is.
Ik kan me alleen voorstellen dat dit ligt aan de plek waar as en cranckstel elkaar raken. Dan ligt het ofwel aan de raakvlakken van de as, ofwel aan de raakvlakken van het cranckstel op de as. Verkeerde montage lijkt me lastig. De raakvlakken hoeven maar een klein beetje verkeerd te zijn om een grote hoekafwijking te hebben. Of de as is krom, maar of een zwartstalen as echt verbogen kan raken?
Misschien hebben we dan toch één voordeel van de moderne cranckstellen met hollowtech en buitenboordlagers ontdekt?
Van 1 van de gemonteerd geweeste kettingbladen, 5 montagepunten, heb ik de centrering eens opgemeten via een benaderingswijze: kettingblad op stuk papier en alle randen (ook montagegaten) overtekenen. Dan raaklijnen van flanken van montagegaten en gekozen tandhoeken telkens tot zo van die davidsterren. Dan vanuit de punten van die sterren naar nieuwe, kleinere sterren, enz tot het center visueel te punten was. En dan terugmeten tot de eindpunten van de raaklijnen. Er was geen afwijking. Dit gaat over kettingbladen van 2 fabrikanten en diverse modellen, ook al omdat ik noodgedwongen andere bcd's moest kiezen om onderdelen te kunnen vinden.
Bij mijn two vorige singlespeeds heb ik zulk een kettingsspanningsfluctuatie nooit gehad. De laatste van de 2, ook meest mee gereden, had een Octalink 2 ("Hollowtech"). Mijn laatste crankset vervanging was daarom in die richting gekozen, alleen kon Octalink 2 niet met als reden de afstand kettingblad tot center buiten wat ervoor beschikbaar was. Het Octalink 1 crankset bleek net hetzelfde probleem.
En het is een rot iets, elke 3 weken ofzo begint het getik en gekraak zodanig te storen dat er iets aan te doen is, en wat helpt is de ketting 11-12 schakels verleggen over het blad. Ik ben dus geevolueerd tot een stramien van elke kleine maand de ketting zo te verleggen in de looprichting (om het bij te kunnen houden). En dan rij ik enkele weken terug zonder dat lawaai, waarna het weer begint.

Volgens onderlegden geeft een halve mm afwijking van de constructie al die 2 cm op en neer variatie.
Oorzaken buiten de bottom bracket omgeving zijn door eliminatie uitgesloten. Ook is de impact van een offcenter achteraan maar een derde (de overbrengingsverhouding) van vooraan.
Ik denk dus gewoon dat ik pech heb gehad met de totnogtoe gemonteerde cranksets.
Zeker is dat niet te weten.
Het bottom bracket heeft een holte met een ovalen module die erin rond kan draaien en te fixeren op een bepaalde hoekpositie, ter opspannen van de ketting. Dat is weliswaar ovaal maar het maakt geen onderdeel uit van de draaiende delen dus hier totaal niet relevant.
Met elk crankset werd ook de as vervangen, dus as als oorzaak is ook weg te knippen.
Dat Octalink uit het center zou zijn is bijzonder onwaarschijnlijk door de spline vorm.
Bij vierkant tapse assen zou dat nog gekund hebben, speling wordt daar immers opgevangen door de crank dichter naar het center te spannen (dus de kettinglijn wijzigt).
Bvb ik heb enkele crankbreuken gehad en bij deze van de linkerkant heb ik verdergekunnen door een oude (zelfs ander merk) erop te monteren, en de eerste dag moest ik elke straat stoppen om wat verder aan te spannen. Je zag zo dat de crank scheef zat, en uiteindelijk recht kwam. Na 3 dagen, enige 100'en km moest ik niet meer aanspannen. Dat, bij vierkant taps, en wat slijtage of onderdelenverschillen/toleranties zou enige excentriciteit kunnen hebben veroorzaakt.

Het is ook geen ovalen kettingblad (dat zou een grap geweest zijn). Het vervelende is ook dat ik telkens ik de ketting wil spannen met de eccenter, ik eerst naar het strakste punt moet draaien en daar instellen. Zoniet worden de lagers gemold.

Het is dus zo dat bij een compleet nieuw, kettingblad, tandwiel en ketting, ik dat direct heb.
De eerste setup, fiets zoals geleverd, was zelfs nog extremer, de aangeboden configuratie was 48/16. Dat is precies 3, er is geen na de komma, waardoor dezelfde tanden telkens dezelfde schakels raken. Daar groeide het 2 cm verschil tot 4 cm in een dikke maand continu gebruik. Anders gezegd: als ik op het strakste punt opspande, danste de ketting er bij het slapste punt af. Die toename is opgelost door naar 47/16 te gaan.
Maar de 2 cm "basis", die heb ik met 3 cranksets, 3 merken en 2 systemen nog steeds niet weggekregen.

En dus poog ik er te vinden via ervaringen van anderen met singlespeed.

Noot: een voordeel van de Hollowtech buitenboord lagers is dat de kogels zo groter kunnen. En dus minder tragere spelingsgroei geven bij slijtage. Octalink wordt door velen (ook met kennis van zaken) als een kreupel systeem gekenmerkt. De montage ervan is erg kritisch, er is heel goed aan te spannen. Dat is nog de "elegantie" van vierkant taps, het tapse is net om dat te corrigeren, Octalink mag geen enkel begin van speling hebben.
GMS21 schreef:
zo 24 mei, 2020 10:06
Ik zit al sinds aanschaf fiets (3 jaar) met probleem dat de ketting tijdens de omloop sterk wijzigt in spanning. Een verschil van zowat 2 cm op en neer duwen.
Komt het spannen en loslaten één of twee keer per omloop van de cranck voor of één of twee keer per rondgang van de ketting?
Dat scheelt ongeveer (hopelijk ongeveer!) een factor twee.
hoogframe schreef:
zo 24 mei, 2020 11:36
beste GSM21, poeh, wat gebeurt hier?
en wat zegt de zaak/fietsenmaker, die je de fiets geleverd heeft? of probeer je het los van garantie/service zelf op te lossen?
Die was geen hulp. Eigenlijk nooit echt geweest. Tijdens de productie van de fiets kreeg ik op een bepaald moment een mail dat "de fiets in principe zou geleverd kunnen worden" maar dat de kettinglijn "niet 100% recht was" maar dat ze daarvoor een oplossing hadden gevonden en dat ik nog even moest wachten omdat de onderdelen ervoor onderweg waren. Een paar weken later bericht fiets klaar.
Eerste crankset/aandrijving heb ik weinig kunnen mee ervaren - de boel was versleten op een maand tijd, mijn ketting viel er begot af op het slapste punt zodanig was alles gesleten. Maar toen vond en kocht ik zelf een bredere ketting, en die hield het wèl uit. Alleen, stukken van dat zware ding begon na 3 maanden scheef te hangen, en nog eens 6 maanden later werd het zelfs bizar, de bovenste en onderste helften hingen 45 graden scheef in tegengestelde richtingen. Dat was zo zot dat ik ermee naar de dealer reed, en zelfs dan beweerde hij geen verklaring te kunnen bedenken, hij zei ook dat hij nog nooit een zo "getordeerde" ketting had gezien.
Uiteindelijk begon ik het net als hier te vragen op een forum voor fietsers. Het eerst gegeven antwoord zat er al direct op. Ik leerde hoe de kettinglijn te meten, en 5 mm scheef.
De forumpost en mijn meetresultaat figuurlijk voor de voeten van de dealer gegooid, en de kerel zei dat hij "mijn berekeningen had gevolgd en dat ze juist waren". "Berekeningen", haha. Gewoon metingen. Later zei hij nog eens dat mijn ketting te stijf is en daardoor te weinig zijdelingse tolerantie. Maar dat was bij de eerste ketting niet zo dus zelfs geen uitleg van begin af. Hij heeft de kettinglijn gewoon niet die geclaimde "100% recht" gekregen en dat verzwegen tot het laatst.

Dus garantie/service... niet eens relevant. Er is geen onderdeel defect, het is gewoon een klooierij geweest en om de fiets toch verkocht te krijgen verzwegen.

Maar kijk, bovenstaande enkel om het verhaal ietwat te duidelijk te maken. Bovenstaande zie ik als gepasseerd / het is nu zo. Ik ben oplossingsgericht, er is een probleem, het is niet acceptabel gezien de gedane kosten, en er zullen toch wel crankset fabrikanten zijn die wèl de dingen nog met toleranties van vroeger produceren?

Natuurlijk, ik zit met mijn vast tandwiel in een nauw niche segment van de fietswereld. Maar de singlespeed setup zit ook "verwerkt" in binnenversnellingen, en reisfietsen hebben die vaak, en dus is er hier een grotere kans dat ik vind wat ik zoek.

Ik ben eigenlijk geen wereldreiziger. Ik kwam uit op een reisfiets omdat de gestelde eisen vergelijkbaar zijn. Ik wil weinig onderhoud, robuust materiaal, en zoveel mogelijk mijn plan kunnen trekken. Ik gebruik de fiets omdat ik vaak nogal wat gewicht meezeul (doe alles met fiets en daarnaast ook enige hobbies). De fiets ziet er een beetje uit als een kamion haha, niet mijn woord, ooit stond ie ergens geparkeerd met mij binnen luisterafstand en enkele gastjes die passeerden begonnen erover te spreken, 1 zei "het lijkt wel een kamion".

Dat was zo een beetje de achtergrond van de vraag. Ik blijf zoeken. De eerste zwaardere ketting (een bmx ketting - één fabrikant) vond ik ook via fora, dan nog toevallig bij iets anders zoeken. Daar ie voor kleinere bmx fietsen is was ie te kort, dus ik moest meer kettingen kopen om te verlengen. De zelfs veel te lange motorfietsketting van nu lost ook dat (klein) probleem op.
Blijven zoeken - ooit vind je wel iets haha.
Hmmm, ik lees misschien te snel, maar bij de eerste opbouw van de fiets was er al iets mee... en men heeft het opgelost (zegt men)....
Je noemt:
Het bottom bracket heeft een holte met een ovalen module die erin rond kan draaien en te fixeren op een bepaalde hoekpositie, ter opspannen van de ketting. Dat is weliswaar ovaal maar het maakt geen onderdeel uit van de draaiende delen dus hier totaal niet relevant.
Maar als deze module niet haaks of recht staat ten opzichte van de rest van de fiets, dan staat je trapas altijd scheef en is dat de oorzaak... anders gezegd: Je bracket'lug' is van een type met een excenter (toch?) en als niet niet goed staat t.o.v. de rest van het frame, dan lijkt me dat de bron van alle ellende.
Foto's?
Leon schreef:
zo 24 mei, 2020 14:10
GMS21 schreef:
zo 24 mei, 2020 10:06
Ik zit al sinds aanschaf fiets (3 jaar) met probleem dat de ketting tijdens de omloop sterk wijzigt in spanning. Een verschil van zowat 2 cm op en neer duwen.
Komt het spannen en loslaten één of twee keer per omloop van de cranck voor of één of twee keer per rondgang van de ketting?
Dat scheelt ongeveer (hopelijk ongeveer!) een factor twee.
Zoals gezegd: de "frequentie" van de spannings "fluctuatie" is dezelfde als de crank. Het is wat meer dan 2 keer, allicht dicht tegen de 3, zijnde de verhouding tussen de tandaantallen.
Moest het per ketting rondgang zijn kan het niet anders dan de ketting zijn, alsof iemand een ketting zou construeren deels uit nieuwe deels uit versleten schakels. Iets anders dan dat kan ik niet zo direct bedenken.
Mijn ketting heeft 106 schakels. De fiets zoals indertijd geleverd had er 108 wegens de 48/16 en nu 47/16. Dat was ook zo een rot iets, voor levering verzwegen door de dealer, omdat de eccenter zo bij nieuwe ketting bijna aan eind opspanbereik staat, en ik dus de ketting na enige weken (nog eens) moet inkorten. Daarvan af raken was ook 1 van de doelen van 47/16.
Iedereen met een naafversnelling heeft wat dit betreft dezelfde constructie als een singlespeed, incl een fiets met een riem en die zijn allergisch voor die soort problemen.

Die 2..4 cm waar je het over hebt is dus de hoeveelheid die de ketting doorzakt. Een 50 cm lange ketting die in het midden 2 cm doorzakt is 16 mm lager dan een compleet rechte.
GMS21 schreef: Het vervelende is ook dat ik telkens ik de ketting wil spannen met de eccenter, ik eerst naar het strakste punt moet draaien en daar instellen. Zoniet worden de lagers gemold.
Ik kan niet echt volgen maar het zou met niet verbazen als het probleem met de eccenter te maken heeft:
  1. Wat kan je nog instellen op het strakste punt?
  2. Zijn de linkerkant en de rechterkant van de eccenter vast met elkaar verbonden of kunnen die bewegen ten opzichte van elkaar?
  3. Markeer eens de stand van de eccenter zowel links als rechts en check enkele weken later of die nog precies op zijn plek zit.
Staat je ketting niet toevallig veel te strak of veel te los, en zit die eccenter wel goed vast? Of lijkt die goed vast te zitten maar schiet na verloop van tijd los waardoor die ketting dus niet lekker loopt. Wat je zou kunnen doen is een rohloff-kettingspanner proberen (of een afgedankte derailleur) want dan is de ketting iig op spanning (wel even een nieuwe ketting monteren (en dan een 3/32" deraileur keting (6/7/8 speed) die is zijdelings wat soepeler dan een 1/8 " singlespeed), en kan je kijken of en waar het verder nog fout gaat 1 ding heb je dan mogelijk uitgesloten.
GMS21 schreef:
zo 24 mei, 2020 14:14
Eerste crankset/aandrijving heb ik weinig kunnen mee ervaren - de boel was versleten op een maand tijd, mijn ketting viel er begot af op het slapste punt zodanig was alles gesleten. Maar toen vond en kocht ik zelf een bredere ketting,
Hier ben je blijkbaar in de fout gegaan. Je fiets was nog maar een maand oud. In zo'n geval kun je er inderdaad voor kiezen om iets zelf op te lossen, maar als je niet heel zeker weet dat dat lukt is er maar één handelwijze: terug naar de winkel ermee met de woorden - maar dan vriendelijk geformuleerd - "Ik heb geen flauw idee, maar jij bent de vakman dus los jij het voor me op? Heb je een leenfiets van dezelfde kwaliteit?".
hoogframe schreef:
zo 24 mei, 2020 14:22
Hmmm, ik lees misschien te snel, maar bij de eerste opbouw van de fiets was er al iets mee... en men heeft het opgelost (zegt men)....
Je noemt:
Het bottom bracket heeft een holte met een ovalen module die erin rond kan draaien en te fixeren op een bepaalde hoekpositie, ter opspannen van de ketting. Dat is weliswaar ovaal maar het maakt geen onderdeel uit van de draaiende delen dus hier totaal niet relevant.
Maar als deze module niet haaks of recht staat ten opzichte van de rest van de fiets, dan staat je trapas altijd scheef en is dat de oorzaak... anders gezegd: Je bracket'lug' is van een type met een excenter (toch?) en als niet niet goed staat t.o.v. de rest van het frame, dan lijkt me dat de bron van alle ellende.
Foto's?
Je bedoelt dat de klemvormige holte waarin de module gespannen zit, scheef zou gelast zijn in het frame?
Dat het kettingblad niet evenwijdig met het frame zou zitten?
Hoe kan een afwijking daar dan voor een (kettingsspannings)variatie zorgen in hetzelfde vlak als het frame?
Het zou me dunkt gewoon de kettinglijn voortandwiel-achtertandwiel schever maken, met wat "extra" scheef tussen voorste en achterste aangegrepen tanden op het kettingblad.
Leon schreef:
zo 24 mei, 2020 14:52
GMS21 schreef:
zo 24 mei, 2020 14:14
Eerste crankset/aandrijving heb ik weinig kunnen mee ervaren - de boel was versleten op een maand tijd, mijn ketting viel er begot af op het slapste punt zodanig was alles gesleten. Maar toen vond en kocht ik zelf een bredere ketting,
Hier ben je blijkbaar in de fout gegaan. Je fiets was nog maar een maand oud. In zo'n geval kun je er inderdaad voor kiezen om iets zelf op te lossen, maar als je niet heel zeker weet dat dat lukt is er maar één handelwijze: terug naar de winkel ermee met de woorden - maar dan vriendelijk geformuleerd - "Ik heb geen flauw idee, maar jij bent de vakman dus los jij het voor me op? Heb je een leenfiets van dezelfde kwaliteit?".
Er was niks defect/kapot, gewoon versleten op korte tijd. Garantie is niet op slijtage.

En het was ook het scenario niet dat je hier omschrijft.
Dat scenario was, in telegramstijl 2 punten, het volgende:

1) ik bestel een fiets met 1/8" aandrijving.
2) wegens de ongewoon snelle slijtage van ketting en van Surly rvs blad, keek ik naar oorzaken. Daarbij ontdekte ik dat het Surly blad 3/32" was ipv de gevraagde 1/8" (zoals ketting en tandwiel achter waren).
De dealer gaf dit toe (wat anders... je kunt het bewijzen gewoon al met schuifmaat) maar stelde toen dat hij geen 1/8" kettingblad vond voor het Sugino XD crankset dat hij had gekozen en gemonteerd. Dat laatste had een 110 bcd montage, en 1/8" kettingbladen enkel te vinden voor 130 en 144.

Dus "de vakman" vond zelf niks. Wat stel je voor dat ik dan had gedaan? Met een briefke van 100 euro zwaaien en vragen doe eens wat meer moeite???

Ik ben dus genoopt geweest zelf te zoeken naar zo een kettingblad en vond evenmin 1.
Resterende oplossing: crankset vervangen door 1 met een bcd waarvoor wèl 1/8" kettingbladen te vinden zijn.
Dealer zei niks geschikt te kunnen vinden bij zijn leveranciers. Ik zelf gezocht en gevonden. Dealer bestelde. Dealer monteerde, daarbij ook nog de trapas vervangende omdat bleek dat de spider van het vervangende crankset het kettingblad dichter bij het frame bracht, en er eerder al nauwelijks ruimte over was - kwam tegen frame.
Dat laatste is trouwens nog (maar eens...) zo een klooierij geweest van de dealer. Een maand rijden en bleek dat het kettingblad plots zodanig tolde dat het in het frame zat te krassen. Eerste diagnose dealer: lagers kapot. Voorstel 3 weken later vervangen. Hij zei dat ik intussen wel verder kon de fiets gebruiken (wat ik besloot NIET te doen !!!). Wat bleek na die 3 weken: niet lagers kapot maar iets (hij was niet specifiek) had zich losgewerkt en hij had het nu met Loctite vastgezet.

Tenslotte, het gaat hier niet om zondebokken te brandmerken.
Zonder uw kritiek hier had u bovenstaande niet eens gelezen. En ik kan zo doorgaan, het is niet dat ik uitgepraat ben over de prestaties van de dealer.
Maar het gaat hier om een oplossing te vinden, meer bepaald een crankset dat wèl een deftige centrering van de kettingbladmontage heeft.
Je hebt jezelf in de nesten gewerkt. Natuurlijk heb je garantie als je fiets belachelijk snel verslijt en je mag helemaal verhaal halen als je niet geleverd krijgt wat je gekocht hebt. Maar ergens vraag ik me af of het allemaal zo gegaan is want je bent erg boos op jezelf en echt verhaal halen deed je niet.
GMS21 schreef:
zo 24 mei, 2020 10:06
Ik weet dat kettingbladen te centreren zijn maar is gesukkel en even duwen in de andere richting en ie is weer verschoven.
Klein gesukkel in vergelijking met de rest die je beschrijft :shock:. Ik zou toch nog eens proberen, indachtig Sheldon B's tips bvb:

https://sheldonbrown.com/no-derailers.html onderaan.
Dat is een "gekend" probleem bij de timing chain van tandems. Tandwielen zijn blijkbaar nooit perfect rond (ik heb er op mijn tandems toch nog nooit een gezien). Je hebt altijd een positie waar de ketting strakker staat. De oplossing is de bladbouten wat losser zetten en als de ketting op het strakste punt staat de ketting (boven en onder) naar elkaar toe trekken. Opnieuw het strakste punt zoeken en herhalen. Zo kan je het meestal het verschil tussen strakste en meest losse punt verkleinen.
Surly singleator al overwogen?
Leon schreef:
zo 24 mei, 2020 15:36
Je hebt jezelf in de nesten gewerkt.
Je hebt dat achterstevoren: een dealer die zaken verzwijgt voor en liegt (geval scheve kettinglijn) tegen de klant, is dealer die de klant in nesten werkt.
Leon schreef:
zo 24 mei, 2020 15:36
Natuurlijk heb je garantie als je fiets belachelijk snel verslijt en je mag helemaal verhaal halen als je niet geleverd krijgt wat je gekocht hebt.
Nogmaals: garantie op wat?
- ik heb uiteraard NIET betaald voor de crankset en kettingblad vervanging. Alhoewel ik later ontdekte dat op de factuur van de fiets dat voor dat Surly rvs blad 90 euro stond; terwijl je het in een webwinkel als particulier kon kopen voor 30-35.
- ik heb uiteraard NIET betaald voor het hermonteren (en "Loctite'n") van hetgeen binnen het bottom bracket dat zich had losgewerkt
- ik heb ook NIET betaald voor die achtervelg (en al het spaakwerk) die helemaal rondomrond gescheurd bleek, en dat was zelfs nog dit jaar.

De fiets is een standaard reisfiets omgebouwd naar vaste pion.
De dealer wilde pas beginnen met uitzoeken hoe en met wat te bouwen na betalen voorschot.
Nadat ik had gevraagd om eerst een lijst onderdelen. Dat ging niet, "de ingenieurs moesten iets hebben om mee te werken". Daar had en heb ik begrip voor.
Leon schreef:
zo 24 mei, 2020 15:36
Maar ergens vraag ik me af of het allemaal zo gegaan is want je bent erg boos op jezelf en echt verhaal halen deed je niet.
Waar haal je het.
Welke reden heb ik om boos te zijn op mezelf?
Het tegendeel, ik heb, als nul beginnende op vlak van fietstechniek, alle problemen die zich stelden 1 voor 1 opgelost. Ik heb het bagagerek dat veel te kort was verlengd, de tassen die tegen mijn hielen zaten naar achteren verplaatst, voorlicht naar voren verplaatst voor een mini rugzak onder het stuur, achterlicht naar achter omdat het door de verplaatsing verborgen zat onder de tassen, een grote korf op het bagagerek gemonteerd na het bovenaan ook eerst breder en nog langer te maken.
Ik heb ook het achterspatbord aangepast, dat gebroken bleek allicht doordat de beugel voor de remmontage te smal was om erover te krijgen zonder heel de boel te moeten demonteren en het er van vanachter over te schuiven, en het verbreed en iets verschoven naar de aandrijfzijde, met daar een afscherming die vuil van de band weghoudt van de ketting.
En spatlap achter voorwiel en spatbord achter achterwiel, laatste in een hoek om vuil/water niet alleen weg te houden van mijn bagage maar ook niet terug naar voren te werpen langsheen binnenkant spatbord.
Ik heb gedurende die 2.5 jaar ermee rijden al vele tonnen bagage verplaatst met de fiets. Gemiddeld een 60 km per dag.
Ik heb nog maar 3 kettingen gehad, het eerste KMC Z1RB prul van 1 maand niet meegeteld - nr 1 gedurende 18 maanden, nr 2 8 of 9 maanden en dan zonder dat het eigenlijk nodig was die motorfiets ketting omdat ik die asap wilde proberen/testen.
Kettingbladen 2 (het Surly rvs prul evenmin meegeteld) , de tweede ook enkel maar omdat ik door de wijziging van vierkant taps naar Octalink een andere bcd moest hebben.

Dus boos op mezelf, waar haal je het? Welintegendeel. Ik kom van niks en nu kan ik al redelijk ver mijn plan trekken - quasi al het gewone (banden, kettingen, kettingbladen, tandwielen) vervangen. Voor niks is speciaal gereedschap nodig, alles gaat met enkele inbussleutels en dat was ook mijn opzet van in het begin.

Je snapt toch dat zondebokken zoeken geen oplossingen voor problemen geeft?

Het doel van dit onderwerp is te polsen naar fietsers met fiets zonder derailleur en met ketting (voor zover dat uitmaakt want een riem die varieert in spanning is allicht nog problematischer), die GEEN noemenswaardige spanningsvariatie hebben.
bartel160 schreef:
zo 24 mei, 2020 17:19
Dat is een "gekend" probleem bij de timing chain van tandems. Tandwielen zijn blijkbaar nooit perfect rond (ik heb er op mijn tandems toch nog nooit een gezien). Je hebt altijd een positie waar de ketting strakker staat. De oplossing is de bladbouten wat losser zetten en als de ketting op het strakste punt staat de ketting (boven en onder) naar elkaar toe trekken. Opnieuw het strakste punt zoeken en herhalen. Zo kan je het meestal het verschil tussen strakste en meest losse punt verkleinen.
Ik ben daarvan op de hoogte. Ik heb tijden terug de website van wijlen Sheldon Brown (straffe kerel was dat) ook ontdekt. Ik heb dat geprobeerd. Het probleem is echter dat ik met een fixie zit, en tegenduw om te vertragen. Dat ding verzet zich dan weer. En zo kan ik bezig blijven.
Bij het laatste crankset, de spider ervan, was er zelfs werkelijk 0 speling op de montage. Ik kon het kettingblad enkel over de stootranden krijgen door bouten al te beginnen aanspannen. Zo strak zat het (en dat is eigenlijk positief). Alleen tja, als het zelf niet gecenterd zit heeft het ook geen nut.
Het kettingblad is wel "perfect" rond. Zoals eerder geschetst - ik heb het gemeten (dat verhaal van raaklijnen en davidsterren). Het is dus geen kettingblad probleem, wel een crankset probleem. Althans, iets tussen kettingblad en frame.