Hoe lang doe je met de riem op je fiets?

Goed punt. Voor het voorblad kan ik me dat inderdaad voorstellen. Mijn vorige verhaal ging inderdaad alleen om het achterblad.
Maar eerlijk, wie van de riemrijders heeft daadwerkelijk op een plek op het voorblad een extra slijtage? En wie merkt dat ook echt met het fietsen?
Marco Meijerink schreef:
za 28 mar, 2020 12:55
Goed punt. Voor het voorblad kan ik me dat inderdaad voorstellen. Mijn vorige verhaal ging inderdaad alleen om het achterblad.
Maar eerlijk, wie van de riemrijders heeft daadwerkelijk op een plek op het voorblad een extra slijtage? En wie merkt dat ook echt met het fietsen?
Bij mij is dat duidelijk te zien op het voortandwiel.
En? Merk je dat met fietsen?
nee, dat merk ik uiteraard niet met het fietsen. Maar aangezien het tandwiel op die plekken sneller verslijt (lees scherper wordt), lijkt het me zinvol dat tandwiel af en toe te draaien zodat de slijtage meer verspreid wordt over de hele omtrek en dus minder snel gaat. Daardoor zal ook de riem minder snel slijten.
Marco Meijerink schreef:
za 28 mar, 2020 12:38
Vergelijking met autobanden gaat niet op. Daar gaat het om slijtage van de banden aan een kant van de band en dan is omdraaien niet een heel goed idee.
Het klopt dat de vergelijking niet opgaat, maar niet om deze reden. Ook als de band netjes gelijkmatig opslijt krijg je uiteindelijk een soort zaagtand-effect: het profiel slijt schuin tgv de remkrachten. Is de autoband voorbij ± 2/3 versleten dan kan het soms lonen de links-rechts-wissel te doen om de laatste kilometers iets meer profijt van het rubber te hebben.
Het voor-achter wisselen bij gelijke rij/rolrichting loont eventueel om de sterkere rand-slijtage van de sturende voorwielen te compenseren. En ... slijten de autobanden echt éénzijdig dan is het wellicht tijd om de uitlijning (en eventueel de wielophanging en/of lagers) te checken.

nicolevelo schreef:
za 28 mar, 2020 12:47
Marco Meijerink schreef:
za 28 mar, 2020 12:43
Daar kan ik me wel (theoretisch) iets bij voorstellen. Maar ik denk dat het bij de meeste fietsers 'vanzelf' gaat. Als je je achterwiel eruit haalt (lekke band, fiets in de auto of vliegtuig) en daarna weer monteert is de kans erg klein dat je dat precies zo monteert als daarvoor.
Marco, volgens mij klopt dat slechts gedeeltelijk. Je tandwielen hebben een bepaalde positie tov je trapas en pedaalstand. Je trapt op sommige posities harder op je pedaal dan op andere. Dat kan je maar veranderen door het tandwiel los te schroeven en een kwartslag te draaien voor je ze er weer op zet. Dit heeft zoals je zegt geen invloed op de slijtage vd riem, maar wel op die van de tandwielen. Is dat juist?
Klopt, het voortandwiel zit bij een normale fiets vast aan de crank en wordt dus afhankelijk van de crank-positie meer of minder zwaar belast ... (bij een Pinion-fiets is dat anders).
Ik draaide bij mijn triple ook het kleinste kransje al wel eens, zo'n klein kransje verslijt relatief vlot (want weinig tanden).
De grotere kan je ook draaien maar dar zit veelal een of andere schakel-hulp op (in de vorm van rare tanden), en die schakelhulp is juist afgestemd op de crank-positie.
Bridgestone SM schreef:
za 28 mar, 2020 13:42
Ook als de band netjes gelijkmatig opslijt krijg je uiteindelijk een soort zaagtand-effect: het profiel slijt schuin tgv de remkrachten. Is de autoband voorbij ± 2/3 versleten dan kan het soms lonen de links-rechts-wissel te doen om de laatste kilometers iets meer profijt van het rubber te hebben.
Het voor-achter wisselen bij gelijke rij/rolrichting loont eventueel om de sterkere rand-slijtage van de sturende voorwielen te compenseren.
Je moet gewoon wat rustiger rijden, jij! :wink:
(Ik rijd meestal zo'n 80.000 km met een setje autobanden, vóór 60.000 km en achter tegen de 100.000, als de auto dat nog haalt)
Leon schreef:
za 28 mar, 2020 13:46
Bridgestone SM schreef:
za 28 mar, 2020 13:42
Ook als de band netjes gelijkmatig opslijt krijg je uiteindelijk een soort zaagtand-effect: het profiel slijt schuin tgv de remkrachten. Is de autoband voorbij ± 2/3 versleten dan kan het soms lonen de links-rechts-wissel te doen om de laatste kilometers iets meer profijt van het rubber te hebben.
Het voor-achter wisselen bij gelijke rij/rolrichting loont eventueel om de sterkere rand-slijtage van de sturende voorwielen te compenseren.
Je moet gewoon wat rustiger rijden, jij! :wink:
(Ik rijd meestal zo'n 80.000 km met een setje autobanden, vóór 60.000 km en achter tegen de 100.000, als de auto dat nog haalt)
Je kent mijn auto en mijn rijstijl niet (ook al kwam ik pas nog door Maastricht).
Gezien de huidige slijtage-snelheid gaan mijn banden tzt meer dan 100.000 kilometers mee (ik heb overigens twee reserve-wielen teneinde de set van 6 banden zo te rouleren dat ze op een voordelige manier opslijten).
Sorry voor dit OffTopic zijspoor

Weer (semi) OnTopic:
Gezien de hoeveelheid rubber die je voor je geld krijgt, en ook gezien de prestaties en verwachtte levensduur, zijn fietsbanden opvallend duur in vergelijking met de meeste autobanden (de banden voor de erg rappe automobielen kunnen wel weer prijzig zijn)
Bridgestone SM schreef:
za 28 mar, 2020 14:04
Je kent mijn auto en mijn rijstijl niet (ook al kwam ik pas nog door Maastricht).
Was jij dat ? :shock:

(Sorry, ik kon het niet laten :lol: )
Je gates tandwiel een kwart slag draaien is wel een goed idee als je duidelijk meer slijtage ziet op het moment dat je het meeste kracht zet. Je ziet bij derailleur kettingbladen ook dat ze daar het meest slijten maar die draaien is niet verstandig aan gezien de schakelhulpjes op de zijkant dan op de verkeerde plek komen.

Bij mijn vriendin was de meeste slijtage juist op het achtertandwiel, heb die bij 20.000km vervangen en zit nu op 27.000km zonder problemen met verder het zelfde voortandwiel en omgedraaide riem.