Doe het zelvers: kosten verschil tussen nieuw of zelfbouw?

asdfsagsg schreef:
do 12 mar, 2020 08:26
Een elektrische fiets is altijd significant zwaarder (want motor + accu zijn zwaar) en heeft daardoor vaak ook nog eens betere remmen = flink hoger koppel op het frame bij (hard) remmen.
Van 5 of desnoods 10 extra kilo's op de 135 kun je geen flink extra remkoppel krijgen. Remmen die remmen zo hard dan? Ik zet mijn fiets vrij snel op het voorwiel dus een e-bike moet dan wel snel over de kop gaan.
Ik denk dat het vooral de vrijheid is die ontwerpers krijgen als er toch gratis Watts aan boord zijn. Kijk maar eens naar een benzinescooter, die zijn loodzwaar, maar waarvoor? Kijk naar een heftige MTB. Daarmee kun je over rotsen stuiteren en krijg je krachten die je met een e-bike nooit hoort mee te maken. Zijn die frames nog veel zwaarder dan die van e-bikes?
asdfsagsg schreef:
do 12 mar, 2020 08:26
Leon schreef:
wo 11 mar, 2020 09:07
Het uiteindelijke aandrijfkoppel op het achterwiel zal ook niet veel anders zijn. Het grootste aandrijfkoppel bereik je immers bij het wegrijden op een steile helling en daarna gedurende het oprijden van die helling. Met een gewone fiets is een helling can 20% wel de max. Dus tenzij je met de e-bike regelmatig nog steiler gaat is er denk ik geen verschil. Of de extra kilo's van de motor en accu net een probleem gaan vormen hangt mischien van je eigen kilo's af; mochten die over de 100 gaan.
Ik denk dat je hier een denkfout maakt. Veruit het hoogste koppel (en de hoofdreden, waarom ik denk dat elektrische fietsen steviger moeten zijn) heb je tijdens hard remmen. Hoe zwaarder de fiets en hoe beter de remmen, hoe hoger het koppel.

Een elektrische fiets is altijd significant zwaarder (want motor + accu zijn zwaar) en heeft daardoor vaak ook nog eens betere remmen = flink hoger koppel op het frame bij (hard) remmen.
Leon noemt nogal expliciet de randvoorwaarde dat de berijder zelf niet (teveel) over de 100 kilo moet gaan.

Het klopt, er zijn alledaagse fietsen die bij normaal gebruik en een berijder van 140 kilo binnen de drie jaar sneuvelen.
Echter, een beetje degelijker (vakantie)fiets is - als het tenminste eentje is die op de bedoelde taak is berekend - bestand tegen een heel wat zwaardere martelgang, 60-70 km/u de helling af met een totaalgewicht van 150 kilo moet zo'n fiets gewoon verdragen (zo niet dan deugt de fiets sowieso niet, dan valt ie in de categorie "unsafe at all speeds").
Of te wel, een niet te zware berijder en een niet te zware bagage + het gewicht van de electrickery zit in de normale gebruiks-range (een range waar als alles goed is ook nog de enige reserve in zit).

De rem-krachten zijn bovendien heel wat genuanceerder, evenwichtiger en gelijkmatiger als het even "stoempen" bij het van een ongelukkige plek wegrijden, of het nog even nemen van een helling die net aan of op de grens van je limiet zit ... je volle gewicht (dus misschien wel 100 kilo, en als je aan het stuur trekt nog meer) eenzijdig op één pedaal, en daarna dus ook de trekkracht eenzijdig aan de ketting of tandriem-kant.

En dan, in de limiet, is er ook nog de berijder zelf, en vooral de grijze massa tussen zijn oren: Er zijn gewoon omstandigheden waarbij je niet voluit de helling af moet rijden. Iets gelijksoortigs geldt ook voor auto's: een lichte sportwagen rijdt eventueel sneller de bergweg af als een zwaar beladen vakantie-middenklasser, en de vrachtwagen doet het nog weer voorzichtiger.
Als ik op mijn eigenzinnige fiets (en met mijn totaalgewicht) een lange helling vaak moet remmen (een bochtige, onoverzichtelijke en/of hobbelige weg) dan stop ik ergens halverwege om te checken of alles nog deugt en de remmen niet te heet worden. Kan je gewoon (bijna) voluit dan zorgt de luchtweerstand voor een heleboel remwerking, en de langsstromende lucht ook nog eens voor tussentijdse koeling.

Je moet niet te mieperig-bezorgd zijn. Als je de normen voor auto's toepast dan mag een fiets de weg niet op: Mechanische rembediening mag al lang niet meer, en hydraulisch moet ook al tijden een gescheiden circuit hebben, en dan is er ook nog de handrem. Als bij een gewone fiets een kabeltje breekt (of een tonnetje losraakt), en al bij een hydraulische rem de leiding lek raakt, dan heb je ineens maar één rem; met bagage op een serieuzere helling en dito snelheid is dat ineens erg weinig (ik ben niet erg mieperig, maar heb wel drie remmen).
Bridgestone SM schreef:
do 12 mar, 2020 11:12
De rem-krachten zijn bovendien heel wat genuanceerder, evenwichtiger en gelijkmatiger als het even "stoempen" bij het van een ongelukkige plek wegrijden, of het nog even nemen van een helling die net aan of op de grens van je limiet zit ...
Sorry, BSM, maar hier sla je de plank mis.
Ik snap dat jij met je oude fiets altijd netjes en gelijkmatig remt, anders was dat ding al lang kapot, maar als je een beetje hefitger fietst en op een stom moment een noodstop moet maken dan zijn de remkrachten heel veel groter dan de aandrijfkrachten.
Dat lullige moment is in een afdaling over een onverharde stenige weg: je gaat hard in de rem. Op die centimeters waar een deuk in de weg zit of er zand ligt is de remkracht nul maar op de momenten dat je een droge steen raakt piekt de remkracht enorm. Daar is niets genuanceerds aan.
Ik denk niet dat jouw benen zo sterk zijn dat je in omgekeerde richting binnen 3 meter van 0 naar 30 kmh kunt trappen.

Bij nader inzien heb ik een e-biker nog nooit echt zien remmen, maar dat zegt meer over de gemiddelde e-biker dan over hun fietsen. :lol:
Leon schreef:
do 12 mar, 2020 11:34
Bridgestone SM schreef:
do 12 mar, 2020 11:12
De rem-krachten zijn bovendien heel wat genuanceerder, evenwichtiger en gelijkmatiger als het even "stoempen" bij het van een ongelukkige plek wegrijden, of het nog even nemen van een helling die net aan of op de grens van je limiet zit ...
Sorry, BSM, maar hier sla je de plank mis.
....een niet terzake doende onaardige opmerking.... maar als je een beetje hefitger fietst en op een stom moment een noodstop moet maken dan zijn de remkrachten heel veel groter dan de aandrijfkrachten.
Dat lullige moment is in een afdaling over een onverharde stenige weg: je gaat hard in de rem. Op die centimeters waar een deuk in de weg zit of er zand ligt is de remkracht nul maar op de momenten dat je een droge steen raakt piekt de remkracht enorm. Daar is niets genuanceerds aan.
Ik denk niet dat jouw benen zo sterk zijn dat je in omgekeerde richting binnen 3 meter van 0 naar 30 kmh kunt trappen.

Bij nader inzien heb ik een e-biker nog nooit echt zien remmen, maar dat zegt meer over de gemiddelde e-biker dan over hun fietsen. :lol:
Het klopt dat de overgang van geen naar wel grip gemene krachten oplevert, maar dat zijn wel symmetrische krachten (o ja niet bij een schijfrem). Afgezien dan van die schijfrem, waar vork en frame op afgestemd moet zijn, wordt het frame verder tijdens het remmen evenwichtig belast, de berijder zit als het goed is in het zadel, steunt met twee handen op het stuur en er zijn geen onverwachte zijdelingse bewegingen anders dan wellicht een gat in de weg.

En het klopt, ik dender niet voluit van een stenig bergpad af, niet omdat ik denk dat mijn fiets het niet aan kan (hij heeft al anders bewezen) maar omdat ik het gebrek aan controle niet verkies. Ik zag pas nog twee MTB-ers een pad af "donderen" waarbij er echt 0,0 reserve was, en een bocht en eventueel wandelaars etc etc. Ik wilde niet denken (en ik deed dat dus toch even) aan wat er mis kan gaan en daarna de wachttijd op de hulpdiensten.
Maar goed, dit soort dingen is ook iets voor die "grijze massa", denk na over wat je doet, denk na over de risico's en neem dan niet meer risico als "verstandig" lijkt (overigens, een leven zonder risico's is ook weer dodelijk saai).

Wat ook klopt is dat ik niet in 3 meter van 0 tot 30 km/u kan trappen. Ik had het over de piekbelastingen, het volle gewicht en nog wat meer, en daarbij dan eventueel ook een wiel dat kortstondig grip verliest en daarna weer terugvindt ... en dat dus gepaard met sterk assymetrische krachten ... daar zitten ongekend felle pieken in (metingen heb ik niet, maar wel ervaring met wat er stuk kan gaan als je - zoals ik vroeger deed - doortrapt tot dat er wat stuk gaat).
Je suggereert dat ik (of anderen) in 3 meter van 30 tot 0 zou kunnen remmen: Wellicht kan dat, onder gunstige omstandigheden, ik denk niet dat mijn fiets dat kan ... ik denk dat er veel fietsen zijn die dat niet halen.
Als een auto zo rap remt dan zit de volgende auto er waarschijnlijk bovenop, dus als je op de fiets zo snel voor een gevaar tot stilstand komt dan komt daarna het gevaar van achter. Ik let ook altijd op het remgedrag van auto's ... want je (of althans ik) zit niet zelden in de gevaren-zone wat betreft remwegen.

Maar ... we dwalen af: Het ging niet over remwegen maar over het feit dat een fiets die berekend is op bijv. 150-160 kilo totaalgewicht bij een gelijk gewicht geen grotere krachten ondergaat tgv van een e-aandrijving. Zolang het gewicht maar binnen de normen blijft voegt een e-aandrijving geen zorgwekkende extra belastingen toe.
De e-aandrijving geeft als enige risico dat de berijder makkelijker en vaker de 20-25 km/u zal halen, en dus waarschijnlijk vaker vanuit een dergelijke snelheid zal moeten remmen (de berijder verkiest immers niet voor niks een e-aandrijving).
Ja we dwalen idd af, dit kan verder wel op initiatief van de starter als hij ons nog iets wil vertellen over de bouw.
Bridgestone SM schreef:
do 12 mar, 2020 12:29
De e-aandrijving geeft als enige risico dat de berijder makkelijker en vaker de 20-25 km/u zal halen, en dus waarschijnlijk vaker vanuit een dergelijke snelheid zal moeten remmen.
Klopt, veel leden van dit forum zouden langzamer moeten gaan fietsen om een e-bike ten nutte te maken. :lol:

Echt, ik heb deze keer net zoals zo vaak geen flauw idee wat je met je lange lappen tekst wilt bereiken.
Van alles in maat XXL.... lang van stof. :lol:
Nou moet ik zeggen dat ik na 3 zinnen mijn concentratie verlies als ik deze lappen tekst zie.
DeFiets schreef:
wo 11 mar, 2020 09:16
Shadow schreef:
di 10 mar, 2020 12:09
Nieuwe frames, van Cube, worden al jaren hier verkocht.
Die heeft aardig wat keus, maar ik zie er zo snel geen enkel Pinion frame tussen staan?
Dat kan, ik heb niet tot in detail gekeken.
Iemand ervaring met Chinese Ti frames?

1000 EUR voor een Titanium frame is niet verkeerd.

Voorbeeld: http://www.ti-bike.com/TitaniumShow.asp?cls=1&id=243

Het leuke is dat je er een vakantie van kunt maken en hem zelf kunt gaan ophalen (sneller, betrouwbaarder en net zo duur als verzending + invoer gok ik).

Ik ga even mijn eigen vraag beantwoorden: https://forums.mtbr.com/custom-builders ... 29757.html

Ik weet genoeg. haha
Ik heb uiteindelijk geen frame gekocht in China.
Nadat ik had gezien hoe er werd gecommuniceerd met China.
Er wordt een pdf bestand naar China gemaild in de schaal 1:1
Die tekening wordt daar uitgeprint, en op de vloer uitgelegd.

Als je rechtstreeks in China wilt kopen, zou ik dat doen via een in Europa gevestigde tussenpersoon (ik kan het adres even niet vinden).
Dat maakt het iets duurder.
Maar reclameren wordt wel gemakkelijker.

De prijs die jij noemt is de helft van wat in Europa wordt gerekend.
Maar ik ken XCD niet als een bedrijf dat aan de eindconsument levert.

Europese bouwers in titanium vermelden altijd welke soort titanium ze gebruiken.
Dat kon ik hier niet vinden.

In het algemeen sta ik gereserveerd tegenover de nauwkeurigheid van de maatvoering van Chinese makelij.
Je loopt het risico dat je de balhoofdsbuis, de zitbuis, schijfremhouder, de bracket nog op maat moet frezen.
Geen probleem als je dat gereedschap hebt liggen.
Maar als je die speciaal voor dit ene project moet kopen, wordt het toch nog een duur frame.
Europese framebouwers leveren een frame altijd inclusief balhoofd, enz. Wel zo prettig. Dan weet je vooraf dat dat soort onderdelen passen.

Mij rest de vraag hoe je aan een passende vork denkt te komen.
Ik denk dat naast alle ellende die je noemt het grootste probleem met elk frame waarvan je geen idee hebt wie het nu echt gemaakt heeft en waarvan* is dat je ook geen idee hebt wanneer het onder je kont doormidden breekt.

* naast de legering zijn er nog tal van manieren om een titanium buis en vervolgens frame te verprutsen, wat overigens net zo goed voor staal, aluminium of wat dan ook geldt.