Naafdynamo, keuze is reuze en dus een Shimano

Voor mijn Giant Toughroad wil ik het standaard voorwiel vervangen door een wiel met naafdynamo.
Jaren rond gereden met een goedkope Shimano naaf, probleemloos. De extra weerstand was weerstandstraining ;-) Omdat ie zo goed bevalt dus weer een Shimano. Nu met zo min mogelijk weerstand.

Mijn oog is gevallen op de DH-UR700, gecombineerd met een DT 466d velg een DT butted spaken. Volgens Shimano is deze naaf nog beter en zelfs lichter dan de huidige State of The Shimano art naaf de DH-t8000.

Iemand al ervaring met de DH-UR700?
De duurdere modellen van Shimano draaien beduidend mooier dan hun instapmodellen, een ander alternatief zijn de naven van SP http://www.sp-dynamo.com/ShutterPrecision.html die maken ook mooi draaiende en lichte naven die betaalbaarder zijn dan de Son naven.
Gezien de levensduur van mijn Son naven (de oudste draait al dik 100.000km) valt de prijs hardstikke mee. Tenminste als je van plan bent zoveel te fietsen.
Heb gisteren een voorwiel met
xt naafdynamo gekocht bij kurbelix, met ryde andra velg en sapim spaken.

Mario
Ivo Miesen schreef:
wo 05 feb, 2020 22:38
Gezien de levensduur van mijn Son naven (de oudste draait al dik 100.000km) valt de prijs hardstikke mee. Tenminste als je van plan bent zoveel te fietsen.
De betere Shimano's kunnen ook lang meegaan. Vorig jaar liet ik de mijne vervangen omdat de lagers teveel versleten waren; er stond 101.300 km op de teller. De fietsenmaker weet dat ik graag slijtvast materiaal heb dat lang meegaat en stelde een SON voor. Ik kwam even in de verleiding maar heb toch gezegd 'doe maar hetzelfde Shimano model dat meer dan de helft goedkoper is dan de SON', want ik realiseerde me dat ik in mijn nog resterende leven misschien maar 1 (of max 2) van die dynamo's ga verslijten. Verder niks tegen SON hoor :-)
Ik doe met mijn ww-fiets al 12 jaar met een Shimano naafdynamo uit het goedkopere segment, merk geen noemenswaardige weerstand en er is ook nooit iets kapot gegaan. Dat even als tegengeluid voor als mensen gaan schrijven dat je het beste van het beste moet hebben.
Ik merkte met de 17 jaar oude Shimano uit het goedkope segment na al die km’s, ik schat 42.000km, dat de naaf merkbare weerstand heeft. Vandaar de wens voor een duurdere naaf.
supermario schreef: Heb gisteren een voorwiel met
xt naafdynamo gekocht bij kurbelix, met ryde andra velg en sapim spaken.

Mario
En hoe rijdt ie?
Rijd goed. Xt is ook goede kwaliteit.

Koop volgende maand axa koplamp 70 luxx met usb aan sluiting.

Mario
Mijn LX naaf uit 2007, met ik schat 50.000 km op de teller draait prima. Ik heb ze vorig jaar een keer open gemaakt om het vet te vervangen en terug wat bij te regelen. Verder, geen klachten.

Shutter precision heb ik 3x geen goeie ervaringen mee. 1x binnen de garantietermijn helemaal kaduuk (geen verlichting meer + kapotte lagers), 1x net na de garantietermijn kaduuk (kapotte lagers), 1x een blokkerend wiel, maar daarna verder terug ok, geen idee wat de oorzaak was. Het is quasi onmogelijk om de lagers zelf te vervangen.

In 1 fiets heb ik nu een SON zitten. Mooier, gemaakt in fatsoenlijke arbeidsomstandigheden maar wel erg prijzig. Tot dusver geen klachten, al vind ik de koppeling van Shimano met dat plastiekje handiger dan de stekkertjes van SON.

Ik rijd eigenlijk altijd met de naafdynamo aan, de extra weerstand voel ik niet, bij geen enkele van de drie merken.

In andere wielen die ik nu bouw stop ik steeds een Shimano LX tenzij er om een SON wordt gevraagd.
stef schreef:
zo 09 feb, 2020 09:58

In 1 fiets heb ik nu een SON zitten. Mooier, gemaakt in fatsoenlijke arbeidsomstandigheden maar wel erg prijzig. Tot dusver geen klachten, al vind ik de koppeling van Shimano met dat plastiekje handiger dan de stekkertjes van SON.
'k Vind die nieuwe stekkers van Son wel fijn:

https://nabendynamo.de/en/products/wiri ... or-system/
Jurr schreef:
zo 09 feb, 2020 10:31
stef schreef:
zo 09 feb, 2020 09:58

'k Vind die nieuwe stekkers van Son wel fijn:

https://nabendynamo.de/en/products/wiri ... or-system/
Het solderen in die junction box is echter toch wel iets waar je wel even de tijd voor moet nemen. (Als je ermee aan de gang gaat kun je er beter 2 (of 3) bestellen), garantie op succes is bij de eerste keer niet verzekerd.
Als ze dan eenmaal vast zitten is het inderdaad erg fijn om te gebruiken, ook mooi afgeschermd van de elementen.