Komt Shimano binnenkort met een bracket-gearbox?

math schreef:Bij zo'n speed-velomobiel op een vlak, recht parcours speelt gewicht nauwelijks een rol
Zouden de bouwers van de dingen op de foto het met je eens zijn?
Delftenaren horen te weten waar het getrapte vermogen naar toe gaat. Minimale luchtweerstand is bij zo'n snelheidsrecord alles ; daarin speelt gewicht geen rol. Rolweerstand hangt vooral af van de banden. Bij versnellen speelt het totaalgewicht wel een rol, maar ik vermoed dat ze toch voor een zware jongen als krachtbron kiezen, type roeier.

Kijk eens naar de foto's en de hoeveelheid staal die in de bak zit!
Kijk ook eens naar foto's van de snelheidskampioen op de wielerbaan.
math schreef:
zo 01 dec, 2019 18:52
Delftenaren horen te weten waar het getrapte vermogen naar toe gaat. Minimale luchtweerstand is bij zo'n snelheidsrecord alles ; daarin speelt gewicht geen rol. Rolweerstand hangt vooral af van de banden. Bij versnellen speelt het totaalgewicht wel een rol, maar ik vermoed dat ze toch voor een zware jongen als krachtbron kiezen, type roeier.

Kijk eens naar de foto's en de hoeveelheid staal die in de bak zit!
Kijk ook eens naar foto's van de snelheidskampioen op de wielerbaan.
Ik zie naast staal toch ook veel koolstofvezel. Dat zal wel meer dan één reden hebben, maar je maakt me niet wijs dat het gewicht geen argument is.
derdekeer schreef:
zo 01 dec, 2019 20:36
... maar je maakt me niet wijs dat het gewicht geen argument is.
Dit topic gaat over een versnellingsbak. Ik reageerde vooral op de constructie van die versnellingsbak in Delft.

Als je het integraal bekijkt, speelt gewicht wél een rol, maar een ondergeschikte.
Vermogen Pin = P(luchtweerstand) + P(transmissieverliezen) + P(rolweerstand) + P(toename kinetische energie).
De eerste twee zijn niet gewichtsafhankelijk. De luchtweerstand is dominant bij een snelheidsrecord, want evenredig met v³. Daarvoor is het frontale oppervlak én de stroomlijnvorm van de kap zeer belangrijk. Epoxy met glasvezel of koolstofvezel geeft veel vrijheidsgraden om dat voor elkaar te krijgen, dus waarom zou je dan een metalen huis maken?
Het vermogen dat nodig is voor de rolweerstand is evenredig met de rolweerstandscoefficient, met het totaalgewicht en met de snelheid v. Volgens metingen van Wim Schermer is de rolweerstandscoefficient Cr van de Michelin radiaalband 0,0015. Die van de beste commercieel verkrijgbare band (Schwalbe) is 0,0029. Dat is bijna het dubbele. Met die Michelinband verdien je dus veel meer dan met gewichtsbesparing, ook al is die band een factor 2 zwaarder. Bovendien is het gewicht van de rijder in het totaal dominant, tenzij je een tank maakt.
Het vermogen voor toename in kinetische energie gaat lineair met het totaalgewicht en met v. Gewichtsbesparing in de constructie helpt, maar dan als fractie van het totaalgewicht.

Verder hangt het nog af van wat de recordpoging behelst: hoogste maximumsnelheid of hoogste gemiddelde snelheid over een gespecificeerde afstand? In dat laatste geval is gewicht weer minder belangrijk.

Toevoeging 2-dec : Hier staat uitgelegd waar en hoe de wedstrijd gereden wordt. Het gaat om de snelheid over de laatste 200 meter van een traject van ongeveer 8 km.
math schreef:
zo 01 dec, 2019 18:14
Ik denk dat veel ideeën uit de hoek vanWim Schermer komen.
Dit idee is toch al wat ouder zoals bijvoorbeeld dit patent uit 2005 laat zien:
https://worldwide.espacenet.com/patent/ ... 0050215367

Het belangrijkste deel van dat patent, de sliding cassette, is echter nog
ouder en is de afgelopen 120 jaar zelfs vele malen (eventueel in detail) 'heruitgevonden',
zoals dit patent uit 1934 laat zien:https://worldwide.espacenet.com/patent/ ... q=fr771557
of dit patent uit 1982:https://worldwide.espacenet.com/patent/ ... =IT1155231

Sterker nog; 1 van de 2 allereerste derailleurs was een sliding cassette.Heel frappant :shock: dus dat de
anno hedo meest high-tech allersnelste fietsen ter wereld, zoals de Velox6, gebruik maken van
dit slidingcassette idee, uit 1896, van Edmund Hodgkinson. Eerst nog als 3 versnellings-'fixie' en
zonder remmen: https://worldwide.espacenet.com/patent/ ... B189601570

Edmund ontwikkeld door en patenteert meerdere versies in meerdere landen.Vrij snel kwam er een
freewheel bij en daardoor per definitie een rem. Voorblad 44 T , achterbladen 14,18 en 24T.
48 x 18 was toen gebruikelijk voor sportfietsen terwijl de toppers een keernaaf hadden dwz aan elke
kant van de naaf een kettingblad zijnde een 17 en een 22.
https://worldwide.espacenet.com/patent/ ... q=US619572

Tot 1912 was overigens door de UCI het freewheel verboden en in een ANWB-blad van rond
1900 stond te lezen dat men in NL van mening was dat het freewheel niet voor gebruik in Nederland
zinvol was omdat in Nederland geen bergen waren. Opvallend is trouwens dat in NL nooit enige
fietstechniekontwikkeling van betekenis heeft plaats gevonden, van bijvoorbeeld de ruim 200 merken
derailleurs is geen enkele Nederlands.

Doordat het nu geen 'fixie' meer is kwam Edmund wellicht op het idee :idea: van een automatische
kettingspanner: https://worldwide.espacenet.com/patent/ ... hodgkinson

Even daarna combineerden anderen de feitelijke derailleur met de automatische spanner en ontstond
voor het eerst de naam derailleur (op papier); 'un organe dérailleur' (Boizot Bi-Direct en Tri-Direct).
https://worldwide.espacenet.com/patent/ ... =boizot%20

Loubeyre was nog net iets eerder met een derailleursysteem maar dat patent staat niet in het
huidige patentsysteem.http://www.disraeligears.co.uk/Site/Fre ... can_7.html

Er is 1 (of misschien meer) nog net wat ouder schakelpatent, dd 1894, dat ipv het derailleren
van een ketting of schuiven van een cassette, gebruik maakt van 2 kettingen (totaal 3) icm wat we
nu kennen uit de motorfietswereld; de dog clutch (-box/-gears) schakelverbinding:
https://worldwide.espacenet.com/publica ... cale=en_EP
Hallo Roadster,
Leuk om eens geïllustreerd te zien dat het drommels moeilijk is om in de wereld van mechanieken nog iets nieuws uit te vinden. De meeste uitvindingen zijn al eens gedaan en vaak langer geleden dan je denkt.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het feit dat die uitvindingen destijds geen succes waren betekent dat ze ook nu geen succes zouden kunnen worden. Materialen en vooral productiemethoden zijn verbeterd en goedkoper geworden.

Ik vermoed dat researchers in de fietswereld graag ideeën opdoen door te neuzen in oude patenten. Daarmee heb ik het woord reseachers geloof ik meteen uitgelegd of zo :idea: :D
Interessant leesvoer, Roadster!
De ontwikkeling van de derailleur wordt uitvoerig beschreven in het boek The Dancing Chain - History and Development of the Derailleur Bicycle, van Frank J. Berto. Naast Loubeyre en Hodgkinson wordt ook nog Charles Lindley genoemd als uitvinder van een versnellingssysteem vóór 1900 (1899, New Protean). Het mooie van dit boek is dat er naast de vaak wat schetsmatige tekeningen uit patenten ook foto's, affiches en krantenadvertenties van het mooie spul in staan. Berto heeft zelf veel gemeten aan het rendement van derailleur-transmissies en versnellingsnaven. Hij wist dus goed waarover hij schreef.
math schreef:
do 05 dec, 2019 17:22
De ontwikkeling van de derailleur wordt uitvoerig beschreven in het boek
The Dancing Chain - History and Development of the Derailleur Bicycle, van Frank J. Berto.
Idd, en dat boek heb ik ook, vandaar dat ik schreef op 18 nov in deze draad " .... Voor fietsen zijn de meeste
patenten ontstaan (in de USA) voor 1900. Zie het boek 'The Dancing Chain' van Frank J. Berto."


Maar toch goed om het er nog eens over te hebben want veel mensen kennen of hebben het standaard fietsboek
'Bicycling Science' van David Gordon Wilson wel maar Berto's 'History and Development of the Derailleur Bicycle'
is wellicht voor velen nog interessanter want het is 400 pagina's dik (A-4 formaat) en bevat ruwweg DUIZEND afbeeldingen.
Nooit geweten dat onze moderne fietsen in feite Amerikaans zijn. De laatste druk is van vrij recent; 2016.

Minstens zo extreem diepgravend als Berto is de man die meer dan 800 derailleurs heeft; Mike Sweatman
https://www.bicycling.com/bikes-gear/a2 ... illeurs-0/
Zn site is zeer veel omvattend : http://www.disraeligears.co.uk/Site/Home.html

Het werk van Berto en Sweatman kan je nog aanvullen met info uit de internationale patentadministratie
(dmv) espacenet.com want als je daarin weer verder graaft kan je echt heel oude leuke dingen tegenkomen
zoals de kennelijk allereerste meest simpele versie van de sliding cassette;
https://worldwide.espacenet.com/patent/ ... q=us531220

En het is leuk om te kijken naar de nieuwste fietsuitvindingen zoals bijvoorbeeld die van de firma Ceramic speed
https://www.becycled.be/magazine/cerami ... ndrijving/
Patent: https://worldwide.espacenet.com/patent/ ... 2019300116
ook weer een wat ouder idee: 1897.
https://worldwide.espacenet.com/patent/ ... B189703308
Leon schreef:
do 05 dec, 2019 11:46
Materialen en vooral productiemethoden zijn verbeterd en goedkoper geworden.
Ik vermoed dat researchers in de fietswereld graag ideeën opdoen door te neuzen
in oude patenten. Daarmee heb ik het woord reseachers geloof ik meteen uitgelegd
of zo :idea: :D
Nou Leon, deze hobby re-searcher heeft ondertussen veel gezien en kwam tot de
conclusie dat er niets gaat boven :idea: 1 of 2 kettingwielen voor, achter een cassette, daar tussen een
ketting en er omheen :P een kastje.

Ik kwam er trouwens tevens achter dat het ook hier niet de insiders zijn die echt nieuwe dingen
bedachten want het waren vooral ingenieurs uit de motorfiets-/autobranche, zoals
bijvoorbeeld Jacques Schulz. Google op : jacques schulz funiculo

Eigenlijk geen nieuws want het is bekend dat 70% van alle uitvindingen komt uit een andere branche
hetgeen niet wegneemt dat als je een goed/easy leven wil hebben je sowieso gewoon moet doen
wat iedereen doet/denkt in jouw branche ofwel 'go with the flow'. Zelfs Berto en Sweatman zijn bedrijfsblind
geworden, gezien wat opmerkingen van hen, hetgeen overigens hun werk niet minder belangrijk maakt.

Zo zegt Berto aan het eind van zn boek "As a mechanical engineer who has studied bicycle gear-trains
for 35 years , I feel that we are quite close to the optimum"
. Hij heeft het dan (in 2015) over het ernaast
staande plaatje; een 1985 Dura-Ace derailleur "a design as up-to-date today as it was 30 years ago".
En hij verwacht dat de derailleur er nog wel 50 jaar zo uit blijft zien.

Als voorbeeld van echte innovatie (= verbeteren + vereenvoudigen) het 30r jaren werk van Jaques Schulz ;
een reisfiets met 1 blad voor en achter 16,20,28, 40(!). Hij ontwikkelde ook een simpeler frame veel betere
remmen (soort V-brake) , zadel en tassendragers set. http://www.disraeligears.co.uk/Site/Fun ... leurs.html
https://worldwide.espacenet.com/searchR ... =en_EP&DB=
Roadster schreef:
vr 06 dec, 2019 18:30

En het is leuk om te kijken naar de nieuwste fietsuitvindingen zoals bijvoorbeeld die van de firma Ceramic speed
https://www.becycled.be/magazine/cerami ... ndrijving/
Patent: https://worldwide.espacenet.com/patent/ ... 2019300116
ook weer een wat ouder idee: 1897.
https://worldwide.espacenet.com/patent/ ... B189703308
Bij zo'n systeem komt er wel veel kracht op enkele tandwielen terecht, geen idee of dat zou werken...
Precies dvdh80. Je kunt wel fantastische dingen uitvinden, maar als je alleen vermeldt wat er zo geweldig aan is maar geen nadelen of kanttekeningen noemt vraag ik me af of het überhaupt werkt.
Of zouden ze echt niet weten waarom het niet werkt, zoals deze mannen:
Afbeelding