Nieuwe Schwalbe Almotion

Ik rijd geen tubeless - maar heb wel een Tubolito als reserve. Dus soorten plakspullen mee op vakantie. Heb nog niet besloten of ik in de banden ook met tubolito ga rijden. Schijnt dat ze lekbestendiger zijn dan "gewone" binnenbanden.'
willem.m schreef:
vr 13 mar, 2020 12:10
Met ultradunne biba's zijn er slechte ervaringen ('van de regen in de drup') gemeld op dit forum. Een aanrader dus als je passie bandenplakken is, maar voor mij voldoende reden om deze niet te kopen. .
Bij ons begaven de extra light (dus niet de nog lichtere xxlight) binnenbanden van Schwalbe het toen we met onze velgremmen in de hitte veel moesten remmen in afdalingen. Met schijfremmen waren de velgen niet oververhit geraakt en hadden die bandjes het waarschijnlijk langer uitgehouden. Al vermoed ik dat ze ook minder bestand zijn tegen beschadigingen door doorntjes en kleine scherpe steentjes die zich langzaam door de buitenband heen kunnen boren. Sommige fietsers hebben de discipline om de buitenbanden dagelijks te inspecteren op zulk meeliftend vuil, maar ik heb dat niet over voor een minimale gewichtsparing en een theoretisch snelheidsvoordeel. (Als ik grotere afstanden op een dag zou willen fietsen, zou ik beter kunnen stoppen met fotograferen ;-))

Terra schreef:
vr 13 mar, 2020 11:36
dit scheelt gewicht en volume
Wij besparen al het nodige gewicht door met compacte wielen (ETRTO 559 = 26 inch) te rijden. Handelaren die deze ‘hopeloos verouderde’ wielmaat afraden, hoor je daar nooit over...

Ook dun zelfklevend velglint kan in de hitte gaan schuiven. Net als met oververhitte velgen raakt je biba dan lek aan de velgzijde. Daarom gebruik ik nu liever wat zwaarder en steviger velglint dat voldoende breed is (bij ons 22 mm) om niet te kunnen schuiven tussen de opstaande velgranden. Bovendien neem ik altijd wat reserve velglint mee. Breed en stevig zelfklevend canvaslint (o.a. Velox en Zefal) heb ik ook al eens goed kunnen gebruiken voor een noodreparatie van een buitenband.
Terra schreef:
vr 13 mar, 2020 10:56
Voor mijn 6w tour over het Iberisch schiereiland heb ik aan bandreparatie bij me;
6 zelfklevende plakkertjes, 3 buitenband plakkers en 1 reserve binnenband.
Geen idee of dat voldoende is en of er bijvoorbeeld nog een reserve vouwband (zwaar!) mee moet.
Ik heb te weinig ervaring met toerfietsen om in te schatten hoe vaak je lek rijdt.
Plakkertjes zijn klein en wegen niks, dus daar hoef je niet op te bezuinigen. Een aangebroken tube solutie kan uitdrogen. Daarom neem ik i.p.v. 1 grote tube liever enkele kleintjes mee.

In 7 jaar tijd heb ik onderweg driemaal een buitenband moeten vervangen. Twee van de drie keer had ik gelukkig een extra vouwband mee. Inmiddels weet ik dat ik een buitenband die er na duizenden kms nog prima uitziet, toch maar beter kan vervangen. Sinds 2008 hou ik in een spreadsheet bij hoelang onze buitenbanden meegaan. Sindsdien heb ik er 9 vervangen wegens slijtage of een fabricagefout:

Supreme 1: 8000 km achter en 11000 km voor (onderweg moeten vervangen omdat ik hem na een lekke band niet goed meer om de velg kreeg)
Big Apple 1: 2000 km achter en 7000 km voor (preventief vervangen)
Big Apple 2: 6500 km achter en 5500 km voor (preventief vervangen)
Supreme 2: 3000 km achter (maandagochtendexemplaar dat ik heb ingeruild: teveel lekken op normale wegen)
Supreme 3: 5000 km achter en 8000 km voor (preventief vervangen)
Supreme 4: 8000 km achter (onderweg moeten vervangen wegens bobbel in loopvlak)
Marathon XR vouwband: minstens 5000 km, maximaal 9000 km op verschillende wielen (onderweg moeten vervangen; na 9 jaar wisselend gebruiken en weer opvouwen was deze versleten op de vouw)
Big Apple 9: 6000 km achter en 6000 km voor (preventief vervangen)

Met deze banden reden we meestal op verharde wegen van wisselende kwaliteit. De Marathon XR gebruikten we als we van plan waren om ook flinke stukken onverhard te rijden. De niet-vouwbare versie hiervan (uit 2008) gebruiken we nog regelmatig als voorwielbanden.

Zo zag de Supreme 4 er na 8000 km uit:

Afbeelding

Dus als je geen extra vouwband mee wilt nemen, zou ik geen grote tocht maken met banden die al 5000 km op het achterwiel hebben gezeten.

Daarnaast hebben we 2 vakanties met de 'oude' Almotion (uit 2017) gereden. Deze tubeless ready exemplaren zijn ons met binnenbanden slecht bevallen, al werd ons destijds verzekerd dat ze ook geschikt waren om met biba's te gebruiken. Ze waren niet goed om de velgen te krijgen (ook niet na het toepassen van allerlei trucs) waardoor we op glad asfalt soms het gevoel kregen op een hobbelpaard te rijden.
Het lastige met de Almotion is dat er zoveel verschillende vetsirs zijn. De laatste heeft weer extra stevive wangen. Ik heb de soepeler een na laatste versie. Die daarvoor was volgens velen inderdaad erg krap. Die daarvoor was nogal zwaar. Kortom, ervaringen zijn moeilijk te vergeliken. Ik ben erg tevreden met de een na laatste versie. En ik ben het eens met Kees dat je buitenbanden beter tijdig kunt vervangen.
Inmiddels rij ik 1,5 week op de nieuwe Almotions 2020 v-guard versie. Montage ging erg eenvoudig met de hand (zonder hulpmiddelen). Ze zijn iets soepeler en sneller dan de Big Ben die ik hiervoor reed, maar het is geen wereld van verschil. Wel vind ik ze veel prettiger in de bocht, het profiel is van zachter rubber (dan de Big Ben) waardoor het veel vertrouwen geeft.

Al met al ben ik er tot nu toe tevreden over, kijken hoe dat over paar duizend kilometer is :)