Persoonlijk spaakbreukrecord

Alles over fietstechniek en -onderdelen.
Shadow
Forum Lid
x 134

Re: Persoonlijk spaakbreukrecord

Berichtdoor Shadow » wo 09 okt, 2019 18:33

Voor misbruik zoals cargobikes etc heb ik liefst nog 48 spaken hoor, zeker als het een derailleurwiel is.
0 x

Leon
Forum Lid
x 684

Berichtdoor Leon » wo 09 okt, 2019 18:56

tndmbkr schreef:
wo 09 okt, 2019 18:19
Twintig jaar geleden telde een zgn. vakantiewiel, zoals geleverd door gerenommeerde fietsenwinkels, nog 48 spaken.
Op dit moment is, naar ik meen, 32 spaken gangbaar.
Laat ik nu precies twintig jaar geleden in 1999 een vakantiefiets van een zeer gerenommeerd merk hebben gekocht. Ik gerinner me dat gesprek nog wel, ergens in Nijmegen.
36 spaken was de standaard. Omdat ik op zoek was naar een sterke fiets kon ik ook kiezen voor tandemnaven met 40 spaken. Die waren toen ook al oud. 48 was wat al te exotisch en heel duur voor mij. 4400 gulden voor een derailleurfiets vond ik ook al best pittig.

In 1993 kocht ik ook een vakantiefiets van een oerhollands merk. 36 spaken per wiel. Achteraf gezien bleken de spaken van die wielen vooral te slap gestaan te hebben. Maar het was ook in 1993 de standaard, 36.
0 x
De kern van alle milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

Roadster
Forum Lid
x 3
tndmbkr schreef:
wo 09 okt, 2019 18:19
Ik kan me niet herinneren dat iemand ooit iets heeft gemeten.En de subjectieve praktijkervaringen blijven de graadmeter.
Zo dacht 30 jaar geleden de fietswereld er nog over toen Jobst Brandt als eerste ter wereld wielbouw wetenschappelijk ging bestuderen en het eerste (!) boek over wielbouw ging schrijven. Veelal naar aanleiding daarvan volgden nog meer studies, en nieuwe patenten, waardoor we eigenlijk pas sinds vrij kort kunnen beschikken over goede wielen. En idd gaat wielbouw in de eerste plaats om de kwaliteit van de velg. In de tijd van Jobst Brandt, en bij sommige mensen nog wel, dacht men dat velgen in de 1e plaats licht moesten zijn maar dat bleek een vergissing.
0 x

tndmbkr
Forum Lid
x 6
Roadster schreef:
wo 09 okt, 2019 21:16
.... Veelal naar aanleiding daarvan volgden nog meer studies, en nieuwe patenten, waardoor we eigenlijk pas sinds vrij kort kunnen beschikken over goede wielen. ...
Rohloff was voor mij altijd het toonbeeld van degelijkheid.
In 2002 telden Rohloffnaven standaard 32 spaakgaten.
De oude Bernard R. zou ooit hebben gezegd dat 48 spaken quatsch is.
Op dit moment worden de naven nog steeds geleverd met 32 en 36 spaakgaten.
Maar er wordt geen wiel meer verkocht zonder Stützringe.

Ik neem aan dat Rohloff intern onderzoek heeft gedaan naar de oorzaken van uitgescheurde spaken.
Maar dat angst voor reputatieschade een belangrijkere reden was om die Stützringe te introduceren, dan de technische noodzaak.
In 2011 zag De Vakantiefietser nog geen enkele noodzaak voor een Stützringe:
https://www.vakantiefietser.nl/201106/48-spaken/

In de MTBwereld zien we een ontwikkeling naar Boostnaven met steekas.
Als resultaat van onderzoek?
Of omdat de huidige wielen de subjectieve praktijktest niet doorstaan?
Waarom zijn steekassen en boostnaven nog steeds taboe in de wereld van trekkingfietsers?
0 x

Leon
Forum Lid
x 684

Berichtdoor Leon » do 10 okt, 2019 10:09

Roadster schreef:
wo 09 okt, 2019 21:16
Zo dacht 30 jaar geleden de fietswereld er nog over toen Jobst Brandt als eerste ter wereld wielbouw wetenschappelijk ging bestuderen en het eerste (!) boek over wielbouw ging schrijven. Veelal naar aanleiding daarvan volgden nog meer studies, en nieuwe patenten, waardoor we eigenlijk pas sinds vrij kort kunnen beschikken over goede wielen.
Welke bronnen gebruik jij?

Op https://en.wikipedia.org/wiki/The_Bicycle_Wheel lees ik dat Brandts eerste versie van zijn boek uit 1981 komt. Dat is geen 30 maar 38 jaar geleden.
Begin jaren 90 is zo'n 30 jaar geleden en ik verzeker je dat wielen zoals nu gebruikelijk, met RVS butted spaken en holkamer aluminium velgen toe al bestonden. Bron: ik had er zelf.

Ik denk ook niet dat Brandt de eerste wetenschapper is die naar spaakspanningen gekeken heeft, maar ik heb niet alle wetenschappers sinds de uitvinding van het spaakwiel over de schouder gekeken en heb geen literatuuronderzoek gedaan.
tndmbkr schreef:
do 10 okt, 2019 09:46
Waarom zijn steekassen en boostnaven nog steeds taboe in de wereld van trekkingfietsers?
Wat is jouw bron? Steekassen waren in 2017 al heel gewoon hoor. In 2016 kwamen ze al. Bron: https://www.vakantiefietser.nl/201508/nieuw-voor-2016/
0 x
De kern van alle milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

Jurr
Forum Lid
x 99

Berichtdoor Jurr » do 10 okt, 2019 11:25

tndmbkr schreef:
do 10 okt, 2019 09:46

In de MTBwereld zien we een ontwikkeling naar Boostnaven met steekas.
Als resultaat van onderzoek?
Of omdat de huidige wielen de subjectieve praktijktest niet doorstaan?
Zo'n taboe lijkt het me niet.

idworx doet al mee, Thorn op de nieuwe Nomad ook, Surly, Salsa en Kona op een aantal modellen ook al. Santos wacht nog even, maak ik op uit een ander topic. Al kunnen ze er met een verende vork in een 4.29 lastig nog omheen lijkt me.
Inge1 schreef:
za 07 sep, 2019 18:39

[...]

Dat van de steekas bedenk ik me na het lezen van je uitleg daar heb ik het met Robbert ook over gehad en die vertelde me inderdaad ook dat het voor de 3+ overkill was en dat daarom geen optie is.

[...]
Overigens rijd ik zelf mijn Rohloff met 32 spaken, en omdat het achterwiel 32 spaken heeft, het voorwiel ook zo gekozen.
0 x

Roadster
Forum Lid
x 3
Leon schreef:
do 10 okt, 2019 10:09
Ik denk ook niet dat Brandt de eerste wetenschapper is die naar spaakspanningen gekeken heeft....
Jobst Brandt zegt daarover in zijn voorwoord:

"When I tried to build my first wheels, I found no books on wheels.
Where I expected to find the technical principles of wheel building,
I found lore and mystique but no written record of the wire-spoked wheel. "

Wellicht was Brandt dus de eerste die spaakspanning ging meten want
hij is de eerste die een spaakspanningmeter construeerde en daar over
publiceerde:

"....It was created by Jobst about 1975 while he was still an engineer with HP. ":
https://www.wheelfanatyk.com/blog/tensi ... -the-news/

Voor zover ik na kon gaan heeft Brandt zn spaakspanningmeter niet
gepatenteerd. Wheelsmith deed dat in die periode wel :
(because the Jobst design was much more expensive and
appreciation for spoke tension was too undeveloped in
the 1970’s to support the price.)

https://worldwide.espacenet.com/publica ... 6508A&KC=A

Paul Jaray bouwde een windtunnel om zn Zeppelins te testen.Om de
weerstand/trekkracht van een Zeppelin in een windtunnel te meten
bedacht en patenteerde zn medewerker, de latere raketgeleerde,
Wolfgang Klemperer, 100 jaar geleden, de eerste tensiometer.
Een spaakspanningmeter is daar een variatie op, maar of Brandt
Klemperer's patent kende heb ik niet kunnen traceren.

https://worldwide.espacenet.com/publica ... 4509A&KC=A

Dus leon, het is aan jouw om je bewering (wel wetenschappelijke spaakstudie's voor 1981)
hard te maken.
0 x

Leon
Forum Lid
x 684

Berichtdoor Leon » do 10 okt, 2019 13:04

Roadster schreef:
do 10 okt, 2019 12:10
Dus leon, het is aan jouw om je bewering (wel wetenschappelijke spaakstudie's voor 1981)
hard te maken.
Wie weet kom ik daar nog op terug als ik iets gevonden heb. :D
Het is nu eenmaal zo dat het merendeel van wat wetenschappers doen niet gepubliceerd of gepatenteerd wordt. Gelukkig maar, want ze doen soms de gekste dingen die nergens toe leiden, maar soms juist wel. Dat laatste is dan weer heel goed.
Het lijkt me inderdaad zo dat Brandt veel dingen voor het eerst heeft gedaan, vooral het samenbrengen van kennis van buiten naar het fietswiel.

Of hij iemands patent kende is denk ik niet zo relevant. Het patent uit 1970 waar je naar verwijst gaat meer over details van het apparaat, niet over het werkingsprincipe. Dat lijkt meer uit het patent van 1924 waar je naar verwijst te komen. In deze link naar dit patent uit 1924 kun je op plaatjes klikken en zie je het principe van het apparaat direct zitten. https://patents.google.com/patent/US1694509
0 x

Roadster
Forum Lid
x 3
Leon schreef:
do 10 okt, 2019 13:04
Het lijkt me inderdaad zo dat Brandt veel dingen voor het eerst heeft gedaan.
Daar had je het bij moeten laten Leon.

Overigens, nu ik toch weer aan het typen ben, is nog
op te merken dat je Brandt te kort doet met 'veel dingen'
want hij was echt de eerste onderzoeker met resultaten,
hij schreef de eerste fietswielbijbel, waardoor
vrij snel daarna de ontwikkeling van onze huidige velgen
op gang kwam; met zo'n enorm succes/sneeuwbal effect
dat de velgen daardoor uiteindelijk (sinds kort) echt
'zorgeloos' goed zijn...en niet duur.

Last but not least; Brandt heeft de spaakspanningmeter
uitgevonden/gepromoot. Maar zover zijn de meeste
fietsenmakers nog steeds niet en die fietsenmakers kunnen
je daarom niet beloven dat de spaakspanning goed blijft.
0 x

Leon
Forum Lid
x 684

Berichtdoor Leon » do 10 okt, 2019 15:30

Roadster schreef:
do 10 okt, 2019 14:28
Last but not least; Brandt heeft de spaakspanningmeter
uitgevonden/gepromoot. Maar zover zijn de meeste fietsenmakers nog steeds niet en die fietsenmakers kunnen je daarom niet beloven dat de spaakspanning goed blijft.
Daar zijn we het helemaal met elkaar eens. Ik heb de blauwe. De zwarte is het ontwerp van Jobst Brandt. Die van DT is mooi en duur.
Plaatje van wheelpro.co.uk
Afbeelding

Ik vond in de literatuurverwijzingen van het boek Bicycling Science (eerste druk 1982) nog dit uit 1980: https://johnforester.com/Articles/BicycleEng/Wheel.htm
Brandt, wiens boek in 1981 uitkwam wordt er nota bene in genoemd. Brandt lijkt me wel veel professioneler bezig geweest, maar dat doet aan de waarnemingen van Forester niet af.
De schrijvers van het boek Bicyle Science hadden kennelijk het boek van Brandt niet gelezen. Het waren roerige jaren dus!
0 x

Shadow
Forum Lid
x 134

Berichtdoor Shadow » do 10 okt, 2019 18:52

Da's een feit!
0 x

supermario
Forum Lid
x 31
Contacteer:
Toen ik Marten Sprak op de Harskamperdennen zij hij tegen mij:

De velgen van tegenwoordig zijn zo goed gemaakt, dat er niet veel spaken meer stuk gaan.

Waar ik aan toevoegde: mits goed gespaakt natuurlijk.

Mario
0 x

Bert van Sprang
Forum Lid
x 203
En was Martin het daar mee eens? Zoals bekend gaan spaken kapot door wisselingen van de trekspanning. Bij een stijve velg wordt het gewicht over veel meer spaken verdeeld en zal (ook bij slecht gespaakte wielen) de trekspanning veel minder variëren.
0 x

Leon
Forum Lid
x 684

Berichtdoor Leon » do 10 okt, 2019 21:42

Bert van Sprang schreef:
do 10 okt, 2019 20:38
En was Martin het daar mee eens? Zoals bekend gaan spaken kapot door wisselingen van de trekspanning. Bij een stijve velg wordt het gewicht over veel meer spaken verdeeld en zal (ook bij slecht gespaakte wielen) de trekspanning veel minder variëren.
Ik meen me te herinneren dat het toch niet zo heel veel spaken zijn waarover de last bvrdeeld wordt. Iets van 4 tot 6. Dat verklaart waarom slecht gespaakte wielen toch gebroken spaken krijgen.
0 x

Terug naar “Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen”