Nieuw achterlicht

Beste mensen,

op dit moment ben ik van plan een nieuw achterlicht uit te kiezen.

Belangrijk is voor mij dat er veeeel meer licht uitkomt dan uit het gemiddelde fietsachterlicht. Dus niet zo'n lullig lampje voor vrijliggende fietspaden naast nederlandse verlichte straten, maar echt meer geschikt voor onverlichte lange smalle bergtunnels waar hard wordt gereden door auto's en motoren.

Op batterijen of icm dynamo (ik rijd met SON) mag allebei. Ook creatieve oplossingen zoals bevestiging aan mijn bagage of aan mijn kleding of helm zijn te overwegen.

Wie heeft er een goede tip? Bij voorbaat dank,

Hans
Lupine Rotlicht is wellicht een mooie optie:

https://www.lupine.de/products/tail-lights/rotlicht

Ik ben er heel tevreden mee.
Hier heb je natuurlijk je licht al opgestoken :idea: https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests ... ex_en.html

Persoonlijk lijkt me het belangrijk voor het achtertopkomende verkeer dat je geen puntverlichting hebt maar een egaal vlak. En echt fel hoeft het niet te zijn, dat leidt ook af.
Zou voor aansluiten op je SON gaan. Met zorgvuldig bedraden werkt het altijd en het is eenvoudig gelijk te schakelen met je koplamp. Mijn verlichting werkt op een schemerschakeling, dus ik heb er geen omkijken naar. Wel zo veilig. Veel keus bij de Duitse B&M https://www.bumm.de/de/produkte/dynamo-rucklichter.html
De USB achterlichten van Lezyne en Xand (Zie bv Futurumshop) werken prima. Ze zijn er in verschillende sterktes en je kunt ze op diverse manieren bevestigen. In Spanje zie je alle sportieve fietsers overdag met dergelijke lampjes in knipperstand rijden, dan ben je echt prima te zien (knipperen is geloof ik officieel verboden in NL).
Het enige nadeel is dat je niet moet vergeten ze af en toe op te laden.
Spanninga! Ik heb al mijn fietsen voorzien van verlichting van dit Nederlandse bedrijf die patenten van Philips heeft gekocht.
Mijn voorkeur gaat uit naar de duurste.
Lupine Rotlicht.
En wel met de dubbel grote accu.

Er is ook een Rotlicht max die 2W=160 lumen geeft.
Niet te koop in Nederland.
Wel te koop in Duitsland, alwaar hij niet voldoet aan de StVZO
https://www.lupine.de/products/tail-lig ... ifications
Wouter Duijndam schreef:
ma 12 aug, 2019 19:11
https://www.revoluxio.de/
Gaan we met de fietsen dezelfde kant op als met auto's, waarvan de lampjes door vierjarige speelpeuters lijken te worden verzonnen?

OP: denk voor de herkenbaarheid ook aan lichte/reflecterende kleding en achterzijde van achtertassen. Of je een geel hesje :? ... oranje kan ook. :D
Wat ik wil zeggen: van een afstand is elk achterlicht alleen een rode stip. Als er andere rode stippen in de buurt zijn zoals reflectoren aan de tunnelwand of bv een vrachtauto met 678 lampjes iets verderop, is een rode stip niet meer veel, ook al is hij fel.
Ook een gemiddeld fietsachterlicht is al vanaf honderden meters afstand zichtbaar. Dus die drang voor heeeeeeel veel licht ontgaat me, tenzij je overdag ook je achterlicht wilt voeren.

Als je echt als fietser wilt opvallen koop dan twee manchetten met ledjes die je om je enkel kunt doen: de op-en-neer gaande beweging van deze lichtjes valt heel erg op.

Voor een vast gemonteerd achterlicht heb ik goede ervaring met de Busch & Müller Secula (ik heb zowel de batterij als dynamo versie). Voor ad-hoc/reserve/niet vast gemonteerd vind ik de eerder genoemde Rotlicht fijn, vooral de "puls" stand waarbij de lichtsterkte van zwak naar sterk naar zwak etc gaat (veel prettiger dan de aan /uit knipperstand).
ericplan schreef:
ma 12 aug, 2019 17:26
Zou voor aansluiten op je SON gaan. Met zorgvuldig bedraden werkt het altijd en het is eenvoudig gelijk te schakelen met je koplamp. Mijn verlichting werkt op een schemerschakeling, dus ik heb er geen omkijken naar. Wel zo veilig. Veel keus bij de Duitse B&M https://www.bumm.de/de/produkte/dynamo-rucklichter.html
EricPLan heeft helemaal gelijk. Ik heb de Top Light Flat Plus van B&M al zo'n 10 jaar op mijn achterrekje. Gevoed door mijn SON-naafdynamo. Altijd goed zichtbaar, geen last van lege batterijen en prijsbewust.
En wat is er mis met een SON achterlicht.

Ze zien er strak uit en eenvoudig te monteren op de koplamp van SON.

Ik heb geen ervaring met de lichtafgifte
Gerards schreef:
ma 12 aug, 2019 20:01
En wat is er mis met een SON achterlicht.

Ze zien er strak uit en eenvoudig te monteren op de koplamp van SON.

Ik heb geen ervaring met de lichtafgifte
Is een prima ding. Lijkt heel veel op de B&M Line Small https://www.bumm.de/de/produkte/dynamo- ... 34ask.html? maar is toch steviger. B&M is gemaakt van zwarte kunststof, SON van aluminium. Verder komt de SON met een fatsoenlijke coaxiaalkabel, B&M heeft een kort stukje tweelingsnoer van 15 cm. Wat betreft lichtopbrengst zijn ze gelijk. Ik heb nu de B&M, had de SON, maar die laatste was kapot gegaan.
Afgelopen reis in Yunnan heb ik deze USB lampjes gebruikt: Magicshine Seemee 60, op diverse plekken online te koop. Goede gebruiksduur, meerdere standen inclusief chinese kermisstand. Fel, uitstekende zichtbaarheid. Afbeelding
Gerards schreef: ↑
En wat is er mis met een SON achterlicht.

Ze zien er strak uit en eenvoudig te monteren op de koplamp van SON.

Ik heb geen ervaring met de lichtafgifte
Is een prima ding. Lijkt heel veel op de B&M Line Small https://www.bumm.de/de/produkte/dynamo- ... 34ask.html? maar is toch steviger. B&M is gemaakt van zwarte kunststof, SON van aluminium. Verder komt de SON met een fatsoenlijke coaxiaalkabel, B&M heeft een kort stukje tweelingsnoer van 15 cm. Wat betreft lichtopbrengst zijn ze gelijk. Ik heb nu de B&M, had de SON, maar die laatste was kapot gegaan.
DE B&M is wel een stuk goedkoper. De SON kost 75.- in kleur, de zwarte uitvoering ongeveer € 50.-
Achterverlichting mag natuurlijk goed zichtbaar zijn (anders is het niet zinvol), maar echt fel achterlicht (en zeker puntverlichting) is heel erg vervelend voor medeweggebruikers en heeft mijn inziens geen meerwaarde.
Juist daarom.
javb2812 schreef:
ma 12 aug, 2019 16:22
Beste mensen,

op dit moment ben ik van plan een nieuw achterlicht uit te kiezen.

Belangrijk is voor mij dat er veeeel meer licht uitkomt dan uit het gemiddelde fietsachterlicht. Dus niet zo'n lullig lampje voor vrijliggende fietspaden naast nederlandse verlichte straten, maar echt meer geschikt voor onverlichte lange smalle bergtunnels waar hard wordt gereden door auto's en motoren.
Gewoon een goed lichtje aan de dynamo. Ik heb er nu een op mijn nieuwe fiets. Het is erg zichtbaar en je hoeft je geen zorgen te maken over batterijen. Het staat bij mij zelfs in de zomer overdag op.

Ik heb alleen ervaring met lange bergtunnels in de Noord-Italiaanse Alpen en het idee dat de motoren daar veel rekening met je gaan houden vanwege een achterlicht, lijkt me ongeloofwaardig. Iedereen die ik daar op een motor gezien heb was krankzinnig.

Wat betreft heftig knipperende achterlichten: misschien even rekening houden met andere fietsers. Een auto ziet je, past op (of niet) en rijdt je voorbij. Een andere fietser hangt soms een hele tijd achter je, en voor haar of hem is een heftig knipperend achterlicht ontzettend irritant. Mijn Lezyne batterijlampje heeft zo'n heftige knipperstand. Ik gebruik 'm niet meer sinds ik enkele kilometers achter een fietser gereden heb met een lichtorgel onder zijn zadel.

De situatie is vanzelfsprekend anders wanneer er geen andere fietsers in de buurt zijn.
Ik heb de Busch&Muller Flat Plus op mijn fiets zitten en ga deze vervangen omdat er tijdens het mountainbike'n in Frankrijk een pootje van de bedrading is afgebroken.
Ik had eerst batterij verlichting en ben terug overgestapt naar bedraad omdat dit simpelweg meer en betrouwbaar licht geeft.
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... test-2017/

Test uit 2017 over achterlichten. Spanninga doet het goed