Lichte maar degelijke velg

Alles over fietstechniek en -onderdelen.
jeroenh
Forum Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 21 april 2012
Locatie: Amersfoort
x 8

Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor jeroenh » zo 28 jul, 2019 15:04

Sluit een beetje aan bij het onderwerp van willem.m over de reisfiets met racebocht.
Voor mijn reisfiets-met-racebocht, de Salsa Casseroll ben ik op zoek naar een nieuwe wielset, met de volgende insteek:
  • achternaaf heb ik al (DuraAce 7700), dus de wielen zullen gebouwd moeten worden (prima bouwer hier in A'frt)
  • voorwiel met SP of Son dynamo
  • maximale bandbreedte zo rond de 38mm
  • 36gats
  • geschikt voor velgrem
  • niet te zwaar, maar wel voldoende sterk
  • tubeless ready
Ik heb al eerder zoiets uitgezocht en toen kwam ik uit bij de DT Swiss TK-540 (545gr), maar die zijn dan weer niet tubeless ready, heeft iemand de gouden (aluminium) tip voor een velg die aan alle voorwaarden voldoet?
alvast bedankt, Jeroen
0 x

lennart
Forum Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 24 maart 2005
Locatie: zuid-holland
x 2

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor lennart » zo 28 jul, 2019 17:34

Tubeless ready en velgrem is een lastige combi.
0 x
tot later en tikken kan ik niet :-)

Gebruikersavatar
Fedor
Forum Lid
Berichten: 2367
Lid geworden op: 19 juli 2006
Locatie: Landelijk gelegen
x 155
Contacteer:

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor Fedor » zo 28 jul, 2019 18:29

lennart schreef:
zo 28 jul, 2019 17:34
Tubeless ready en velgrem is een lastige combi.
Idd lastig. Ik heb ff gezocht op velgen voor gravelbikes maar die zijn (indien tubeless ready) (vrijwel) altijd voor schijfremmen.
0 x

Gebruikersavatar
willem.m
Forum Lid
Berichten: 3905
Lid geworden op: 24 november 2005
Locatie: Den Bosch
x 388

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor willem.m » zo 28 jul, 2019 18:36

Misschien dat een tubeless velg niet zo goed tegen slijtage van de wand kan... :roll:
0 x

Gebruikersavatar
Shrek
Forum Lid
Berichten: 617
Lid geworden op: 30 juni 2014
x 50

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor Shrek » zo 28 jul, 2019 18:44

Neeuh, vooral een kwestie van moderniteit.
0 x
"Uiteindenlijk zal ieder topic uitlopen op een pro- vs anti-helm, -Santos/Idworx of -ebikediscussie."

Gebruikersavatar
Shadow
Forum Lid
Berichten: 1372
Lid geworden op: 19 mei 2016
Locatie: Vlissingen
x 107

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor Shadow » zo 28 jul, 2019 19:04

Euh nee de sealant die nodig is met tubeless rijden houd niet van de warmte die een velgrem in de velg brengt. Tubeless ALLEEN met schijven doen!
(Eerlijk gezegd zie ik voor toerfietsers het voordeel niet zo)
0 x

Gebruikersavatar
Shrek
Forum Lid
Berichten: 617
Lid geworden op: 30 juni 2014
x 50

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor Shrek » zo 28 jul, 2019 19:46

De sealant, daar had ik niet aan gedacht :oops:
0 x
"Uiteindenlijk zal ieder topic uitlopen op een pro- vs anti-helm, -Santos/Idworx of -ebikediscussie."

Jurr
Forum Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 27 juli 2004
Locatie: In m'n tent.
x 64

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor Jurr » zo 28 jul, 2019 19:52

Misschien een tijdje terug kijken naar oude voorraad? Ik heb in 26 inch nog een setje Mavic velgrem velgen geschikt voor tubeless, misschien hebben die in 28 inch ook wel iets?

Of misschien hier?

https://www.velocityusa.com/
Shadow schreef:
zo 28 jul, 2019 19:04
Eerlijk gezegd zie ik voor toerfietsers het voordeel niet zo
Van schijven of van tubeless?
0 x

Gebruikersavatar
Shadow
Forum Lid
Berichten: 1372
Lid geworden op: 19 mei 2016
Locatie: Vlissingen
x 107

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor Shadow » zo 28 jul, 2019 20:02

Tubeless :D
0 x

jeroenh
Forum Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 21 april 2012
Locatie: Amersfoort
x 8

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor jeroenh » zo 28 jul, 2019 20:40

Shadow schreef:
Euh nee de sealant die nodig is met tubeless rijden houd niet van de warmte die een velgrem in de velg brengt. Tubeless ALLEEN met schijven doen!
en
Eerlijk gezegd zie ik voor toerfietsers het voordeel niet zo)
Eerste argument kan ik inkomen, nooit aan gedacht overigens, en heb ook eigenlijk geen enkel idee hoe warm zo’n velg kan worden, waar die sealant dan niet tegen kan.
Tweede argument snap ik niet helemaal, kun je wat meer uitleg geven?
Ik heb nooit tubeless gereden, maar begreep dat het meer comfort geeft door lagere spanning, soepeler loopt, minder gewicht heeft, en minder snel lek gaat (alhoewel dat tegenwoordig toch al niet zo vaak gebeurt). Dat klinkt toch fijn voor ELKE fietser, waarom zou dit dan voor toerfietsen minder belangrijk zijn?

Mijn redenering was vooral vanwege het comfort en omdat het steeds meer komt, en je zo dus meer mogelijkheden hebt als jet later toch nog eens wilt, dan maar beter nu al aanschaffen, tenslotte zijn nieuwe wielen niet een jaarlijks iets (tenminste niet per fiets).

Jurr schreef:
Ik heb in 26 inch nog een setje Mavic velgrem velgen geschikt voor tubeless, misschien hebben die in 28 inch ook wel iets?
Welk type mavic is dat, en waar gescored? Uiterlijk volgend jaar moet ik voor die 26 inch Villiger ook een nieuwe wielset hebben, dus als dit old-stock is dan moet ik er misschien snel bij zijn!
0 x

Jurr
Forum Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 27 juli 2004
Locatie: In m'n tent.
x 64

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor Jurr » zo 28 jul, 2019 21:24

jeroenh schreef:
zo 28 jul, 2019 20:40
Shadow
Welk type mavic is dat, en waar gescored? Uiterlijk volgend jaar moet ik voor die 26 inch Villiger ook een nieuwe wielset hebben, dus als dit old-stock is dan moet ik er misschien snel bij zijn!
Een Crossmax wielset met te weinig spaken helaas, maar misschien dat men nog meer heeft of had? In 26 inch een Velocity Cliffhanger bijvoorbeeld. Voor jouw 28 inch wens is die velg dan weer te breed.
0 x

Gebruikersavatar
Shadow
Forum Lid
Berichten: 1372
Lid geworden op: 19 mei 2016
Locatie: Vlissingen
x 107

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor Shadow » ma 29 jul, 2019 22:40

jeroenh schreef:
zo 28 jul, 2019 20:40

Eerste argument kan ik inkomen, nooit aan gedacht overigens, en heb ook eigenlijk geen enkel idee hoe warm zo’n velg kan worden, waar die sealant dan niet tegen kan.
Tweede argument snap ik niet helemaal, kun je wat meer uitleg geven?
Ik heb nooit tubeless gereden, maar begreep dat het meer comfort geeft door lagere spanning, soepeler loopt, minder gewicht heeft, en minder snel lek gaat (alhoewel dat tegenwoordig toch al niet zo vaak gebeurt). Dat klinkt toch fijn voor ELKE fietser, waarom zou dit dan voor toerfietsen minder belangrijk zijn?

Mijn redenering was vooral vanwege het comfort en omdat het steeds meer komt, en je zo dus meer mogelijkheden hebt als jet later toch nog eens wilt, dan maar beter nu al aanschaffen, tenslotte zijn nieuwe wielen niet een jaarlijks iets (tenminste niet per fiets).
- Tubeless zou lichter lopen, tests van Wim Schermer lieten zien dat de (noodzakelijke) sealant je winst teniet doet.
- Tubeless geeft minder stootlekken op lagere spanning; die claim klopt volgens mij best wel, echter wil ik met bepakking gewoon niet onder de 3 bar komen, zeker met sturen wordt het dan voelbaar minder lekker rijden vind ik (let op mening van mij!) en het risico op roll-off vind ik dan te groot.
- Met tubeless rijden moet je vaker oppompen, sealant wisselen (want die droogt uit), kortom bij het gebruik van binnenbanden heb je meer tijd over om te fietsen.

Misschien zie ik het wat anti-tubeless, maar zo denk ik er over.
1 x

jeroenh
Forum Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 21 april 2012
Locatie: Amersfoort
x 8

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor jeroenh » ma 29 jul, 2019 22:56

Shadow, dank voor deze uitleg, uiteraard heeft ieder zijn eigen voor- en afkeuren (dat merken we hier maar al te vaak!), dus dat is duidelijk.
Het lijkt vooral alsof de hele wereld opeens tubeless wil en vooral natuurlijk de fabrikanten (kunnen ze weer wat nieuws slijten). Ik wil echter niet “later” in de problemen komen dat de banden die fijn zijn er alleen nog maar in tubeless versie zijn, vandaar mijn gedachte om zulke velgen te zoeken, ben je voor de komende jaren weer op alles voorbereidt.
Die tests heb ik kennelijk gemist, maar als dat inderdaad zo is, staat die uitslag nogal lijnrecht tegenover wat je meestal leest/hoort, met die druk heb je zeker wel een punt, wat lager is wel fijn, maar het moet niet te laag worden. Dat vaker oppompen en vooral sealant wisselen was mij ook niet bekend (dat wordt uiteraard ook niet aan de grote klok gehangen), en is wat mij betreft een absolute killer voor tubeless! Het was mij wel bekend dat tubeless banden op de velg zetten een aardig gedoe is, maar als je dat kennelijk met enige regelmaat moet doen, plus die knoeiboel met die sealant, is het voor mij even over. Maakt het ook opeens een stuk makkelijker om een goede velg te vinden, zal dan wel weer de DTswiss tk540 worden licht en stevig.
Dus nogmaals dank!
0 x

Gebruikersavatar
Shadow
Forum Lid
Berichten: 1372
Lid geworden op: 19 mei 2016
Locatie: Vlissingen
x 107

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor Shadow » ma 29 jul, 2019 23:39

Je kunt met goeie rimtape en een ventiel bijna elke velg geschikt maken voor tubeless :D
0 x

jeroenh
Forum Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 21 april 2012
Locatie: Amersfoort
x 8

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor jeroenh » ma 29 jul, 2019 23:53

En dat als advies van een tubeless-hater :shock:
0 x

Jurr
Forum Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 27 juli 2004
Locatie: In m'n tent.
x 64

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor Jurr » di 30 jul, 2019 00:02

Shadow schreef:
ma 29 jul, 2019 22:40
echter wil ik met bepakking gewoon niet onder de 3 bar komen, zeker met sturen wordt het dan voelbaar minder lekker rijden vind ik (let op mening van mij!) en het risico op roll-off vind ik dan te groot.
Ligt ook aan de bandbreedte. Bij die van mij mag er niet eens 3 bar in.

Overigens voor het eerst tubeless onderweg, maar er zijn zoveel andere factoren veranderd dat ik er weinig zinnigs over kan zeggen. Het voorwiel wat ik erbij kreeg was ook tubeless gemonteerd, daarom achter ook maar gedaan.
0 x

Gebruikersavatar
Leon
Forum Lid
Berichten: 15622
Lid geworden op: 28 februari 2003
Locatie: Maastricht
x 635

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor Leon » di 30 jul, 2019 09:37

jeroenh schreef:
ma 29 jul, 2019 22:56
! Het was mij wel bekend dat tubeless banden op de velg zetten een aardig gedoe is,
Dat wat voor mij toch wel de killer. Ik bleek per ongeluk tubeless banden te hebben. Dat zou geen probleem zijn, zeker vanwege mijn - al zeg ik het zelf - niet erg poezelige handen.
Montage en demontage waren echter dusdanig dat ik na het eerste lek onderweg besloot dat ik beslist van deze dingen af wilde.
Er zijn natuurlijk velgen waarbij het makkelijker gaat, maar mijn velgen, veel toegepaste Exal reisvelgen, zijn er zeker niet geschikt door.
1 x
De kern van veel milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

Gebruikersavatar
willem.m
Forum Lid
Berichten: 3905
Lid geworden op: 24 november 2005
Locatie: Den Bosch
x 388

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor willem.m » di 30 jul, 2019 09:59

In mijn beperkte ervaring met tubeless rijden op een mtb zie ik de voordelen voor mtb absoluut en voor lichtgewicht bikepacking over slechte ondergrond ook nog wel. Daar loont het om met soepele banden met (veel) lagere bandendruk te rijden.

Enkele van mijn ervaringen:
- Het op de velg krijgen kan een gedoe zijn. Dat wil je onderweg eigenlijk niet meemaken. De kans daarop is echter heel klein, alleen als je een scheur in je band hebt, en wanneer gebeurt dat nou...
- De vloeistof bijvullen hoeft ook echt niet vaak, tenzij je lek hebt gereden. Ik doe het 1x p.j.
- Bijpompen moet misschien wat vaker, maar dat is geen echt issue. Tenzij je ventiel verstopt zit...
- Vervelend is het als je ventiel verstopt raakt door de vloeistof: zie dan nog maar eens met je kleine pompje een band op 'asfaltdruk' te krijgen - je krijgt er wel dikke bovenarmen van.

Voor de wat gewonere fietsvakanties met wat minder heftige offroadkilometers en meer bepakking zou ik gewoon voor antilekbanden met stevige zijwangen i.c.m. biba's gaan. Ook dan rij je tegenwoordig niet of nauwelijks lek, en indien toch, dan is het zo gefixt.

Voor racefietsen tenslotte is tubeless onzin - wat de marketeers ons ook proberen aan te praten. Maar nu word ik wel erg offtopic.
Laatst gewijzigd door willem.m op di 30 jul, 2019 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Gebruikersavatar
Leon
Forum Lid
Berichten: 15622
Lid geworden op: 28 februari 2003
Locatie: Maastricht
x 635

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor Leon » di 30 jul, 2019 10:48

willem.m schreef:
di 30 jul, 2019 09:59
- Het op de velg krijgen kan een gedoe zijn. Dat wil je onderweg eigenlijk niet meemaken. De kans daarop is echter heel klein, alleen als je een scheur in je band hebt, en wanneer gebeurt dat nou...
Ik heb het toch een paar keer meegemaakt. Met een binnenband leg je dan iets tussen biba en buba en je kunt weer vooruit. Met tubeless niet.
En gewichtsverschil? Ik heb laatste eens gewichten bekeken van tubeless en niet-tubeless versies van dezelfde band. De tubeless banden waren duidelijk zwaarder.
1 x
De kern van veel milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

math
Forum Lid
Berichten: 1194
Lid geworden op: 03 november 2009
x 87

Re: Lichte maar degelijke velg

Berichtdoor math » di 30 jul, 2019 11:02

Shadow schreef:
ma 29 jul, 2019 22:40
- Tubeless zou lichter lopen, tests van Wim Schermer lieten zien dat de (noodzakelijke) sealant je winst teniet doet.
...
Ik vind de pendelmethode voor de meting van de rolweerstand van banden, zoals de laatste jaren o.a. in tests van het Duitse blad Tour, een mooie aanvulling op de rolweerstandsmetingtest op een metalen rol.
Maar juist voor het bepalen van de invloed van tubeless met sealant is hij erg ongeschikt.
Dat komt door twee bijzonderheden van deze meetmethode:
1. De band rolt heen en weer ipv in een vaste richting.
2. De rotatiesnelheid van de band is extreem laag, ongeveer een factor 10-20 lager dan bij gewoon fietsen.
Door deze twee bijzonderheden wordt de afdichtingsvloeistof niet goed verdeeld over de omtrek van de band, maar schommelt in een plasje heen en weer. Dat levert door de viscositeit van de sealant een extra weerstand op. Daardoor zijn de resultaten onbetrouwbaar en kunstmatig hoog voor de tubeless banden.

De rolweerstandsmeting op een rol van aluminium traanplaat heeft deze twee bezwaren niet. Uit de metingen van Jarno Bierman komt wél een duidelijk voordeel van tubeless vs. binnenband, zowel voor MTB banden bij lage druk, als voor smalle racebanden op hogere druk.
Wat je ook voor bezwaar tegen het metalen roloppervlak kunt hebben als het om buitenbanden gaat, voor de bijdrage van binnenband en de afdichting is dit bezwaar irrelevant.

Edit : uit de metingen van Jarno Bierman voor smalle racebanden blijkt dat tubeless maar weinig beter is dan gewone binnenbanden en latex binnenbanden duidelijk het lichtste rollen.
Laatst gewijzigd door math op di 30 jul, 2019 12:46, 4 keer totaal gewijzigd.
1 x


Terug naar “Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jonne, Storm en 6 gasten

cron