Spanningsverlies banden tijdens vakantie

Alles over fietstechniek en -onderdelen.
Gebruikersavatar
Hilver
Forum Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 maart 2008
Locatie: Hilversum
x 24
Wouter Duijndam schreef in zijn bericht in de rubriek ''Post eens een foto van je fiets'' over zijn fietstocht van 23 dagen en 2330 km naar Ibiza:

Met de fiets heb ik niks gehad en ik heb deze alles behalve gespaard. Wel heb ik twee keer de banden op moeten pompen.

Maar twee keer je banden oppompen in 23 dagen met volle bepakking?

Zelf check ik óp mijn tochten elke ochtend de bandenspanning. Ik merk dat met name de achterband tijdens een fietsvakantie met bepakking na een dag fietsen toch wel 0,1 tot 0,3 bar aan spanning verliest.
Bandenmaat 42-622. Ik fiets met 4.8 bar.

Wat zijn jullie ervaringen?

Jan
0 x

Gebruikersavatar
Leon
Forum Lid
Berichten: 15597
Lid geworden op: 28 februari 2003
Locatie: Maastricht
x 631
Het is mij wel eens opgevallen op het einde van fietsvakanties dat ik ook zelden bijpomp op vakantie. Minder dan 1x per week. Dan is er minder dan 1 bar uit, want als mijn achterband (50 mm) in druk terugzakt van de vakantiedruk van 5 naar 4 bar dan merk ik dat echt wel.
Thuis lijk ik vaker te pompen, maar ik fiets niet elke dag op die fiets, dus misschien is dat schijn.
0 x
De kern van veel milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

Gebruikersavatar
Reinder
Forum Lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 maart 2007
x 13
Contacteer:
Bij ons, ongeveer één keer per twee weken. Almotion ballonbanden op 3,5 tot 4 bar.
0 x

Gebruikersavatar
peter de rijk
Forum Lid
Berichten: 2045
Lid geworden op: 09 april 2003
Locatie: Utrecht
x 75
Contacteer:
Continental Travel Contact 26 x 1.75, pomp ze op tot 4 bar, hoef nooit bij te pompen tijdens een reis van drie weken (controleer de bandenspanning ook maar sporadisch moet ik zeggen).
0 x
De Wijde Wereld — reisverslagen & traveltips

Gebruikersavatar
willem.m
Forum Lid
Berichten: 3873
Lid geworden op: 24 november 2005
Locatie: Den Bosch
x 382
Nee, ook bij mij geen spanningsverlies. Vervang je biba's als dat wel zo is.
0 x

Gebruikersavatar
Shadow
Forum Lid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 19 mei 2016
Locatie: Vlissingen
x 106
willem.m schreef:
di 23 jul, 2019 13:10
Nee, ook bij mij geen spanningsverlies. Vervang je biba's als dat wel zo is.
Nah, afhankelijk van de binnenband en in wat voor maat buitenband ie leeft, verliest ie gewoon lucht, sommige snel, anderen langzaam.
0 x

Gebruikersavatar
willem.m
Forum Lid
Berichten: 3873
Lid geworden op: 24 november 2005
Locatie: Den Bosch
x 382
Shadow schreef:
di 23 jul, 2019 17:47
willem.m schreef:
di 23 jul, 2019 13:10
Nee, ook bij mij geen spanningsverlies. Vervang je biba's als dat wel zo is.
Nah, afhankelijk van de binnenband en in wat voor maat buitenband ie leeft, verliest ie gewoon lucht, sommige snel, anderen langzaam.
Niet noemenswaardig, bedoel ik. Ik merk er in elk geval niets van. Wél bij mijn ww-fiets (hogere druk inderdaad), maar ik ben te lui om de biba's van de ww-fiets te vervangen.
1 x

Gebruikersavatar
Shadow
Forum Lid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 19 mei 2016
Locatie: Vlissingen
x 106
Eerlijk antwoordt :D
0 x

Gebruikersavatar
Martin E. van Doornik
Forum Lid
Berichten: 4004
Lid geworden op: 08 augustus 2007
Locatie: Westernieland (Gr.)
x 165
Kan het ook eraan liggen wat voor ventielen jullie gebruiken? De rubberen buisjes van een Hollandse ventiel kunnen na verloop van tijd poreus worden. Nieuwe erop doen. Ik gebruik Franse ventielen. Verder heb ik fietsbanden met een autoventiel ook meegemaakt.
0 x

Gebruikersavatar
Hilver
Forum Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 maart 2008
Locatie: Hilversum
x 24
Martin E. van Doornik schreef:
wo 24 jul, 2019 10:16
Kan het ook eraan liggen wat voor ventielen jullie gebruiken? De rubberen buisjes van een Hollandse ventiel kunnen na verloop van tijd poreus worden. Nieuwe erop doen. Ik gebruik Franse ventielen. Verder heb ik fietsbanden met een autoventiel ook meegemaakt.
Frans ventiel.

Het ligt niet aan de binnenband, ik heb Continental en Schwalbe gebruikt. Bij beide doet het zich voor.
Niet wanneer ik de fiets zonder noemenswaardige bepakking gebruik. Dan check ik de druk ongeveer 1 keer per week. Dan is het drukverlies minimaal.

Jan
0 x

Gebruikersavatar
Shadow
Forum Lid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 19 mei 2016
Locatie: Vlissingen
x 106
Martin E. van Doornik schreef:
wo 24 jul, 2019 10:16
Kan het ook eraan liggen wat voor ventielen jullie gebruiken? De rubberen buisjes van een Hollandse ventiel kunnen na verloop van tijd poreus worden. Nieuwe erop doen. Ik gebruik Franse ventielen. Verder heb ik fietsbanden met een autoventiel ook meegemaakt.
Volgens mij werken die al een jaar of tig met kogeltjes in de ventielen?
0 x

math
Forum Lid
Berichten: 1194
Lid geworden op: 03 november 2009
x 87
Hilver schreef:
wo 24 jul, 2019 12:37
Het ligt niet aan de binnenband, ik heb Continental en Schwalbe gebruikt. Bij beide doet het zich voor.
Niet wanneer ik de fiets zonder noemenswaardige bepakking gebruik. Dan check ik de druk ongeveer 1 keer per week. Dan is het drukverlies minimaal.

Jan
Hoe stel je het drukverlies vast?
Gebruik je daarvoor een separate drukmeter los van je pomp?
De meeste pompen hebben een eerste loze slag om de dode ruimte, inclusief de drukmeterkop, op het drukniveau van de binnenband te brengen. Dan lijkt het als je al drukverlies compenseert.

Mijn hypothese is dat het drukverlies van de binnenband niet afhangt van of er gefietst wordt, maar alleen van de tijd. Drukverlies zal dus zeker niet afhangen van fietsen met of zonder bepakking. Een richtlijn (van Frank Berto) voor de optimale druk is 15% inzakking (tov van banddiameter) bij belasting door het gewicht van de fietser. De afname hierdoor van het totale inwendige volume in de binnenband is ver onder 1%. Anders gezegd: de drukverhoging door belasting van fietser + bepakking is minimaal. Ik veronderstel daarom dat de druk niet sterker afneemt door belasting met het gewicht van de fietser. Ik kan me ook niet voorstellen dat rotatie iets verandert aan drukverlies.
tire drop.png
Ik denk dat het grotere drukverlies schijn is, omdat je door je bezorgdheid vaker de pomp ter hand neemt en waarschijnlijk een eerste pompslag nodig hebt voordat je de inwendige druk kunt vaststellen.

Met een separate drukmeter als die van Schwalbe of SKS kun je het drukverlies in de tijd of tijdens de tocht wél nauwkeurig volgen. Ook dan moet je er nog rekening mee houden dat de druk met ongeveer 0,05 bar afneemt door luchtverlies bij de meting.
Laatst gewijzigd door math op wo 24 jul, 2019 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Hilver
Forum Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 maart 2008
Locatie: Hilversum
x 24
@Math.
Ik gebruik een Schwalbe spanningsmeter tijdens de tochten.
Thuis de meter die op mijn Lezynepomp zit.

Jan
0 x

math
Forum Lid
Berichten: 1194
Lid geworden op: 03 november 2009
x 87
OK! Ik stel voor om het drukverlies te meten gedurende een etmaal dat je niet fietst en een etmaal dat je wel enkele uren fietst. Ik ben zeer geïnteresseerd in de uitkomsten. Bv. 3 keer niet/wel, zodat we ook wat informatie over spreidingen hebben.

Ik zal zelf ook eens met mijn Schwalbe drukmeter meten of fietsen verschil maakt. Ik ga voor dit experiment geen bepakking meenemen.
0 x

math
Forum Lid
Berichten: 1194
Lid geworden op: 03 november 2009
x 87
Er is één factor die interessant is om mee te nemen in dit experiment: de temperatuur. De buitentemperatuur heeft zeker een meetbare invloed op de banddruk. Bij het meten van het drukverlies over een etmaal is het daarom interessant om de omgevingstemperatuur ook te registreren. Bij een fiets met velgremmen zou de bedrijfstemperatuur gemiddeld boven die van een fiets met schijfremmen of een fiets in rust kunnen liggen.
Ik verwacht niet dat dat een invloed op het drukverlies heeft, maar als dat wel zo blijkt, hebben we een begin van een verklaring.
Laatst gewijzigd door math op wo 24 jul, 2019 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Leon
Forum Lid
Berichten: 15597
Lid geworden op: 28 februari 2003
Locatie: Maastricht
x 631
Ik heb alleen maar fietsen met velgremmen en toch veel verschillen gezien. Juist in vakanties viel het me op dat ik weinig hoef bij te pompen, terwijl ik juist tijdens vakanties vaak heftig heb geremd. Het begin van de verklaring zou dan zijn dat hitte de binnenbanden dicht.
0 x
De kern van veel milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

math
Forum Lid
Berichten: 1194
Lid geworden op: 03 november 2009
x 87
Ik veronderstel voor het gemak dat jouw drukmeter in je duim zit....
Of heb je wel een separate drukmeter mee om jouw waarneming te staven?
0 x

Gebruikersavatar
Martin E. van Doornik
Forum Lid
Berichten: 4004
Lid geworden op: 08 augustus 2007
Locatie: Westernieland (Gr.)
x 165
Spanningsmeter dit en spanningsmeter dat.
Kunnen de banden niet op gevoel ouderwets geknepen of er genoeg druk is?
0 x

cycloantverpia
Forum Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 juni 2011
x 2
Misschien een binnenband met kleine diameter gebruikt in een buitenband met een grotere diameter? Binnenbanden rekken dan namelijk verder uit dan waar ze voor ontworpen zijn met als gevolg dan ze in opgeblazen toestand een stukje dunner worden. Hoe dunner de binnenband wordt hoe moeilijker die het heeft om de lucht binnen te houden.
Je kan aardig combineren maar een racebinnenbandje gebruiken in een 50mm ballonbuitenband dat gaat hem niet worden :wink:
Greetz,
Bram
0 x

Gebruikersavatar
willem.m
Forum Lid
Berichten: 3873
Lid geworden op: 24 november 2005
Locatie: Den Bosch
x 382
Martin E. van Doornik schreef:
wo 24 jul, 2019 20:55
Spanningsmeter dit en spanningsmeter dat.
Kunnen de banden niet op gevoel ouderwets geknepen of er genoeg druk is?
+1

Op vakantie heb ik er nog nooit een mee gehad. En in 20 jaar slechts 1x lekgereden doordat ik even niet oplette.
0 x


Terug naar “Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron