Frame een nieuwe kleur geven

Martin E. van Doornik schreef:
wo 10 jul, 2019 23:03
Ook ga ik M-Gineering niet benaderen.
Martin is anders best wel aardig hoor :wink:
Misschien iets van Groningers onder elkaar? :wink:
_Peter_ schreef:
vr 12 jul, 2019 11:55
Misschien iets van Groningers onder elkaar? :wink:
Nee dat niet, ik ben een keer bij M-Gineering geweest, niks mis mee, een prachtige zaak.
Maar als Drees-trekker moet ik wat zuinig aan doen en alles zelf doen. Thuis dus.
gios schreef:
do 11 jul, 2019 23:59
Mooie fiets, lekker zo laten Martin.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 12 jul, 2019 12:51
Maar als Drees-trekker moet ik wat zuinig aan doen en alles zelf doen. Thuis dus.
Met Commandant cleaner eens goed boenen en dan waxen?
Ik heb wat op Google gezocht hoe een frame een nieuwe kleur te geven. Ik kwam deze tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=ueKwuf4pabc

https://www.youtube.com/watch?v=rR0c4q5c7KU

https://www.youtube.com/watch?v=zzX_ILhKegE

(uit een oudere topic) Die zijn inderdaad bij het zandstralen eraf gegaan. Er komt wel nieuwe belettering op. Die zijn voor Surly makkelijk verkrijgbaar.
https://www.hibike.nl/surly-dekor-set-p ... d3cf226e3e

Maar de stickers van Giant staan daar niet bij.
Dat wordt een zomervullende klus Martin ;-)

Surly-plakletters zijn makkelijk, maar een handgeschilderde naam die je zelf hebt bedacht, zou de fiets wel uniek maken.
Ik denk dat het het verkeerde lettertype is maar op https://www.unlimitedwebshop.nl/a-45608 ... s-outline/ hebben ze wel heel veel, en kunnen misschien ook wel wat voor jouw fiets maken.
Je zou ook eens kunnen kijken bij Alie;
https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... t+stickers

Of een nieuw ontwerp via;
http://frame-stickers.nl/category/frames
Vandaag ben ik mijn zwarte Giant aan het demonteren. Alleen de rechter crank en het stuur met vork krijg ik niet af. Zal morgen naar de fietsenmaker moeten. Er komen later drie nieuwe voorbladen i.p.v. twee.

Afbeelding
Zit het zo vast? of geen cranktrekker?
Stuur ook vastgerot oid?
Shadow schreef:
do 18 jul, 2019 15:15
Zit het zo vast? of geen cranktrekker?
Stuur ook vastgerot oid?
Cranktrekker heb ik wel, maar de schroefdraad rondom de bout (al verwijderd) is kapot getrokken.
Stuur heeft een stang met inbus aan de bovenkant. Een tik met de hamer maar ik krijg geen beweging in. Ik heb geen bankschroef om de vork erin te klemmen. M'n buurman wel, maar die is nu op z'n werk.
Martin E. van Doornik schreef:
do 18 jul, 2019 16:22
Stuur heeft een stang met inbus aan de bovenkant. Een tik met de hamer maar ik krijg geen beweging in. Ik heb geen bankschroef om de vork erin te klemmen. M'n buurman wel, maar die is nu op z'n werk.
Die stang heeft beneden een waarschijnlijk gietijzeren wig die waarschijnlijk vastgeroest zit in de vorkbuis. Daarom kun je m.i. het best deze vorkbuis, in het midden tussen de twee vorkpoten, laten afsteunen op een zwaar stuk hout dat op zich op een harde vloer steunt. Dan tik of sla je de wig terug met een vrij zware hamer met een houten latje ertussen. Maar eerst proberrje veel kruipolie ertussen te krijgen en een nacht inwerktijd. Uiteraard moet de stang wel een paar slagen gelost worden. Vork en bankschroef zijn dingen die ik liever niet bij elkaar zie.

Althans zo denk ik dat Marten Gerritsen het zou doen, al zou hij het met veel minder woorden uitleggen en in nog minder tijd doen.

Dat met die uitgetrokken draad is lastiger. Groot model polietrekker?
Ff de gasbrander erop, aluminium zet veel meer en sneller uit dat staal, komt ie zo los. Ik zou je zo helpen Martin maar je woont zo ver weg...
Shadow schreef:
do 18 jul, 2019 19:30
Ff de gasbrander erop, aluminium zet veel meer en sneller uit dat staal, komt ie zo los. Ik zou je zo helpen Martin maar je woont zo ver weg...
Waar moet de brander dan precies gemikt worden? M.a.w. wat zit er volgens jou vast?

Of is het een gevalletje van " We need more explosives"?
Afbeelding
Leon schreef:
do 18 jul, 2019 17:32
Maar eerst proberrje veel kruipolie ertussen te krijgen en een nacht inwerktijd.
... frame op de kop en kruipolie in de vorkbuis spuiten.
Leon schreef:
do 18 jul, 2019 20:02
Waar moet de brander dan precies gemikt worden? M.a.w. wat zit er volgens jou vast?

De crank natuurlijk, balhoofd heeft dat weinig zin idd.
Shadow schreef:
vr 19 jul, 2019 10:01
De crank natuurlijk, balhoofd heeft dat weinig zin idd.
Als je de brander wat eng vindt werkt kokend water mischien ook. Misschien gaat de hitte vanuit het water wel sneller naar de cranck dan vanuit de vlam. Alles staat met de timing. De crank zit het meest los op het moment dat de warmte nog niet in de as is doorgedrongen. Ik denk aan een seconde of vijf à tien.
Voor vastzittende zadelpennen en stuurpennen heb ik goede ervaringen met deblock oil.
Leon schreef:
vr 19 jul, 2019 10:18
Shadow schreef:
vr 19 jul, 2019 10:01
De crank natuurlijk, balhoofd heeft dat weinig zin idd.
Als je de brander wat eng vindt werkt kokend water mischien ook. Misschien gaat de hitte vanuit het water wel sneller naar de cranck dan vanuit de vlam. Alles staat met de timing. De crank zit het meest los op het moment dat de warmte nog niet in de as is doorgedrongen. Ik denk aan een seconde of vijf à tien.
Jup, gaat snel idd. na een halve minuut tot een minuut zit de warmte ook in de as en dan zit het weer vast.
En voor het verwijderen van een aluminium zadelpen uit een stalen frame precies andersom? Dat is waar ik nu tegenaan loop. Ik heb er al een paar dagen kruipolie in gespoten, maar het zit nog steeds muurvast. Een temperatuurschok zou wel eens kunnen helpen.

Ik weet dat er aluminiumoxide tussen de buis en het frame zit en in het slechtste geval kan ik aluminium oplossen met gootsteenontstopper, maar dat bewaar ik echt voor het slechtste geval.