Rohloff sealing ring nr 45

Alles over fietstechniek en -onderdelen.
DHZer
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 juli 2019

Rohloff sealing ring nr 45

Berichtdoor DHZer » di 02 jul, 2019 16:21

Ik heb hier een rohloff naaf met serienummer 7xxx die lekt. Zeer vervelend omdat de remschijf vettig wordt. Ik heb de naaf al eens gedemonteerd om de lagers en dichtingen te vervangen. Enkel de hoofdas heb ik toen niet gedemonteerd. Na verder onderzoek blijkt de lekkage te komen vanuit de as. Gisteren de naaf volledig gedemonteerd. Echter is de dichting nr 45 volledig kapt. Ze valt volledig uit elkaar. Ik kan niet meer uitmaken welk soor dichting dit is.

Weet iemand welke dichting hier gebruikt wordt? Een O-ring? Een V-ring? Of moet ik gewoon zelf een stukje NBR rubber nemen? Zoja welke dikte?

Alle dichtingen en lagers zijn gemakkelijk te krijgen. Ik kan juist geen dichting vinden die zou kunnen dienen als de dichting nummer 45.

uitkijkende naar een reactie.
0 x

Gebruikersavatar
Shadow
Forum Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 19 mei 2016
Locatie: Vlissingen
x 117

Re: Rohloff sealing ring nr 45

Berichtdoor Shadow » di 02 jul, 2019 20:13

Ik zou Rohloff eens mailen, de importeur is Elan in Nijmegen;

http://rohloff.nl/Contact.html
0 x

DHZer
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 juli 2019

Re: Rohloff sealing ring nr 45

Berichtdoor DHZer » vr 05 jul, 2019 13:02

De naaf zit weer samen. Ik heb een o-ring van 5 mm binnendiameter en 2 mm snaardiameter gebruikt. De as van het tacx snelspansysteem is 5mm. Als je de hoofdas monteert wordt de o-ring een klein beetje samen geduwd en is er een kleine spanning te voelen van het snelspansysteem. Ik heb dan de hoofdas gevuld met diesel om de kijken of de dichting werkt. Na een nachtje geen diesel aan het snelspansysteem. Na een test rit voel het schakelen iets stroever wat betekent dat er een kleine weerstand wordt gecreëerd door de O-ring wat op zich goed is. Zonder weerstand geen afdichting.

We zullen zien of de o-ring het zal houden maar ik heb er goede hoop in.

Voor de mensen die zelf hun lagers en dichtingen willen vervangen kan ik nog meegeven dat het even zoeken was om de planetaire tandwielen te monteren. Volgende website bracht de oplossing voor mij
http://tricolour.net/photos/2007/03/08/19-37-38i1.html
0 x

DHZer
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 juli 2019

Re: Rohloff sealing ring nr 45

Berichtdoor DHZer » ma 19 aug, 2019 21:58

nog even mijn ervaringen. Nu de dichting nr 45 in de naaf dicht is, lekt de naaf via de (nieuwe) lagers aan de tandkrans. Vooral bij grote temperatuurschommelingen en hoge snelheden (32 a 35 km/h in 12 en 13de versnelling) met zon op naaf. Verschillende olie getest. ATF, EP SAE 75W80, SAE90, SAE15W40. Van zeer "dunne" olie tot zeer "dikke" olie. Het blijft lekken via de lagers aan het kettingwiel. Doordat alles nu dicht is moet de uitzettende lucht (door stijgende temperatuur) natuurlijk ergens naar toe kunnen. Via de lagers naar buiten dus.

Ik heb ook geprobeerd om een beluchting te voorzien door het bovenste boutje van de asplaat te verwijderen en een gleufje te vijlen in de asplaat thv dit boutje. Zo kan de lucht tussen de dropout en de asplaat via het boutgat in de naaf. Helaas ook geen oplossing voor het probleem. de rondslingerende olie dicht het gecreëerde beluchtingsgat af. Als je via de olievuldop lucht blaast (met mond en darm) in de naaf komt de lucht uit het gecreëerde beluchtingsgat. Als je dan even rondtrapt in 12de versnelling (met vuldop terug gemonteerd natuurlijk) en dan direct terug lucht blaast in de naaf via vuldop dan komt er eerst een beetje olie uit het beluchtingsgat.
Conclusie: Ik krijg mijn naaf niet oliedicht en ik leg er mij bij neer. Ik stel mij de vraag hoe de mensen met een riemaandrijving dit ervaren. Lekkende olie kan toch niet gezond zijn voor de riem.
0 x

Jurr
Forum Lid
Berichten: 1066
Lid geworden op: 27 juli 2004
Locatie: In m'n tent.
x 93

Re: Rohloff sealing ring nr 45

Berichtdoor Jurr » ma 19 aug, 2019 22:04

DHZer schreef:
ma 19 aug, 2019 21:58
nog even mijn ervaringen. Nu de dichting nr 45 in de naaf dicht is, lekt de naaf via de (nieuwe) lagers aan de tandkrans. Vooral bij grote temperatuurschommelingen en hoge snelheden (32 a 35 km/h in 12 en 13de versnelling) met zon op naaf. Verschillende olie getest. ATF, EP SAE 75W80, SAE90, SAE15W40. Van zeer "dunne" olie tot zeer "dikke" olie.
Originele Rohloff olie lekt 'ie ook mee? Een deel spoelolie mee mengen mag in lagere temperaturen ook, misschien dat dat je nog wat speling geeft?
0 x

Gebruikersavatar
Hilver
Forum Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 maart 2008
Locatie: Hilversum
x 25

Re: Rohloff sealing ring nr 45

Berichtdoor Hilver » di 20 aug, 2019 16:24

@DHZER, al contact met de Rohloffimporteur in Nijmegen gehad?

Jan
0 x

DHZer
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 juli 2019

Re: Rohloff sealing ring nr 45

Berichtdoor DHZer » za 24 aug, 2019 10:25

Jurr schreef: Originele Rohloff olie lekt 'ie ook mee? Een deel spoelolie mee mengen mag in lagere temperaturen ook, misschien dat dat je nog wat speling geeft?
de originele olie is op. Omdat het eerder een testproject is, heb ik olie gebruikt die ik heb staan. Persoonlijk zou het mij wel verwonderen dat er met de originele olie een verschil zou zijn. Op blz 9 van dit document zie je de viscositeit van de verschillende soorten olie. Ik heb verschillende punten uit de grafiek getest. Van "dunne" olie tot "dikke" olie.

Voor alle zekerheid. Ik doe 25ml olie in de naaf. Origineel is ook 25ml voorzien toch?

Ik zal nog eens proberen met 15 ml ATF. Wat minder olie en nog meer vloeibaar dan 75W-80 in de hoop dat het ontluchtingsgaatje nu niet wordt afgesloten. Ik zal ook nog eens een busje rohloff olie bestellen.
Hilver schreef: @DHZER, al contact met de Rohloffimporteur in Nijmegen gehad?

Jan
nog niet gemaild maar zal ik nu ook doen.

Ik laat de resultaten nog weten.
0 x

_Peter_
Forum Lid
Berichten: 2791
Lid geworden op: 19 augustus 2003
Locatie: Apeldoorn
x 90

Re: Rohloff sealing ring nr 45

Berichtdoor _Peter_ » za 24 aug, 2019 10:46

Wacht niet te lang met mailen binnenkort zijn ze op vakantie in de USA, tevens wordt er daar dan ook echt hard gefietst met enkel wetenschappelijke ondersteuning. (battle mountain)
0 x


Terug naar “Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Stijnvanhoucke, wwannes en 11 gasten

cron