Gewicht fiets + advies

Bike4travel heeft een stukje geschreven over het gewicht van een fiets:

https://www.bike4travel.nl/blog/wat-wee ... ntiefiets/
Precair puntje met die bikecalculator is dat een verandering van de luchtweerstand als gevolg van meer bagage afaik niet meegenomen wordt in de berekening. Op het moment dat je namelijk door te bezuinigen op de bagage net niet meer de twee blokvormige voortassen nodig hebt gaat je luchtweerstand flink omlaag en dan is het verschil groter dan de vermelde voorbeelden.
Zo zal die dikke fiets van dvdh80 ook best wel flink gegrepen worden door de wind met allemaal dat spul er aan en op.
In de door Bike4Travel aangehaalde test wordt gesuggereerd dat gewicht weinig uitmaakt, dit mag zo zijn op een vlakke weg zonder bochten, maar dat is niet de praktijk tijdens een (mijn) fietstocht. Naast mijn trekkingfiets van ca 15 kg heb ik ook nog een fitnessfiets van ca 8 kilo. En bij iedere bocht, stoplicht etcetera merk je dit gewichtsverschil wel degelijk. Ook bergop of offroad fietst een lichtere fiets merkbaar fijner. Ook klopt het niet dat een trekkingframe minimaal 2,2 kg moet wegen, het frame van mijn fiets weeg slechts 1,65 kg en ik weet zeker dat je van carbon een sterk en stijf frame van minder dan 1,0 kg kunt maken. Carbon is een optimaal framemateriaal omdat je de stijfheid veel makkelijker kunt variëren als bij staal of aluminium. Carbon wordt alleen niet toegepast voor trekkingfietsen omdat het na een ongeval onverwacht kan breken. Zoals hier boven al genoemd weegt mijn fiets inclusief spatborden, slot en standaard slechts 15 kg, dus 2 kg minder als Bike4Travel als minimum opgeeft.
Nou carbon ga je ook in trekkingfietsen zien hoor; Idworx is al bezig met de velgen, Salsa de voorvorken en sommige bikepacking frames al, niks mis mee!
Inderdaad, ik zou het ook wel aandurven.
Ik heb hem al staan Bert...
Carbon trekkingfiets? Welk merk en type?
Je had hem al gevonden :wink:
Net nieuw: Salsa Cutthroat: https://bikepacking.com/wp-content/uplo ... iew_77.jpg, niet mijn fiets maar kaal 10 kg, met spatborden, bagagedrager en verlichting waarschijnlijk iets van 11.5 kg, dus 2 kg lichter als de Fargo Salsa van Shadow.
Zodra je gaat Offroad bikepacken maakt gewicht wel degelijk uit. Ook als je je fietsje naar de derde etage van een hotelletje in India wilt tillen.
Mijn fiets is nu terug gegaan naar iets minder dan 13 kilo en dat verschil merk je wel degelijk. Frame is overigens precies hetzelfde als daarvoor.
Ik klim makkelijker, onverhard is het een groot verschil en dan nog maar te zwijgen als je een beetje hike&hike doet.
De grootste winst op gewicht zit inderdaad in bagage, zoals het artikel al aangeeft (10 kilo) en in de onderdelen op de fiets, zo’n 4 kilo.
Zou niet meer terug willen naar een zware fiets.
Leon schreef:
do 10 okt, 2019 20:28
Zo zal die dikke fiets van dvdh80 ook best wel flink gegrepen worden door de wind met allemaal dat spul er aan en op.
Bedoel je mijn gewone fiets? Dat is de reden dat ik er een ligstuurtje opgezet heb ;) Het verbaast me trouwens dat er niet meer met een ligstuur fietsen (vakantiefietsers). Niet alleen ideaal bij veel tegenwind, maar ook om je polsen te ontlasten én om wat gewicht van je zitvlak naar voor te brengen. Met een vlinderstuur kan je wel verschillende posities aannemen, maar het gewicht blijft op je polsen (en je zitvlak). Zelfs voor kortere ritten vind ik het leuk om af en toe af te wisselen. Combineren met een stuurtas is ook geen probleem, die hang ik gewoon aan de achterkant van mijn stuur (als de rugzak van m'n dochter in de voordrager ligt). Dan heb je wel een lang frame nodig, anders kom je er met je knieën tegen. Maar we zijn aan het afwijken :)
Iemand die bij fiets en bagage (en zichzelf :D ) op het gewicht let, zal meestal ook iets sportiever op zijn fiets zitten, dus stuur even hoog of lager als het zadel. Met een ligstuur wordt het dan wel erg laag en vooral lastig om goed vooruit te kijken.
dvdh80 schreef:
vr 11 okt, 2019 08:35
Het verbaast me trouwens dat er niet meer met een ligstuur fietsen (vakantiefietsers). Niet alleen ideaal bij veel tegenwind, maar ook om je polsen te ontlasten én om wat gewicht van je zitvlak naar voor te brengen.
Het heeft ook tegens, zoals dat je heupen en/of rug verder moeten buigen, net als je nek. Veel fietsers kunnen dat niet (meer) of vinden het niet comfortabel. Gezien de snelheid van de meeste fietsers die ik zie maakt het ook niet veel uit. Bovendien fietsen de meeste mensen geen afstanden waarbij het zin zou hebben. Ik zag laatst cijfers over de gemiddelde lengte van toeristische fietstochtjes; viel nogal tegen.