Balhoofd

Zie de foto: download/file.php?id=3762
(Hij komt niet mee bij het citeren, waarom???)

Er is niet alleen een spleet, maar de spleet lijkt ook niet recht. Dat laatste lijkt me vervelender dan de spleet.
Ik zou originele documentatie gaan zoeken in plaats van dingen proberen.
Dat komt omdat z'n lager er verkeerd om in zit Leon, meer niet.
Het is ook geen 'proberen', die shims horen er gewoon bij te zitten, als een fabrikant een wat dikke laklaag mee geeft aan een fiets loop je er al tegen aan, die 'compression ring' dat is de blauwe ring met de sleuf, zit als het goed is niet vast aan je topcap, de shim hoort tussen je topcap en de compression ring, niet tussen de compression ring en het lager :wink:

EDIT; 'expander' veranderd in 'compression ring', ik haalde 2 dingen door elkaar.
Shadow, dit was de gouden tip. Shims bleken niet nodig. Ik heb de compression ring los gemaakt en op de buis geschoven. Daarna topcap, spacers en voorbouw. Nu werkt het perfect.

Shims eerst wel geprobeerd op de plek die je aangaf, maar de ruimte was meteen veel te groot. De compression ring zat diep in de topcap, leek vast te zitten. Daar zat het probleem.

Nu het opgelost is met jullie tips was het weer een leuke puzzel.

Bedankt allemaal!!
Voor de volledigheid, hoort waarschijnlijk bij nieuwe aanwinst of fietsen met kinderen.

Maar dit is het fietsje voor mijn dochter van 5. Het projectje is nu denk ik wel klaar.

Bijlagen

Goed dat het gelukt is!
Mooie fiets, 20 incher? ik heb een Cube Street 200 (20 inch) klaar staan voor zoonlief, die wordt volgende maand 5 en is wel toe aan iets met versnellingen.
Klopt, 20 inch. 7 versnellingen. Heb de draaishifter vervangen voor een triggershifter. Gaat haar veel makkelijker af.

Remmen waren lastig vind ik bijna niets te vinden met echt kleine reach. Deze zijn wel af te stellen maar grijpen dan heel snel aan. Heb de voorrem maar wat verder gezet met druppel olie op de blokjes. Anders remt hij echt te goed. Neefjes waren er tijdens een testrit al mee over de kop gevlogen.
Je hebt hydraulische remmen zie ik? Je kunt een klein beetje lucht introduceren in het systeem om het wat sponziger te maken :!:
Rrammonn schreef:
ma 10 jun, 2019 13:08
Heb de voorrem maar wat verder gezet met druppel olie op de blokjes.
Dat is geen goed idee. De olie begrenst de remkracht tot op een al dan niet plotseling moment dat het niet meer werkt. Dan ga je dubbel zo plotseling ( :wink: ) over de kop.
Ja +1
..foutje
Olie trekt ook vuil aan. Daarmee slijten de schijven onnodig snel.
Wat zou dan een betere oplossing zijn?

Overigens denk ik dat de druppel olie in de organische blokken trekt en gaat die er nooit neer uit. En ik denk dat mijn dochter deze remmen niet verslijt voor ze uit de fiets gegroeid is.

Maar sta zeker open voor goed advies. Ook voor beter afstelbare handels.
Je kunt op zoek gaan naar handles met een grotere zuigerdiameter, minder kracht is dan het resultaat. Wat ik zei kun je ook proberen, klein beetje lucht introduceren via de ontluchtingsnippel door de rem in te knijpen tot de blokken aan liggen, nippel open, handle los, precies omgekeerd als ontluchten dus, geeft wat meer sponzigheid en toch remt het uiteindelijk wel.
Shadow schreef:
ma 10 jun, 2019 15:01
Je kunt op zoek gaan naar handles met een grotere zuigerdiameter, minder kracht is dan het resultaat. Wat ik zei kun je ook proberen, klein beetje lucht introduceren via de ontluchtingsnippel door de rem in te knijpen tot de blokken aan liggen, nippel open, handle los, precies omgekeerd als ontluchten dus, geeft wat meer sponzigheid en toch remt het uiteindelijk wel.
Een grotere zuiger-diameter zorgt voor minder kracht maar ook voor nog meer hydrauliek-verplatsing bij dezelfde remhandel-beweging ... en de slag was al erg kort als ik het goed lees.
Iets lucht introduceren is natuurlijk "een" oplossing, maar je gaat je dan afvragen waarom dan nog hydrauliek?
De old-fashioned kabeltjes hadden als bezwaar dat er sprake was van rek en dus een zekere sponzigheid !
De old-fashioned velgremmen hadden als "bezwaar" dat ze niet erg fel remden ... maar je slaat dan ook niet over de kop.

Groeten BSM
Klopt, maar je kunt de zuigers dan ver van de schijf af laten staan, als de verstelmogelijkheid het toe laat.

Je geschiedenisles is weer leuk, maar ook met v-brakes kan de remkracht wel eens wat té veel van het goede zijn, daarom zijn die ‘power modulators’ door Shimano bedacht.