Shimano Positron, Magura en roest

Ik kwam vandaag een Multicycle tegen met Shimano Positron versnellingen én Magura ik denk hydraulische velgremmen. Een antiek geheel waar ook al wat roest op zat. Roest op een alarmerende plek, denk ik. Kon geen kwaad volgens de rijwielhersteller die de vork na een aanrijding weer in de oude stand had terug gebogen. Tja, moet je dan het slechte nieuws vertellen tegen de trotse eigenaar die er nog mee rond fietst?

Bijlagen

Staal kan nogal wat hebben. Maar zo te zien aan de plaats van de roestplekken is het een behoorlijke klap van voren geweest. Echt onveilig is het denk ik niet.
Tegen een auto geklapt en opgestuukd lijkt het, voor een tochtje naar het centrum nog wel ok maar niet een meerdaagse tocht, vraag me ook af of het frame niet scheef is. Roest aan de buitenkant zegt niets over de binnenkant, maar ik verwacht niet veel goeds.
Eric op de Fiets schreef:
zo 02 jun, 2019 23:06
... de rijwielhersteller die de vork na een aanrijding weer in de oude stand had terug gebogen.
Gillend weghollen.
Leon schreef:
ma 03 jun, 2019 10:06
Eric op de Fiets schreef:
zo 02 jun, 2019 23:06
... de rijwielhersteller die de vork na een aanrijding weer in de oude stand had terug gebogen.
Gillend weghollen.
Dat dacht ik ook, mede omdat er nu speling in het balhoofd zit.
ik zou het direct aan de gebruiker van de fiets melden. lekker op zoek gaan naar een andere fiets.
je gaat er niet knapper van uitzien als het misgaat... :roll:
hoogframe schreef:
ma 03 jun, 2019 21:58
ik zou het direct aan de gebruiker van de fiets melden. lekker op zoek gaan naar een andere fiets.
je gaat er niet knapper van uitzien als het misgaat... :roll:
dat was ook mijn advies. Wees heel voorzichtig en haal de verf eraf om te kijken hoe groot de beschadiging is. Maar ja, de fietsenmaker had al gezegd dat het geen kwaad kon...en mevrouw had dezelfde fiets. Ik ben benieuwd hoe het afgelopen is bij de fietsenmaker die er nieuwe tandwielen op gaat zetten.
Eric op de Fiets schreef:
za 08 jun, 2019 10:34
hoogframe schreef:
ma 03 jun, 2019 21:58
ik zou het direct aan de gebruiker van de fiets melden. lekker op zoek gaan naar een andere fiets.
je gaat er niet knapper van uitzien als het misgaat... :roll:
 
dat was ook mijn advies. Wees heel voorzichtig en haal de verf eraf om te kijken hoe groot de beschadiging is. Maar ja, de fietsenmaker had al gezegd dat het geen kwaad kon... .
Tja, een gewone stalen fiets met een beetje overmaat staal (en dito overgewicht) kan veel hebben.

Ik heb jaren gefietst op een Gazelle met een wat "opgestuikt" frame, hij stuurde daardoor wat "sportiever".

Na een onoplettendheid (dwz sterke tegenwind in combi met een onder een viaduct geparkeerde auto) kreeg de voorvork na enige tijd "kuren" daar was het een kwestie van vervangen. Een vork-poot was schier afgebroken, dus dat was minder, maar een oplettende berijder een goed traditioneel met moeren vast gezet voorwiel voorkomt veel ongemak ... nu ja, beter dus voorzichtig zijn met voorvorken.

De tweede keer was het nachtelijk donker gecombineerd met een beslagen bril en een rijwielpad paaltje (zo'n schuin afgezaagd gehalveerd boomstammetje). Na een korte luchtreis kon ik mijn fiets weer oprapen, de fiets was daarna iets korter ... ik fietste de volgende dag van Amersfoort naar bijna Groningen (zo achteraf moet ik zeggen dat ik kennelijk voordelig terecht kwam).

Een traditioneel, zwaar stalen frame kan enorm veel hebben, mijn eerste "wereldfietstocht" was met de fiets met dat "opgestuikte" frame (en dus wel een nieuwe voorvork). Toentertijd woog de fiets+bagage meer als ikzelf en het waren vooral de spaken die opspeelden. Daarna heb ik die fiets nog jaren naar tevredenheid gebruikt.

Eigenlijk vind ik het terugbuigen van het frame zorgelijker als de primaire schade.
Voor alledaags verkeer zal het wel loslopen - maar het blijft een puntje van "aandacht".
O ja, speling in het balhoofd zegt niet veel: dat kan gewoon een kwestie van afstellen zijn.

Groeten BSM
Leon schreef:
ma 03 jun, 2019 10:06
Eric op de Fiets schreef:
zo 02 jun, 2019 23:06
... de rijwielhersteller die de vork na een aanrijding weer in de oude stand had terug gebogen.
Gillend weghollen.
Da's nog netjes gezegd idd.