Crankdop verwijderen

Alles over fietstechniek en -onderdelen.
Fietser23

Crankdop verwijderen

Berichtdoor Fietser23 » di 30 apr, 2019 18:28

Hallo allemaal,

Ik ben van twee kapotte fietsen een goede fiets aan het maken en nu wilde ik van een fiets de crank overzetten naar de ander.
Maar nu loop ik tegen een probleem aan. Een van de cranks die verwijderd moet worden heeft een crankdop in de trapper zitten die ik er met geen mogelijkheid af lijk te krijgen. Weet iemand misschien hoe dit eraf te krijgen is?
Hieronder een foto van de crankdop
20190430_182538.jpg
Alvast bedankt
0 x

hoogframe
Forum Lid
x 31

Re: Crankdop verwijderen

Berichtdoor hoogframe » wo 01 mei, 2019 08:40

beste fietser23,

ik zie geen crankdop, maar een 'ouderwets' crankstel met een spie.
moertje aan de zijkant losdraaien en de spie er uit tikken op de plek waar de moer er net is afgekomen.
dan de crnk van de as af trekken.
of even google-en voor meer beeld van hoe 'crankstel met spie' in elkaar zit, bijvoorbeeld hier: https://defietssite.nl/crank/
bij het monteren heb je waarschijnlijk een nieuwe spie nodig als de oude spie er niet onbeschadigd uitgekomen is: te koop bij de fietsenmaker.

succes! hoogframe
0 x

Fietser23

Berichtdoor Fietser23 » wo 01 mei, 2019 12:29

Ah vandaar dat het niet lukte, hahaha.
Enigste wat ik kon vinden is dat het een crankdop moest zijn maar toch niet dus. :oops:
Bedankt hoogframe, hier kan ik verder mee!
0 x

JanH
Forum Lid
x 37

Berichtdoor JanH » wo 01 mei, 2019 12:37

Als het uittikken van de spie niet gemakkelijk gaat dan de trapas goed ondersteunen om te voorkomen dat de as kapot wordt geslagen.

Ook met ondersteuning van de trapas is het me een keer niet gelukt en moest ik de spie uitboren :(

-Jan
0 x

bdr
Forum Lid
x 44

Berichtdoor bdr » vr 03 mei, 2019 12:38

Succes want die spieën zitten meestal goed vast. Goed opletten dat je de spie terug langs dezelfde kant in de crank steekt want anders staan jouw cranks niet in lijn met elkaar. De trapas is waarschijnlijk ook met losse kogels.
0 x

Leon
Forum Lid
x 559

Berichtdoor Leon » vr 03 mei, 2019 15:17

Ik meen me te herinneren dat het een goed gebruik was om nieuwe spieën te gebruiken bij opknapwerk. Die moest je dan eerst bijvijlen tot de juiste maat. Ik herinner me uren van gepruts, want ik moest alles zelf proberen want er was geen fietsersforum of youtube en ook geen internet.
0 x
De kern van veel milieuproblemen is niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten.

DaVinci
Forum Lid
x 11

Berichtdoor DaVinci » vr 03 mei, 2019 15:31

En er zijn verschillende maten (diameters) crankspie, dus de oude meenemen naar de fietsenmaker.
0 x

sjefke
Forum Lid
x 14

Berichtdoor sjefke » vr 03 mei, 2019 17:35

Voordat met grof geweld aan het werk: alles goed met kruipolie bewerken en laten weken. De spiemoer maar half losdraaien: geeft meer draagvlak voor de moker. Nieuwe spie is regel.
0 x

Bridgestone SM
Forum Lid
x 46

Berichtdoor Bridgestone SM » zo 05 mei, 2019 14:11

sjefke schreef:
vr 03 mei, 2019 17:35
Voordat met grof geweld aan het werk: alles goed met kruipolie bewerken en laten weken. De spiemoer maar half losdraaien: geeft meer draagvlak voor de moker. Nieuwe spie is regel.
Moer losdraaien, en dan met een brede drevel (net iets smaller als het moer-gat) ... en een zware moker.
Een te lichte hamer maakt meer stuk als je lief is. Een stabiele steun onder de trapas helpt om de impact van de moker effectief te laten aankomen.

Het moertje gebruiken als draagvlak lijkt leuk, maar als dat goed gaat dan gaat het sowieso wel los ... zit het goed vast dan sla je met het moertje ook de draad stuk.

Groeten BSM
0 x
Ik bedoel het goed maar mijn toetsenbord is dyxlectie ....

Terug naar “Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen”