Reflectie streep op band verplicht?

Wil graag een nieuwe achterband (super moto-x) kopen maar nu blijkt dat hij niet meer leverbaar is met reflectie streep. Nu vraag ik me dus af hoe het ook al weer zit met de verplichting tot het hebben van een reflectie streep op de band. Als ik zo snel even google dan denk ik dat het nog altijd verplicht is. Maar er fiesten heel veel mensen zonder (MTB's en racefietsen). Weet iemand hoe dat nou precies zit?
In Nederland mag een reflecterende strip aan de spaken ook, maar deze moet wel wit of geel en ononderbroken zijn.
Als ik google op fiets band reflectie verplicht is de eerste link deze:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -een-fiets

Het antwoord is dus ja, al moet je wel de tekst goed letterlijk interpreteren, zoals dat bij alle officiële tekst moet*. Maar ik betwijfel of er ooit iemand in het volle daglicht is staande gehouden en een boete heeft gekregen speciaal voor het ontbreken van wielreflectie.


*: alleen gaat de tekst hier in de tweede alinea al de mist in, want een koplamp die recht achteruit schijnt mag dan ook. :roll:
Letterlijk gezien rammelt de tekst verderop nog veel meer.

De leukste vindt ik deze:
"U kunt een boete krijgen als:
uw voor- of achterlicht niet aan staat als u fietst in het donker, schemer of bij slecht weer/zicht;"

Daar staat dus niet dat het licht moet branden.....
Leon schreef:
ma 29 apr, 2019 09:56
Als ik google op fiets band reflectie verplicht is de eerste link deze:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -een-fiets

Het antwoord is dus ja, al moet je wel de tekst goed letterlijk interpreteren, zoals dat bij alle officiële tekst moet*. [...]
*: alleen gaat de tekst hier in de tweede alinea al de mist in, want een koplamp die recht achteruit schijnt mag dan ook. :roll:
Letterlijk gezien rammelt de tekst verderop nog veel meer.
Waar je naar verwijst is dan ook niet de officiële tekst maar een versimpelde weergave (zo je wilt samenvatting) van de RVV 1990 ("de officiële tekst"), artikel 35 in dit geval. Staat ook keurig een linkje naar, na de gegeven samenvatting.
fleche schreef:
ma 29 apr, 2019 11:01
Waar je naar verwijst is dan ook niet de officiële tekst maar een versimpelde weergave (zo je wilt samenvatting) van de RVV 1990 ("de officiële tekst"), artikel 35 in dit geval. Staat ook keurig een linkje naar, na de gegeven samenvatting.
Met de pet op van iemand met ruim 10 jaar beroepservaring met het schrijven van bedrijfsprocedures en werkinstructies zeg ik dan dat dat geen excuus is om iets te schrijven dat niet klopt.
iets te schrijven wat niet klopt :twisted:
Op mijn leuke fietsen zitten normaal gesproken banden zonder reflectiestreep. In plaats daarvan heb ik van die in Duitsland goedgekeurde gele spaakreflectoren van B&M. Ik ben er steeds vanuit gegaan dat dit een legaal alternatief is. Ik ben in elk geval nooit aangehouden.
In artikel 35 staat niets over zijreflectie.
eindgebruiker schreef:
ma 29 apr, 2019 11:36
iets te schrijven wat niet klopt :twisted:
Ik heb er over gelezen maar ben niet overtuigd: https://onzetaal.nl/taaladvies/iets-wat-iets-dat
Met de pet op die ik net ook op had: Inhoudelijk is er geen misverstand.
In de actuele Regeling Voertuigen staat:
- Artikel 5.9.51 "Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van: ... b. witte of gele retroreflectoren aan de wielen, ..."
- Artikel 5.9.54 2e lid "De in artikel 5.9.51, tweede lid, onderdeel b, bedoelde witte retroreflector moet zijn aangebracht aan de uiterste linkerzijde van het voertuig."
- Artikel 5.9.54 3e lid "De witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten de omtrek van het wiel volgen en op of zo dicht mogelijk bij de velg zijn aangebracht, zodanig dat zij aan beide zijkanten van het voertuig zichtbaar zijn."
- Artikel 5.9.55 3e lid: "De rode retroreflectoren en de witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten zijn voorzien van een goedkeuringsmerk. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 125 en 126, van toepassing." In de bijlage wordt beschreven hoe dat goedkeuringsmerk eruit moet zien.

In de wet lees ik dus niet dat er een doorlopende streep op de band moet zijn aangebracht. Oranje reflectors in de spaken zijn dus ook toegestaan.

Overigens merk ik in de praktijk dat je het als fietser wel héél bont moet maken voordat Oom Agent je bekeurt: op mijn mountainbike en racefiets heb ik geen reflectie aan de zijkant, alleen een voor- en achterlicht, maar ik mag altijd gewoon doorrijden bij controles. Volgens mij zijn ze al lang blij dat je in ieder geval iets van verlichting op je fiets hebt.
Even een serieuze reactie, dus niet over regeltjes of taalkunde.

Vorig jaar werd ik hier ook mee geconfronteerd. In de winkel geen Moto-x met reflectie, terwijl Santos zijn fietsen aflevert met reflectiestreep op de Moto-x.
Navraag op de F&W-beurs in 2018 bij Schwalbe leverde geen direct antwoord op.
Een weekje later kreeg ik van hen een mail dat de Moto-x met reflectie wel leverbaar is, maar alleen via een dealer te bestellen is.


Het mailtje van Swalbe:

Zoals besproken op de Fiets en Wandelbeurs hierbij het artikelnummer van de Super Moto-X met reflectie tape.
De Super Moto-X is verkrijgbaar in de maat 62-584 met artikelnummer 11101112.

U kunt deze bij uw fietsvakdetaillist in bestelling zetten.


Dat was wel de situatie in 2018.
Uiteraard kun je ook bij Santos navragen of zij nog steeds deze band met reflectie monteren op de fietsen die zij op dit moment bouwen.
Ik ben ook al geruime tijd op zoek naar die Super motoX met reflectieband. Blijkt al minstens zes maanden uitverkocht te zijn. Een alternatief heb ik nog niet gevonden, geen enkele andere touring band van deze afmeting kunnen vinden. Ik vraag me dan ook af wat de toekomst is van de fietsen voorzien van deze band als de productie van de motoX ooit stopt. De verkoop van die fietsen steunt immers voor een groot deel op de kwaliteit van deze band.
Er zijn wel alternatieven hoewel die weer hun eigen kenmerken hebben. Van Compass/Rene Herse zijn er de Rat Trap Pass in 52 mm (maar dan ook echt 52 mm) en in 28 inch de Antilope Pass in zelfs 55 mm. Dat zijn dan wel veel lichtere en dus ook snellere en comfortabele banden dan die van Schwalbe, maar helaas ook duurder en kwetsbaarder. En zonder reflectiestrepen.
Waarom worden die reflectiestrepen trouwens weggelaten? Die hebben toch alleen maar voordelen?
Wim schreef:
ma 29 apr, 2019 15:03
Er zijn wel alternatieven hoewel die weer hun eigen kenmerken hebben. Van Compass/Rene Herse zijn er de Rat Trap Pass in 52 mm (maar dan ook echt 52 mm) en in 28 inch de Antilope Pass in zelfs 55 mm. Dat zijn dan wel veel lichtere en dus ook snellere en comfortabele banden dan die van Schwalbe, maar helaas ook duurder en kwetsbaarder. En zonder reflectiestrepen.
En voor 27.5" (584) wielen?
De 48 mm Switchback hill zonder profiel of de Juniper Ridge met noppen.
nicolevelo schreef:
ma 29 apr, 2019 15:49
Waarom worden die reflectiestrepen trouwens weggelaten? Die hebben toch alleen maar voordelen?
Ik denk dat het toch een aardig deel van de omzet is die gaat naar landen waar reflectie niet boeit, dus als je dan in een grote fabriek bezig bent om vele tienduizenden van die dingen op banden te plakken (of hoe dat dan gaat) dan is de besparing gauw gemaakt en best groot.
Ik koop nooit bij Alibaba.
Maar nu zie ik er toch iets staan dat ik nergens anders vind: nl reflecterende tape voor op fietsbanden: https://dutch.alibaba.com/product-detai ... 88092.html. Hiermee zou je van elke band een reflex-band kunnen maken.
Je kan dat net als de reflecterende velgtape (voor motoren en brommers) ook op je velg plakken (indien geen velgremmen natuurlijk). Dit is echter wel een stuk goedkoper.
_Peter_ schreef:
ma 29 apr, 2019 23:12
Je kan dat net als de reflecterende velgtape (voor motoren en brommers) ook op je velg plakken (indien geen velgremmen natuurlijk). Dit is echter wel een stuk goedkoper.
Waarom zou je dat willen als gele reflectoren in de spaken ook zijn toegestaan? Die reflectors kosten maar een paar Euro en vallen ook nog eens veel beter op in het verkeer dan de witte strepen op de band, want die worden altijd snel smerig door vuil van de weg en vet/remstof van de fiets.