kettingbuis ligfiets

Hoi,

ik heb inmiddels bijna 50.000 kilometers met mijn Challenge Furai ligfiets gereden. Naast veel pluspunten heeft deze fiets ook een minpunt: kettingvet dat via de twee tandwielen (1 onder het zitje en 1 boven de voorvork) samenklonteren en op de ondergelegen kettingbuis en op het frame vallen. Hierdoor wordt de voorvork vet, maar ook fietstassen (de Radical Design banaantassen) worden vies door kettingvet. Ook omdat de ketting op sommige punten bloot ligt.

Ik heb diverse uitvoeringen van kettingbuis plaatsing op ligfietsen gezien: soms helemaal geen kettingbuis (ketting overal bloot), soms met kettingbuis van tandwiel onder het zitje naar de crank, etc.

Zelf lijkt mij het mooist om zowel heen - als retourketting volledig van kettingbuis te voorzien. Dus dan is de ketting alleen bloot bij de cassette (achter) en de trapas (voor). Ik zie deze oplossing echter heel weinig bij ligfietsen. (alleen bij de Azub vouw ligfiets). Ik vraag mij af, waarom je bijna nooit deze volledige kettingbuis toepassing van heen en retourketting ziet? Is dit i.v.m. extra wrijvingsweerstand? Zo ja, om hoeveel watts zou dat kunnen gaan? Heeft het met de vering van de achtervork te maken? Kun je probleemloos de heen en retourketting volledig van kettingbuis voorzien?
Bij mijn Challenge Wizard is ook vrijwel de gehele ketting van kettingbuis voorzien dus het kan wel. Er is misschien iets meer weerstand maar ik merk er weinig van.

In onderstaande foto kan je het goed zien, is niet mijn fiets maar van nazca:
Afbeelding
Ik heb een azub vouwtrike, en alleen de heenketting is voorzien van buis. Terug gaat lastig ivm de derailleur. Overigens vind ik de buis niet lang genoeg, er is teveel plaats over bij de crank en het achterwiel. Dus helaas ook wat vet gespat en een vuilere ketting.
De weerstand moet trouwens redelijk merkbaar zijn. Ik heb wel eens op een gewone fiets met en zonder chainglider gereden en dat was te merken (en te horen). Een ligfiets ketting is 3x zo lang en zou dus significant meer weerstand moeten hebben. Helaas geen meetwaarde op dit gebied kunnen vinden.
Mijn Gaucho met Rohloff is volledig voorzien van kettingbuis. Alleen voorblad, kettingwiel en aandrukrol zijn vrij. Dat gold ook voor mijn eerdere Condor met derailleur.

Een kettingbuis is geen Chainglider. Zolang je niets meet blijft het speculeren. Wim Schermer heeft eraan gemeten en gerekend:
http://wimschermer.blogspot.com/2010/05 ... rlies.html
http://wimschermer.blogspot.com/2009/08 ... gwiel.html
(N.B. "gemeten met een 'stick' weerstand en geen 'running' weerstand")
Overal ketttingbuizen lijkt me nog steeds niet het probleem oplossen met druppende/samenklonterende smurrie bij de kettingwieltjes. Daarvoor zou je een afscherming om die kettingwieltjes nodig hebben, of mss is het de moeite om te kijken wat voor vet je gebruikt, ik kan me niet herrineren dit probleem te hebben, zelf gebruik ik wet lube van Shimano.
Na het smeren de ketting consequent goed afvegen zal zeker baten, maar ik heb (gewone fiets) zelf ook geen recht van spreken want ik ben daar te lui voor, en heb smurrie aan de derailleurwieltjes.

Hoeveel weerstand zo'n buis oplevert zal sterk afhankelijk zijn van de dwarskrachten, dus een uitspraak van 2x zo lang is 2x zo stroef zal niet kloppen.
Buizen helemaal weglaten en de ketting in wax zetten (Dus 3 nieuwe kettingen en achterkransje) Belle (www.kampeerwijzer.com) heeft dat eens gedaan, hoe de ervaringen na 2 jaar zijn is me niet bekend. Als je de hele ketting in de buis stopt heb je altijd nog een stuk bloot liggen, de grote kransjes achter vragen nu eenmaal meer ketting dan de kleine. Verder zal schakelen wat minder soepel gaan, die ketten moet ook van links naar rechts kunnen.
Zelf vervang ik de kettingbuis bij het wisselen van de kettingen en kransjes (1 keer per jaar dus), schoonmaken kan ook, je ziet dan toch wel wat slijtage in de buis zitten, van de ketting die erlangs heeft geschuurd.
De duurste oplossing is een Greenmachine kopen, daar zie je de ketting niet eens zitten. :wink:
Als ik even kijk naar het volgende plaatje om te zien wat de geometrie van de Furai is:

Afbeelding
  • Kettingwieltjes weglaten kan niet omdat die nodig zijn voor de bochten die gemaakt worden in de ketting. Dit kan je niet door de buizen laten opvangen, dit zou teveel wrijving en slijtage veroorzaken, zeker bij de trekkende ketting. De trekkende ketting moet bovendien op die plek gefixeerd worden omdat je anders ongewenste interactie krijgt met de vering.
  • Wat je wel kan doen is de kettingwieltjes die hier open zijn vervangen door kettingwieltjes met meer afscherming, zoals mijn Hurricane had: Afbeelding
  • Je zou achteraan waar de ketting op de foto bloot is nog wat van kettingbuis kunnen voorzien. Bij de trekkende ketting moet het dan een los stukje zijn dat met een verlengstaafje vastgezet wordt aan je achterste kettingwiel. Van de teruggaande ketting kan je de kettingbuis verlengen zodanig dat ie net niet tegen de derailleur aan komt in de uiterste stand. Aangezien je banaantas hier vlakbij de ketting hangt zal dat zeker helpen. Ook helpt het tegen spatwater van het achterwiel en je ketting wordt dus minder snel vuil en zal minder snel slijten.
[edit] teksten verduidelijkt. [/edit]
De retourketting bij mijn Alleweder gaat van voor tot achter onder de Alleweder door een kettingbuis. Vanuit de neus tot aan de derailleur. De trekkende ketting heeft ook een stuk buis ter voorkoming van veegjes op de kuit.
Bij de Alleweder blijft zowel de ketting, kettingbuis, kettingwielen als derailleur redelijk goed schoon. Komt misschien mede omdat de ketting in het midden tussen de voorwielen loopt. Maar ik gebruik nooit vet, olie of wax op de ketting. Afvegen of bij vuil wat borstelen en druppels P.T.F.E. (Teflon) voor de smering tussen de kettingrollen en de kettingwielen.
Ptfe is een vaste stof. Wat in de fietswereld ptfe genoemd wordt is meestal dunne olie waar ptfe- bolletjes in zitten. Wat dan het meeste smeert is mij niet duidelijk.
De ketting bevat inwendig voldoende vet voor de levensduur. P.T.F.E. is een thermoplast en heeft van alle plastics de laagste wrijvingscoëfficiënt. Het hecht zich op de tanden en de rollen. Daardoor minder slijtage en geen last van aankoekend vuil op de ketting, kettingwielen en derailleur. Vuil heeft een schurend effect en verhoogd de slijtage en de weerstand. De derailleurwieltjes slijten nauwelijks en ook de kettingbuizen blijven keurig glad, schoon en P.T.F.E. gesmeerd.
PietV schreef:
zo 14 apr, 2019 07:08
De ketting bevat inwendig voldoende vet voor de levensduur. P.T.F.E. is een thermoplast en heeft van alle plastics de laagste wrijvingscoëfficiënt. Het hecht zich op de tanden en de rollen. Daardoor minder slijtage en geen last van aankoekend vuil op de ketting, kettingwielen en derailleur. Vuil heeft een schurend effect en verhoogd de slijtage en de weerstand. De derailleurwieltjes slijten nauwelijks en ook de kettingbuizen blijven keurig glad, schoon en P.T.F.E. gesmeerd.
Denk je dat ik dat spul nooit geprobeerd heb? Bij jou werkt het, maar bij mij deed het ptfe niks. Het zal nep-ptfe zijn geweest.
Hoi, dank voor alle reacties. Ik ga er nog even over nadenken wat ik aan het probleem kan doen.
PietV schreef:
za 13 apr, 2019 20:05
De retourketting bij mijn Alleweder gaat van voor tot achter onder de Alleweder door een kettingbuis. Vanuit de neus tot aan de derailleur. De trekkende ketting heeft ook een stuk buis ter voorkoming van veegjes op de kuit.
Bij de Alleweder blijft zowel de ketting, kettingbuis, kettingwielen als derailleur redelijk goed schoon. Komt misschien mede omdat de ketting in het midden tussen de voorwielen loopt. Maar ik gebruik nooit vet, olie of wax op de ketting. Afvegen of bij vuil wat borstelen en druppels P.T.F.E. (Teflon) voor de smering tussen de kettingrollen en de kettingwielen.
Is dat een flevo-alleweder? Die had ik vroeger ook en daarvan had ik retour-kettingbuis vastgezet aan de achterderailleur zodat het gedeelte bij goed afgesloten was, wat wel nuttig was vlak bij het 20" achterwieltje.

Bijlagen

_Peter_ schreef:
za 13 apr, 2019 16:15
Buizen helemaal weglaten en de ketting in wax zetten (Dus 3 nieuwe kettingen en achterkransje) Belle (www.kampeerwijzer.com) heeft dat eens gedaan, hoe de ervaringen na 2 jaar zijn is me niet bekend. Als je de hele ketting in de buis stopt heb je altijd nog een stuk bloot liggen, de grote kransjes achter vragen nu eenmaal meer ketting dan de kleine. Verder zal schakelen wat minder soepel gaan, die ketten moet ook van links naar rechts kunnen.
Zelf vervang ik de kettingbuis bij het wisselen van de kettingen en kransjes (1 keer per jaar dus), schoonmaken kan ook, je ziet dan toch wel wat slijtage in de buis zitten, van de ketting die erlangs heeft geschuurd.
De duurste oplossing is een Greenmachine kopen, daar zie je de ketting niet eens zitten. :wink:
Hoi, wij hebben de buizen van de ligfiets toen niet weggelaten maar schoongemaakt, zodat daar geen kettingolieresten meer in zaten. We zijn altijd bij wax van Squirt gebleven. Gebruiken het nog steeds. Het is ideaal omdat er niets aan blijft plakken (zand) en omdat je er niet zulke vieze handen van krijgt als je even iets aan je ketting moet doen.
Hoi, hierbij een update op het kettingbuis / kettingsmeer probleem: sinds ik inmiddels ruim 1000 km "geleden" voor het eerst mijn ligfietsketting met grafkaarsvet heb gesmeerd, (zie ook: http://jeroenpostema.nl/2019/09/10/kett ... us-update/) heb ik geen last meer gehad van viezigheid van de ketting. De aandrijving is wel iets lawaaiiger dan toen ik de ketting met olie smeerde, maar de schakels blijven tot nu toe soepel. Ik blijf als experiment doorfietsen tot de weerstand in de schakel voelbaar is.

Inmiddels heb ik al mijn fietsen van grafkaarsvet voorzien.
jeroen_ schreef:
vr 20 sep, 2019 14:01
Inmiddels heb ik al mijn fietsen van grafkaarsvet voorzien.
Heb je wel eens geprobeerd de ketting met een föhn zo warm te maken dat het kaarsvet smelt? Zou dat misschien geklieder sparen?

BTW: Het woord grafkaarsvet googelen levert bijna 100% combinaties op met het woord 'jeroen'. :D
Leon schreef:
vr 20 sep, 2019 14:12
jeroen_ schreef:
vr 20 sep, 2019 14:01
Inmiddels heb ik al mijn fietsen van grafkaarsvet voorzien.
Heb je wel eens geprobeerd de ketting met een föhn zo warm te maken dat het kaarsvet smelt? Zou dat misschien geklieder sparen?
Aardig idee. Op zich is mijn huidige methode van ketting demonteren ook redelijk snel (ongeveer 20 minuten kost de klus), maar een snellere methode is altijd mooier. Hoe kan ik nog eenvoudiger en sneller het grafkaarsvet verversen? Zelf zat ik er aan te denken de pan met vloeibaar kaarsvet onder de ketting te plaatsen en de ketting er langzaam doorheen te laten lopen...
Wat is grafkaarsvet voor spul? Bedenk wel dat het middel goed moet kunnen smeren en vloeien onder hoge druk tussen de schakels. Gewoon kaarsvet (stearinezuur of parafine) doet dat vrij zeker niet. Vaseline bijvoorbeeld ook niet, kogellagervet mogelijk wel, motorolie zeker wel.
bast1aan schreef:
za 21 sep, 2019 23:21
Wat is grafkaarsvet voor spul? Bedenk wel dat het middel goed moet kunnen smeren en vloeien onder hoge druk tussen de schakels. Gewoon kaarsvet (stearinezuur of parafine) doet dat vrij zeker niet. Vaseline bijvoorbeeld ook niet, kogellagervet mogelijk wel, motorolie zeker wel.
https://www.action.com/globalassets/cms ... 07_101.png

Smering test ik zelf onder belasting.