Opladen bufferakku / pufferakku E-Werk via netstroom

Alles over fietstechniek en -onderdelen.
everhardtlubbers
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 november 2017
Vorig jaar een busch+muller E-Werk met een bufferakku gekocht. De bufferakku raakt op een bepaald moment leeg omdat er door een (te) lage snelheid te weinig energie wordt gegenereerd om deze op te laden. Nu moet opladen ook met netstroom mogelijk zijn. Dat lukt mij niet. Na lang zoeken kwam ik er achter dat er een oplader van B+M type 447/3 moet zijn en een kabel 461A/447/3-1. Deze heb ik echter nergens kunnen traceren en volgens de fietsvakantiewinkel is deze niet te leveren. Verder zou een een laadapparaat geschikt voor 4 NiMH-akku's kunnen. Dan zit je weer te hannesen met de juiste stekkertjes. Mijn vraag is wie er ervaring heeft om de bufferakku via het net (netstroom) op te laden.
0 x

Bert van Sprang
Forum Lid
Berichten: 2074
Lid geworden op: 10 december 2007
Locatie: Vught
x 207
B&M mailen, reageren snel.
0 x

everhardtlubbers
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 november 2017
Helaas Bert, reeds B&M een bericht gestuurd. Krijg geen reactie. Maar ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen hoe zij dat fixen.
0 x

rickie
Forum Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 mei 2014
x 5
Volgens mij is de capaciteit van de bufferaccu laag, maar ik ben geen expert op electronicagebied. Wel fiets ik al meerdere jaren met B+M-lader en deze werkt bij mij afdoende, eerste paar km's niet belasten met telefoon of navigatie, daarna laadt-ie op, vandaag bijv. gestart met 83% geladen telefoon, genavigeerd met Pocket Earth en in de middag was telefoon geladen tot 100%. Wat kan helpen is kontakten van de kabels/aansluitingen 'schoon' te houden, zorgen dat verbindingen goed zijn. Kan het niet liggen aan te lage laadspanning van je naafdynamo? Mss. dat anderen daar meer over weten?
0 x

rickie
Forum Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 mei 2014
x 5
Ps. heeft de E-Werk wel een bufferaccu, dacht dat de (goedkopere) B+M Werk daar mee uitgerust was?
0 x

Gebruikersavatar
Jurjan
Forum Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 12 juni 2008
Locatie: Utrecht
x 4
Contacteer:
De USB-WERK heeft een ingebouwde bufferaccu.
Bij de E-WERK kun je een externe bufferaccu kopen.
Dat is hier het geval.

even snel gekeken bij B+M:
ze zeggen: Connect power source with 5.6 V DC to input circular plug (polarity: plus internal).
Wat de lengte / doorsnede van de stekker is zie ik zo snel niet.
Wel dus dat de plus binnenin zit, niet aan de buitenkant van de stekker.
Aangezien je de E-WERK aansluit op dezelfde plek als de lader straks kun je een stekker van de E-WERK als voorbeeld nemen.
0 x

Gebruikersavatar
Mladen
Forum Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 mei 2004
Locatie: Roosendaal (NB)
x 4
Vind ik een interessant onderwerp.
Binnenkort ga ik half jaar op pad (veel klimwerk) en ben bang dat ik ook een externe adapter nodig zal hebben om af en toe bufferaccu op te laden.
Wat ik wel zag op de site vaan B=M is het volgenden ...

It is possible to charge the cache battery by an external charger, part.-No. 447/3 (loading is only possible by adjusting 0,9A). Please note that 1,8 A will damage the cache battery. You need an additional adaptercable (part.-No. 461A/447/3-1).

Dat betekend dat met niet moet vergeten de laadstroom-instelling te wijzigen. :idea:
0 x

everhardtlubbers
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 november 2017
Ik wil jullie allen bedanken voor jullie reacties en adviezen. Ik ben tot de volgende conclusie gekomen: Ik heb mijn E-Werk ingesteld op 1.4 Ampere, maar mijn E-Werk bufferakku laadt niet op. Er zou bij het laden een groen lampje op de bufferakku moeten branden, maar dat gebeurt dus niet. Conclusie: bufferakku kaduk. Mijn alternatief voor navigeren: ik heb een Garmin 650T met een accupack (2 batterijen met een beugeltje verbonden). Ik sluit de Garmin direct aan op de E-Werk, stand 1.2 ampere. Nadeel is, dat wanneer je stilstaat (dus de externe voeding valt weg), de Garmin vraagt om over te schakelen op de interne voeding. Daar heb je 30 seconden de tijd voor. Vergeet je echter om op tijd over te schakelen, dan moet je de Garmin opnieuw starten. Ook bij berg op, wanneer je snelheid sterk terugvalt en je te weinig energie genereert, komt die vraag. Op dat moment komt dat niet goed uit omdat je alle zeilen moet bijzetten om je fiets op de weg te houden. Maar goed, morgen vertrek ik naar Spanje en ik doe het er mee. Allen een goede zomer en veilige kilometers toegewenst.
0 x

Gebruikersavatar
Shadow
Forum Lid
Berichten: 1717
Lid geworden op: 19 mei 2016
Locatie: Vlissingen
x 144
Forumslader een idee voor de toekomst?
0 x


Terug naar “Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BoeBoe en 3 gasten

cron