Vallende fietstas

Mijn vrouw en ik maken al jaren fietsvakanties van enkele weken, waarbij we onderweg kamperen. We rijden met voor- en achtertassen. De achtertassen zijn van Ortlieb en zitten bij mij op een Tubus drager. Dat gaat al jaren zonder enig probleem. Vorig jaar echter viel een van mijn achtertassen tot twee keer toe van de drager. Mijn vrouw reed achter mij, viel en brak haar sleutelbeen. Einde vakantie.
Ik snap niet hoe de tas van de dragen kan vallen. Ze zitten met sluithaken vast op de drager. Kan het te maken hebben met een te zwaar geladen tas? Hoe kunnen we herhaling voorkomen?
swdick schreef:
ma 31 dec, 2018 16:46
Ik snap niet hoe de tas van de dragen kan vallen. Ze zitten met sluithaken vast op de drager. Kan het te maken hebben met een te zwaar geladen tas? Hoe kunnen we herhaling voorkomen?
Bij de Ortliebs van mijn vriendin klikken de sluithaken in de praktijk ook niet altijd helemaal vanzelf dicht waardoor haar tassen ook wel eens aan één haak komen te hangen. Gelukkig is het niet erger misgegaan.
Zelf heb ik oudere versies, zonder inserts, en heb er zelden last van.
Ik neem aan dat het een remedie is om de haken bewust dicht te schuiven mijn het aan de fiets hangen van de tas, maar dat is uiteraard een lapmiddel want zo is het niet bedoeld en je kunt het snel eens vergeten te doen.
Misschien dat anderen er anders tegen aan kijken met andere ervaringen?
Hier is al veel over geschreven en dus te vinden op het forum.

Het begint wel bij het doorgeven van het type tassen, het aantal en positionering van de haken, en de dikte van de buizen waar de haken aan vast zitten. Het kan allemaal meespelen.

Ik vermoed dat de kans dat een tas eraf valt kleiner is naarmate deze zwaarder is. En een voortas valt er ook eerder af omdat het voorwiel meer meegeeft bij slecht wegdek.

Voor wat het waard is mijn eigen ervaringen:
- Bij mij vielen de voortassen er op IJsland continu af als ik onverhard reed. Gestuiter kan ogenschijnlijk gesloten haken toch open krijgen. >>> Kwestie van extra haken monteren.
- Ook viel eens een voortas van de fiets tijdens een putje in een afdaling van een Alpenpas - levensgevaarlijk. >>> Kwestie van tuinslang om de stangen doen zodat de tassen nog steviger zitten.
Ik gebruik een hersluitbare tiewrap om mijn ortliebtas extra te zekeren aan de bagagedrager, vaak ook een bindriem en heb onderaan de tassen een stuk elastiek met haakje zodat ze niet spontaan los kunnen schieten. Je moet dan wat meer moeite doen om ze eraf te halen maar ze blijven iig muurvast zitten.
willem.m schreef:
ma 31 dec, 2018 17:34
Ik vermoed dat de kans dat een tas eraf valt kleiner is naarmate deze zwaarder is.
Logisch, maar er is meer. Mijn vriendin maakt haar tassen altijd héél vol, en ik weet soms niet waarmee :roll:, en daardoor buigen de bovenste rails door. Dat bemoeilijkt het gebruik van de haken.
Leon schreef:
ma 31 dec, 2018 17:48
Mijn vriendin maakt haar tassen altijd héél vol, en ik weet soms niet waarmee :roll:.
De 2e toilettas natuurlijk! (Zo een waar diverse grootverpakkingen douchegel, shampoo, conditioner, cremespoeling en paracetamol in kunnen.)
Leon schreef:
ma 31 dec, 2018 17:48
willem.m schreef:
ma 31 dec, 2018 17:34
Ik vermoed dat de kans dat een tas eraf valt kleiner is naarmate deze zwaarder is.
Logisch, maar er is meer. Mijn vriendin maakt haar tassen altijd héél vol, en ik weet soms niet waarmee :roll:, en daardoor buigen de bovenste rails door. Dat bemoeilijkt het gebruik van de haken.
Precies, het is het lanceer-effect en het precies "passende" gerammel waardoor haken los kunnen springen.
In dat lanceer-effect speelt het gewicht slechts zeer beperkt (Galileo Galilei heeft dit al uitgeprobeerd in Pisa - zie ook Trouw).

Veel meer speelt hoe de tas is ingepakt in hoeverre er elasticiteit in het spel is.

Hij hebben vooral erg traditionele tassen en ook die springen soms los, niet vaak, maar wel lastig zo'n tas op één haak (en gevaarlijk, ik moet niet denken aan een haak die in de spaken haakt). Onze oplossing is een elastieken binder onder de bagagedrager, net over de haken heen ... 't is wel even geklooi bij het aanhaken van de bagage, maar verder goedkoop en effectief.

De meest effectief (lijkende) oplossing zag ik eens aan zelfgemaakte fietstassen. Bij die tassen waren karabijnhaken (de versie met een veerbelaste sluiting) gebuikt als ophang-haken.
Het mooie lijkt mij van deze oplossing dat de haken ook makkelijk wegklappen op het moment dat de tassen niet aangehaakt zijn. Maar goed, dit is niet zo makkelijk een oplossing voor een Ortlieb-tas.

Groeten BSM
Van mijn Ortlieb Classic haal ik altijd de riem die van de achterkant van de tas naar de voorkant gaat ook nog eens door de bagagedrager heen. Ook rij ik met dubbele tashaken onderop.
Bedankt voor alle reacties. Ik kan de tassen natuurlijk ook gewoon met een of twee riemen vastsjorren aan de bagagedrager
Leon schreef:
ma 31 dec, 2018 17:24
Ik neem aan dat het een remedie is om de haken bewust dicht te schuiven mijn het aan de fiets hangen van de tas,
Dit. Altijd ff opletten bij het er aan hangen dus. Dichtschuiven blijkt regelmatig nodig.

Bij onverhard doe ik er nog een sjorband omheen.
willem.m schreef:
ma 31 dec, 2018 17:34
[...] type tassen, het aantal en positionering van de haken, en de dikte van de buizen waar de haken aan vast zitten. Het kan allemaal meespelen.
[...] Kwestie van tuinslang om de stangen doen zodat de tassen nog steviger zitten.
Waarbij dat eerste (althans buisdikte en al of niet gebruik van passtukken) ook weer van invloed is op of dat laatste een oplossing is of juist problemen veroorzaakt. Ik heb mijn drager omwikkeld (overigens niet met tuinslang, eerst met een opengeknipte binnenband en nu met aquariumslang) omdat Ortliebplastic Tubuslak razendsnel opeet en met die binnenband erom gebeurde het wel dat daardoor de haken juist niet meer sloten. Die van mij doen dat met een hoorbaar klikje; had ik dat niet gehoord, dan moest ik ze dus nog even met de hand dichtdrukken. Ortliebs waarvan de haken 'ingeklikt' zijn, zijn bij mij nog nooit los van de fiets gekomen maar ik geef nergens garantie op. ;)

Carl
Ja, dat inklikken deed ik ook altijd, maar dan toch..
Ik omwikkel de drager met een stukje binnenband en tape. Werkt prima.
Jurr schreef:
ma 31 dec, 2018 19:12
Van mijn Ortlieb Classic haal ik altijd de riem die van de achterkant van de tas naar de voorkant gaat ook nog eens door de bagagedrager heen.
Inderdaad Jurr, dat doe ik ook wel eens, maar je moet er wel aan denken.
Een probate oplossing is ook om een grote tas bovenop de achtertassen te leggen. :D
Leon schreef:
di 01 jan, 2019 11:21
Jurr schreef:
ma 31 dec, 2018 19:12
Van mijn Ortlieb Classic haal ik altijd de riem die van de achterkant van de tas naar de voorkant gaat ook nog eens door de bagagedrager heen.
Inderdaad Jurr, dat doe ik ook wel eens, maar je moet er wel aan denken.
Een probate oplossing is ook om een grote tas bovenop de achtertassen te leggen. :D
 
Een heel grote toilettas ?   :?:   :shock:
swdick schreef:
ma 31 dec, 2018 16:46
Ik snap niet hoe de tas van de dragen kan vallen. Ze zitten met sluithaken vast op de drager. Kan het te maken hebben met een te zwaar geladen tas? Hoe kunnen we herhaling voorkomen?
Vervelend. Bij mij zijn de tassen tot nu toe maar één keer losgeschoten, dat was bij een val. Beide achtertassen lagen op de weg, de haken waren echter niet kapot gegaan.
Verder zijn ze altijd blijven zitten, zowel voor als achter. Ook op IJsland op trajecten waarvan ik dacht dat mijn vullingen het niet zouden overleven (wat ze trouwens wel deden). Ik gebruik geen extra bescherming op mijn Tubus-racks. De verf gaat er wel af door de tassen maar dat geldt ook voor de eventuele roest. Bij één achtertas ben ik bij een sluithaak een opvulstukje (insert) kwijt geraakt, maar dat heeft geen invloed op eventueel losschieten (dat doen ze dus niet).
Wat ik wel doe is elke keer goed controleren of de haken goed op de dragers zitten, zowel de sluithaken, als de grendelhaak. De positie van de haken is zodanig dat er geen horizontale beweging mogelijk is.

-Jan
Leon schreef:
di 01 jan, 2019 11:21
Inderdaad Jurr, dat doe ik ook wel eens, maar je moet er wel aan denken.
Is voor mij automatisme geworden, is ook weer een kleine vertraging tegen diefstal bij bijvoorbeeld een verkeerslicht die extra handeling. Zodoende doe ik het in de stad ook al.
JanH schreef:
di 01 jan, 2019 13:17

Bij mij zijn de tassen tot nu toe maar één keer losgeschoten, dat was bij een val. Beide achtertassen lagen op de weg, de haken waren echter niet kapot gegaan.
Verder zijn ze altijd blijven zitten, zowel voor als achter.
Offroad wilden ze bij een landing na een vlucht-element wel eens loslaten bij me. Sinds ik met dubbele tashaken rijd is dat nog niet voorgekomen. Toch maar eens de route aanpassen om te kijken of dat wel weer een keer lukt...
Een heel mooie tas die ik tegenkwam

https://nl.pinterest.com/pin/727190671060392513/
Hans Keesom schreef:
di 01 jan, 2019 19:54
Een heel mooie tas die ik tegenkwam

https://nl.pinterest.com/pin/727190671060392513/
Er zit gewoon een gat in waardoor het naar binnen regent, kan het nog idioter?
https://www.happybicycle.pt/wp-content/ ... ERS_06.jpg
Leon schreef:
di 01 jan, 2019 19:58
Hans Keesom schreef:
di 01 jan, 2019 19:54
Een heel mooie tas die ik tegenkwam

https://nl.pinterest.com/pin/727190671060392513/
Er zit gewoon een gat in waardoor het naar binnen regent, kan het nog idioter?
https://www.happybicycle.pt/wp-content/ ... ERS_06.jpg
Alleen geschikt voor retro vintage urban lifestyle fietsvakanties zonder regen.
Bridgestone SM schreef:
di 01 jan, 2019 11:35
Leon schreef:
di 01 jan, 2019 11:21
Een probate oplossing is ook om een grote tas bovenop de achtertassen te leggen. :D
Een heel grote toilettas ?   :?:   :shock:
Het gebruik van een Ortlieb Rack Pack of een roltas of het dwars op de fietstassen neerleggen van de tent is voor mensen die veel bagage meenemen helemaal niet uitzonderlijk. Ik vind het vreemd dat jij er iets vreemds van maakt.