Stalen 44T voorblad?

Ik ben op zoek naar een stalen 44 tands voorblad.
BCD 104mm, 9x3 versnellingen. De originele Shimano Deore FC-M510 alu bladen (44 en 32) zijn
behoorlijk versleten. Ik schiet steeds door als ik echt veel kracht zet (voor het stoplicht bijv.)
Ze vertonen de kenmerkende "haaienvinnen"....
Kennis opperde voor stalen bladen te kijken.
Natuurlijk wel wat zwaarder in gewicht, maar gaan ze ook echt veel langer mee?
Grote vraag: waar vindt ik zulke stalen bladen met 44 tanden.... in het zilver?!
Alles aan mijn fiets is zilver, en ik vind alleen maar zwarte stalen voorbladen.
Iemande een tip? Of alles simpelweg in aluminium houden?
Haaievinnen zijn in eerste plaats een teken van te lang met een versleten ketting rondrijden, dus dat zou ik eerst aanpakken. Met een kettingslijtagemeter (vanaf 3€50) kan je eenvoudig je kettingslijtage bijhouden en op tijd een nieuwe ketting kopen, dit gaat je op termijn meer besparen dan stalen of aluminium tandwielen.
in de 'lagere' groepen vind je de stalen kettingbladen: Tourney, Altus, Acera en vroeger Alivio. even google-en met ook de code van de groep en dan zou je ze los moeten vinden. die zijn qua haakjes als schakelhulp en afgeslepen hoekjes voor makkelijker schakelen wel minder verfijnd.
de stalen ketiingbladen gaan volgens mij langer mee dan die van aluminium. qua kosten ontloopt het elkaar niet veel want er zijn zat betaalbare/goedkope aluminium kettingbladen. als je met een enkel voorblad rijdt, kijk dan eens naar een 'gewoon' of bmx-voorblad, zonder schakelhulpjes/-haakjes en zo. bijvoorbeeld: https://www.internet-bikes.com/zoeken/? ... blad+staal
en inderdaad tijdig de ketting vervangen om je voorblad te sparen.
succes! hoogframe
@ bdr

Waar koop ik die kettingslijtage meters van €3,50. Merk? Winkel?
Bv. Mighty meter van internet-bikes.com.
Norton schreef:
di 20 nov, 2018 02:16
Ik ben op zoek naar een stalen 44 tands voorblad.
Natuurlijk wel wat zwaarder in gewicht, maar gaan ze ook echt veel langer mee?
Na 200.000 km met allerlei spul heb ik besloten gewoon voor basic (Acera tot Deore) spul te gaan en me niet te moe te maken met zoeken. Als een nieuw alu blad mooi op het cranckstel staat is dat ook leuk. Meestal doe ik 15000 km met voorbladen. Goede merkbladen zijn ongetwijfeld een stuk beter maar niet noodzakelijk goedkoper en ik heb wel eens een fiets moeten afdanken wegens een ongeluk waar nog een héél mooie set op zat waar ik daarna niets meer mee kon doen; die pijn voorkom ik ook met goedkoper spul
Ik heb idd ook een kettingslijtagemeter. Als de ketting volgens die meter op zijn eind is gaat die er af en komt er een nieuwe ketting. Dat rijdt ook weer lekkerder dan.
Versleten kettingbladen kondigen zich dan aan op het moment dat je een nieuwe ketting hebt en die gesmeerd hebt, dus net de week voor de grote vakantie is geen goed moment voor experimenten.
Ik koop online spul al lang bij rose.nl. De leverbetrouwbaarheid - of je krijgt wat je hebt besteld - is tot nu toe 100% gebleken. Ze leveren tegenwoordig sneller dan eerst maar niet binnen 24 uur, maar ik ben niet zo iemand die dat eist.
Uiteraard heb ik de ketting gemeten, deze is nog zgan. Ligt er ook nog niet zo lang op. Cassette achter is toen ook volledig vervangen. Waar zit het verschil eigenlijk in mbt de kettingbladen van Shimano tussen de M510/522/531/532/550/590 enz serie? Bcd is allemaal hetzelfde. Ik lees op bike components dat je ook rekening moet houden met gebruik van een kettingkast? 6mm, of 14mm varianten hebben ze het dan over? Veel Nederlandse websites benoemen dat verschil niet....?
Norton,

Hoe het price-wise zit weet ik niet, wil ik ook niet weten, maar je hebt bijv ook nog TA-vervangbladen.
Die TA-bladen zijn ook aluminium maar de bladen die ik heb zijn een stuk substantiëler als mijn oorspronkelijke Campagnolo-bladen.
Vroegehhh had ik stalen bladen, en ook stalen bladen gaan er bijtgraag uitzien.
Verder ... heb ik bedenkingen bij de effectiviteit van de bijzondere schakel-hulpjes in de kettingbladen. Bij een nieuw blad zullen ze wel helpen, een nieuw aluminium blad hapt zo strak in de ketting dat het schakelen wat hulp kan gebruiken, daarna is slijtage ook een schakelhulp.

BSM
Norton schreef:
di 20 nov, 2018 10:52
Uiteraard heb ik de ketting gemeten, deze is nog zgan. Ligt er ook nog niet zo lang op. Cassette achter is toen ook volledig vervangen.
Dan zal de vorige ketting erg versleten zijn geweest. Zoals je nu merkt heeft het geen zin een nieuwe ketting op versleten tandwielen te leggen.
Norton schreef:
di 20 nov, 2018 10:52
Waar zit het verschil eigenlijk in mbt de kettingbladen van Shimano tussen de M510/522/531/532/550/590 enz serie? Bcd is allemaal hetzelfde.
Er zijn irritante kleine verschillen tussen de verschillende Deore (LX/XT) crankstellen. Dit gaat over kleine nokjes en uitsparingen die perfect moeten passen. Niets dat je niet met een vijl kan oplossen, maar dat is voor de meeste mensen niet de bedoeling. Het type crankstel staat normaal aan de binnenkant van de cranks.
Norton schreef:
di 20 nov, 2018 02:16
Natuurlijk wel wat zwaarder in gewicht, maar gaan ze ook echt veel langer mee?
Alles aan mijn fiets is zilver, en ik vind alleen maar zwarte stalen voorbladen.
Iemande een tip? Of alles simpelweg in aluminium houden?
Ja staal gaat 2 a 3 keer langer mee :idea: dus eigenlijk is het zelfs idioot :shock:
om een alu blad te monteren voor die paar gram minder.

Gewoon een zwart stalen blad nemen en wees blij dat
dit blad überhaupt nog te koop is, wellicht is het deze
https://www.rosebikes.de/shimano-lx-fc- ... att-714004

Kortom; je zocht zilver maar je vond goud :wink: .
Roadster schreef:
di 20 nov, 2018 16:02
Ja staal gaat 2 a 3 keer langer mee :idea: dus eigenlijk is het zelfs idioot :shock: om een alu blad te monteren voor die paar gram minder.
Bron? Ooit gehoord van legeringen? Ooit andersmans ervaringen gehoord, gelezen en onthouden? Je bent nu ruim 10 jaar op dit forum, dus ik verwacht van wel. Waarom schrijf je dan zo'n pertinentheid?
Roadster schreef:
di 20 nov, 2018 16:02
Norton schreef:
di 20 nov, 2018 02:16
Natuurlijk wel wat zwaarder in gewicht, maar gaan ze ook echt veel langer mee?
Alles aan mijn fiets is zilver, en ik vind alleen maar zwarte stalen voorbladen.
Iemande een tip? Of alles simpelweg in aluminium houden?
Ja staal gaat 2 a 3 keer langer mee :idea: dus eigenlijk is het zelfs idioot :shock:
om een alu blad te monteren voor die paar gram minder.

Gewoon een zwart stalen blad nemen en wees blij dat
dit blad überhaupt nog te koop is, wellicht is het deze
https://www.rosebikes.de/shimano-lx-fc- ... att-714004

Kortom; je zocht zilver maar je vond goud :wink: .
Dat is toch gewoon een aluminium blad?
Leon schreef:
di 20 nov, 2018 16:22
Roadster schreef:
di 20 nov, 2018 16:02
Ja staal gaat 2 a 3 keer langer mee :idea: dus eigenlijk is het zelfs idioot :shock: om een alu blad te monteren voor die paar gram minder.
Bron? Ooit gehoord van legeringen? Ooit andersmans ervaringen gehoord, gelezen en onthouden? Je bent nu ruim 10 jaar op dit forum, dus ik verwacht van wel. Waarom schrijf je dan zo'n pertinentheid?
2 a 3 x langer meegaan las ik ooit in een MTB-blad.
Het is idd wat genuanceerder; echt goede alu bladen bestaan ook en een stalen blad
van slechts een paar euro zal niet echt lang mee gaan.
Maar een berekening 'staal kost zoveel en gaat zo lang mee en alu etc' ken ik niet.
Zelf hou ik het op staal en ga tzt eens een stalen blad van Idworx proberen:


"Für diese Testmaschinen kann ich sagen: Alublätter, abgesehen von ganz schlechten (die schon beschriebenen alten TA Butterweich), hielten immer länger als Stahlblätter. Einschränkend muss ich zugeben, dass letztere immer einfache Modelle waren, entsprechend Shimano FC-M3xx oder darunter. Möglicherweise sind »höherrangige« Stahlblätter, z. B. M4xx oder M5xx, besser. Aber dass die wirklich gut sind, bezweifle ich. Es kann durchaus sein, dass Wolfgang Grabmers neue Stahlblätter (FC-M443) noch schneller verschleißen als seine ursprünglichen Alublätter. Ich bin gespannt auf seinen Bericht in ferner (Fahrrad)Zukunft …"

http://fahrradzukunft.de/10/ist-stahl-h ... r-als-alu/
Dank voor de nuancering.
Bedankt voor de tips allemaal. Inmiddels de originele Shimano FC- M510 bladen besteld via Rose bikes en ontvangen. Voor een zeer voordelige prijs weer 10.000 km fietsplezier. Kun je jezelf geen buil aan vallen. Zit ik nog met één vraagje: op het grote blad steekt aan de buitenkant een rond nokje uit. Heeft dat te maken om afstand te houden met de kettingkast? Op het huidige grote blad zit dat nokje niet. Waar dient dat voor? Gewoon monteren en laten zitten? Of uitboren en weg halen?
Dat pinnetje is om te voorkomen dat je ketting vast komt te zitten tussen je crank arm en buitenblad. Blad dus monteren met dat pinnetje achter de crank arm.
Berger schreef:
vr 23 nov, 2018 14:49
Dat pinnetje is om te voorkomen dat je ketting vast komt te zitten tussen je crank arm en buitenblad. Blad dus monteren met dat pinnetje achter de crank arm.
 
Precies, bij TA-vervangingsbladen met een oneven aantal "armen" zit dat pinnetje er los bij en zijn er twee voorgeprogrammeerde gaten, ik ken alleen de opzet waarbij er één arm in het verlengde van de crank zit, kennelijk kan je ook een arm+crank samenloop hebben.
't Is een eenvoudige en effectieve oplossing tegen beknelde kettingen als je geen beschermring op het buitenblad schroeft.

BSM
Norton schreef:
vr 23 nov, 2018 14:43
Bedankt voor de tips allemaal. Inmiddels de originele Shimano FC- M510 bladen besteld via Rose bikes en ontvangen. Voor een zeer voordelige prijs weer 10.000 km fietsplezier. Kun je jezelf geen buil aan vallen. Zit ik nog met één vraagje: op het grote blad steekt aan de buitenkant een rond nokje uit. Heeft dat te maken om afstand te houden met de kettingkast? Op het huidige grote blad zit dat nokje niet. Waar dient dat voor? Gewoon monteren en laten zitten? Of uitboren en weg halen?
Maar geen staal, dus :wink: