Racefiets met naafversnelling

Alles over fietstechniek en -onderdelen.
Shadow
Forum Lid
x 55
Ja volgens mij wel :idea:
0 x

lunitic
Forum Lid
x 2
Zo weer even een update...

Afgelopen tijd de laatste dingen afgemaakt van het project... hoofdzakelijk 28mm banden erin en verlichting + spatborden geplaatst.

Voor nu laat ik het hier even bij. Eerst even wat goede ritten gaan maken en dan kijken wat er nog aangepast/verbeterd moet worden. Ik ben benieuwd.

De fiets zoals die nu is heeft me iets minder dan 300 euro gekost. Wel heb ik wat dingen gebruikt die ik nog had liggen. Zoals spartborden, zadel, stuur&stuurpen, zadelpendrager, pedalen en bidonhouders.

Ik vond het een leuk projectje en ik ben er tevreden mee. Ook weer het nodige geleerd.
IMG-20181130-WA0000.jpg
IMG-20181130-WA0002.jpg
IMG-20181130-WA0001.jpg
IMG-20181130-WA0006.jpg
1 x

fud0
Forum Lid
x 20

Re: Racefiets met naafversnelling

Berichtdoor fud0 » vr 30 nov, 2018 19:17

Ik zag laatst een fiets met nexus dual drive, een 3 versnellingsnaaf en 8 sp. cassette en dan voor maar één blad, ik heb het geloof ik nog nooit gezien,
sram maakt ze ook,

maar iig mooi hoe het is geworden, nu benieuwd hoe het allemaal loopt en rijdt, hopelijk bevalt het goed :)
0 x

bast1aan
Forum Lid
x 44
Contacteer:
Om eerlijk te zijn ontgaat wel een beetje het nut van een naafversnelling op deze manier. Een naafversnelling kies ik vanwege het voornaamste voordeel; verminderen van onderhoud en verlengen van levensduur ketting, met als keerzijde zwaarder en rendementsverlies in de versnellingen, en moeilijker losmaken achterwiel bij lekke band. Aangezien de ketting bij deze setup helemaal open en bloot is, het voorwiel alsnog zo op het voortandwiel sprayt wegens gebrek aan kettingafscherming en er een derailleur als kettingspanner wordt gebruikt, en er ook nog velgremmen gebruikt worden, zal het voordeel van weinig onderhoud niet echt opgaan.
0 x

jaccow
Forum Lid
x 5
bast1aan schreef:
vr 30 nov, 2018 19:21
Om eerlijk te zijn ontgaat wel een beetje het nut van een naafversnelling op deze manier. Een naafversnelling kies ik vanwege het voornaamste voordeel; verminderen van onderhoud en verlengen van levensduur ketting, met als keerzijde zwaarder en rendementsverlies in de versnellingen, en moeilijker losmaken achterwiel bij lekke band. Aangezien de ketting bij deze setup helemaal open en bloot is, het voorwiel alsnog zo op het voortandwiel sprayt wegens gebrek aan kettingafscherming en er een derailleur als kettingspanner wordt gebruikt, en er ook nog velgremmen gebruikt worden, zal het voordeel van weinig onderhoud niet echt opgaan.
Vergeet de mogelijkheid van schakelen terwijl je stilstaat niet.

In een start-stop omgeving zoals een binnenstad vind ik persoonlijk een derailleur behoorlijk irritant.
0 x

hoogframe
Forum Lid
x 26
tja, ieder z'n voorkeur :D ik zou voor langere spotborden en kettingscherm gekozen hebben want dat scheelt veel troep op je ketting. maar misschien als je er thuis de waterstraal op zet en zelf ook droog en schoon goed pakt na een regenachtige rit, dan is dit prima, toch? :wink:
ik vind het een mooi project.
qua kettingscherm: standaardcrank van stadsfiets en kettingscherm kan bijvoorbeeld zo:
Afbeelding
groet! hoogframe
0 x

lunitic
Forum Lid
x 2
@bast1aan - Ik begrijp deels wel wat je bedoeld. Met name je verhaal over de ketting is idd iets wat ik misschien op den duur nog aanpak dmv betere spatborden en/of een kettingbeschermer.

Ik snap alleen niet wat voor nadelen je ziet in velgremmen wbt onderhoud en het gebruik van een derailleur als kettingspanner.

Vooralsnog vind ik het in ieder geval heerlijk dat ik geen gedoe meer heb met batterij/accu lampjes maar gewoon de fiets zo kan pakken en wegrijden. Ook het onderhouden/schoonmaken van de cassette zal ik niet gaan missen.
0 x

bast1aan
Forum Lid
x 44
Contacteer:
Velgremmen geven naar mijn ervaring een hoop onderhoud en problemen in het slecht-weer seizoen. Met slecht weer en zeker met vuil op de weg zijn de remblokjes in no-time versleten. De velg verslijt ook snel. Ze kunnen ook gaan aanlopen als het remmetje zelf vol met troep komt te zitten of gaat roesten. Met regen of sneeuw remmen ze slecht / niet.
Een kettingspanner is het minste punt maar zou ik vermijden als het kan. De kettingspanner vangt ook meer vuil, bovendien drukt het bovenste wieltje het vuil in de ketting. Zonder kettingspanner heb je alleen twee tandwielen die van één kant de ketting raken, en het vuil als het ware van binnen naar buiten drukken.

Kunnen schakelen in stilstand is idd een voordeel waar ik het mee eens ben, maar op zich heb ik daar zelf niet zo'n grote behoefte meer aan, het is wel belangrijk dat ik makkelijk bij de shifter kan, dan schakel ik ook in de stad wel gewoon op tijd terug.
0 x

Leon
Forum Lid
x 388

Re: Racefiets met naafversnelling

Berichtdoor Leon » zo 02 dec, 2018 11:57

bast1aan schreef:
zo 02 dec, 2018 10:47
Velgremmen geven naar mijn ervaring een hoop onderhoud en problemen in het slecht-weer seizoen. Met slecht weer en zeker met vuil op de weg zijn de remblokjes in no-time versleten. De velg verslijt ook snel.
Ik geef toe dat mijn V-brakes er groot voordeel van hebben dat ik een hekel aan regen heb, maar als je velgremblokjes is no time versleten zijn dan heb je echt de verkeerde. Probeer eens Kool Stop. Ik doe daar gemiddeld 15000 km mee, en die kilometers zijn niet allemaal droog, zeker niet allemaal over asfalt en extreem vlak ook niet bepaald. Ik heb inderdaad ook wel eens meerdere malen (Bij elke nieuwe fiets...., ook heel dure) blokjes gehad die binnen 500 km versleten waren en in die tijd de velg ook geweld hadden aangedaan, die blokjes gingen er dan zo snel mogelijk af!
0 x

Bridgestone SM
Forum Lid
x 22
Leon schreef:
zo 02 dec, 2018 11:57
bast1aan schreef:
zo 02 dec, 2018 10:47
Velgremmen geven naar mijn ervaring een hoop onderhoud en problemen in het slecht-weer seizoen. Met slecht weer en zeker met vuil op de weg zijn de remblokjes in no-time versleten. De velg verslijt ook snel.
Ik geef toe dat mijn V-brakes er groot voordeel van hebben dat ik een hekel aan regen heb, maar als je velgremblokjes is no time versleten zijn dan heb je echt de verkeerde. Probeer eens Kool Stop. Ik doe daar gemiddeld 15000 km mee, en die kilometers zijn niet allemaal droog, zeker niet allemaal over asfalt en extreem vlak ook niet bepaald. Ik heb inderdaad ook wel eens meerdere malen (Bij elke nieuwe fiets...., ook heel dure) blokjes gehad die binnen 500 km versleten waren en in die tijd de velg ook geweld hadden aangedaan, die blokjes gingen er dan zo snel mogelijk af!

Precies, het scheelt heel veel welke blokjes je hebt.
Ruwe blokjes zijn vaak zelfs dubbel negatief: ze lijken stroef maar remmen slechter (omdat de ruwheid water toelaat) en ze vreten ook nog eens (zachtere) aluminium velgen.
De betere blokjes zijn uit een tamelijk "glad" lijkende rubber-compound en de blokjes werken doordat ze de velg schoon poetsen en daarna remmen (dus een beperkt aantal ribbels helpt bij dat schoonpoetsen).
Met dergelijke "goede" remblokjes remmen ook gewone velgremmen heel goed, en alleen minder bij hetzij beestenweer dan wel zo sterk condenserende omstandigheden dat de velg daardoor blijvend nat lijkt.

Gladde harde blokjes houden als het goed is ook geen zand etc vast, dat scheelt ook weer in de levensduur van de velgen.

Een "mooi" voorbeeldje van een rampzalige combinatie bleken de remblokjes + velgen op de Brompton die ik ruim 15 jaar geleden kocht. In een heel korte tijd had ik de velg versleten, en dat terwijl de remblokjes ook nog eens beroerd remden.

BSM
0 x

bast1aan
Forum Lid
x 44
Contacteer:
Ah, het zou kunnen dat er tegenwoordig betere blokjes zijn. Maar zowel met racefiets, ligfiets als vouwfiets werd ik niet vrolijk van de snelle slijtage die ontstaat bij velgremmen in de regen. Ik wil enkel nog naafremmen bij een fiets die onderhoudsarm heet te zijn, waar veel kilometers mee gemaakt wordt en gewoon het hele jaar inzetbaar moet zijn.

Het probleem dat ontstaat bij velgrem op aluminium velg in de regen, is dat de oxidehuid van het aluminium eraf wordt geschraapt, en de velg heel snel verder kan oxideren door de regen (aangezien het een onedel metaal is lost aluminium zonder oxidehuid onmiddelijk op in water). Het onstane losse aluminiumoxide, de grijze derrie die je rondom de velgen en banden ziet, heeft ook nog eens een schurend en dus slijtageversterkend effect.
Volgens mij kunnen remmen op aluminium velgen daarom nooit echt duurzaam zijn, tenzij je weinig in de regen fietst. Remmen op staal slijt veel minder hard, ik heb eens een jaar lang met een stalen velg met velgrem gefietst, maar remt met nattigheid ook belabberd. Het lijkt me dat remmen op velgen met keramische slijtlaag een veel betere oplossing is, maar ik heb nooit keramische velgen gehad dus geen idee of daar weer andere problemen mee zijn.
0 x

Terug naar “Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen”