Hoogframe, heb je hier ook iets van een kettingspanner op? en zo niet, heb je daar geen problemen mee? Deze vraag aangezien mtb-frames meestal verticale padden hebben en ik ook nog wel eens een keer zoiets wil proberen.hoogframe schreef: ↑vr 21 sep, 2018 12:33d'r kan gelukkig een heleboel en het levert leuke fietsen op: zo heb ik laatst een Giant Nexus3 achterwiel (remnaaf) in een mtb-frame gebouwd. was nieuwsgierig of dat ging en had de onderdelen liggen. het werkt prima en past allemaal goed met enkele vulringen op de achternaaf. en het kwam (mazzel!) qua kettinglengte ook goed uit.
het geeft een heel basic en solide fiets, ook prima voor af en toe een bospad. familieleden kijken wel raar op: ze zien een mountainbike en moeten schakelen en remmen als op een stadsfiets
en sorry, gezien topic-titel: niet echt een racefiets
![]()
Qua naaf kan het sowieso. Enkel opletten dat de velg geschikt is voor velgremmen.
Zo'n kettingspanner of eentje van een oude derailleur werkt niet met een terugtraprem of fixie (sheldon brown), ik dacht dat je een terugtraprem had omdat je het had over een nexus3 remnaaf.hoogframe schreef: ↑vr 21 sep, 2018 19:48en anders zou er een kettingspanner op moeten, bijvoorbeeld die in het antwoord hierboven.
een optie lijkt me ook nog een oude derailleur als kettingspanner te gebruiken. om de deze als spanner recht onder het tandwiel af te stellen moet je misschien de stelschroefjes in de derailleur vervangen door langere schroeven.
groet! hoogframe
Ik ben helaas al ervaring gehad met problemen met pezen. Schaatsen is voor mij om die reden ook een no-go.
Mijn gazelle heeft geloof ik 48/18 ofzo en dat is voor de direct drive prima tot zo'n 30km/h als je vermogen moet leveren. Ga je bergaf of windmee dan voelt dit op 30km/h als loze trapbewegingen en is in relaxed langzaam traptempo in z'n 3 rijden (133%) wel een fijne luxe.Shrek schreef: Voor een singlespeedforensracefiets zou ik ook niet zwaarder gaan qua verzet dan 52/19, hooguit 52/18, dat is echt geen monsterverzet.
Ik rijd zelf met 52/20 in de stad.
Toen ik mijn achtervork nog niet naar 134/135 mm breedte had gezet, en de naaf ook al stevig tussen de patten geklemd werd door de te smalle vork, had de as inderdaad een neiging om naar voren te kruipen. Dat ging heel langzaam, en duurde in praktijk maanden, maar kon er wel ineens toe leiden dat de ketting eraf liep bij hobbels in de weg. De ketting stond dan niet strak genoeg meer.rooss schreef: ↑vr 21 sep, 2018 21:48Wat ik me ook nog afvraag bij horizontale padden waarbij het wiel naar voren uitvalt, zoals bij een oude racefiets (en dat is weer on-topic): of je daar de as niet naar voren trekt door te trappen? Er zijn tenslotte geen kettingspanners zoals bij een ouderwetse stadsfiets met de opening naar achteren die het zaakje op z'n plaats houden.
Terug naar “Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen”
Gebruikers op dit forum: ellenvandrunen, Fedor, Gee, Louis, rickie en 9 gasten