Zadelkeuze ...

Alles over fietstechniek en -onderdelen.
jeroen_
Forum Lid
x 18
Contacteer:

Re: Zadelkeuze ...

Berichtdoor jeroen_ » do 06 dec, 2018 16:51

Ed kettingvet schreef:
do 06 dec, 2018 14:02
Ed kettingvet schreef:
zo 21 okt, 2018 20:38
Intussen mijn fiets terug opgehaald bij de fietsenmaker met een nieuw Lepper Tourer (test) zadel erop.
Ik ben de Lepper Tourer , die overigens een erg hard zadel is, al een tijdje aan 't inrijden.
Ik sta ervan te kijken hoe snel dit zadel zich vormt / zet.
Maar, wat ik ook merk is dat er een groot verschil is in vorm links en rechts van het zadel.
Links drukt mijn zitbotje duidelijker meer als rechts. Dit is duidelijk te merken aan de afdruk op het zadel.
Moet ik nu ervan uitgaan dat dit normaal is of toch niet?
Iedereen die mijn houding heeft beoordeelt tijdens het fietsen komt met de conclusie dan ik mooi recht en vrij stil op mijn zadel zit.
Geen idee of het normaal is, wellicht kun je een mogelijk drukverschil tussen beide zitbotjes opmerken door stevig karton, of iets anders dat langzaam vervormt, onder je achterwerk te leggen en er op te gaan zitten en vervolgens bepalen of de snelheid van indrukking verschilt? Wellicht kun je met goedkope (afval) materialen zo zelf bepalen of de onbalans in je lichaam zit. Ik denk dat het meer lederen zadels vereist om te concluderen of het in je zadel zit.
0 x

Ed kettingvet
Forum Lid
x 15

Berichtdoor Ed kettingvet » vr 07 dec, 2018 14:10

jeroen_ schreef:
do 06 dec, 2018 16:51
Geen idee of het normaal is, wellicht kun je een mogelijk drukverschil tussen beide zitbotjes opmerken door stevig karton, of iets anders dat langzaam vervormt, onder je achterwerk te leggen en er op te gaan zitten en vervolgens bepalen of de snelheid van indrukking verschilt? Wellicht kun je met goedkope (afval) materialen zo zelf bepalen of de onbalans in je lichaam zit. Ik denk dat het meer lederen zadels vereist om te concluderen of het in je zadel zit.
Dat er drukverschil is is wel duidelijk te zien op het zadel zelf.
0 x

Leon
Forum Lid
x 388

Berichtdoor Leon » vr 07 dec, 2018 14:19

Is het zadel echt recht? Zit het recht op de fiets? Hoe zien zadels van je eerdere fietsen er uit? Is het zadel links en rechts even hard? Hebben stoelen waarop je veel zit ook bepaalde slijtagesporen? Heb je ooit een been of voet gebroken gehad in de groeiperiode?
0 x

Ed kettingvet
Forum Lid
x 15

Berichtdoor Ed kettingvet » vr 07 dec, 2018 15:38

Leon schreef:
vr 07 dec, 2018 14:19
Is het zadel echt recht? Zit het recht op de fiets?
Absoluut ja.
Leon schreef: Is het zadel links en rechts even hard?
Voel geen verschil.
Leon schreef: Hebben stoelen waarop je veel zit ook bepaalde slijtagesporen?
Nooit opgemerkt.
Leon schreef: Heb je ooit een been of voet gebroken gehad in de groeiperiode?
Neen.
0 x

Bridgestone SM
Forum Lid
x 22

Berichtdoor Bridgestone SM » vr 07 dec, 2018 16:01

Ed kettingvet schreef:
do 06 dec, 2018 14:02
Ed kettingvet schreef:
zo 21 okt, 2018 20:38
Intussen mijn fiets terug opgehaald bij de fietsenmaker met een nieuw Lepper Tourer (test) zadel erop.
Ik ben de Lepper Tourer , die overigens een erg hard zadel is, al een tijdje aan 't inrijden.
Ik sta ervan te kijken hoe snel dit zadel zich vormt / zet.
Maar, wat ik ook merk is dat er een groot verschil is in vorm links en rechts van het zadel.
Links drukt mijn zitbotje duidelijker meer als rechts. Dit is duidelijk te merken aan de afdruk op het zadel.
Moet ik nu ervan uitgaan dat dit normaal is of toch niet?
Iedereen die mijn houding heeft beoordeelt tijdens het fietsen komt met de conclusie dan ik mooi recht en vrij stil op mijn zadel zit.
Er is natuurlijk niemand die kan garanderen dat het zadel-dek 100% uniform is.

Je kan hoogstens eens kijken wat je voor afdruk van je zitvlak maakt door een dun stukje golfkarton, of misschien nog beter "carton-plume", op een verder glad & hard en 100% symmetrisch te leggen en dan een bescheiden eindje te pedaleren.

BSM
0 x

Ed kettingvet
Forum Lid
x 15

Berichtdoor Ed kettingvet » vr 07 dec, 2018 17:24

jeroen_ schreef:
Bridgestone SM schreef: Er is natuurlijk niemand die kan garanderen dat het zadel-dek 100% uniform is.
Je kan hoogstens eens kijken wat je voor afdruk van je zitvlak maakt door een dun stukje golfkarton, of misschien nog beter "carton-plume", op een verder glad & hard en 100% symmetrisch te leggen en dan een bescheiden eindje te pedaleren.
BSM
Zal aan mij liggen maar ik begrijp deze adviezen niet.
Wat ga ik meer zien op stevig karton / golfkarton / carton plume als wat ik nu duidelijk kan waarnemen op het zadel.
Heb mijn zit botjes ook eens willen meten d.m.v. de golfkarton methode ... was erg onduidelijk.
0 x

Bridgestone SM
Forum Lid
x 22

Berichtdoor Bridgestone SM » vr 07 dec, 2018 17:56

Ed kettingvet schreef:
vr 07 dec, 2018 17:24
jeroen_ schreef:
Bridgestone SM schreef: Er is natuurlijk niemand die kan garanderen dat het zadel-dek 100% uniform is.
BSM
Zal aan mij liggen maar ik begrijp deze adviezen niet.
Wat ga ik meer zien op stevig karton / golfkarton / carton plume als wat ik nu duidelijk kan waarnemen op het zadel.
Heb mijn zit botjes ook eens willen meten d.m.v. de golfkarton methode ... was erg onduidelijk.
Tja, ik zou geen stevig karton nemen, dat staat ook niet in mijn aanbeveling.

De gedachte is dat je met eenvoudige middelen een opvallend verschil zou moeten kunnen zien.
Kleine, subtiele verschillen zal je met dit soort eenvoudiger meetmethode niet makkelijk en goed reproduceerbaar kunnen meten.

Zie je aan zo'n eenvoudige indeuk-meting geen grote verschillen dan is het gek dat het leren zadel wel ongelijk vervormt.

BSM
0 x

willem.m
Forum Lid
x 179
Contacteer:

Berichtdoor willem.m » vr 07 dec, 2018 18:22

Ik zou een gipsen profiel van je kont laten maken, en daarmee een mal voor het perfecte zadel maken. Dan weet je precies hoe het zit.

Staat tevens mooi op de schouw (echt een eye catcher!) en fungeert uitstekend om het ijs te breken als er bezoek komt.
0 x

groverr
Forum Lid
x 28

Berichtdoor groverr » vr 07 dec, 2018 20:39

Het is normaal. Ik heb altijd ongelijke slijtplekken van mijn zeem gehad. Bij mijn vorige en mijn nieuwe leren zadel heb ik ongelijke kuiltjes. Met racezadels zadels kreeg ik altijd aan 1 van mijn 2 zitbotjes meer zadelpijn. Dat is met lederen zadels niet. Ik zit verder mooi recht op de fiets en voel tevens gelijke ondersteuning van mijn kont.

Als je terug krijgt dat je recht op je fiets zit, en je voelt dit zelf ook zo, heb je helemaal geen probleem. Als je zoekt op afbeeldingen van zadeldrukmetingen zie je overal ongelijkheden. Ik denk dat je met je ongelijke kuilen een meer gelijke druk hebt.
0 x

Terug naar “Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen”