Fietsadvies - door de bomen het bos niet meer zien

rockhopper schreef:
wo 15 aug, 2018 01:40
Ik zou eerst maar eens een kleine vakantie / trektocht houden op een fiets die je al hebt.
Helemaal mee eens.
Koop een tweedehands fiets van een honderdje of wat die beter geschikt is dan die je nu hebt. Fiets er een vakantie van een paar weken op en verkoop hem weer. Dat kost je dan een paar honderd euro die in veelvoud, in tijd en geld, terugverdient doordat je dan beter weet wat je wilt of niet.
Lees dit artikel van Willem Jongman: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
Vul deze checklist eens voor ons in: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies
Nog Meer info: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen

En inderdaad, iedereen wil ineens 29 inch wielen, terwijl de hele fietswereld vanaf de jaren tachtig tot een jaar of vijf geleden schreeuwde dat je 26 moest hebben omdat die sterker waren. Resultaat is dat er inderdaad een fantastisch aanbod aan goede 26-inch reisfietsen is tegen zeer aantrekkelijke prijzen. Afhankelijk van je budget kam dat nogal uitmaken voor de mogelijkheden.
Resultaat is ook dat het aanbod van 26" velgen en banden aan het afnemen is...
Ik ben het eens met de eerdere adviezen. Ga eerst een korte en daarna een lange tocht in Europa maken om te zien of je het leuk vindt, en wat jij zelf denkt dat de fijnste fiets en uitrusting zijn. Mijn pdf over de eerste keer op fietsvakantie kan misschien helpen al te dure vergissingen en overbodige aankopen te vermijden.
Bij jouw lengte is een 29er wat mij betreft geen goed idee. Persoonlijk vind ik voorlopig 26 inch de ideale maat, en er is nog genoeg keus aan velgen en banden. Ik denk ook dat dat nog heel lang zal blijven. Per slot kun je zelfs nog steeds velgen en banden kopen voor een oude racefietsmaat als de Engelse 27 inch (ertro 630). Vergeet niet dat mensen in andere landen vaak flink kleiner zijn dan moderne Nederlandse reuzen, en dus gewoon niet passen op fietsen met zulke trendy grote wielen.
Storm schreef:
wo 15 aug, 2018 09:11
Resultaat is ook dat het aanbod van 26" velgen en banden aan het afnemen is...
Ja, maar het is pas echt een probleem als er niets goeds meer te krijgen is. Ik werd midden jaren 90 van de vorige eeuw al meewarig aangekeken door een plaatsenlijke fietsenmaker dat de 7-speed onderdelen die ik in zijn winkel vroeg er uit gingen. Het is nog steeds geen probleem om 7-speed spul te krijgen.

Bedenk ook dat de keuze in bandentypen de afgelopen jaren gierend geëplodeerd is. In de jaren 90 was er maar één Schwalbe Marathon, nu heb je geen flauw idee meer wat je moet kiezen. Ook de keuze in 26" is nog steeds vele malen groter dan een jaar of tien geleden.
egopro schreef:
wo 15 aug, 2018 08:07
Tip:
Ga eens naar een testdag bij santos. Een santos met derailleur is echt niet waanzinnig duur.
Op zich een goede tip. Alleen houden ze bij Santos niet meer van fietsen met derailleurs. Een paar jaar geleden had ik voor een rij-impressie in een tijdschrift een derailleurfiets bij Santos geregeld (op uitdrukkelijk verzoek van de eindredacteur, die niet alleen dure Rohloff- en Pinionfietsen in zijn blad wilde zien). Toen ik het testexemplaar op kwam halen, stond er echter een fiets met Rohloffnaaf en tandriem voor mij klaar. Toen ik vertelde dat ik om een derailleurfiets had gevraagd, werd ik aanvankelijk niet geloofd. Pas toen ik de mail liet lezen die ik gestuurd had, kon ik een verouderd derailleurmodel krijgen. In de fabriekshal stonden ook bijna alleen fietsen met tandriemen (m.u.v. enkele echte racefietsen).
keesswart schreef:
wo 15 aug, 2018 10:28
In de fabriekshal stonden ook bijna alleen fietsen met tandriemen (m.u.v. enkele echte racefietsen).
Kennis van me wilde vorig jaar bij een zekere dealer een simpele Santos met derailleur en twee achtertassen kopen voor een tochtje naar Santiago en kwam met het duurste model met Rohloff+riem en vijf Ortliebs weer naar buiten. En ook nog met een heel pakket fancy fietskleding want anders kwamen die tassen niet vol. Complimenten voor de verkoper!
Precies, dat is de gekte waartegen gewaarschuwd moet worden.
Blijft de vraag wat hier nou “de gekte” is. Is dat een boven gemiddeld slimme fietsverkoper die een klant meer verkoopt dan hij nodig heeft, of is dit een verschrikkelijk naïeve klant die een fiets met tassen gaat kopen en totaal geen huiswerk gedaan heeft en eigenlijk zelf niet weet wat hij nodig heeft. Het is in ieder geval een apart verhaal.

Wat betreft Santos en zijn voorkeur voor riem/rohloff/Pinion, volgens de site zijn alle travelmasters met derailleur te leveren.
Klopt. Dat is geen enkel probleem.
Derailleur is nog steeds een fantastisch systeem. Heb er jaren wereldreizen mee gedaan en kan mij niet herinneren dat die reizen een doffe ellende waren :D . Zit eraan te denken om een heel lichte vakantiefiets te bouwen met 1*11 speed.

terug naar het onderwerp: ik denk dat je de spijker op de kop slaat met je vraag of een meer stijf frame niet beter voor fietsvakantie is. Het korte antwoord is ja. Het meer genuanceerde antwoord is: hangt af hoeveel bagage je meeneemt. De meeste MTB's kunnen redelijk overweg met een lichte bepakking. Maar boven de 20 kilo wordt het al snel een probleem en dan is een stijf frame erg prettig (van welk merk dan ook). Ik rij zelf met rond de 13 kilo en dan is mijn fiets bijna een overkill aan stijfheid en robuustheid. Maar als ik ineens voedsel en water voor een paar dagen meeneem zit ik binnen no time heel wat kilo's daarboven. 10 liter water weegt nou eenmaal 10 kilo:).

Als ik een snelle rekensom maak (pin me niet vast op de details dan heb je twee keuzes:
1. Ombouwen van je huidige fiets. Ruw geschatte kosten zo'n 600 euro.
2. Nieuwe fiets. Vanaf rond de 1700 euro tot.......veel 8)

Als je puur naar prijs kijkt is het ombouwen van je huidige fiets beslist goedkoper. Is geld een groot issue dan gewoon ombouwen. Je kent de fiets. Wellicht niet de ideale vakantiefiets maar na 1000 km weet je niet beter.
Heb je wel wat geld over dan is biedt echte vakantiefiets wel voordeler. Stijger, rustiger rijgedrag. En ja, er zijn merken waar je ook een sportieve zit hebt.

Succes,
Jaren geleden wilde ik bij bike4travel een VSF TX400 gaan kopen, met derailleur. Ik had mijn keuze al gemaakt en wilde alleen nog een proefrit maken. Er werd daar een beetje gereageerd zo van "O, ja ??? een derailleur ??? Tjee, wil je echt geen rohloff ???, daar hebben we geen proefrit-exemplaar van, weet je het zeker ???".

Ik kreeg daar echt een beetje het gevoel alsof ik per ongeluk met een Lada het parkeerterrein van Porsche was opgereden, Ook kreeg ik gelijk een armoedzaaier-gevoel omdat ik niet het dubbele voor een fiets wilde neertellen.

Toen maar niets gekocht. Ik ben allergisch voor commerciele druk. Tot op heden nooit problemen met derailleurs gehad.
Om maar concreet te worden. Is dit wat voor je?
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... orCode=tan

Is dit de prijsrange waarbij je je comfortabel voelt?

Als dat het geval is kan je voor ongeveer hetzelfde geld ook een Santos met Rohloff nemen of ietsjes duurder een Avaghon.
Als dat te duur is kun je ook kijken naar Fahradmanufactur. Ietsjes goedkopen, iets minder goed afgewerkt maar verder prima fietsen.
https://www.bike4travel.nl/93-vakantiefietsen#

edit: Ik dacht gezien te hebben op de site van bike4travel dat een TM voor 1899 met rohloff te koop stond. Er wordt een rohloff fiets getoond. Pas nu lees ik dat dit de vanaf prijs is.. Bovestaande regel klopt dus niet....jammer :lol:
Ik heb ook eens een Fahrradmanufaktur bij Bike4Travel gekocht. Die heb ik toen op de site van Fahrradmanufaktur uitgezocht en per email besteld. Dat is al vele jaren geleden toen ze nog in Capelle zaten, en ik rij er nog steeds dagelijks op.

Tegenwoordig koop ik bijna alles op het internet. Het is makkelijker, goedkoper, en je bent meteen van die "mooie" praatjes af. Je kunt beter betrouwbare informatie van het internet halen.

Vroeger was het forum van de wereldfietser ook zo'n bron. Tegenwoordig zijn hier echter mensen met belangen actief, waarvan dat niet gezegd mag worden. Voor je het weet heb je een ban.

Verder moet een frame helemaal niet stijf zijn, maar wel sterk genoeg voor wat je allemaal mee wilt nemen.

Als je stijf zegt, zeg je aluminium, en dat is meteen het materiaal dat bepaalde producenten op deze site leveren. Sturende informatie dus.
Die Trek die hierboven genoemd wordt is een speciaal ding, beter kijk je dan naar bijvoorbeeld Cube.

De prijsvergelijking die hierboven gemaakt is tussen Trek en Santos met Rohloff, voor die prijs heb je geen Rohloff maar een derailleur, maar dat zie je dus niet terug op de aangehaalde site van Bike4travel.

15-8 bericht aangepast door moderator, persoonlijke aanval verwijderd.

16-8 Er stond hier helemaal geen persoonlijke aanval, maar een feitelijke constatering. Wie wil weten wat hier stond kan dat lezen helemaal bovenaan op de volgende pagina. Daar staat het geciteerd door iemand die helemaal nooit aangepakt wordt door de fatsoenspolitie van dit forum.
Grappig dat mensen bepaalde zaken zo anders ervaren. Ik kom af en toe ook bij Bike4Travel om iets te kopen maar ik ervaar die commerciële druk niet zo. Ik zie wel een paar vakmensen rondlopen die duidelijk weten waarover ze het hebben. Ja, ze zijn enthousiast over datgene wat ze verkopen, maar dat vind ik niet zo vreemd. Ik heb trouwens geen aandelen daar, voordat iemand dat zou gaan denken. Dat zelfde enthousiasme ervaar ik ook bij bijvoorbeeld Van Herwerden in Voorburg en Rob’s Bikecentrum in Maasland, om er maar een paar te noemen, waar ik ook geen aandelen in heb. Ik voel me ook nooit onder druk gezet, daar ben ik zelf namelijk bij en ik doe meestal ook mijn huiswerk voordat ik wat ga kopen.

Dat sommigen allergisch zijn voor commerciële uitingen, dat hoeft niet vermeldt te worden, dat blijkt wel uit de bijdragen. Voor allergiën zijn trouwens goede behandelingen tegenwoordig, ik weet alleen niet of ze in het basis pakket zitten, maar dat laatste is of topic.
peter de rijk schreef:
wo 15 aug, 2018 12:21
keesswart schreef:
wo 15 aug, 2018 10:28
In de fabriekshal stonden ook bijna alleen fietsen met tandriemen (m.u.v. enkele echte racefietsen).
Kennis van me wilde vorig jaar bij een zekere dealer een simpele Santos met derailleur en twee achtertassen kopen voor een tochtje naar Santiago en kwam met het duurste model met Rohloff+riem en vijf Ortliebs weer naar buiten. En ook nog met een heel pakket fancy fietskleding want anders kwamen die tassen niet vol. Complimenten voor de verkoper!
IK had dit probleem niet toen ik ging testrijden bij Santos, alhowel ze niet alle modelen en maten met derailleur hadden staan. Daarbij verkoopt Santos bij de fabriek geen fietsen dus je loopt er niet zo snel naar buiten met het duurste model met Rohloff+riem en vijf Ortliebs.
Je word dus gedwongen om er na het testrijden minstens nog een nachtje over te slapen, iets wat ik altijd doe met dit soort aankopen.

Daarbij... als je niks koopt heb je wel mooi een aantal verrschillende fietsen kunnen uitproberen en heb je vanzelf al weer een idee wat je prettig/mooi/comfortabel vind.

Het enige wat ik oorspronkelijk niet wilde was Magura's maar mij is duidelijk gemaakt dat ik dat toch echt moest proberen als alternatief voor de v-brakes die ik wilde hebben. Akkoord gegaan en ook erg tevreden over (als ik dat niet geweest was had ik ze laten ombouwen)

Daarbij denk ik dat de TS beter een vrijdagje kan gaan fietsen en met conslusies en vragen hier weer kan komen.
JanS schreef:
wo 15 aug, 2018 13:45
De prijsvergelijking die hierboven gemaakt is tussen Trek en Santos met Rohloff, is een voorbeeld van de smiegterigheid waarmee hier te werk wordt gegaan: voor die prijs heb je geen Rohloff maar een derailleur, maar dat zie je dus niet terug op de aangehaalde site van Bike4travel.
Oef....je kan er ook prima voor kiezen dat je denkt dat ik het verkeerd gezien heb. Ik dacht gezien te hebben op de site van bike4travel dat een TM voor 1899 te koop stond. Er wordt een rohloff fiets getoond. Pas nu lees ik dat dit de vanaf prijs is. Ik zal dat in de tekst hierboven aanpassen. Zou het erg waarderen als je mij gewoon netjes terecht wijst in plaats van grote termen te gebruiken.

verder met Egopro eens. Lekker uit proberen. Ben benieuwd wat het gaat worden.
Volgens mij maakt Marco gewoon een fout. Marco weet heel goed dat je voor € 1.800 geen fiets (en zeker geen Santos) met Rohloff kunt kopen. En het is zeker wenselijk als een fiets voldoende stijf is. Er is niets vervelender (vind ik) als een zwieberende fiets. Wat stijf genoeg is, is niet exact te definieren, enige flex is wenselijk om niet over de weg te stuiteren.
Senior2 schreef:
wo 15 aug, 2018 12:50
Blijft de vraag wat hier nou “de gekte” is. Is dat een boven gemiddeld slimme fietsverkoper die een klant meer verkoopt dan hij nodig heeft, of is dit een verschrikkelijk naïeve klant die een fiets met tassen gaat kopen en totaal geen huiswerk gedaan heeft en eigenlijk zelf niet weet wat hij nodig heeft. Het is in ieder geval een apart verhaal.
Wat betreft Santos en zijn voorkeur voor riem/rohloff/Pinion, volgens de site zijn alle travelmasters met derailleur te leveren.
Een vriendin van me kwam een paar jaar geleden al met het verhaal dat de sociale druk om een duurdere dan derailleursantos te kopen in de winkel toch wel groot was, middels de verkoper maar ook middels de winkel omdat alle andere fietsen heel veel duurder waren dan de fiets die zij kocht.
Gelukkig is zij nogal van het nuchtere type en had de verkoper geen kans.
JanS schreef:
wo 15 aug, 2018 13:33
Verder moet een frame helemaal niet stijf zijn, maar wel sterk genoeg voor wat je allemaal mee wilt nemen.
Als je stijf zegt, zeg je aluminium, en dat is meteen het materiaal dat bepaalde producenten op deze site leveren. Sturende informatie dus.
Jij hebt duidelijk nog nooit een te slappe fiets gehad. Dat hoef je maar een keer te hebben, dan ben je genezen. Het kan echt ook in aluminium te slap zijn.
JanS schreef:
wo 15 aug, 2018 13:33
Verder moet een frame helemaal niet stijf zijn, maar wel sterk genoeg voor wat je allemaal mee wilt nemen.
Als je stijf zegt, zeg je aluminium, en dat is meteen het materiaal dat bepaalde producenten op deze site leveren. Sturende informatie dus.
Dat is een vergezochte insinuatie. De hele markt wordt door aluminium beheerst. Waarom is dat nou weer nodig?