Hoi ag56,ag56 schreef: ↑do 08 nov, 2018 12:16Met belangstelling scroll ik door deze draad. Nu mijn vraag: na een kleine 20 jr door Europa fietsen op mijn Giant Expedition, wil ik (vr. 62) voor een tocht die ik volgend jaar alleen ga maken, een nieuwe fiets aanschaffen. Ik ben een niet erg sportieve fietser, moet het meer hebben van mijn doorzettings- en uithoudingsvermogen dan van mijn atletische kwaliteiten. Ik aarzel tussen opnieuw een ketting/derailleur (27) en een riem. Als ik echt bergop rijd, heb ik (al gauw) het lichtste verzet nodig. Ik zou de riem willen kiezen vw onderhoudsgevoeligheid - en omdat iedereen er doorgaans over jubelt - maar aarzel vw het in een licht verzet fietsen.
Als dat nog niet genoeg is kies je daarbij voor een fiets met 26 inch wielen en geen heel dikke banden. Dat scheelt ook weer wat.Wim schreef: ↑do 08 nov, 2018 16:31Het is natuurlijk wel zo dat als je bij een ketting (met derailleur of Rohloff) ontdekt dat je toch een wat lichter verzet nodig hebt dan je dacht, dan is er een heel simpele en goedkope oplossing. Met een riem ben je dan dik geld kwijt. In mijn ervaring als fietser op leeftijd heb je ook bij Rohloff genoeg bereik, en kom je overal op mits je inderdaad de lichtste overbrengingscombinaties kiest die nog zijn toegestaan door Rohloff.
Waarom stelt Rohloff eisen aan het lichtste verzet ? Vanwege het maximale koppel dat de naaf verwerken kan.
Heel goed, je hebt me weer in het zadel geholpen.
Lees ook even mijn opmerking op math's idee twee postings verder. We vullen elkaar mooi aan.Bridgestone SM schreef: ↑vr 09 nov, 2018 22:46Heel goed, je hebt me weer in het zadel geholpen.
Er is dus nog wel een zekere veiligheidmarge ... en verder is het natuurlijk nog even de vraag of piek-belastingen die plastic "Kuppelbolzen" te veel belasten, danwel dat de kunststof juist de pieken verzacht.
In ieder geval levert een pedaal die een kort moment achter een stoeprand-randje blijft haken een enorme piek-belasting.
BSM
Persoonlijk - maar zonder het bewijs van harde meetgegevens - denk ik dat de winst van klikpedalen niet zóoo groot is, de belangrijkste winst daarvan - in mijn ogen - is meer dat je het pedaal mooier rond helpt, en verder dat je voet beter óp de pedalen staat zodat je met meer spierwerking, dus elastischer de kracht levert.Leon schreef: ↑za 10 nov, 2018 09:14Lees ook even mijn opmerking op math's idee twee postings verder. We vullen elkaar mooi aan.Bridgestone SM schreef: ↑vr 09 nov, 2018 22:46Heel goed, je hebt me weer in het zadel geholpen.
Er is dus nog wel een zekere veiligheidmarge ... en verder is het natuurlijk nog even de vraag of piek-belastingen die plastic "Kuppelbolzen" te veel belasten, danwel dat de kunststof juist de pieken verzacht.
In ieder geval levert een pedaal die een kort moment achter een stoeprand-randje blijft haken een enorme piek-belasting.
Als het om breken door kracht gaat gaat het er niet om wat je meestal doet. Het gaat er om wat je die ene keer doet. De keer dat je denkt "als ik effe hard aanzet haal ik dat stoplicht nog" en "met wat kracht kom ik met mijn bagage achterop dit hellinkje naar de parkeerplaats/supermarkt/camping toch nog wel even op, ook al zit het vol gaten, dan hoef ik niet af te stappen", om het niet te hebben over die keer dat ik in een natuurgebied achternagezeten werd door een Przwzwalskihengst en ik achteraf volgens mijn fietscomputer met 28 km/u door het kuilengras te hebben gesprint, wat mij de daaropvolgende keer zonder aansporing door die hengst gewoon niet meer lukte.Bridgestone SM schreef: ↑za 10 nov, 2018 09:57Persoonlijk - maar zonder het bewijs van harde meetgegevens - denk ik dat de winst van klikpedalen niet zóoo groot is, de belangrijkste winst daarvan - in mijn ogen - is meer dat je het pedaal mooier rond helpt, en verder dat je voet beter óp de pedalen staat zodat je met meer spierwerking, dus elastischer de kracht levert.
Hoeveel kilo je door het aan het stuur trekken toevoegt is natuurlijk makkelijk meetbaar, dwz benaderbaar-meetbaar. Ga op de weegschaal staan en trek aan de vensterbank (of een stoelleuning van een stoel die op de een of andere manier niet aan de "wandel" gaat). Mijn spieren zeggen mij dat ik zelf niet al te hard aan het stuur trek, mijn armen raken vermoeid genoeg vanwege het sturen van het zware stuur bij lage snelheden.
Ik denk samen met "math" zie hier dat er niet direct iets breekt maar dat er slip optreedt en wellicht daarna ook slijtage.Leon schreef: ↑za 10 nov, 2018 10:21Als het om breken door kracht gaat gaat het er niet om wat je meestal doet. Het gaat er om wat je die ene keer doet. De keer dat je denkt "als ik effe hard aanzet haal ik dat stoplicht nog" en "met wat kracht kom ik met mijn bagage achterop dit hellinkje naar de parkeerplaats/supermarkt/camping toch nog wel even op, ook al zit het vol gaten, dan hoef ik niet af te stappen", om het niet te hebben over die keer dat ik in een natuurgebied achternagezeten werd door een Przwzwalskihengst en ik achteraf volgens mijn fietscomputer met 28 km/u door het kuilengras te hebben gesprint, wat mij de daaropvolgende keer zonder aansporing door die hengst gewoon niet meer lukte.Bridgestone SM schreef: ↑za 10 nov, 2018 09:57Persoonlijk - maar zonder het bewijs van harde meetgegevens - denk ik dat de winst van klikpedalen niet zóoo groot is, de belangrijkste winst daarvan - in mijn ogen - is meer dat je het pedaal mooier rond helpt, en verder dat je voet beter óp de pedalen staat zodat je met meer spierwerking, dus elastischer de kracht levert.
Hoeveel kilo je door het aan het stuur trekken toevoegt is natuurlijk makkelijk meetbaar, dwz benaderbaar-meetbaar. Ga op de weegschaal staan en trek aan de vensterbank (of een stoelleuning van een stoel die op de een of andere manier niet aan de "wandel" gaat). Mijn spieren zeggen mij dat ik zelf niet al te hard aan het stuur trek, mijn armen raken vermoeid genoeg vanwege het sturen van het zware stuur bij lage snelheden.
Die beesten die jullie tegenkomen kunnen misschien hard rennen, maar ze mogen wel eens naar logopedie.Bridgestone SM schreef: ↑za 10 nov, 2018 10:35
PS Die Przwzwalskihengst deed niet erg z'n best ... 28 km/u is niks![]()
Ikzelf heb het aan de stok gehad met Charlolais-stieren, [...]
Carl schreef: ↑zo 11 nov, 2018 20:14Off-topic, maar dat is het hier bij 'Pinion-ervaringen' al een poosje en ik kan het niet laten:Die beesten die jullie tegenkomen kunnen misschien hard rennen, maar ze mogen wel eens naar logopedie.Bridgestone SM schreef: ↑za 10 nov, 2018 10:35
PS Die Przwzwalskihengst deed niet erg z'n best ... 28 km/u is niks![]()
Ikzelf heb het aan de stok gehad met Charlolais-stieren, [...]
Terug naar “Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten