Magnetisch veld rond de stuurpen?

174 berichten
nicolevelo schreef:
ma 11 jun, 2018 18:09
Edwin* schreef:
ma 11 jun, 2018 17:42
Het kan zijn dat de vorkbuis bij deze fietsen van aluminium is, wat het verschil zou verklaren.
Kona Dew Deluxe: Fork: Kona Project Two Aluminum Disc (http://konaworld.com/dew_deluxe.cfm)
Koga WT S: UItsluitend leverbaar met een vaste aluminium voorvork (http://www.sintchristophorus.nl/koga-si ... aveller-s/)
Bij de aluminium voorvorken die ik ken (Koga en XLC) is de stuurbuis toch van staal, geen idee waarom maar het zou me niet verbazen als dat het geval is bij bijna alle "aluminium voorvorken".

Als de stuurbuis het meest magnetisch is bovenop moet dat haast wel komen door de bewerking die plaats heeft gevonden om de buis op de gewenst lengte te maken, in de link van Goudsmit die @math eerder heeft gedeeld staat:

Magnetisch geleidende metalen, zoals producten van staal en gereedschappen die bewerkingen ondergaan of met magneten in aanraking komen, kunnen gemakkelijk magnetisch worden. Bijvoorbeeld na contact met opspantafels of na magnetisch transport. Maar ook door lassen, slijpen, buigen, verspanen, dieptrekken en zelfs door mechanische trillingen.

Ik denk toch dat Santos maar eens kritisch naar het fabricageproces moet kijken.

NB: Een voordeel van het magnetisme aan de top is dat het het makkelijkst te demagnetiseren is: Doe een voldoende krachtige spoel om de top en beweeg die langzaam naar boven.
daulagari schreef:
ma 11 jun, 2018 22:33

Bij de aluminium voorvorken die ik ken (Koga en XLC) is de stuurbuis toch van staal, geen idee waarom maar het zou me niet verbazen als dat het geval is bij bijna alle "aluminium voorvorken".

Ik denk toch dat Santos maar eens kritisch naar het fabricageproces moet kijken.

NB: Een voordeel van het magnetisme aan de top is dat het het makkelijkst te demagnetiseren is: Doe een voldoende krachtige spoel om de top en beweeg die langzaam naar boven.
Misschien lukt het me eind van de week om het experiment met de spoelen te doen. Spannend...
Ik heb geen idee waarom jouw vorkbuis magnetisch is. Ik heb al eerder gezegd dat ik niet geloof dat een kleine wisselstroom door de vork dat veroorzaakt heeft. Wat wel? Anybody's guess!

De bewering dat een kompas in aanwezigheid van ijzer of staal niet kan werken is m.i. voldoende weerlegt. Er zijn genoeg praktische voorbeelden waar het wel werkt.

Als je een oplossing wilt, zul je iets moeten doen. Ik heb daarvoor een voorstel aangedragen. Of het werkt, weet ik niet. Alle kennis op dit forum over andere oplossingen heeft weinig opgeleverd. Als je qua inzicht verder wilt komen, moet je naar andere expertise zoeken, zoals op het Wetenschapsforum. De mensen daar weten waarschijnlijk weinig over fietsmaterialen, maar wel veel over electriciteit en magnetisme. Ik zou daar de vraag stellen hoe je dat vervelende magnetisme kunt kwijtraken, in plaats van te vragen hoe het komt.
Anders dan daulagiri, geloof ik niet dat je de spoel heen en weer moet bewegen, maar dat je de amplitude van het electromagnetische veld moet reduceren met de variabele stroombron.
Deze kwestie lijkt me ook prima voor het Wetenschapsforum.
Nee, je moet niet de spoel heen en weer bewegen maar langzaam van de top verwijderen:



Uitleg vanaf 0:59, demo vanaf 04:00.
Op een van de links die math eerder postte was uitgelegd dat je het wisselend veld langzaam moet verkleinen. Dat is hetzelfde: langzaam naar boven bewegen of de amplitude verkleinen.

Kan geen kwaad om beide te proberen.

Heen en weer kan ook, maar dan met gelijkspanning.
Edwin* schreef:
ma 11 jun, 2018 17:42

Voor wat betreft jouw testje deel ik jouw ervaring. Zoals op mijn ene foto te zien is verdwijnt het effect bij mijn vork ook als je langs het balhoofd naar beneden gaat tot aan de vork zelf.
Edwin, hoe ver van het stuur reikt het effect bij jouw fiets in horizontale richting? Maw: als je je kompas in horizontale richting van het balhoofd verwijdert, op welke afstand merk je dat het kompas het noorden aangeeft en niet meer naar het balhoofd wijst?
nicolevelo schreef:
di 12 jun, 2018 00:05
Edwin* schreef:
ma 11 jun, 2018 17:42

Voor wat betreft jouw testje deel ik jouw ervaring. Zoals op mijn ene foto te zien is verdwijnt het effect bij mijn vork ook als je langs het balhoofd naar beneden gaat tot aan de vork zelf.
Edwin, hoe ver van het stuur reikt het effect bij jouw fiets in horizontale richting? Maw: als je je kompas in horizontale richting van het balhoofd verwijdert, op welke afstand merk je dat het kompas het noorden aangeeft en niet meer naar het balhoofd wijst?
Dat is zo'n 35 à 40 cm.
nicolevelo schreef:
ma 11 jun, 2018 22:49
Misschien lukt het me eind van de week om het experiment met de spoelen te doen. Spannend...
Inderdaad, want je hebt waarschijnlijk geen idee van de krachten als je de spoel en stroombron die je hebt gaat gebruiken. Doe daarom eerst wat proeven met goedkope pijpvormige stukken ijzer. Bijvoorbeeld een ijzeren bezemsteel die je bij Blokker kunt krijgen of een pijpsleutel die je hebt liggen. Paperclips en het kompas om het resultaat te beoordelen

Voordat je met je vorkbuis gaat beginnen, zou ik zeker eerst het wiel met de SON naaf verwijderen.
Ik ben wel benieuwd naar de foto's van een rokende SON en een voorvork die ergens nog half uit een spouw steekt...
Shadow schreef:
di 12 jun, 2018 07:34
Ik ben wel benieuwd naar de foto's van een rokende SON en een voorvork die ergens nog half uit een spouw steekt...
Of er gebeurt helemaal niks...
----------------------------------------------
daulagari schreef:
ma 11 jun, 2018 22:33
Bij de aluminium voorvorken die ik ken (Koga en XLC) is de stuurbuis toch van staal, geen idee waarom maar het zou me niet verbazen als dat het geval is bij bijna alle "aluminium voorvorken".
Bij een traditioneel balhoofdstel lijkt me de erg fijne schroefdraad op de buis een probleem. Bij A-headvorken heb je dit probleem niet en weet ik niet waarom men vaak stalen binnenbalhoofdbuizen gebruikt. Ik heb inderdaad ook zo'n fiets gehad (Snel Streetcross) met alles aluminium behalve de binnenbalhoofdbuis. Daar kwam ik eens achter toen ik met een magneet aan het testen was wat voor boutjes er evt. van niet-rvs waren aan de fiets.
Zojuist naar het dorp gefietst. De heenweg is in westelijke richting. Aangezien de kompasbel links op mijn stuur zit wees hij zowel naar mijn stuurpen als naar het noorden.

De terugweg dan? Dan zou hij dus van de stuurpen af moeten wijzen. Hij wees echter naar mij, in westelijke richting dus. Het leek alsof de kompasbel door zowel de stuurpen als het magnetische noorden werd aangetrokken en er daarom een beetje tussenin bleef hangen.

De stuurpen lijkt daarmee niet magnetisch genoeg om de aandacht van de kompasbel helemaal op te eisen.

Het blijft een raar fenomeen...
nicolevelo schreef:
ma 11 jun, 2018 22:49
Misschien lukt het me eind van de week om het experiment met de spoelen te doen.
Vorige week heb ik even wat geëxperimenteerd met demagnetiseren van stalen voorwerpen. Het leek me echter niet zo’n goed idee om dat ook uit te testen op mijn gloednieuwe fiets die onder garantie staat.

Dus heb ik nogmaals Santos aangeschreven deze keer rechtstreeks aan Robbert Rutgrink gericht. Ik kreeg onmiddellijk antwoord. Santos neemt het probleem in handen.

Ik laat dit draadje rusten nu maar wou dit toch graag even melden.
Ben erg benieuwd naar met welke oplossing Santos gaat komen.
Heb hier 2 fietsbellen met kompas, beide geven ze iets anders weer; de bel doet het iig.
Beste allemaal,
De afgelopen weken zijn we bezig geweest om een oplossing te vinden voor het magnetisme dat in een stalen voorvork kan voorkomen en waardoor een kompasnaald beinvloed kan worden.
De firma Goudsmit uit Waalre, specialist in demagnetiseren en apparatuur daarvoor, gaat een stalen voorvork van Santos proberen te demagnetiseren. De vork die wij laten demagnetiseren is reeds gepoedercoat en op de juiste lengte afgezaagd aangezien beide bewerkingen tot magnetisme kunnen leiden.
Als het deze specialisten lukt om de vork te demagnetiseren gaan we deze voorvork inbouwen in de fiets van Nicolevelo.
De bedoeling is dat we met de juiste apparatuur van de firma Goudsmit onze vorken in het productieproces na het poedercoaten en het op lengte afzagen gaan demagnetiseren.
Dank aan een ieder die op dit forum heeft bijgedragen aan het vinden van een oplossing.
Groet, Robbert
Wauw, keurig 8)
In afwachting van de ‘vorktransplantatie’ ben ik op reis vertrokken met een DIY kompas onder het zadel. Op die plaats geeft het ongeveer de juiste windrichting. Het is alleen niet zo praktisch om af te lezen...

Bijlagen

Dan had ik 'm leuk in m'n achterzakje gedaan, denk ik, maar creatief bedacht :P
Robbert Rutgrink schreef:
vr 29 jun, 2018 12:37
Beste allemaal,
De afgelopen weken zijn we bezig geweest om een oplossing te vinden voor het magnetisme dat in een stalen voorvork kan voorkomen en waardoor een kompasnaald beinvloed kan worden.
De firma Goudsmit uit Waalre, specialist in demagnetiseren en apparatuur daarvoor, gaat een stalen voorvork van Santos proberen te demagnetiseren. De vork die wij laten demagnetiseren is reeds gepoedercoat en op de juiste lengte afgezaagd aangezien beide bewerkingen tot magnetisme kunnen leiden.
Als het deze specialisten lukt om de vork te demagnetiseren gaan we deze voorvork inbouwen in de fiets van Nicolevelo.
De bedoeling is dat we met de juiste apparatuur van de firma Goudsmit onze vorken in het productieproces na het poedercoaten en het op lengte afzagen gaan demagnetiseren.
Dank aan een ieder die op dit forum heeft bijgedragen aan het vinden van een oplossing.
Groet, Robbert
Zo dan. Je kunt zeggen van Santos wat je wil, maar dit gebeurt dan toch maar even!