op zoek naar 40 gaats naaf of alternatief

Hey allemaal,

Na een 10000km heeft mijn achternaaf het voor bekeken gehouden, 2 van de gaten waar spaken doorheen gaan zijn doorgescheurd en dus onherstelbaar.

Huidig kapotte model is de Shimano FH-M775 met 40 gaten, voor een 9speed en 28 inch velg.
Ik heb echter net een uur liggen googlen en weet niet of dit aan mij ligt, maar ze verkopen deze blijkbaar niet meer en vind geen vervanger maar enkel 32/36 gaats modellen?

Ik zoek dus een volledig nieuwe hub met 40 spaakgaten voor een 9 speed / 28 inch wiel.
Oftewel een volledig bespaakt en nieuw, stevig achterwiel met 9s hub incluis. Mijn oog is gevallen op de ryda andra en exal ml21 maar mijn hoop om kosten onder de 100 a 150 euro te houden was toen snel weg.

Iemand ideeën?
Er zijn twee soorten naven met 40 gaten: gewone naven met meer gaten of tandemnaven met extra grote flenzen. Gewone naven met 40 gaten verminderen de kans op spaakbreuk maar vergroten de kans op uitgescheurde flenzen (het zijn gatenkazen), zoals je hebt gemerkt. Omdat moderne velgen veel beter zijn zie je niet veel echte tandemnaven meer, behalve bij echt dure merken.
Voor 150 euro zou je wel een heel stevig wiel met LX 36 spaaks achternaaf moeten kunnen krijgen denk ik. Maar dan heb je het nog niet waar je nu bent.
Ik heb hier nog een 7speed tandemnaaf(gebruikt) liggen. Shimano FH-HF05 48spaaks. Mag je hebben als je er iets mee kunt. Geen idee of daar een 9speed body op kan...
Wim schreef:Voor 150 euro zou je wel een heel stevig wiel met LX 36 spaaks achternaaf moeten kunnen krijgen denk ik. Maar dan heb je het nog niet waar je nu bent.
+1
Zou bike4travel of m-gineering er een voor je kunnen opsturen? Geen idee.
Een goede wielbouwer is in ieder geval zeker zo belangrijk als goede onderdelen.
Ik zou niet zelf gaan knutselen met exotische naven. Mijn persoonlijke ervaringen met spaken die volgens de online spaaklengtecalculator(en) echt precies de juiste lengte hebben zijn namelijk best slecht ... :oops:
Jammer van dat die 40 spaaks naaf niet meer te vinden is, anders zou het een pak goedkoper zijn. Velg en naaf gaan dan maar de vuilbak in helaas :(

Bedankt in ieder geval, ik heb beide firma's aangeschreven over types die ze me kunnen bieden. Denk dat ik iets redelijks kan verkrijgen voor 130-150 euro bij hen. Niet zelfde kwaliteit maar degelijk genoeg...

Moest er nog iemand een tweedehands 40 spaaks naaf hebben, laat snel iets weten! :)
Ga er maar vanuit dat een 36 spaaks wiel niet minder sterk is dan een 40 spaaks, om de rede die Wim al aangaf. Tenzij het een tandemnaaf is.

Zelf ben ik vrij zwaar en had vroeger vaak last van spaakbreuk in achterwielen.
Totdat ik voor alle fietsen die ik nu gebruik goede handgebouwde achterwielen heb genomen. Sinds die tijd nul gebroken spaken, met 36 spaken op mijn stadsfiets en 32 spaken op mijn vakantiefiets.

Bij b4t of Marten een nieuw wiel, dan zou het me verbazen als die minder dan 10000km mee gaat.

Hans
Beste ikfietsnaarchina,
Ik heb een set tandemwielen liggen, 48 spaaks. Het achterwiel kan ik je opsturen. Ik hoef er geen hoofdprijs voor. Vermoedelijk 9Speed body, maar moet dat en de (inbouw)breedte morgen later op de dag even nakijken. Wil je me een pb of mail sturen als je interesse hebt?
En wat anderen hier aangeven: een goed 36-spaaks wiel moet voldoende sterk en degelijk zijn.
Ik heb ook zo'n 40-spaaks wiel liggen, maar dan heb je waarschijnlijk dezelfde naaf als die nu gesneuveld is....
Kun je nu eerst lokaal aan een redelijk wiel komen, zodat je verder kunt?
groet! hoogframe
of informeer hier eens: https://www.bikeboosting.nl/index.php?vba en dan staat er een tandemachterwiel afgebeeld met 40 spaken, dus mogelijk heeft men een 40gaats achternaaf en bijbehorende spaken (in de juiste lengte) voor je.

of informeer eens bij http://www.vlechtservice.nl of natuurlijk bij http://www.vittorio.nl

vanuit de gedachte 'niet geschoten is altijd mis' groet! hoogframe
Voor €142 koop je bij Rose een complete stevige 36-spaaks wielset met Shimano XT naven en Mavic 700x19 velgen.
Er zijn hier mensen op dit forum die XT naven vanwege de kleinere kogeltjes minder robuust vinden. Ik behoor niet tot die geloofsrichting omdat ik daar nooit iets van gemerkt heb, maar als je voor dit argument valt kun je ook een wielset met LX naven en dezelfde Mavic velgen krijgen voor €117.
hoogframe schreef:vanuit de gedachte 'niet geschoten is altijd mis'
Hij staat ergens in het buitenland met een kapotte fiets. Hij heeft geen behoefte aan iets dat waarschijnlijk wel goed is of aan een bedrijf dat het wiel misschien wel wil opsturen, of aan een wiel met lagers waarvan iemand vindt dat er waarschijnlijk niets mis mee is omdat hij er nooit iets van gemerkt heeft.
Leon schreef:
hoogframe schreef:vanuit de gedachte 'niet geschoten is altijd mis'
Hij staat ergens in het buitenland met een kapotte fiets. Hij heeft geen behoefte aan iets dat waarschijnlijk wel goed is of aan een bedrijf dat het wiel misschien wel wil opsturen, of aan een wiel met lagers waarvan iemand vindt dat er waarschijnlijk niets mis mee is omdat hij er nooit iets van gemerkt heeft.
Leon, ik lees alleen dat hij/zij zich ikfietsnaarchina noemt en dat het wiel het na 10.000 km heeft begeven, dat kan ook gebeurt zijn tijdens het boodschappen doen. Als ik in den vreemde was zou ik gewoon het eerste de beste wiel wat ik te pakken kan krijgen kopen en kijken waar het schip strand. (met in het achterhoofd houdend of er in een grotere stad iets beters te krijgen is. Dat is veelal goedkoper en sneller dan wachten op iets wat wel of niet snel komt. Zeker als je in verweggistan bent, is DHL, DPD, of UPS niet elke dag in staat iets af te leveren zoals we hier gewent zijn.
beste mensen,
met 'niet geschoten is altijd mis' bedoel ik 'ik bied het maar aan'. ik had ondertussen al bedacht het wiel in bruikleen te geven en desnoods zakt iemand er door heen en drink we er te zijner tijd na afloop samen één op. maar laat maar.
groet, hoogframe
Leon schreef:... Hij heeft geen behoefte aan iets dat waarschijnlijk wel goed is of aan een bedrijf dat het wiel misschien wel wil opsturen, of aan een wiel met lagers waarvan iemand vindt dat er waarschijnlijk niets mis mee is omdat hij er nooit iets van gemerkt heeft.
Oei, bij vloeken in de kerk roeren de ouderlingen zich!

Of de Topic Poster niets aan mijn oplossingen voor €142 of €117 heeft, zal hij neem ik aan zelf wel melden.
Ik weet niet waar de ts is. "Het eerste het beste wiel" kopen is natuurlijk de oplossing als je meteen verder wil. Voordat je bijvoorbeeld daarna weer een woestijn intrekt, kan ik me voorstellen dat er toch een zekerder oplossing moet komen dan gokken op wat ze in een provinciestad in Tadzjikistan hebben, of zelfs al zou het om een welvarend land gaan. En daar vraagt de ts ook om.

Hans
Belangrijk om te weten is wat de belasting van het achterwiel is en gaat worden. Als de berijder 200 kilo weegt (als voorbeeld) dan zou ik echt op zoek gaan naar een specialist (Vittorio en Marten bijvoorbeeld) Is de berijder gewoon een gemiddeld persoon, zeg tot 100 kilo, en hij neemt niet teveel mee (20 kilo op de achterdrager) dan zou in theorie elke Deore DX en hoger moeten voldoen, ook een SRAM X7 of hoger trouwens.
Het valt me trouwens mee dat de velg het zo lang heeft volgehouden, laat staan de spaken.
Overigens kun je ook een 10-speed naaf gebruiken, je 9-speed cassette past daar gewoon op. Zelfs een 8-speed naaf gaat werken met je 9-speed cassette.
Ook bij een gewicht iets onder de honderd kg maakt het al uit wie het wiel heeft gebouwd, zo heb ik ondervonden. Zelfs als naaf, velg en spaken goed gekozen zijn kan er bij de wielbouw alsnog een hoop verprutst worden of uiteindelijk net niet top in elkaar gezet worden.

Hans
_Peter_ schreef:Belangrijk om te weten is wat de belasting van het achterwiel is en gaat worden.
In een eerdere discussie gaf hij aan 75 kg te wegen en 35 kg bagage mee te willen nemen. Als die 35 kg klopt zal er inmiddels wel wat van die 75 af zijn gegaan. :D
Ik begreep wel dat het een tweedehandfs fiets was, dus ik vermoed ook dat het om 10.000 km zelf gefietst gaat plus de kilometers van de vorige eigenaar.
Verder ben ik ook een beetje afgegaan op de zin van Wim "Dan heb je het nog niet waar je nu bent".
Als hij gewoon thuis zou zijn zou ik aanraden om de hele fiets eerst te evalueren of het allemaal wel de moeite waard is..
_Peter_ schreef:Belangrijk om te weten is wat de belasting van het achterwiel is en gaat worden. Als de berijder 200 kilo weegt (als voorbeeld) dan zou ik echt op zoek gaan naar een specialist....
...
Het valt me trouwens mee dat de velg het zo lang heeft volgehouden, laat staan de spaken.
...
Oei onbewust is de discussie overgewaaid naar mijn persoon, mijn fiets en mijn locatie :roll: . Even een antwoord op alle mysteries:

- Ik ben ondertussen weer thuis met fiets en niet in verweggistan, dus na 10000 km is gewoon ter info. Excuses
- Ik heb bewust geen chinees vervangwiel gekocht en gewoon doorgefietst met 2 spaken minder, achterrem losgekoppeld en de wobbel zoveel mogelijk zelf eruitgehaald door andere spaken vaster of losser te zetten. Reed behoorlijk en voelde me op mijn gemak hoor. (baggage was op dit moment nog maar 12kg)
- Daarom zoek ik dus een permanente oplossing, dus oftewel enkel een nieuwe 40 spaaks naaf of een volledig wiel nieuw wielset (niet noodzakelijk met 40 spaken in het tweede geval)
- ik ben niet vermagerd en weeg nog steeds 75
- De velg heeft het uiteindelijk nog tot 16900 km volgehouden + kilometers van vorige eigenaar (slechts 1 spaakbreuk onderweg)
- Ik wil de fiets verkopen als hij weer in orde is. Dus ik weet niet wat de belasting zal worden. Een rijder van 75 kg met 20 kg baggage moet hij toch minstens aankunnen.
Frame is in uitstekende staat en alle voornaamste onderdelen zijn recent vervangen (kettingbladen, bottom bracket, cassette, ketting, en dan nu volledig achterwiel) en ga de bagaggedragers nog opnieuw lakken met hammerite (de plekken waar de ortliebs zaten zijn een beetje verroest) . Volgens mij dus nog zeker de moeite waard

Nog vragen? :D
hahaa, geniaal dit. Hou ons in de gaten. :lol:
ikfietsnaarchina schreef:ga de bagaggedragers nog opnieuw lakken met hammerite (de plekken waar de ortliebs zaten zijn een beetje verroest) . Volgens mij dus nog zeker de moeite waard
Ik zou de bagagedragers voor het lakken toch eerst aan de koper laten zien. Wat er onder de hammerite zit moet die anders ook maar geloven.

Mijn fietskooptip voor anderen: geef geen geld voor iets dat is overgeschilderd.