Naafdynamo lagers lopen los

M276 schreef:Ik stel het lager af door middel van 8 iets vaster te draaien.
Vervolgens houd ik 8 op zijn plek en draai 10 er stevig tegenaan.

Ik zal hem is helemaal uit elkaar halen. En opnieuw invetten ed.
Kijken of dat helpt.
Als je naast 8 op zijn plek houden en 10 er tegenaandraaien nu ook nog eens probeert 8 tegen 10 aan te draaien (dus 8 terugdraaien) op het moment dat je denkt dat 8 en 10 al stevig tegen elkaar aanzitten. Dat is volgens mij de manier om conussen vast te zetten.
Het kost niets om dat is te proberen.
Ik zal het is doen.
:lol:
bast1aan schreef:
Een ander probleem met deze oude HB-NX30 (ik meen uit 2000) is dat het rendement en nullast zeer ongunstig zijn, waardoor je een onnodig zwaar lopende fiets hebt. Dat, samen met de lagerproblemen, was een goede reden om 'm weg te gooien.

De nullast (dus verbruik bij licht uit) was zelfs hoger dan met licht aan, kan ik me uit een onderzoek herinneren. Echt een afrader dus :)

De nieuwe naafdynamo's van Shimano presteren gelukkig een heel stuk beter. Die van Sturmey Archer en diverse andere vagere merken zoals ik die in mijn vouwfiets had zijn trouwens nog steeds zo slecht. De SON is dan natuurlijk weer niet te overtreffen in kwaliteit, licht lopen en goed rendement.

Groeten, Bastiaan
Sturmy Archer een 'vaag merk'? Die hebben de naafdynamo zo'n 80 jaar geleden uitgevonden. Ik rij nu sinds een goed half jaar tot volle tevredenheid met een XL-FDD rond op mijn stadsfiets. Loopt licht en prima lichtopbrengst, ook al bij zeer geringe snelheid (volgens een gebruiker bij Amazon.de die er twee voorlampen mee aandrijft moet hij er zelfs drie aankunnen). En over de levensduur maak ik me ook geen zorgen aangezien iemand anders er al véél verder (33.000 km) mee gereden heeft.

http://www.bikeforums.net/19262112-post17.html

Lager vervangen na 17.000 mijl (ruim 27.000 km) lijkt me niet onacceptabel.

Gisteravond brak alleen mijn remkabeltje bij het tonnetje in de remhandle (het is een naafdynamo mét trommelrem). Straks even een nieuwe monteren. :D
Man Met Fiets schreef: Sturmy Archer een 'vaag merk'?
ik bedoelde eigenlijk "SA en andere vage merken" vaag sloeg dus op de andere merken :)
Die hebben de naafdynamo zo'n 80 jaar geleden uitgevonden. Ik rij nu sinds een goed half jaar tot volle tevredenheid met een XL-FDD rond op mijn stadsfiets. Loopt licht en prima lichtopbrengst, ook al bij zeer geringe snelheid (volgens een gebruiker bij Amazon.de die er twee voorlampen mee aandrijft moet hij er zels drie aankunnen). En over de levensduur maak ik me ook geen zorgen aangezien iemand anders er al véél verder (33.000 km) mee gereden heeft.
Ik ken iemand die zo'n dynamo geprobeerd heeft en daar heb ik vooral slechte verhalen van gehoord. Bij hogere snelheden geeft het ding enorm veel weerstand, hij loopt eigenlijk altijd vrij zwaar ook als het licht uit is. Probleem daarbij is dat hij ook de trommelrem uitvoering heeft. Als je daarmee een helling afrijdt loopt de naaf heet en zal de dynamo worden aangetast. Voor stadsfietsgebruik in Nederland is dat probleem natuurlijk niet aan de orde.

Het probleem dat het ding altijd vermogen verbruikt en met licht uit zelfs meer dan bij licht aan is wat een klacht die ik overal hoor en lees, en dat is wat ik op een fiets nooit wil. Zie ook de test uit 2010 op http://www.nabendynamo.de/service/pdf/ar_09-10_2010.pdf waar de SA op dit punt heel slecht scoort.

IOf anno 2017 er een verbeterde versie is gemaakt is niet iets wat ik terug kan vinden.
Die van mij loopt onbelast gewoon licht. Wiel van de grond en een slinger geven en hij draait slechts weinig zwaarder dan een wiel zonder naafdynamo. Natuurlijk remt ie ietsje sneller af dan een naaf zonder dynamo. Nou zit er ook een voorlamp op met constant daglicht, dus ook als de hoofd-LED niet brandt branden er toch twee kleinere LEDs en draait hij dus altijd heel licht belast. Als ik al fietsend de verlichting inschakel voel ik gewoon niet aan de trapweerstand dat ik dat doe zo gering is het verschil, ook al zit er een hoog vermogen LED voorlamp op. Ik voel eigenlijk nooit echt een verhoogde trapweerstand, ook niet bij hogere snelheid. Ik ben er zeer tevreden over. Wát een verschil met een banddynamo. :) De gebruikservaringen die ik voor aanschaf heb kunnen vinden waren allemaal zeer positief, en ik sluit me daar na een half jaar gebruik nu ook bij aan.

Het verbaast me wel dat ze er een prijs van onder de 30 euro bij vermelden. Zelfs voor de 70mm versie. Hij kost nu toch echt (ruim) het dubbele. Waar die vandaan is gekomen? Ik vraag me bijna af of er soms imitatie SA's van in omloop waren.

Verder kan er altijd exemplarisch iets fout zitten. Of misschien verkeerd aangesloten. Kortsluiting bijv. zal verhoogde weerstand geven neem ik aan.

Ik heb vandaag de gebroken remkabel vervangen en gelijk een compressieloze buitenkabel gemonteerd. Die zijn in NL niet te vinden en deze komt dan ook uit China. :D Daarmee merk ik een duidelijk toegenomen remvertraging waarmee de 90mm trommel nóg beter tot zijn recht komt. Binnenkort (misschien morgen) ook de achterkabel vervangen (want al eerder een afgebroken strengetje bij de remhandle gezien) en van eenzelfde compressieloze buitenkabel voorzien. Met die langere kabel moet het verschil nog beter merkbaar zijn.
Man Met Fiets schreef:Die van mij loopt onbelast gewoon licht. Wiel van de grond en een slinger geven en hij draait slechts weinig zwaarder dan een wiel zonder naafdynamo.
Een slinger aan het wiel geven is niet representatief voor het verlies dat je krijgt bij fietssnelheid. Vooral bij hogere snelheden/frequenties gaan slechte spoelkernen wreken omdat ze wervelstromen ontwikkelen of de magnetische flux niet bijhouden. Dat zie je trouwens ook terug in de grafieken in dat gelinkte onderzoek, bij hogere snelheden wordt de SA steeds ongunstiger..

Misschien heb jij een heel ander gebruik (of toch een heel andere dynamo) maar ik wil als de omstandigheden gunstig zijn met elke fiets ook wel eens 25km/h of 30km/h kunnen fietsen zonder overmatig te gaan zweten of zwoegen, ook met mijn stadsfiets of vouwfiets. Ik heb diverse fietsen met matige naafdynamo's gehad (en ook genoeg andere problemen waar de fiets zwaar van gaat lopen zoals slechte versnellingsnaaf of slechte banden), het verschil met een echt goed lichtlopende fiets vind ik dusdanig groot, voor mij nooit weer...
Verder kan er altijd exemplarisch iets fout zitten. Of misschien verkeerd aangesloten. Kortsluiting bijv. zal verhoogde weerstand geven neem ik aan.
Het zou misschien kunnen dat er eoa zenerbegrenzing in zit die veel vermogen opslurpt als het licht uit staat.. Exemplarisch lijkt me onwaarschijnlijk aangezien de klachten algemeen zijn terug te vinden en ook gestaafd zijn met die weerstandtest.
Ik heb vandaag de gebroken remkabel vervangen en gelijk een compressieloze buitenkabel gemonteerd. Die zijn in NL niet te vinden en deze komt dan ook uit China. :D
Er bestaan stijve remkabels van het merk Jagwire, ik dacht ook wel in NL verkrijgbaar. Die zijn gebouwd op zo weinig mogelijk rek/compressie. In mijn (overigens niet erg breed gedeelde) mening is rek niet zo belangrijk, dat bepaalt alleen of je je handvat iets verder moet inknijpen. Het zo wrijvingarm mogelijk bewegen van de binnen in de buitenkabel is veel belangrijker, want als daar veel wrijving zit, gaat dat echt ten koste van de kracht die overblijft bij de naaf en dus de uiteindelijke remkracht.
bast1aan schreef: Misschien heb jij een heel ander gebruik (of toch een heel andere dynamo) maar ik wil als de omstandigheden gunstig zijn met elke fiets ook wel eens 25km/h of 30km/h kunnen fietsen zonder overmatig te gaan zweten of zwoegen, ook met mijn stadsfiets of vouwfiets. Ik heb diverse fietsen met matige naafdynamo's gehad (en ook genoeg andere problemen waar de fiets zwaar van gaat lopen zoals slechte versnellingsnaaf of slechte banden), het verschil met een echt goed lichtlopende fiets vind ik dusdanig groot, voor mij nooit weer...
Mijn stadsfiets is er voor... 'stadsgebruik'. Ik fiets niet zo vaak harder dan 25km/u en als ik het doe zal mijn 2 meter lengte i.c.m. 'stadsfietshouding' maken dat de luchtweerstand toch echt de belangrijkste weerstandsfactor zal zijn. Als ik er aan denk kan ik eens kijken of ik bij hogere snelheden iets merk bij het in- en uitschakelen van de verlichting. Bij normale snelheden heb ik daar nog nooit iets van gemerkt.

Ik lijk in die test ook een duidelijke meting van het afgegeven elektrische vermogen te missen. Die lux zal ook bepaald/beperkt worden door het maximum en het rendement van die gebruikte lamp. Ik lees wel dat men meldt dat een SON een lagere weerstand heeft... maar ook een lager vermogen. Duh! Zo kan ik het ook natuurlijk.
Het zou misschien kunnen dat er eoa zenerbegrenzing in zit die veel vermogen opslurpt als het licht uit staat.. Exemplarisch lijkt me onwaarschijnlijk aangezien de klachten algemeen zijn terug te vinden en ook gestaafd zijn met die weerstandtest.
Ik ben bij mijn research naar deze naaf geen negatieve gebruikerservaringen tegengekomen. Ben ik toch benieuwd waar jij die dan vindt.
Er bestaan stijve remkabels van het merk Jagwire, ik dacht ook wel in NL verkrijgbaar. Die zijn gebouwd op zo weinig mogelijk rek/compressie. In mijn (overigens niet erg breed gedeelde) mening is rek niet zo belangrijk, dat bepaalt alleen of je je handvat iets verder moet inknijpen. Het zo wrijvingarm mogelijk bewegen van de binnen in de buitenkabel is veel belangrijker, want als daar veel wrijving zit, gaat dat echt ten koste van de kracht die overblijft bij de naaf en dus de uiteindelijke remkracht.
Dat Jagwire kwam ik wel tegen maar dan alleen bij Engelse shops. En ik merk wel degelijk een zeer duidelijk verschil in remkracht met deze compressieloze buitenvoorkabel. Er gaat kracht verloren door compressie van de buitenkabel en door rek van de binnenkabel. Je kunt ook beter kracht zetten als je je vingers niet te ver moet buigen. De slag tussen vrij lopen en maximale remkracht is bij normale buitenkabels aanzienlijk groter. Nu kan ik krachtig remmen zonder de handle heel ver te moeten inknijpen. Minder 'sponzig'. Heel duidelijke winst. Nu de achterkabel nog.

Ook wel leuk vond ik dat ik bij mijn research koelers tegenkwam voor trommelremmen om ze beter bruikbaar te maken bij afdalingen. Het feit dat men die moeite neemt zegt iets over de voordelen die men aan trommelremmen toekent.

Afbeelding

Het zal qua ruimte alleen lastiger zijn om dat ook bij de dynamoversie te doen. Ik heb meen ik alleen de normale trommelremnaven met die koelers gezien.
Op mijn mooie Koga stadsfiets uit 1988 zitten tamelijke chique SA naven met trommelremmen (voor Elite VT en achter X-RD). Vergeleken met de nieuwe Rollerbrakes op de stadsfiets van mijn dochter zijn deze SA remmen echt veel beter. Dat wil ook weer niet zeggen dat ze net zo goed remmen als een stel goede v brakes of Magura velgremmen, zeker niet. Vergeleken daarmee is de remkracht zeker minder, en vooral ook de modulatie. En ik zou er ook zeker niet mee in de heuvels willen fietsen. Maar goed, dit leidt af van het probleem van een slechts moeizaam repareerbare Shimano naafdynamo. Ik zou zeggen probeer dat nadat je alle filmpjes etc op het internet bekeken hebt. Nee heb je en ja kun je krijgen. Als je niet echt handig bent zou ik een nieuw voorwiel kopen.
Man Met Fiets schreef: Ik lijk in die test ook een duidelijke meting van het afgegeven elektrische vermogen te missen. Die lux zal ook bepaald/beperkt worden door het maximum en het rendement van die gebruikte lamp. Ik lees wel dat men meldt dat een SON een lagere weerstand heeft... maar ook een lager vermogen. Duh! Zo kan ik het ook natuurlijk.

Volgens mij zijn zowel de SA als de SON geschikt voor 6V/3W. Als je echter twee koplampen in serie doet kunnen beide merken naafdynamo's prima werken op 12V/6W, zij het vanaf iets hogere snelheid.
Waar het mij vooral om gaat is het vermogen gebruikt als je de dynamo niet wil gebruiken, dus 0 uitgangsvermogen. Daar zie je duidelijk grafieken over op pagina 4 van die PDF bij Antriebsleistung in 28“-Rad mit ausgeschalteten Leuchten
Ik ben bij mijn research naar deze naaf geen negatieve gebruikerservaringen tegengekomen. Ben ik toch benieuwd waar jij die dan vindt.
https://www.velomobilforum.de/forum/ind ... ost-687652
oeverloos topic waar niet doorheen te komen is, maar hier en op diverse andere plekken terug te vinden dat openklem weerstand hoger is dan de gebruiks- en kortsluitweerstand.

http://www.testberichte.de/p/sturmey-ar ... richt.html
Ohne Licht sehr hohe Verlustleistung. Tipp: Immer mit Licht fahren!

http://questeritus.blogspot.com/2015/09 ... 7617036619
iemand die de dynamo een half jaar geprobeerd heeft in z'n velomobiel, was er niet blij mee. de max temperatuur van 80°C lijkt me ook behoorlijk onhandig, hier bij Amerongen naar beneden fietsen en een keer flink remmen en je zal in de buurt komen van die temperatuur.

Een dynamo die vermogen gebruikt als je het licht nodig hebt is prima acceptabel. Een dynamo die meer vermogen gebruikt als je het licht uit hebt, en dus per saldo minimaal het vermogen van licht aan => 3W / 50% rendement = 6W opneemt, vind ik persoonlijk onacceptabel. Dat is bij rustig fietsen bij 100W dus al 6% van je vermogen. Als je harder fietst zal het abolute verliesvermogen ook nog eens rap omhoog gaan, waardoor het extra vermoeiend en demotiverend wordt om een stukje lekker door te fietsen als je wind mee hebt of een keer snel ergens wilt zijn. Ik fiets ook nog wel eens 200km met de toerfiets of 100km met de vouwfiets. Als je aan het eind van de rit moe bent merk je hoe vervelend een vaste extra weerstand is, dan is het verschil met een lichtlopende fiets groot. Kortom: een zwaar lopende fiets is gewoon niet leuk. Vandaar mijn aversie tegen franje die een fiets zwaarder doet lopen.

Voor een fiets die alleen gebruikt wordt voor lage snelheden, korte ritten of alleen maar vaste woon werk zal dit bezwaar weinig tot nooit op gaan. Ik gebruik zelf echter geen enkele fiets alleen maar zo. En in het algemeen worden zeker niet de toerfietsen/vakantiefietsen waar je vaak naafdynamo's in ziet zitten zo gebruikt..
Dat Jagwire kwam ik wel tegen maar dan alleen bij Engelse shops. En ik merk wel degelijk een zeer duidelijk verschil in remkracht met deze compressieloze buitenvoorkabel. Er gaat kracht verloren door compressie van de buitenkabel en door rek van de binnenkabel. Je kunt ook beter kracht zetten als je je vingers niet te ver moet buigen. De slag tussen vrij lopen en maximale remkracht is bij normale buitenkabels aanzienlijk groter. Nu kan ik krachtig remmen zonder de handle heel ver te moeten inknijpen. Minder 'sponzig'. Heel duidelijke winst. Nu de achterkabel nog.
Mijn jagwire kabels gingen na een jaar stroef lopen, de remkracht werd juist minder dan ik gewend was. Maar misschien deed ik iets fout met onderhoud of heb ik te weinig onderhoud gegeven.
Ook wel leuk vond ik dat ik bij mijn research koelers tegenkwam voor trommelremmen om ze beter bruikbaar te maken bij afdalingen. Het feit dat men die moeite neemt zegt iets over de voordelen die men aan trommelremmen toekent.
Ik ben zelf ook fan van de SA trommelremmen, zeker 150 000km mee gereden. Het verschil elke 1000-3000km je remblokken (schijf/velg) of elke 25 000 - 50 000km je remblokken vervangen tikt best aan. En het werkt relatief het beste in weer en wind, simpelweg geen zorgen of extra onderhoud. Ben alleen geen fan van de SA dynamo. :)
Zodra SA met een echt goede naafdynamo met trommelrem komt laat ik er een nieuw wiel mee maken voor mijn stadsfiets. Ik vind die gepolijste alu SA naven ook veel mooier op een vrij 8) klassieke fiets. Nu doe ik het nog maar even met een ouderwetse dynamo. Per slot is mijn woon-werk rit maar 4 km.
Die uitroltesten zoals beschreven in dat forum zijn ietwat dubieus omdat er gezegd wordt dat er wel enige wind was. En aangezien luchtweerstand verreweg de belangrijkste weerstandsfactor is zullen kleine verschillen daarin een dergelijke 'meting' al snel erg onbetrouwbaar maken.

Bij die Duitse test moet je als hogere onbelaste weerstand natuurlijk alleen het verschil met andere dynamo's als ongewenst verlies beschouwen en niet het totaal. Dus als bijv. de ene 6% en de andere 4% verlies heeft is slechts 2% 'vermijdbaar' verlies. Daarnaast is de SA wel de enige in de test die ook een trommelrem heeft. Ik vraag me af of dat meegespeeld kan hebben. Als je nieuwe exemplaren test waarbij de rem nog niet 'ingesleten' is zou het dan mogelijk zijn dat er enige frictie in de rem aanwezig kan zijn geweest? Hoe was die rem afgesteld? Het was interessant geweest als men de remschoenen er voor die testen ook even uitgesloopt zou hebben om te kijken of dat verschil maakte.

Nu begrijp ik ook dat er een onderbreking is geweest in de productie van de SA dynohubs van ergens in de jaren 80 tot 2006 toen SA ondertussen overgenomen was door Sunrace. Die hebben de techniek en wellicht patenten overgenomen maar het is niet uit te sluiten dat ze toch ook weer opnieuw een zekere leercurve hebben moeten doorlopen, ook omdat het nieuw ontworpen modellen waren. Mogelijk dat de allervroegste modellen nog niet optimaal waren en dat ze er ondertussen wat kinderziektes uitgehaald hebben? Je zou die modellen allemaal door de jaren grondig gezien moeten hebben om daar iets over te kunnen zeggen en er zullen niet heel veel mensen zijn die dat inzicht kunnen hebben. Ook omdat die dingen zo lekker lang meegaan en er dus weinig reden is om ze open te maken. De 'archeologie' van deze nieuwe generatie SA dynohubs zal nog een tijdje op zich moeten laten wachten vermoed ik, tot ook deze 'vintage' zijn geworden. :D

Verder lijkt me overigens dat SA geen producten wil maken voor de 'sportieve' lange afstand fietser die de hoogste eisen stelt aan gewicht- en weerstandsreductie. Ze maken primair spul voor alledaags gebruik dat duurzaam moet zijn en weinig onderhoud vergt, voor mensen die die eigenschappen zoeken. SON is duidelijk een 'special interest' product dat voor een heel bepaalde doelgroep gemaakt wordt en waar men veel meer nadruk legt op dat gewicht en die weerstand, dan wel ook deels ten koste van het vermogen. Voor mijn stadsfiets waarmee ik meestal afstanden van 15-45km fiets met snelheden die merendeels de 20km/u niet of nauwelijks te boven zullen gaan voldoet deze XL-FDD uitstekend, ook al zou die die iets hogere weerstand hebben. "Horses for courses" zoals de Britten zeggen.

Ik heb gisteren ook de achterkabel vervangen met een compressieloze buitenkabel. De term compressie-arm zal denk ik beter zijn. Het geeft wel een merkbaar verschil maar ik had op meer gehoopt. De langere kabel zal toch nog wat meer verlies geven vergeleken met de voorkabel. Of rek in de langere binnenkabel speelt wellicht ook een wezenlijke rol. Geen idee of deze nieuwe binnenkabel na verloop van tijd op dat punt wat elasticiteit zal verliezen. Ik geloof niet dat deze kabel pre-stretched zal zijn.

De totale remkracht is met deze buitenkabels wel beduidend hoger en de 90mm trommels komen nu denk ik dan ook beter tot hun recht. De remafstand is aardig afgenomen wat soms goed van pas kan komen.
Wim schreef:Zodra SA met een echt goede naafdynamo met trommelrem komt laat ik er een nieuw wiel mee maken voor mijn stadsfiets. Ik vind die gepolijste alu SA naven ook veel mooier op een vrij 8) klassieke fiets. Nu doe ik het nog maar even met een ouderwetse dynamo. Per slot is mijn woon-werk rit maar 4 km.
Voor dat gebruik zou ik me totaal niet druk maken om een al dan niet (nog) bestaande iets verhoogde onbelaste weerstand. Zeker niet als je net als ik een moderne LED verlichting monteert met ook daglichtverlichting waardoor de dynamo sowieso nooit puur onbelast draait. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad en kan me nauwelijks voorstellen dat jij dat wel zou hebben. Gewoon doen.

En niet laten maken maar lekker zelf doen. Heb ik ook gedaan op mijn stadsfiets. Eerst achterwiel en daarna voorwiel. Beide met 90mm SA trommels. XL-RD3 en XL-FDD. Best een leuk klusje dat ook de voldoening geeft van een zelfgebouwd wiel. Die voldoening kun je elke keer dat je er op fietst weer voelen. :)